Gå til innhold

Vannrenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Noen her som har erfaring med vannrenser? Jeg har overhode ikke peiling, men ser at det er ulike systemer. Jeg ønsker å kjøpe noe som renser vannet for eksempelvis mikroplast. 

Anonymkode: dff98...00d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ønsker å kjøpe noe som renser vannet for eksempelvis mikroplast. 

Mikroplast | Norsk Vann

"Kartleggingsstudien viser at mengden mikroplast i drikkevann er nær null eller null." 

Får nok mer partikler fra selve filteret enn fra drikkevannet.

Anonymkode: 06ebf...c21

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mikroplast | Norsk Vann

"Kartleggingsstudien viser at mengden mikroplast i drikkevann er nær null eller null." 

Får nok mer partikler fra selve filteret enn fra drikkevannet.

Anonymkode: 06ebf...c21

Det var derfor jeg linket til en vannrenser til 30'000 kroner, som brukte filtre til 2100kr/stk. Antagelig humbug også

Skrevet

Jeg har ikke bedt om hjelp til å vurdere hva jeg trenger og ikke trenger, jeg spurte om noen har erfaring med vannrensere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har ikke bedt om hjelp til å vurdere hva jeg trenger og ikke trenger, jeg spurte om noen har erfaring med vannrensere.

Man må jo definitivt vurdere behovet. Jeg kan snakke veldig varmt om UV-desinfisering og kullfiltrering for å rense drikkevann, men det er på hytta med brønn. 

Å kjøpe og montere et filter fordi du har lest en rar nettsak eller sett på TilTok uten dokumentasjon at det er mikroplast i drikkevannet er jo definitivt relevant. Også hvor du bor. Det er ikke sikkert et filter brukt i en enebolig på Høvik er spesielt godt egnet i Fitjar pga. variasjoner i kalkinnhold i vannet. 

Snakk med ditt lokale vannverk før du kjøper tull du antagelig ikke trenger

• Liker 2
Skrevet

Har du brønn eller borehull evt vann fra ytre indre enfolds sameievannverk som henter vann fra bekken gjennom et kubeite kan vannrensing ha noe for seg. Men da for å fjerne virus og bakterier, få ned hummusinnhold, gjøre noe med kalkmengde osv. 

Det er fullt mulig å ta vannprøver for egen regning av vannet du har i krana hjemme, gjør nå det før du evt betaler for ekstra rensing. Sannsynligvis trenger du det ikke og  iallfall ikke pga mikroplast 

Anonymkode: 8c3f0...551

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...