AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #1 Skrevet 18. september 2024 Jeg var syk forrige uke, siste dag av sykemeldingen min var fredag. Jeg håpet at i helgen skulle jeg bli bra, så dra på jobb på mandag. Dessverre var jeg fortsatt syk søndag kveld, så jeg skrev melding til legen min da. Da får jeg beskjed om at da burde jeg sagt i fra på fredag, nå kan nav avvise sykemeldingen han skrev, og at det var ikke noe han kunne gjøre med. Burde man sørge for sykemelding når man har fri tilfelle man ikke er frisk til mandagen? Kan den virkelig bli avvist av denne grunnen? Vil jo være minst mulig syk, og håpet virkelig at etter 9 dager syk ville jeg være frisk nok til jobb🥴 Anonymkode: 85ce8...00c
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #2 Skrevet 18. september 2024 Aldri hørt om, hvorfor ringer du ikke legen og ber hen utdype? Anonymkode: f0766...8d5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #3 Skrevet 18. september 2024 Høres rart ut, tror ikke det skal være nødvendig at sykmeldingen er sammenhengende gjennom helga om du bare jobber ukedager. Jeg var nylig langtidssykmeldt i svangerskapet og tok kontakt mandag for ny sykmelding om den forrige gikk ut på fredagen. Jeg trengte jo ikke sykmelding i helga, liksom. Anonymkode: c6c2d...1c1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #4 Skrevet 18. september 2024 Leger kan ikke tilbakeskrive sykdom lengre, slik de kunne tidligere. derfor burde du faktisk tatt kontakt med legen på fredag og bedt on forlenget sykemelding. Hadde du blitt frisk på mandag kunne du allikevel reist på jobb og bare oppgitt det til nav på sykemeldingskjemaet. Sånn har det blitt, jeg lærte på samme måte som deg 😅 Anonymkode: 000f3...50c 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #5 Skrevet 18. september 2024 Jeg ble sykmeldt i 14 dager, men i løpet av andre uken ble jeg mye bedre. Jeg sendte melding til legen og spurte om det var greit at jeg begynte på jobb før sykmeldingen gikk ut. Det var helt greit mot at jeg ga opplysning til Nav om når jeg startet opp igjen på jobb. Du får jo en melding når sykemeldingen har gått ut. Det du burde ha gjort er å be om forlenging innen fredag som var , for så å korte ned hvis du ble frisk i den nye perioden . Anonymkode: 4dfac...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #6 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Leger kan ikke tilbakeskrive sykdom lengre, slik de kunne tidligere. derfor burde du faktisk tatt kontakt med legen på fredag og bedt on forlenget sykemelding. Hadde du blitt frisk på mandag kunne du allikevel reist på jobb og bare oppgitt det til nav på sykemeldingskjemaet. Sånn har det blitt, jeg lærte på samme måte som deg 😅 Anonymkode: 000f3...50c Han trenger jo ikke å tilbakeskrive når jeg hadde fri. Kunne jo bare skrevet fra mandagen, er ikke det mulig? 😨 Prøvde å få legen til å utdype, men det hadde han ikke tid til. Anonymkode: 85ce8...00c 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #7 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg var syk forrige uke, siste dag av sykemeldingen min var fredag. Jeg håpet at i helgen skulle jeg bli bra, så dra på jobb på mandag. Dessverre var jeg fortsatt syk søndag kveld, så jeg skrev melding til legen min da. Da får jeg beskjed om at da burde jeg sagt i fra på fredag, nå kan nav avvise sykemeldingen han skrev, og at det var ikke noe han kunne gjøre med. Burde man sørge for sykemelding når man har fri tilfelle man ikke er frisk til mandagen? Kan den virkelig bli avvist av denne grunnen? Vil jo være minst mulig syk, og håpet virkelig at etter 9 dager syk ville jeg være frisk nok til jobb🥴 Anonymkode: 85ce8...00c Hvilken diagnose er det her snakk om? Det er nemlig av betydning. Og ja, Nav har rett til å avslå sykemeldinger. Anonymkode: 21947...208
