Gå til innhold

Ligger an til at jeg må følge opp våre verste ansatte i dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her var det som vanlig mye rart i svarene. Ingenting galt i å kalle dem våre verste ansatte, dette er personer som aldri skulle vært ansatt, det ble gjort feil av den som ansatte, en prosess jeg ikke var med på og jeg har vært tydelig på at vi ikke må ansette personer med slike utfordringer fremover.

Det er ikke noe nevneverdig rom for å legge til rette for at dette skal fungere. Den med språkproblemer vil trolig ha nøyaktig det samme problemet om et års tid og den som trolig er på "spekteret" når vi rett og slett ikke fram til. Jeg mener at dette er to opplagte oppsigelser, vi har tallmateriale/produksjonstall og klager/advarsler å vise til.

Stillingene handler i stor grad om muntlig kommunikasjon ut eksternt, det er derfor språkproblemer er et stort problem og hvorfor det stadig kommer inn klager fra de som har vært i kontakt med han på "spekteret". Den som ansetter har til og med ansatt en person som går på norskkurs på midlertidig kontrakt. Helt krise, denne ansatte forstod ikke hva en leder sa engang, og hva om denne personen skulle snakket med en fra Setesdal etc? Vedkommende fikk ikke fortsette, men fryktelig dumt å ta inn slike fordi de ikke får jobb et annet sted og så må man gi beskjed om at det ikke fungerer.

Anonymkode: 36a03...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her var det som vanlig mye rart i svarene. Ingenting galt i å kalle dem våre verste ansatte, dette er personer som aldri skulle vært ansatt, det ble gjort feil av den som ansatte, en prosess jeg ikke var med på og jeg har vært tydelig på at vi ikke må ansette personer med slike utfordringer fremover.

Det er ikke noe nevneverdig rom for å legge til rette for at dette skal fungere. Den med språkproblemer vil trolig ha nøyaktig det samme problemet om et års tid og den som trolig er på "spekteret" når vi rett og slett ikke fram til. Jeg mener at dette er to opplagte oppsigelser, vi har tallmateriale/produksjonstall og klager/advarsler å vise til.

Stillingene handler i stor grad om muntlig kommunikasjon ut eksternt, det er derfor språkproblemer er et stort problem og hvorfor det stadig kommer inn klager fra de som har vært i kontakt med han på "spekteret". Den som ansetter har til og med ansatt en person som går på norskkurs på midlertidig kontrakt. Helt krise, denne ansatte forstod ikke hva en leder sa engang, og hva om denne personen skulle snakket med en fra Setesdal etc? Vedkommende fikk ikke fortsette, men fryktelig dumt å ta inn slike fordi de ikke får jobb et annet sted og så må man gi beskjed om at det ikke fungerer.

Anonymkode: 36a03...458

Men hva har dere gjort for å løse utfordringene? Hvilke språkkurs har dere tilbydd?

Og nei, språkutfordringer er ikke saklig oppsigelsegrunn, med mindre personen er ansatt med kriterier om å bestå norsk på ett vist nivå innen en viss tid. Men det er helt klart ett ledelseproblem at dere ikke har tatt mer tak i det, og hatt tettere oppfølging for å gi tilstrekkelig språktrening.

Produksjonstall er heller ikke særlig grunn til oppsigelse, med mindre dere kan dokumenteres at dere har hatt tett oppfølging med den ansatte, at dere har gitt tilstrekkelig opplæring helt konkret til den ansatte det gjelder, og at videre opplæring ikke vil gi bedre resultater.

At dere i ledelsen er så uenig om hvem som skal ansettes er også ett gigantisk ledelseproblem.

Anonymkode: 84130...0bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du synes det er rart at noen reagerer på at en leder baksnakker sine ansatte på et offentlig forum? 

Jeg synes det er rart å IKKE reagere på det, og synes at det er ts som framstår mest inkompetent og usympatisk av alle disse arbeidstakerne som beskrives. 

Anonymkode: df3cc...0d2

Jeg synes det er rart å ta sånn på vei for at noen tar en anonym diskusjon om utfordringer i arbeidslivet på et diskusjonsforum ja. Du mener det er baksnakking? Vil ikke det da gjelde alt av diskusjoner som involverer en tredjepart? Singel og samliv? Barn og familie? Eller er det kun når noen helt anonymt diskuterer utfordringer i arbeidslivet? I såfall hvorfor?

