Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #1 Skrevet 22. februar 2006 Hvis man har gratis jobbmobil (som er ment å skulle brukes i jobbsammenheng i og etter ordinær arbeidstid) i offentlig sektor, hvem er det som bestemmer hvem som skal beskattes for jobbmobilen? Jeg har hørt at skatt gjelder kun de som har både bredbånd og jobbmobil dekket gratis av arbeidsgiver, men er det noen som vet om man må skatte bare for mobil? Hvordan finner de ut av dette da, skal likningskontoret spørre arbeidsgiver "hvor mange hos dere har gratis jobbmobil og hvor mange av dem legger den igjen på jobb før de går"? Jeg har nemlig hørt at hvis man legger den igjen på jobb og kun bruker den i arbeidstiden, så slipper arbeidstaker å bli tvunget til å betale skatt for å ha jobbmobilen, som er til nytte for arbeidsgiveren.. Elenedige skatte- og avgiftsland.. Noen her som vet?
Gjest F Skrevet 22. februar 2006 #2 Skrevet 22. februar 2006 Tar du telefonen med utenom arbeidstid må du skatte av det.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #3 Skrevet 22. februar 2006 Tar du telefonen med utenom arbeidstid må du skatte av det. ← Ja, jeg har forstått det. Men mitt spørsmål er: hvem sjekker dette og hvordan? Blir hver enkelt arbeidstaker spurt eller bare antar arbeidsgiver eller likningsmyndigheter at "alle som har en jobbmobil bruker den også utenom arbeidstid"? Hvordan bestemme sdet i prakisi om jeg skal betale skatt for min jobbmobil, mens hun som sitter på nabokontoret, som også har jobbmobil, ikke skal betale skatt for det?!
Gjest Jurister her? Skrevet 22. februar 2006 #4 Skrevet 22. februar 2006 Jurister eller andre som vet her?
Gjest F Skrevet 22. februar 2006 #5 Skrevet 22. februar 2006 Har du anledning til å ta med telefon hjem, så er det din arbeidsgiver som melder inn det skattepliktige beløpet til ligningskontoret. Det kommer da automatisk med på ligningen din.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #6 Skrevet 22. februar 2006 En må skatte av all bruk av jobbmobil, selv om den bare blir brukt på jobben!!
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #7 Skrevet 22. februar 2006 Hvis jeg skal straffes (må betale) for at arbeidsgiver vil at jeg skal bruker jobbmobil, vil jeg øyeblikkelig si fra meg den! Det vil igjen gå ut over tilgjengeligheten og kunder/brukere! Jobbmobilen er faktisk et gode i arbeidsgivers interesser, så jeg sier den gladelig fra meg når det medfører at jeg må betale for det!
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #8 Skrevet 22. februar 2006 Har du anledning til å ta med telefon hjem, så er det din arbeidsgiver som melder inn det skattepliktige beløpet til ligningskontoret. Det kommer da automatisk med på ligningen din. ← Har arbeidsgivere gjort det allerede, eller er det for setn å si i fra at man sier i fra seg telefonen?
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #9 Skrevet 22. februar 2006 Tror du kan levere den inn ennå, hør med arb-giver. Vi hadde en frist på jobben hos oss, og det var mange som leverte inn. (jober i staten) Mange som kanskje ikke får den servicen de kunne ha fått, men sånn blir det når teite regler dukker opp!!!! Vet at noen bedrifter gir de ansatte andre goder som kompensasjon for det de "taper på" å ha jobbtlf.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #10 Skrevet 22. februar 2006 For en teit regel: på min arbeidsplass er det slik at arbeidsgiver ønsker, og har store interesser i, at jeg benytter jobbmobil. Bedriften har nytte av at jeg stiller meg til disposisjon til langt ut på kvelden og i helgene. Hvis noen skal beskattes for det, bør det hvertfall ikke bli meg, men snarere arbeidsgiver! Jeg har selv sagt opp abonnementet og levert inn jobbmobilen. Arbeidsgiver synes det er leit og alle de som har hatt tilbudet om å ringe meg etter vanlig arbeidstid synes service og tilgjengelighet har blitt innskrenket og dårligere. For en utrolig dustete sosialistisk skatteregel!
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 23. februar 2006 #11 Skrevet 23. februar 2006 En må skatte av all bruk av jobbmobil, selv om den bare blir brukt på jobben!! ← Er det sant?!!
Seigdama Skrevet 23. februar 2006 #12 Skrevet 23. februar 2006 Disse reglene gjelder fra 1. januar 2006: - Alle typer elektronisk kommunikasjon herunder telefon, mobiltelefon, internett og bredbånd vil nå bli behandlet under ett. Den nye ordningen er et sjablongsystem. - Det innføres skatt på arbeidsgivers dekning av kommunikasjonsutgifter utover et bunnfradrag på kr 1.000,- pr. år. - Arbeidsgivers dekning utover kr 5.000,- pr. år anses som skattefritt når man har ett abonnement. - Dersom arbeidsgiver dekker to eller flere abonnementer, økes beløpet til kr 7.000,- pr. år. - Dette betyr at skattepliktig fordel settes til inntil kr 4.000,- pr. år ved dekning av ett abonnement, og fordel inntil kr 6.000,- pr. år ved dekning av flere abonnementer. - Regelen skal gjelde både når arbeidsgiver eier og betaler abonnementet direkte og når man får utgiftene dekket gjennom utgiftsgodtgjørelse.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #14 Skrevet 23. februar 2006 Men lyspunktet er: mange arbeidsgivere sørger for å gi sine arbeidstakere økonomisk kompensasjon for skatten arbeidstakerne må ut med i forbiondelse med et gode som er for arbeidsgiver (!) For et tungvint system: istedenfor å beskatte arbeidsgiver direkte, beskattes arbeidstaker, som igjen må få tilbake dette i form av kompensasjon fra arbeidsgiver
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #15 Skrevet 23. februar 2006 Stemmer alt dette? Nå ble jeg usikker på min egen jobbmobil..
Seigdama Skrevet 24. februar 2006 #16 Skrevet 24. februar 2006 Dette stemmer ja. Dette står i avisen i dag, så vi får håpe de klarer å gjøre noe med det: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/pol...ticle568726.ece
Gjest lilletroll Skrevet 24. februar 2006 #17 Skrevet 24. februar 2006 Jeg sjekket med sjefen, og han sa at vi må skatte av det vi bruker mobilen privat utover 1000 kroner, og for meg er ikke det noe problem, for så mye bruker jeg den ikke.
Seigdama Skrevet 24. februar 2006 #18 Skrevet 24. februar 2006 Det er riktig Lilletroll. Men bare opp til kr. 4000,- (dersom du kun får dekket ett abonnement). Så dersom du ringer for kr. 50.000,- skatter du fortsatt kun av kr. 4000,-.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #19 Skrevet 24. februar 2006 Dette stemmer ja. Dette står i avisen i dag, så vi får håpe de klarer å gjøre noe med det: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/pol...ticle568726.ece ← Du må skatte privat av det du bruker telefonen over 1000 kroner (jobb+privat)
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #20 Skrevet 24. februar 2006 Jeg sjekket med sjefen, og han sa at vi må skatte av det vi bruker mobilen privat utover 1000 kroner, og for meg er ikke det noe problem, for så mye bruker jeg den ikke. ← Du må skatte privat av det du bruker telefonen over 1000 kroner (jobb+privat)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå