Gå til innhold

Ligger an til at jeg må følge opp våre verste ansatte i dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På en lite komfortabel måte. To som har vært ansatt hos oss altfor lenge og som aldri skulle vært ansatt. Særlig den ene burde det vært enkelt å droppe i forbindelse med intervju, den andre kan kanskje ha fremstått som normal og oppegående på intervju, men har senere vist seg å være et stort problem. 

Den første har åpenbart vært uegnet helt fra starten. Vedkommende prøver tilsynelatende sitt beste, men snakker så gebrokkent at folk eksternt, som hun er i kontakt med iløpet av arbeidsdagen, bare gir henne opp, de vil ikke ha kontakt med henne. Og så må jeg trolig ta en prat med henne om dette, som om hun har mulighet til å endre på dette på et blunk. Vi har egentlig et godt grunnlag for å si henne opp, men dette er nok et av de første stegene vi må ta for å gjøre det riktig. Blir bare en merkelig samtale, å si at hun er hyggelig og gjør sitt beste, men at vi ser at det ikke fungerer i praksis. Blir en form for advarsel som hun ikke har forutsetninger for å bedre seg på. 

Den andre er trolig på "spekteret". Vi har fått en del klager, muntlig og skriftlig, fra folk eksternt som har vært i kontakt med ham. Han fikk skriftlig advarsel fra en annen leder tidligere i år og etter advarselen tok det ganske kort tid før neste klage tikket inn på e-post. Null evne til bedring. Jeg observerte ham nå på mandag og det var så ille at jeg kontaktet personkonsulenten som i etterkant hadde en samtale med vedkommende om alle klagene vi har fått, hva som ble gjort feil på mandag osv. I dag er det trolig jeg som må observere vedkommende igjen og personalkonsulenten har gitt beskjed om at dersom den ene formen for feil (som er alvorlig type feil) gjentas, eller hvis vi får inn enda en klage iløpet av dagen, så anses han ikke som egnet til å fortsette i stillingen, arbeidsforholdet avsluttes. Henger i en tynn tråd og så er det antakelig jeg som må rapportere inn det som fører til oppsigelse. 

Jeg har bare vært leder i halvannet år, aldri vært leder noe annet sted tidligere, aldri sagt opp noen, har bare hatt oppfølgingssamtaler om hva som fungerer og ikke. 

Anonymkode: 36a03...458

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en del av jobben din som leder. 
 

men det viktigste er å være tydelig i kommunikasjon, så ting ikke kan misforstås. 
 

vil også anbefale deg å skrive referat underveis som du får den du har samtale med til å signere. 
Denne beholder dere en kopi av hver, i tilfelle det blir noe uklarheter etter møter. 

Anonymkode: 1c1a0...958

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på hva du ville med innlegget? Ha sympati? Få gode råd? Spørre om noe som du glemte å spørre om?

Ser du er i en kjip situasjon. Det kan umulig være særlig hyggelig arbeidsdag for noen av dere. Ikke for deg som må si opp noen, og ikke for dem som får livet sitt ødelagt og må gå jakt etter ny jobb de kanskje vil slite lenge med å få (gitt de problemene du skisserer med språk osv).

 

Anonymkode: c532f...b56

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at du kaller dem "våre verste ansatte". 

Hva har du gjort for å tilrettelegge for at de skal klare å utføre arbeid hos dere?

Har du hatt en samtale for å avklare forventninger? Forhørt deg med de ansatte om hva de selv tenker om sin utførelse av jobben? 

Har du satt deg inn i hva en på spekteret har behov for, for å klare å gjøre en god jobb? Har du kommunisert klart og tydelig? Gitt klare retningslinjer, og sørget for at den ansatte faktisk forstår hva som forventes? 

Har du forsøkt å finne andre arbeidsoppgaver? Gitt mer/bedre opplæring? 

Som du skjønner, har du tilretteleggingsplikt, og det er mye som kan prøves før du vurderer å si opp folk. 

Gi folka dine mulighet til å lykkes! 