Anonymkode: 3e970...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men hva har dere gjort for å løse utfordringene? Hvilke språkkurs har dere tilbydd?

Og nei, språkutfordringer er ikke saklig oppsigelsegrunn, med mindre personen er ansatt med kriterier om å bestå norsk på ett vist nivå innen en viss tid. Men det er helt klart ett ledelseproblem at dere ikke har tatt mer tak i det, og hatt tettere oppfølging for å gi tilstrekkelig språktrening.

Produksjonstall er heller ikke særlig grunn til oppsigelse, med mindre dere kan dokumenteres at dere har hatt tett oppfølging med den ansatte, at dere har gitt tilstrekkelig opplæring helt konkret til den ansatte det gjelder, og at videre opplæring ikke vil gi bedre resultater.

At dere i ledelsen er så uenig om hvem som skal ansettes er også ett gigantisk ledelseproblem.

Anonymkode: 84130...0bd

Vi skal ikke tilby språkkurs/språktrening. Himmel og hav... Og ingen ville klart å bedre vedkommendes språkferdigheter iløpet av et år. 

Produksjonstall bør absolutt være en mulig oppsigelsesgrunn. Hvis man gjør en monteringsjobb på et verksted og klarer 1 ferdigstilling per time, mens vi forventer 5+ i timen, så er det grunnlag for å konkludere med at vedkommende ikke er egnet til stillingen. Det har blitt gitt tilstrekkelig opplæring, ingen opplæring ville fått vedkommende til å produsere mer effektivt, det står og faller på den ansattes iboende ferdigheter.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg synes det er rart å ta sånn på vei for at noen tar en anonym diskusjon om utfordringer i arbeidslivet på et diskusjonsforum ja. Du mener det er baksnakking? Vil ikke det da gjelde alt av diskusjoner som involverer en tredjepart? Singel og samliv? Barn og familie? Eller er det kun når noen helt anonymt diskuterer utfordringer i arbeidslivet? I såfall hvorfor?

Anonymkode: 3e970...572

Nettopp. Folk skjønner ikke at dette er fullstendig anonymisert mtp bransje, virksomhet og personene det gjelder.

Anonymkode: 36a03...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 6.57):

Du synes det er rart at noen reagerer på at en leder baksnakker sine ansatte på et offentlig forum? 

Jeg synes det er rart å IKKE reagere på det, og synes at det er ts som framstår mest inkompetent og usympatisk av alle disse arbeidstakerne som beskrives. 

Anonymkode: df3cc...0d2

Høres ut som iss. 

Anonymkode: 6a735...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi skal ikke tilby språkkurs/språktrening. Himmel og hav... Og ingen ville klart å bedre vedkommendes språkferdigheter iløpet av et år. 

Det du skriver her er rett og slett tull. Med trening og norsk kurs så kan man lære vannvittig mye på ett år. Men det er jo klart at dere (eller du, virker som om bedriften er ett eneste stort rot med tanke på ansettelser) allerede har gjort dere opp en mening om at personen ikke skal fortsette og jobbe der, og da blir det jo helt klart vanskelig og finne en god løsning på dette særdeles lille problemet som mangel på språklige ferdigheter er. 

Viser personen evne og vilje til og lære seg norsk så burde vedkommende fortsette og jobbe for dere.

Produksjonstall bør absolutt være en mulig oppsigelsesgrunn. Hvis man gjør en monteringsjobb på et verksted og klarer 1 ferdigstilling per time, mens vi forventer 5+ i timen, så er det grunnlag for å konkludere med at vedkommende ikke er egnet til stillingen. Det har blitt gitt tilstrekkelig opplæring, ingen opplæring ville fått vedkommende til å produsere mer effektivt, det står og faller på den ansattes iboende ferdigheter.

Her er jeg enig med deg, han her må dere bli kvitt fortest mulig, helst igår. 

Nettopp. Folk skjønner ikke at dette er fullstendig anonymisert mtp bransje, virksomhet og personene det gjelder.

Anonymkode: 36a03...458

 

Anonymkode: 6fd25...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 10.46):

Her var det som vanlig mye rart i svarene. Ingenting galt i å kalle dem våre verste ansatte, dette er personer som aldri skulle vært ansatt, det ble gjort feil av den som ansatte, en prosess jeg ikke var med på og jeg har vært tydelig på at vi ikke må ansette personer med slike utfordringer fremover.

