Gå til innhold

Hva er ditt kolesterol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kosthold er viktig for å få ned kolesterolnivåene. Jeg bruker ProVita og ikke gjort andre vesentlige endringer. Verdiene har gått ned fra 8 til under 6 på noen måneder. Jeg er litt arvelig belastet, røyker ikke og drikker alkohol med måte, trener styrke 4-5 ggr i uka, og har en BMI på 20. Selv om denne margarinen er litt dyrere enn vanlig smør/margarin skader det ikke å prøve. Selvsagt er det noen som ikke klarer å få ned verdiene med livsstil og kosthold og derfor må ha medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har familiær hyperkolestrolemi, ble diagnostisert da jeg var 13 år. Jeg ble satt på streng diett (dette var 90-tallet) , spiste nesten bare havregryn i 3 mnd. Kolesterolet var like høyt. Senere i livet har jeg hatt perioder med spiseforstyrrelser, levd på grønne epler og kavring og vært svært undervektig, men kolesterolet lå likevel på 7-tallet. Nå som voksen har jeg normalt, sunt kosthold og er normalvektig, men kun statiner har fått kolesterolet mitt ned på akseptabelt nivå. 

Anonymkode: 51a59...83e

Da skjønner jeg at jeg har vært heldig 👍

Anonymkode: bc282...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (27 minutter siden):

Det er stoffer i dette som fungerer raskere og mer effektivt enn medisin. Leger som er klar over dette anbefaler det til sine pasienter. Men du vet kanskje mer enn disse? Det at noen leger ikke er klar over det, betyr ikke at de som har kunnskap om dette tar feil. Alle leger har ikke all informasjon.

Tror du dette produktet hadde blitt solgt med informasjon trykket på pakken om at det senker kolesterolet på 2-3 uker dersom det var feilinformasjon?

Dette er en enkel og ufarlig måte å senke kolesterolet på, så merkelig om man har høyt kolesterol og ikke ønsker å prøve dette. Hva risikerer du liksom?

Jeg har ikke skrevet noe om at man skal slutte på medisiner man allerede går på!!! Jeg skulle starte på medisin, men slipper pga av at kolestrolet nå er betydelig lavere enn før jeg startet med dette smøret.

Fint at du utdyper. Men du skriver at dette smøret er bedre enn medisiner. Det blir feilinformasjon. 

Anonymkode: effca...84b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Fint at du utdyper. Men du skriver at dette smøret er bedre enn medisiner. Det blir feilinformasjon. 

Anonymkode: effca...84b

Hvis du har medisiner som senker kolesterolet ditt kraftig på 2-3 uker, er det jo ikke noe problem. Mange går på medisiner uten denne effekten, eller har ikke fått medisiner av sin lege. Da er det å starte med dette  smøret en enkel måte å få ned kolesterolet på. Uten andre forandringer vil kolesterolet gå ned 10 prosent på 2-3 uker, men med medisiner og andre forandringer (kosthold, aktivitet, livsstil) i tillegg, kan det gå ned mer. Jeg lever som før, og har kun begynt med dette smøret, og min lege hadde ikke sett så stor og rask forandring før. 

Hvorfor er du så negativ til en enkel og ufarlig måte å senke kolesterolet raskt på? Dette var ment som et godt tips, men dine kommentarer påvirker folk til ikke å prøve!

Endret av Tartufo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

911 skrev (1 time siden):

Kosthold er viktig for å få ned kolesterolnivåene. Jeg bruker ProVita og ikke gjort andre vesentlige endringer. Verdiene har gått ned fra 8 til under 6 på noen måneder. Jeg er litt arvelig belastet, røyker ikke og drikker alkohol med måte, trener styrke 4-5 ggr i uka, og har en BMI på 20. Selv om denne margarinen er litt dyrere enn vanlig smør/margarin skader det ikke å prøve. Selvsagt er det noen som ikke klarer å få ned verdiene med livsstil og kosthold og derfor må ha medisin.

Så bra at du også har hatt god effekt av å spise dette smøret. Vita pro-aktiv heter dette smøret, det er i en hvit boks med litt lyseblått på og det står på en rød pil på lokket at kolesterolet går ned med 10 prosent på 2-3 uker. Viktig med rett navn så folk ikke kjøper feil. Mitt kolesterol gikk også ned mye mer enn 10 prosent, og det skjedde raskt.

Enig med deg i at alle som sliter med høyt kolesterol bør prøve dette👍 Det skal hjelpe alle dersom de spiser 25 gram daglig, men det finnes sikkert unntak som med alt annet. Men anbefaler alle å prøve, for meg gikk kolesterolet ned så mye at jeg slipper å starte på medisiner som egentlig var planen.

Endret av Tartufo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts 

Jeg har tatt flere grep nå. Spiser nå veldig sunt og trener hver dag. Syns bare det er merkelig jeg har fått det kolesterolet av hvordan jeg lever. Derfor jeg tenkte å høre her om det er nok til å få det høyt. 

Anonymkode: 60900...165

Ok, jeg tok utgangspunkt i hva du beskrev kostholdet ditt bestod av. Jeg ville fokusert på rent kjøtt/fisk, som er helt uten tilsetninger, og mye grønt. Fullkorn, og vær nøye med salt. Posemat/halvfabrikat inneholder ofte mye salt, og dette kan også være uheldig for kolestrol.