Anonymkode: 6f1da...95c

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

På en lite komfortabel måte. To som har vært ansatt hos oss altfor lenge og som aldri skulle vært ansatt. Særlig den ene burde det vært enkelt å droppe i forbindelse med intervju, den andre kan kanskje ha fremstått som normal og oppegående på intervju, men har senere vist seg å være et stort problem. 

Den første har åpenbart vært uegnet helt fra starten. Vedkommende prøver tilsynelatende sitt beste, men snakker så gebrokkent at folk eksternt, som hun er i kontakt med iløpet av arbeidsdagen, bare gir henne opp, de vil ikke ha kontakt med henne. Og så må jeg trolig ta en prat med henne om dette, som om hun har mulighet til å endre på dette på et blunk. Vi har egentlig et godt grunnlag for å si henne opp, men dette er nok et av de første stegene vi må ta for å gjøre det riktig. Blir bare en merkelig samtale, å si at hun er hyggelig og gjør sitt beste, men at vi ser at det ikke fungerer i praksis. Blir en form for advarsel som hun ikke har forutsetninger for å bedre seg på. 

Den andre er trolig på "spekteret". Vi har fått en del klager, muntlig og skriftlig, fra folk eksternt som har vært i kontakt med ham. Han fikk skriftlig advarsel fra en annen leder tidligere i år og etter advarselen tok det ganske kort tid før neste klage tikket inn på e-post. Null evne til bedring. Jeg observerte ham nå på mandag og det var så ille at jeg kontaktet personkonsulenten som i etterkant hadde en samtale med vedkommende om alle klagene vi har fått, hva som ble gjort feil på mandag osv. I dag er det trolig jeg som må observere vedkommende igjen og personalkonsulenten har gitt beskjed om at dersom den ene formen for feil (som er alvorlig type feil) gjentas, eller hvis vi får inn enda en klage iløpet av dagen, så anses han ikke som egnet til å fortsette i stillingen, arbeidsforholdet avsluttes. Henger i en tynn tråd og så er det antakelig jeg som må rapportere inn det som fører til oppsigelse. 

Jeg har bare vært leder i halvannet år, aldri vært leder noe annet sted tidligere, aldri sagt opp noen, har bare hatt oppfølgingssamtaler om hva som fungerer og ikke. 

Anonymkode: 36a03...458

Renhold?

Den som snakker dårlig bør tilbys språkopplæring og ny runde med opplæring der dere sikrer at hun forstår hva som skal gjøres. Ekstra tid og ekstra oppfølging flere runder, samt alt av kurs skal tilbys. Kanskje hun er flinkere med mer tid på færre oppgaver. 

Den andre har du jo løsningen på, bra tiltak. Kanskje kurs og lengre opplæring med f.eks deg bør tilbys i tillegg. 

Anonymkode: 6a735...f3b

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en feil at du legger ut dette her eller? Du er på kg. 

Anonymkode: ae493...cb4

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Trist at du kaller dem "våre verste ansatte". 

Hva har du gjort for å tilrettelegge for at de skal klare å utføre arbeid hos dere?

Har du hatt en samtale for å avklare forventninger? Forhørt deg med de ansatte om hva de selv tenker om sin utførelse av jobben? 

Har du satt deg inn i hva en på spekteret har behov for, for å klare å gjøre en god jobb? Har du kommunisert klart og tydelig? Gitt klare retningslinjer, og sørget for at den ansatte faktisk forstår hva som forventes? 

Har du forsøkt å finne andre arbeidsoppgaver? Gitt mer/bedre opplæring? 

Som du skjønner, har du tilretteleggingsplikt, og det er mye som kan prøves før du vurderer å si opp folk. 

Gi folka dine mulighet til å lykkes! 

Anonymkode: 6f1da...95c

Nettopp! Høres ut som du har en vei å gå ts (kompetanse- og holdningsmessig). 