Det er ikke noe nevneverdig rom for å legge til rette for at dette skal fungere. Den med språkproblemer vil trolig ha nøyaktig det samme problemet om et års tid og den som trolig er på "spekteret" når vi rett og slett ikke fram til. Jeg mener at dette er to opplagte oppsigelser, vi har tallmateriale/produksjonstall og klager/advarsler å vise til.

Stillingene handler i stor grad om muntlig kommunikasjon ut eksternt, det er derfor språkproblemer er et stort problem og hvorfor det stadig kommer inn klager fra de som har vært i kontakt med han på "spekteret". Den som ansetter har til og med ansatt en person som går på norskkurs på midlertidig kontrakt. Helt krise, denne ansatte forstod ikke hva en leder sa engang, og hva om denne personen skulle snakket med en fra Setesdal etc? Vedkommende fikk ikke fortsette, men fryktelig dumt å ta inn slike fordi de ikke får jobb et annet sted og så må man gi beskjed om at det ikke fungerer.

Anonymkode: 36a03...458

Hva mener du med spekter? Er det autisme du snakker om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg synes det er rart å ta sånn på vei for at noen tar en anonym diskusjon om utfordringer i arbeidslivet på et diskusjonsforum ja. Du mener det er baksnakking? Vil ikke det da gjelde alt av diskusjoner som involverer en tredjepart? Singel og samliv? Barn og familie? Eller er det kun når noen helt anonymt diskuterer utfordringer i arbeidslivet? I såfall hvorfor?

Anonymkode: 3e970...572

Vel det er ihvertfall barnslig oppførsel. Og du har vel taushetsplikt. Du anonymiser ikke veldig godt når du diskuterer begge mennesker du jobber med med beskrivelse av dem. Den rette kjenner seg kjapt igjen. 

I min jobb har vi en haug med mennesker med diagnoser. Men mange av dem er ikke klar over at de har diagnoser en gang. Jeg kjenner igjen autisme og adhd på en god del folk der, og om man skal begynne å utelate folk som er annerledes så får vi en veldig trist og ensformet verden. Jeg vil gjette at min sjef hadde fjernet 30% av de ansatte om han skulle ta bort de med en diagnose. For folk der har adhd og autisme av forskjellig grad. Det er folk med borderline der også. 

Jeg forstår om det er vanskelig å nå igjennom til vedkommede, men det kan være at om de er autist, så vil de se ting på en egen måte. Kansje de ikke passer som en person som skal kommunisere ut til en haug med mennesker. Kansje de passer i en annen jobb i stedet der de får gjøre det som de er god på.

Å sparke en person på grunnlag av at de er på autismespekteret eller har adhd, er homofile eller enslige forelder osv er grov diskriminering. Det er noe annet om de ikke fungerer i jobben slik at de ikke gjør arbeid som de skal feks. Arbeidstagere er beskyttet av loven og du kan ikke sparke noen fordi de ikke er gode på å snakke for seg på grunnlag av diagnose, men gjør arbeidet de skal ellers. 

Jeg vet ikke hvor du jobber? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi skal ikke tilby språkkurs/språktrening. Himmel og hav... Og ingen ville klart å bedre vedkommendes språkferdigheter iløpet av et år. 

Produksjonstall bør absolutt være en mulig oppsigelsesgrunn. Hvis man gjør en monteringsjobb på et verksted og klarer 1 ferdigstilling per time, mens vi forventer 5+ i timen, så er det grunnlag for å konkludere med at vedkommende ikke er egnet til stillingen. Det har blitt gitt tilstrekkelig opplæring, ingen opplæring ville fått vedkommende til å produsere mer effektivt, det står og faller på den ansattes iboende ferdigheter.

Nettopp. Folk skjønner ikke at dette er fullstendig anonymisert mtp bransje, virksomhet og personene det gjelder.

Anonymkode: 36a03...458

Så lenge dere har valgt ansette noen med dårlige språkferdigheter, så kan dere ikke bruke språk som oppsigelsegrunn, da må dere tilrettelegge. Dere har faktisk ansvar som arbeidsgiver... At du har bestemt deg for at noen klarer lære bedre språkferdigheter i løpet av ett år, det sier veldig mye om deg....

Du sier det er gitt tilstrekkelig opplæring, det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om dokumentert opplæring og oppfølging. Hva har dere dokumentert av videre opplæring og oppfølging når dere har sett at personen ikke når målene dere har satt? Hvilke dokumenterte tiltak har dere satt inn for å hjelpe den ansatte?