Anonymkode: 47dd0...6f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er diagnostisert med familiær hyperkolesterolemi og har gått på statiner i mange år. Jeg hadde totalkolesterol på rundt 7 og triglyserider på 4,8 den gang, og da var jeg ung og ellers frisk. Statiner har hjulpet mye, og jeg har også gått ned en del kilo de siste årene (fra BMI på snaut 25 til rundt 21). Det har blitt gradvis bedre, men sist jeg sjekket var det helt utrolig: Triglyseridene mine var faktisk under 1 og totalkolesterolet like over 3. Nesten ikke til å tro.

Både lipidklinikken (som utredet og også veiledet på kosthold) og min egen fastlege har anbefalt meg ProAktiv-margarin, og jeg bruker dette fast. Skal ikke bare være mindre dårlig enn alternativet, men såpass bra at det bare er positivt å bruke mye. Tror selvfølgelig ikke det er noen mirakelkur, og jeg spiser det av smør eller margarin som settes foran meg, men det er da dette jeg har i eget kjøleskap.

Anonymkode: e6d23...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får en kjøpt dette smøret?

Anonymkode: 82a94...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (3 timer siden):

Så bra at du også har hatt god effekt av å spise dette smøret. Vita pro-aktiv heter dette smøret, det er i en hvit boks med litt lyseblått på og det står på en rød pil på lokket at kolesterolet går ned med 10 prosent på 2-3 uker. Viktig med rett navn så folk ikke kjøper feil. Mitt kolesterol gikk også ned mye mer enn 10 prosent, og det skjedde raskt.

Enig med deg i at alle som sliter med høyt kolesterol bør prøve dette👍 Det skal hjelpe alle dersom de spiser 25 gram daglig, men det finnes sikkert unntak som med alt annet. Men anbefaler alle å prøve, for meg gikk kolesterolet ned så mye at jeg slipper å starte på medisiner som egentlig var planen.

Selvsagt heter dette Vita Pro-aktiv 🙂 Jeg var bare litt snar med å skrive... som vanlig 😄 Jeg (eller egentlig legen min) hadde en plan med å starte på medisiner, men det slapp jeg heldigvis foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor får en kjøpt dette smøret?

Anonymkode: 82a94...82b

Alle dagligvarebutikker. Billigere på Rema enn på Prix her i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

911 skrev (25 minutter siden):

Selvsagt heter dette Vita Pro-aktiv 🙂 Jeg var bare litt snar med å skrive... som vanlig 😄 Jeg (eller egentlig legen min) hadde en plan med å starte på medisiner, men det slapp jeg heldigvis foreløpig.

Fort gjort å skrive feil. Så bra, jeg slapp også medisiner pga dette smøret👍

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trår det var 8 eller 10. spiste godt og holdt meg unna absolutt alt de første månedene. Begynte også på medisiner og det kom ned til ~2 tror jeg. Og så ble det sommer. Hadde litt is, litt pølse, spiste litt egg med det gule i, og vips selv med medisiner var det opp på ~4, som legen min ikke var fornøyd med.

Altså, om jeg ikke en gang kan nyte livet littegrann uten at det skyter oppover, ja da tror jeg det er mer enn bare mat som spiller inn = dårlige gener 😐

Blir nok å gå på medisiner livet ut da tror jeg. 

Anonymkode: ac1c3...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

911 skrev (50 minutter siden):

Alle dagligvarebutikker. Billigere på Rema enn på Prix her i alle fall.

Takk 😃 Da skal jeg prøve det. Har den arvelige varianten og har brukt medisin i årevis.Men skader vel ikke å prøve!

Anonymkode: 82a94...82b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

totalkolesterol BMI 29: 6,9

totalkolesterol BMI 21: 4,8

Spurte legen om kosthold, men hun sa jeg ville løse det med å gå ned i vekt fordi kolesterol blir produsert i leveren bl.a av ekstra fettvev. Minsker du fettvevet så minsker du kolesterolet. Det har vist seg å stemme. Spiser alt, også mettet fett, bare i mindre mengder enn før. 

Anonymkode: 879b9...93b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slutten av 2022 var totalkolesterolet 7,3 og triglyseridene 1,58. Da hadde jeg BMI på 34,6 (etter å ha gått ned fra BMI på 43,9 på åtte måneder). I slutten av 2023 var BMI’n på 32,3 og jeg var blitt mer aktiv. Da var totalkolesterolet på 6,5 og triglyseridene på 1,02. Skal fortsatt mye mer ned i vekt og blir stadig mer aktiv, så antar kolesterolet vil gå ytterligere ned - uten at det er et mål i seg selv for meg.

Spiser stort sett to måltider om dagen. Mest mulig mat fra bunnen og mye grønnsaker. Spiser også mye egg (ofte tre om dagen), og spiser mindre karbohydrater enn snittet. Bruker meierismør og noe olivenolje. Var hos hjertelege for et par måneder siden, og han kunne fortelle at jeg hadde minimalt med plakk i årene mine.

Anonymkode: b176e...ec1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare? Hva er det i dette smøret som senker kolesterolet? 

Anonymkode: a29e0...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...