Anonymkode: 5924a...89c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du oppnå med dette TS? Hvorfor har du ikke som leder gjort en bedre jobb under ansettelsesprosessen? 
Å bruke ord som "våre verste ansatte" er lite fint av deg. Språkvanskene må da ha vært der under intervju, så hvorfor legger du skylden på den ansatte nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har adhd og blir en del dømt av det, gjerne fordi jeg er en ad dem som produserer aller mest på teamet. Men det interessante er at vi har folk med autisme, borderline og ubehandlet adhd på laget også. Så lenge de ikke sier noe om diagnosene så er de liksom "ok" men de er kjempe sta og sære folk som ikke greier å ta til seg tilbakemeldinger og kritikk. Jeg jobber med mine svakheter men er den som får mest "kjeft" fordi det er lettest å ta meg. Siden jeg er ydmyk. 

Anonymkode: ae493...cb4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så På jobben har du nok mange med diagnoser ts. Kansje du har en selv! For det er ikke akkurat helt normalt å legge ut noe sånt her på Kg som du har gjort. 

Anonymkode: ae493...cb4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den andre er trolig på "spekteret"", "våre verste ansatte". Du høres ut som en tragisk person as. Ville hatet å hatt deg som leder.

Anonymkode: 87114...91d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Trist at du kaller dem "våre verste ansatte". 

Hva har du gjort for å tilrettelegge for at de skal klare å utføre arbeid hos dere?

Har du hatt en samtale for å avklare forventninger? Forhørt deg med de ansatte om hva de selv tenker om sin utførelse av jobben? 

Har du satt deg inn i hva en på spekteret har behov for, for å klare å gjøre en god jobb? Har du kommunisert klart og tydelig? Gitt klare retningslinjer, og sørget for at den ansatte faktisk forstår hva som forventes? 

Har du forsøkt å finne andre arbeidsoppgaver? Gitt mer/bedre opplæring? 

Som du skjønner, har du tilretteleggingsplikt, og det er mye som kan prøves før du vurderer å si opp folk. 

Gi folka dine mulighet til å lykkes! 

Anonymkode: 6f1da...95c

Jepp, TS sin jobb er nettopp dette, å tilrettelegge og kartlegge behovene til sine ansatte. Men istedenfor velger de heller å drite på de enn å gjøre jobben sin.

Anonymkode: 87114...91d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får vi selvsagt ikke vite alt, men stillingsvernet er sterkt i Norge. Slik at dere hvis dere sier opp noen på litt tynt grunnlag uten tilstrekkelig dokumentasjon, fort vil få fagforeninger og advokater på nakken (gitt at de oppsagte eller noen i kretsen deres forstår at det kan være lurt). Særlig hvis det er forhold ved den ansatte som dårlig språk/helseutfordringer osv. 

Det er deg som nærmeste leder i samarbeid med hr som må veilede dine ansatte på en god måte. Det er ikke en del av oppgavene dine å skrive innlegg om «våre verste ansatte» på kvinneguiden. Dette ER en av de kjedelige sidene ved å være leder. Hvilke verktøy kan du finne i verktøykassa? Hva kan hr/personal bidra med? Finnes det andre steder i bedriften de ansatte kan funke bedre? 

 


 

Anonymkode: a04c3...255

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her høres det ut som om noen har gjort en elendig jobb med rekrutteringsprosessen. 

Anonymkode: a050e...58b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 11.03):

Jeg lurte på hva du ville med innlegget? Ha sympati? Få gode råd? Spørre om noe som du glemte å spørre om?

Ser du er i en kjip situasjon. Det kan umulig være særlig hyggelig arbeidsdag for noen av dere. Ikke for deg som må si opp noen, og ikke for dem som får livet sitt ødelagt og må gå jakt etter ny jobb de kanskje vil slite lenge med å få (gitt de problemene du skisserer med språk osv).

 

Anonymkode: c532f...b56

 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Trist at du kaller dem "våre verste ansatte". 

Hva har du gjort for å tilrettelegge for at de skal klare å utføre arbeid hos dere?

Har du hatt en samtale for å avklare forventninger? Forhørt deg med de ansatte om hva de selv tenker om sin utførelse av jobben? 