Anonymkode: 84130...0bd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Språkopplæring. Dere kan få dekket store deler av utgiftene til kurs i eller for bedriften. Det finnes også gode språkapper som er tilpasset opplæring til norsk i arbeidslivet. Kontakt feks Kompetanse Norge /HK-dir. 

2. Kontakt Arbeidslivssentetet og be om råd. De kan utrede for autisme-spekter og/eller gi konkrete råd for arbeidslivet. Min bror fikk det, og gikk fra å være "problematisk" ansatt til en kollega som kolleger og kunder liker. 

Anonymkode: e2994...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg synes det er rart å ta sånn på vei for at noen tar en anonym diskusjon om utfordringer i arbeidslivet på et diskusjonsforum ja. Du mener det er baksnakking? Vil ikke det da gjelde alt av diskusjoner som involverer en tredjepart? Singel og samliv? Barn og familie? Eller er det kun når noen helt anonymt diskuterer utfordringer i arbeidslivet? I såfall hvorfor?

Anonymkode: 3e970...572

Du som leder har både et moralsk og juridisk ansvar for dine arbeidstagere, at du ikke skjønner forskjell på det og å spørre om noe kan være symptomer på lavt stoffskifte eller klage over tenåringen som smeller med døra er faktisk helt hårreisende. 

I tillegg er det selvsagt uprofesjonelt og fullstendig meningsløst. Du kan ikke få råd som vil løse denne situasjonen, det eneste formålet er baksnakking av ansatte med detaljert informasjon. 

Du burde ikke vært leder. Kanskje burde du heller ikke hatt Internett. Lurer på hva du skriver på sosiale medier, hva du sier til naboer og venner og kollegaer. Hjelpes at du ikke forstår selv at det er et problem. 

Anonymkode: df3cc...0d2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest innkompetente er du selv slik jeg ser det, du er veldig feilplassert i en lederrolle slik du diskvalifiserer andre, det du skriver om deres ansatte er ille og du sier rett ut at det ikke er håp om bedring hos dem.

Selvfølgelig kan det legges til rette for at ting skal skulle bli bedre, det er du som svikter på det som leder, hva har du gjort for at ting skal bli bedre? Annet enn å slenge dritt om kolleger her og vise din egen usikkerhet og udugelighet som leder...

Holde deg for god til å snakke ned andre og å spekulere i for deg selv lettvinte løsninger, personen som snakker dårlig norsk kan du hjelpe med et norskkurs og du burde funnet konstruktive løsninger for begge to og samtlige parter. Ting kan faktisk forandres til det bedre, det er en konstruktivt og noe en god leder ville hatt fokus på i alle fall.

Min anbefaling er at du sier opp, du virker lite egnet til jobben. Så får de heller hente inn en leder som ikke snakker ned kolleger og har konstruktive løsninger, det du driver mer er alt annet enn det.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 10.46):

Her var det som vanlig mye rart i svarene. Ingenting galt i å kalle dem våre verste ansatte, dette er personer som aldri skulle vært ansatt, det ble gjort feil av den som ansatte, en prosess jeg ikke var med på og jeg har vært tydelig på at vi ikke må ansette personer med slike utfordringer fremover.

Det er ikke noe nevneverdig rom for å legge til rette for at dette skal fungere. Den med språkproblemer vil trolig ha nøyaktig det samme problemet om et års tid og den som trolig er på "spekteret" når vi rett og slett ikke fram til. Jeg mener at dette er to opplagte oppsigelser, vi har tallmateriale/produksjonstall og klager/advarsler å vise til.

Stillingene handler i stor grad om muntlig kommunikasjon ut eksternt, det er derfor språkproblemer er et stort problem og hvorfor det stadig kommer inn klager fra de som har vært i kontakt med han på "spekteret". Den som ansetter har til og med ansatt en person som går på norskkurs på midlertidig kontrakt. Helt krise, denne ansatte forstod ikke hva en leder sa engang, og hva om denne personen skulle snakket med en fra Setesdal etc? Vedkommende fikk ikke fortsette, men fryktelig dumt å ta inn slike fordi de ikke får jobb et annet sted og så må man gi beskjed om at det ikke fungerer.

Anonymkode: 36a03...458

På spekteret huff ja de skulle vært gjemt bort!!

