Gå til innhold

Vannrenser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Noen her som har erfaring med vannrenser? Jeg har overhode ikke peiling, men ser at det er ulike systemer. Jeg ønsker å kjøpe noe som renser vannet for eksempelvis mikroplast. 

Anonymkode: dff98...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ønsker å kjøpe noe som renser vannet for eksempelvis mikroplast. 

Mikroplast | Norsk Vann

"Kartleggingsstudien viser at mengden mikroplast i drikkevann er nær null eller null." 

Får nok mer partikler fra selve filteret enn fra drikkevannet.

Anonymkode: 06ebf...c21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mikroplast | Norsk Vann

"Kartleggingsstudien viser at mengden mikroplast i drikkevann er nær null eller null." 

Får nok mer partikler fra selve filteret enn fra drikkevannet.

Anonymkode: 06ebf...c21

Det var derfor jeg linket til en vannrenser til 30'000 kroner, som brukte filtre til 2100kr/stk. Antagelig humbug også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bedt om hjelp til å vurdere hva jeg trenger og ikke trenger, jeg spurte om noen har erfaring med vannrensere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har ikke bedt om hjelp til å vurdere hva jeg trenger og ikke trenger, jeg spurte om noen har erfaring med vannrensere.

Man må jo definitivt vurdere behovet. Jeg kan snakke veldig varmt om UV-desinfisering og kullfiltrering for å rense drikkevann, men det er på hytta med brønn. 

Å kjøpe og montere et filter fordi du har lest en rar nettsak eller sett på TilTok uten dokumentasjon at det er mikroplast i drikkevannet er jo definitivt relevant. Også hvor du bor. Det er ikke sikkert et filter brukt i en enebolig på Høvik er spesielt godt egnet i Fitjar pga. variasjoner i kalkinnhold i vannet. 

Snakk med ditt lokale vannverk før du kjøper tull du antagelig ikke trenger

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du brønn eller borehull evt vann fra ytre indre enfolds sameievannverk som henter vann fra bekken gjennom et kubeite kan vannrensing ha noe for seg. Men da for å fjerne virus og bakterier, få ned hummusinnhold, gjøre noe med kalkmengde osv. 

Det er fullt mulig å ta vannprøver for egen regning av vannet du har i krana hjemme, gjør nå det før du evt betaler for ekstra rensing. Sannsynligvis trenger du det ikke og  iallfall ikke pga mikroplast 

Anonymkode: 8c3f0...551

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...