Har du satt deg inn i hva en på spekteret har behov for, for å klare å gjøre en god jobb? Har du kommunisert klart og tydelig? Gitt klare retningslinjer, og sørget for at den ansatte faktisk forstår hva som forventes? 

Har du forsøkt å finne andre arbeidsoppgaver? Gitt mer/bedre opplæring? 

Som du skjønner, har du tilretteleggingsplikt, og det er mye som kan prøves før du vurderer å si opp folk. 

Gi folka dine mulighet til å lykkes! 

Anonymkode: 6f1da...95c

 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er det en feil at du legger ut dette her eller? Du er på kg. 

Anonymkode: ae493...cb4

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nettopp! Høres ut som du har en vei å gå ts (kompetanse- og holdningsmessig). 

Anonymkode: 5924a...89c

Synes det er rart at dere tar det så hardt at noen lufter situasjonen sin på et diskusjonsforum.

Noen vil alltid være ‘’den verste ansatte’’ og sånn er det bare.

Er ikke vel ikke helt overraskende at man drøfter det anonymt for innspill fra andre som på et tidspunkt også har vært nye i lederstillingen sin.

Anonymkode: 3e970...572

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden brukte dere prøvetiden til? Det du beskriver burde vært avdekket i løpet av seks måneder. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den første personen bør vell strengt talt bli sendt på voksenopplæring i norsk i samarbeid med NAV? Det er synd at personer som egentlig er egnet for jobben, skal holdes utenfor pga språkvansker. Arbeidsutenforskap koster både individet og samfunnet dyrt. Det har vi ikke råd til i årene som kommer.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Og så må jeg trolig ta en prat med henne om dette, som om hun har mulighet til å endre på dette på et blunk. Vi har egentlig et godt grunnlag for å si henne opp, men dette er nok et av de første stegene vi må ta for å gjøre det riktig

Hun har mulighet til å endre det raskt, ved å ta språkopplæringen dere tilbyr henne. Og språkferdigheter er ikke grunnlag for oppsigelse, dere har jo hatt henne på intervju hvor dere har opplevd språket, og dere har hatt henne på opplæring lenge nok til å faltisk la henne begynne håndtere kunder.

Den andre personen, hva sier han når dere har oppfølgingssamtaler? Hva mener han selv er årsaken til feilene og klagene, og hvilke løsninger har dere kommet frem til sammen for å bedre situasjonen?

Anonymkode: 84130...0bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er jo dine oppgaver som leder. På samme måte som at de du beskriver har sine oppgaver de må gjennomføre på en god måte, har du også dine oppgaver du må gjennomføre på en god måte. Det høres jo ut som at du også trenger kompetanseheving, for å bli en god og tydelig leder som er trygg i egen rolle. 
 

Hvilken type veiledning har dere gitt disse to ansatte du beskriver? Har vedkommende du mener er på spekteret faktisk fått god veiledning, eller kun beskjeder/varsler? Hva kommer frem i oppfølgningssamtalene dere i ledelsen har hatt med denne personen? 
 

Litt usikker på om det å snakke gebrokkent er grunnlag for oppsigelse. Hva slags språkopplæring har dere til ansatte? Går jo ut i fra at dere har noe her, i og med at kommunikasjon er så viktig. Dette gjelder forsåvidt også den andre ansatte du snakker om, denne personen må også få hjelp til å kommunisere med eksterne på den måten dere ønsker kommunikasjonen skal foregår. Og hvilken form for tilrettelegging kan dere tilby ansatte, for å kunne spille de gode?

Anonymkode: 32e35...ce0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

 

 

 

Synes det er rart at dere tar det så hardt at noen lufter situasjonen sin på et diskusjonsforum.

Anonymkode: 3e970...572

Du synes det er rart at noen reagerer på at en leder baksnakker sine ansatte på et offentlig forum? 

Jeg synes det er rart å IKKE reagere på det, og synes at det er ts som framstår mest inkompetent og usympatisk av alle disse arbeidstakerne som beskrives. 

Anonymkode: df3cc...0d2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...