Gå til innhold

Nedbemanning og sykemelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lest en plass at hvis du er sykemeldt når du får en oppsigelse så er man verner av en lov som gir 100% lønn påfølgende år. Stemmer dette? Og hvordan funker dette i forhold til oppsigelse pga nedbemanning?

Anonymkode: d336d...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan fortsatt få oppsigelse under sykmelding når det er nedbemanninng. Da mo søke sykepenger fra Nav. I en nedbemmaninsg prosess så er en ikke beskyttet .

Er en bedrift nødt til å nedbemanne, kan også en sykemeldt ansatt bli sagt opp.

Anonymkode: 4df0b...99e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan fortsatt få oppsigelse under sykmelding når det er nedbemanninng. Da mo søke sykepenger fra Nav. I en nedbemmaninsg prosess så er en ikke beskyttet .

Er en bedrift nødt til å nedbemanne, kan også en sykemeldt ansatt bli sagt opp.

Anonymkode: 4df0b...99e

Det vet jeg. Det var ikke det jeg spurte om. Jeg lurer på om man får 100% lønn hvis man sies opp mens man er sykemeldt?

Anonymkode: d336d...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav vil da betale sykepenger og ikke normal lønn fra arbeidsgiver, dersom dere har avtale om dette. Dersom arbeidsgiver i dag betaler lønn over 6 G, så vil du ikke få det fra NAV, men begrenset til 6G.

Anonymkode: 3e49e...16a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er sykmeldt vil du få vanlig lønn i oppsigelsestiden, så må du jo søke nav om sykepenger. Alt er på samme vilkår som om du er vanlig sykmeldt, det vil fortsatt være drøftelsesmøter osv. Er  ingen lov som verner deg, du må jo være sykmeldt for å få full lønn, etter sykmeldingsperioden må du søke om dagpenger. Men du får kun vanlig lønn om du er sykmeldt.

Ellers hadde jo alle kunnet sykmelde seg ved nedbemmanning og spekulert i dette. Så lenge legen din sykmelder deg så får du ordinær lønn, men utbetalt fra Nav

Anonymkode: 4df0b...99e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært tilfelle hadde det vært mange sykemeldinger rundt oppsigelsestid... Ett år betalt ferie er fint

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man er beskyttet på den måten at sykepenger følger folketrygden og ikke arbeidsgiver. Og sykepenger har man rett til i opptil 1 år i samme periode, uavhengig om man er i et arbeidsforhold så lenge man har opptjeningsgrunnlag.

Jeg tror nok det er det som er ment her.

Nå er det jo uansett NAV som betaler sykepenger etter arbeidgiverperiode, men når man er sykemeldt i et arbeidsforhold tenker man jo ikke på det som sykepenger fra NAV nødvendigvis, fordi de aller fleste har jo forskuttert dette og får bare utbetalt vanlig lønn mens man er sykemeldt, så arbeidsgiver forskutterer og får etterbetalt av NAV i ettertid.

La oss si at man blir hardt skadet og 100% sykemeldt en måned før jobben begynner å nedbemanne, og man har fastlønn i månedene før, så ja. Og man er så hardt skadet at man vil være 100% sykemeldt i 1 år, så ja, da vil man være sikret akkurat samme inntekt fra NAV i de neste 11 månedene som man ville fått i vanlig lønn om man ikke mistet jobben, men da utbetalt som sykepenger. Man kan jo velge å se på det som "lønn". men det er jo sykepenger.

Men det må jo være legitimt selvfølgelig og jo lenger tid man er 100% sykemeldt, jo mer på blir NAV med møter og mulighet for tilrettelegging. 

Man trenger forresten ikke til å bli oppsagt, jeg hadde en midlertidig kontrakt som gikk ut da jeg var delvis sykemeldt. Jeg gjorde noe litt dumt ved å gå opp til 50% jobb rett før vikariatet som gikk ut. Da kvalifiserte jeg til akkurat til å være deltids arbeidssøker i tillegg til delvis sykemeldt. Grensa ligger på 50%. Hadde jeg fortsatt å være 70-60% sykemeldt som jeg var i månedene før, som legen egentlig synest var nok å jobbe for min del, hadde jeg fått mer utbetalt og hadde da bare vært sykemeldt. Det er fordi sykepengene blir beregnet på siste inntektsmelding fra arbeidsgiver. Jeg fikk nemlig da utbetalt halvparten av lønnen jeg hadde hatt i fulltidsstiling, men når du samtidig mottar en anna stønad som sykepenger når du går på dagpenger, så blir dagpengesatsen redusert. Så dagpenger på de resterende 50% jeg var arbeidssøker var da på skarve 1200 kr i mnd i tillegg til sykepengene. Dermed satt jeg igjen med 21 000 kr ish i måneden før skatt med denne ordningen. Hadde jeg heller da vært 60% sykemeldt hadde jeg hatt mer å rutte, da ca. 25 000 kr.  Hadde jeg visst at jeg ble såpass tapende ved at dagpengesatsen ble redusert så hadde jeg aldri gått opp til 50% før jeg sluttet og hadde heller vært bare sykemeldt. Skulle bare hørt på legen. Trodde jeg ville få vanlig dagpengesats i tillegg til sykepengene jeg, den var jo 1000 kr om dagen tidligere og ikke skarve 87 kr som jeg da fikk med redusert sats.

Anonymkode: 65534...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...