Anonymkode: 3de16...782

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 10.52):

På en lite komfortabel måte. To som har vært ansatt hos oss altfor lenge og som aldri skulle vært ansatt. Særlig den ene burde det vært enkelt å droppe i forbindelse med intervju, den andre kan kanskje ha fremstått som normal og oppegående på intervju, men har senere vist seg å være et stort problem. 

Den første har åpenbart vært uegnet helt fra starten. Vedkommende prøver tilsynelatende sitt beste, men snakker så gebrokkent at folk eksternt, som hun er i kontakt med iløpet av arbeidsdagen, bare gir henne opp, de vil ikke ha kontakt med henne. Og så må jeg trolig ta en prat med henne om dette, som om hun har mulighet til å endre på dette på et blunk. Vi har egentlig et godt grunnlag for å si henne opp, men dette er nok et av de første stegene vi må ta for å gjøre det riktig. Blir bare en merkelig samtale, å si at hun er hyggelig og gjør sitt beste, men at vi ser at det ikke fungerer i praksis. Blir en form for advarsel som hun ikke har forutsetninger for å bedre seg på. 

Den andre er trolig på "spekteret". Vi har fått en del klager, muntlig og skriftlig, fra folk eksternt som har vært i kontakt med ham. Han fikk skriftlig advarsel fra en annen leder tidligere i år og etter advarselen tok det ganske kort tid før neste klage tikket inn på e-post. Null evne til bedring. Jeg observerte ham nå på mandag og det var så ille at jeg kontaktet personkonsulenten som i etterkant hadde en samtale med vedkommende om alle klagene vi har fått, hva som ble gjort feil på mandag osv. I dag er det trolig jeg som må observere vedkommende igjen og personalkonsulenten har gitt beskjed om at dersom den ene formen for feil (som er alvorlig type feil) gjentas, eller hvis vi får inn enda en klage iløpet av dagen, så anses han ikke som egnet til å fortsette i stillingen, arbeidsforholdet avsluttes. Henger i en tynn tråd og så er det antakelig jeg som må rapportere inn det som fører til oppsigelse. 

Jeg har bare vært leder i halvannet år, aldri vært leder noe annet sted tidligere, aldri sagt opp noen, har bare hatt oppfølgingssamtaler om hva som fungerer og ikke. 

Anonymkode: 36a03...458

Hvilke leder skrive slikt som du gjør om sine ansatte? Du går så langt å beskriver at  den ene er på «spekteret»…… det er ganske uproft og sier meg at du ikke ide vært leder… du tenger nok et par år til i arbeidslivet før du tar på deg en lederjobb 

Anonymkode: 55bf4...037

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du som leder har både et moralsk og juridisk ansvar for dine arbeidstagere, at du ikke skjønner forskjell på det og å spørre om noe kan være symptomer på lavt stoffskifte eller klage over tenåringen som smeller med døra er faktisk helt hårreisende. 

I tillegg er det selvsagt uprofesjonelt og fullstendig meningsløst. Du kan ikke få råd som vil løse denne situasjonen, det eneste formålet er baksnakking av ansatte med detaljert informasjon. 

Du burde ikke vært leder. Kanskje burde du heller ikke hatt Internett. Lurer på hva du skriver på sosiale medier, hva du sier til naboer og venner og kollegaer. Hjelpes at du ikke forstår selv at det er et problem. 

Anonymkode: df3cc...0d2

Svært enig. 

Anonymkode: 55bf4...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sier jo litt om griskheta deres når dere hører gebroken norsk på intervju for så å sette vedkommende i stilling hvor dem har med kunder å gjøra som tydeligvis er norske. Takk deg/dere sjøl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, altfor mange som skal synse om noe de vet svært lite om. Det går helt fint å kommunisere med den med språkproblemer, problemet er uttalen og det får man ikke gjort noe med. Uttalen er svært ødeleggende, dette har vi som sagt tallmateriale på.

Vi vet ikke hva som er problemet med han på "spekteret" (bare en antakelse), om det er en mild hjerneskade eller hva det er, men vi får som sagt inn en del klager og det hjalp overhodet ikke med skriftlig advarsel. Han må rett og slett ut asap.

Anonymkode: 36a03...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er klin umulig å vite hvilken bedrift eller hvilke ansatte.

Anonymkode: 36a03...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

💞Vær god mot mennesker:hjerte:

Anonymkode: dcb16...b7c

Det går ikke når man er en kapitalistisk sadist og økonomisk profitt-terrorist. Profit Above All.  Humans MUST SUFFER 😂

Anonymkode: 737d0...6ba

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...