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #8 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Leger kan ikke tilbakeskrive sykdom lengre, slik de kunne tidligere. derfor burde du faktisk tatt kontakt med legen på fredag og bedt on forlenget sykemelding. Hadde du blitt frisk på mandag kunne du allikevel reist på jobb og bare oppgitt det til nav på sykemeldingskjemaet. Sånn har det blitt, jeg lærte på samme måte som deg 😅 Anonymkode: 000f3...50c Så lenge ts hadde fri skal det ikke ha noe å si. De dagene blir bare registrert som «ikke gjenopptatt arbeid». Legen kan fortsatt skrive en sykemelding fra mandagen igjen. Anonymkode: 897ab...fc6 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #9 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Han trenger jo ikke å tilbakeskrive når jeg hadde fri. Kunne jo bare skrevet fra mandagen, er ikke det mulig? 😨 Prøvde å få legen til å utdype, men det hadde han ikke tid til. Anonymkode: 85ce8...00c For nav kan kanskje tro at du "lyver" på deg sykdom siden du ikke hadde en hel sammenhengende sykemelding. Spiller ingen rolle med fri Anonymkode: 90719...382
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #10 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilken diagnose er det her snakk om? Det er nemlig av betydning. Og ja, Nav har rett til å avslå sykemeldinger. Anonymkode: 21947...208 Spiller det noen rolle, jeg er for syk til å være på jobb. Dette vet legen også fått beskjed om det var spesialist. Vet Nav har rett til å avvise sykemeldinger, men har de rett til å avvise for man valgte å bruke helgen til å prøve å bli frisk så man slapp enda en uke. Vet også at jeg kan ta opp arbeidet, men det er vanskelig på min jobb Anonymkode: 85ce8...00c
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #11 Skrevet 18. september 2024 Kan vel ikke gå rett inn i ny sykemelding, da må man ha jobbet 16 dager først før man kan få sykemelding. Det blir jo en ny sykemelding når den ikke er sammenhengende Anonymkode: 000f3...50c
Taus Skrevet 18. september 2024 #12 Skrevet 18. september 2024 Helg blir ikke regnet med på sykemelding. Hvis din gikk ut fredag skal det være godt nok å kontakte lege mandag og få ny. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #13 Skrevet 18. september 2024 Det ser mer mistenkelig ut ja, men det i seg selv er ikke et grunnlag før få sjukemelding avvist. Det øker bere sjansen før at de prøver seg. Anonymkode: f35cc...5cd
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #14 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan vel ikke gå rett inn i ny sykemelding, da må man ha jobbet 16 dager først før man kan få sykemelding. Det blir jo en ny sykemelding når den ikke er sammenhengende Anonymkode: 000f3...50c Nei, det må man ikke. Man kan selvfølgelig gå rett inn i ny sykemelding eller fra egenmelding til sykemelding, men ikke fra sykemelding til egenmelding. Ser uansett ikke grunnen til at ikke sykemelding kan gjelde fra mandag. Anonymkode: ae6ae...2a9 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #15 Skrevet 18. september 2024 Ja det kan skje, legen min har sagt det flere ganger også når han har måtte tilbakedatere sykemeldingene, men NAV har aldri avist den. Anonymkode: 9feba...19a
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #16 Skrevet 18. september 2024 Taus skrev (13 minutter siden): Helg blir ikke regnet med på sykemelding. Hvis din gikk ut fredag skal det være godt nok å kontakte lege mandag og få ny. Blir ikke helg regnet med på sykemelding? Det var nytt for meg som arbeidsgiver. Jeg har mottatt utallige sykemeldinger der man også er sykemeldt når det er helg. Det finnes ansatte i turnus og skift ordninger… Anonymkode: ae6ae...2a9 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #17 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Høres rart ut, tror ikke det skal være nødvendig at sykmeldingen er sammenhengende gjennom helga om du bare jobber ukedager. Jeg var nylig langtidssykmeldt i svangerskapet og tok kontakt mandag for ny sykmelding om den forrige gikk ut på fredagen. Jeg trengte jo ikke sykmelding i helga, liksom. Anonymkode: c6c2d...1c1 Men du var ikke syk - du var gravid. At nav skal bestride noe markant midlertidig og politisk villet (nye skattebetalere, yay!) er usannnsynlig. At de bestrider ekte sykdom er mer sannsynlig, fordi det er politisk vilje for å få ned utbetalingene til syke. Ts: følg med i avisene. Nor politikere snakker om å «få ned sykefravær» så mener de ikke «få folk friskere». Mente de de så ville de jo sagt nettopp det. De mener «få ned sykefraværet» (altså statistikken). Bokstavelig. Er du syk uten sykemelding er du nemlig utenfor statistikken. Når det publiseres artikkel etter artikkel om å «få ned» sykefravær bør altså vi alle være skeptiske og holde på våre rettigheter. (For politikerne mener jo ikke sitt eget. For dem er det helt ålreit å være sykemeldt et år fordi vg publiserer at de tafser, filmer folk nakne, snyter på skatten eller stjeler). Og nav gjør bare som politikerne vil. Det bør vi alle huske, særlig når de samme politikerne lyver og sier det er «nav som er vanskelig». Nav er som politikerne vil nav skal være. Verken mer - eller mindre. Og akkurat nå vil politikerne at nav skal bestride sykdom. Anonymkode: f40f1...7ba
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #18 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Blir ikke helg regnet med på sykemelding? Det var nytt for meg som arbeidsgiver. Jeg har mottatt utallige sykemeldinger der man også er sykemeldt når det er helg. Det finnes ansatte i turnus og skift ordninger… Anonymkode: ae6ae...2a9 Det kommer an på legen som skriver. Første SM så kan det være de skriver til fredag hvis de har fri i helgen. Hvis det er turnus og de skal jobbe helg så tar de ofte med helgen, også fordi man ikke får snakka med legen i helga. Anonymkode: 897ab...fc6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #19 Skrevet 18. september 2024 det er ganske klare regler for dette, du finner info på nav.no om du søker etter det men ja, din sykemelding kan bli avvist. Anonymkode: 988f9...8a4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #20 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Spiller det noen rolle, jeg er for syk til å være på jobb. Dette vet legen også fått beskjed om det var spesialist. Vet Nav har rett til å avvise sykemeldinger, men har de rett til å avvise for man valgte å bruke helgen til å prøve å bli frisk så man slapp enda en uke. Vet også at jeg kan ta opp arbeidet, men det er vanskelig på min jobb Anonymkode: 85ce8...00c Jo, det spiller en rolle, fordi noen ting er helt opplagt at man ikke kan gå på jobb med for folk flest, men en lege skal gjøre en selvstendig undersøkelse for å sykemelde for første gang i et sykdomsforløp. Ved noen sykdomstilstander så skal faktisk legen selv undersøke pasienten før hen sykemelder pasienten, for at Nav skal godkjenne sykemeldingen. Der var faktisk en nyhetssak på en pasient i sommer der Nav underkjente sykemeldingen og pasienten måtte selv dekke tapet i hele sykdomsforløpet. Saken hadde blitt klaget på opp over i systemet, uten hell. Nå er det ingen i denne tråden som kan svare på hva Nav gjør i ts sitt tilfelle. Når ts i tillegg oppretter en tråd, spør å erfaringer og råd fra andre, andre bruker av sin tid og erfaring/kunnskap og ts svarer med å ikke ville dele relevant erfaring, så blir hele opplegget her respektløst overfor dem som bruker tid på henne. Anonymkode: 21947...208
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå