bokormendenlange Skrevet 18. september 2024 #1 Del Skrevet 18. september 2024 Jeg ble født og har bodd i Norge hele livet mitt, men jeg er ikke etnisk norsk. Jeg skal velge VGS, og er mest interessert i å bli bunadtilvirker (håndverk, design og produktutvikling). Men jeg vil jo ikke stjele noen sin kultur. Burde jeg bli bunadtilvirker? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 18. september 2024 #2 Del Skrevet 18. september 2024 Selvfølgelig kan du det! Det er dine evner til å sy og lage dette håndarbeidet som avgjør om du burde bli syerske eller ikke. Er du flink til det, bli bunadtilvirker. Det er høy etterspørsel etter bunader, så det vil nok ikke skorte på arbeid. Kanskje du kan bli selvstendig næringsdrivende og drive egen systue som lager bunader, med egne ansatte etter hvert osv. Go for it! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 18. september 2024 #3 Del Skrevet 18. september 2024 bokormendenlange skrev (1 minutt siden): Jeg ble født og har bodd i Norge hele livet mitt, men jeg er ikke etnisk norsk. Jeg skal velge VGS, og er mest interessert i å bli bunadtilvirker (håndverk, design og produktutvikling). Men jeg vil jo ikke stjele noen sin kultur. Burde jeg bli bunadtilvirker? Det synes jeg virkelig at du skal! Jeg er bunadbruker og jeg blir så innmari glad hver eneste gang noen forteller at de vil bli bunadtilvirker, for det holder tradisjonene rundt bunaden i livet. Og da bryr jeg meg veldig lite om du er etnisk norsk eller ei. Jeg digger at folk blir interesserte i noe og vil ta den retninga helt ut. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 18. september 2024 #4 Del Skrevet 18. september 2024 Selvsagt kan du det! 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #5 Del Skrevet 18. september 2024 Naturligvis. Lykke til! Anonymkode: 4d612...7a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #6 Del Skrevet 18. september 2024 Ja det kan du. De fleste systuer rundt omkring i landet har ikke etnisk norske syere virker det som. Virker som det hadde vært et dødt håndtverk her til lands hadde det ikke vært for utenlandske. Anonymkode: 63fa3...dbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #7 Del Skrevet 18. september 2024 Ja! Og jeg regner deg ikke som «utlending» når du er født og oppvokst i Norge, Anonymkode: 6d87f...7d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #8 Del Skrevet 18. september 2024 bokormendenlange skrev (3 timer siden): Jeg ble født og har bodd i Norge hele livet mitt, men jeg er ikke etnisk norsk. Jeg skal velge VGS, og er mest interessert i å bli bunadtilvirker (håndverk, design og produktutvikling). Men jeg vil jo ikke stjele noen sin kultur. Burde jeg bli bunadtilvirker? Gå på! Jeg er også utenlandsk, førstegenerasjons attpåtil, og jeg syr samiske klær. Får masse bestillinger. Anonymkode: c125a...316 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #9 Del Skrevet 18. september 2024 Å lære et håndverk er ikke å stjele noens kultur. Det er å holde liv i en tradisjon, kles historie og ivareta noe viktig ved en kultur. Å besitte denne kunnskapen er med å holde tradisjonelle teknikker i livet og være med på å ivareta kultur. Jeg synes det er kjempe flott at du ønsker å bli bunadstilvirker. Anonymkode: 4afbd...004 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå