Ravenna Skrevet 22. februar 2006 #1 Skrevet 22. februar 2006 Er dette noe den "vanlige kvinnen" i gaten kan drive med?
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #2 Skrevet 22. februar 2006 Ja, det er det. Jeg kan fortelle deg følgende: det du satser må du på forhånd vite at du har råd til å tape (selv om det selvfølgelig ikke er ditt mål). Du bør også lete på nettet og søke deg til gode råd.
Ravenna Skrevet 22. februar 2006 Forfatter #3 Skrevet 22. februar 2006 Går det an å satse f.eks 100 kr, eller opererer man ikke med småsummer?
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #4 Skrevet 22. februar 2006 Det vet jeg ikke, men jeg tror at en kort telefon til en bank du liker imaget til (be om å få snakke med en kundebehandler som kan aksjer for "småsparere", så kan de nok gi et konkret svar.
Gjest F Skrevet 22. februar 2006 #5 Skrevet 22. februar 2006 Stort sett handler man med børsposter der verdien av en børspost er ca. 10.000,- kroner. Handler man for mindre enn dette blir kurtasjen uforholdsmessig stor. Eksempelvis er en børspost i Statoil 50 aksjer og kursen er 172,50. En børspost koster da 8625 kroner. Skandiabanken f.eks. har minstekurtasje på 79 kroner og det er da det du må betale megleren for handelen. Tilsvarende kurtasje blir det når du skal selge.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #6 Skrevet 22. februar 2006 Jeg kjøpte aksjer for studielånet mitt. På den tiden var oljeprisene veldig lave, så jeg valgte et oljeselskap. Sage Petrolium tror jeg det var. Jeg kjøpte aksjer for rundt 19000, og etter 4 mnd kunne jeg ta ut 32000! Kjempegøy! Nå var jeg ekstra heldig, grunnen til at jeg tjente såpass mye på kort tid var at selskapet ble solgt, og flere selskaper la inn bud. Kan være det er mulig å kjøpe for en hundrelapp, men vet ikke hvor mye vits det er. I mitt tilfelle kostet en aksje rundt 50 kr da jeg kjøpte den, og hadde steget en god del da jeg solgte.
Gjest Meglern Skrevet 22. februar 2006 #7 Skrevet 22. februar 2006 Proffene i aksjemarkedet sier at når kursene er så høye at drosjesjåfører og lærere kaster seg inn og kjøper aksjer, da er det om å gjøre å selge seg ut fort som faen, for da er stupet nært. Snakk heller med banken din om sparing i aksjefond med et beløp pr måned.. Det er mye bedre enn å drive å trade enkeltaksjer. Det er ikke noe for amatører.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #8 Skrevet 22. februar 2006 Går det an å satse f.eks 100 kr, eller opererer man ikke med småsummer? ← For summer som dette bør du heller spare jevnlig i aksjefond. Jeg mener også å ha lest at de som sparer litt hver måned ofte har høyere avkastning enn de som setter inn én stor sum, fordi de får med seg svingingene i markedet. Glem heller ikke at BSU har en garantert avkasting på 20% av sparebeløpet så sant du har skattbar inntekt! I tillegg kommer vanlige bankrenter. Mange aksjefond kan ikke matche dette.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #9 Skrevet 22. februar 2006 Når lærere og sykepleiere kjøper aksjer kan du ta det som et tegn på å trekke tilbake alt du har av verdier. Da er det ikke noe særlig spennende som skjer, mildt sagt.
Gjest Donna Skrevet 22. februar 2006 #10 Skrevet 22. februar 2006 (endret) Jeg kjøper aksjer hver måned, jeg ... det anbefales på det varmeste, gir skikkelig bra avkastning. Ta kontakt med noen som kan hjelpe deg. Vil legge til at aksjekjøp bør være på et langsiktig plan. Endret 22. februar 2006 av Donna
Cata Skrevet 22. februar 2006 #11 Skrevet 22. februar 2006 Er dette noe den "vanlige kvinnen" i gaten kan drive med? ← Jada. Den "vanlige kvinnen i gaten" kan fint drive med det. Sannsynligvis har banken din muligheter for at du kan handle aksjer der - enten via nettbank eller direkte. Bare pass på at du aldri, aldri, aldri satser mer enn du har råd til å tape. Du kan såvidt jeg vet ikke kjøpe for så små beløp som kr. 100. Vanligvis kjøper man en eller flere aksjeposter som består av et visst antall aksjer til dagens pris. Da jeg kjøpte mine første aksjer satset jeg på et par risky foretagender som lå lavt i pris - dvs. jeg betalte mellom 1000 og 2000 kr. for hver aksjepost. Det ene firmaet er sunket dramatisk i verdi så der er mine aksjer nå verdt ca. 200 kroner. Det andre hadde jeg mer hell med, så der er verdien steget til over det dobbelte. Et tredje firma gikk faktisk konkurs, så der tapte jeg alt. (Veldig glad jeg ikke kjøpte noe dyrt da...) Senere ble jeg litt tøffere og handlet en litt dyrere aksjepost - på 4000 kr. Den har nå omtrent doblet sin verdi. Alt i alt så ligger jeg nå i pluss, etter mine mer eller mindre vellykkete handler. (Men pengene får jeg jo ikke før jeg selger igjen ). Vil anbefale deg å lese litt og følge med på aksjekurser før du evt. handler. Dinepenger.no er ett sted du kan lese, ellers er stocklink.no et annet brukbart sted. Banken din har sikkert også info. Hvis du ønsker litt mer trygghet så er aksjefond bedre. Det er heller ikke "sikkert som banken", men vil sannsynligvis øke mer på lang sikt enn vanlig bankrente. Det som lønner seg er å opprette en spareavtale der du overfører et beløp hver måned. Vanlige minimumsbeløp ligger mellom 300-500 pr. måned. Også her vil jeg råde deg til å lese litt om de forskjellige fondene før du velger hvilket du vil spare i. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå