Gå til innhold

Hva er ditt kolesterol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

- og hva spiser du, mosjonerer du uka?

Har du hatt høyt, men fått det ned? Hva gjorde du i så fall? 

Har fått høyt, men spiser sunt, er ung og fysisk aktiv.  

 

Anonymkode: 60900...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker ikke tallene, men legen sa at det var så perfekt som det kan bli. Har BMI på ca 24, trener litt styrke, yoga, går i marka til fots og på ski etc, men er ikke superaktiv. Spiser litt mindre karbo enn anbefalt og litt mer fett enn anbefalt når jeg har registrert dette i type lifesum. Elsker et tykt lag bremykt på skiva 😅 Men spiser ellers sunt og veldig variert. 

Det er nok mye genetikk i kolesterol. 

Anonymkode: a0d07...1ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke tallene, men sjekker årlig, og alltid normalt. BMI 23, spiser rene råvarer, altså ikke prosessert/ultraprosessert. Godt med grønt, litt frukt og bær. Spiser mer rødt kjøtt enn anbefalt, og 3-4 egg daglig. Spiser ikke korn. Mosjonerer (turgåing), og lett styrke. 

Jeg vet ikke hva du legger i at du spiser sunt, for alle ser ut til å ha forskjellige oppfatninger av hva det betyr. Men det viktigste slik jeg ser det, er å kutte ut ultraprosessert mat/snacks, spise variert med mye grønt og sunne kilder til fett. Særlig kaldpresset oliveolje (litt i salat) er bra for kolestrol. 

Anonymkode: 47dd0...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husker ikke tallene, men sjekker årlig, og alltid normalt. BMI 23, spiser rene råvarer, altså ikke prosessert/ultraprosessert. Godt med grønt, litt frukt og bær. Spiser mer rødt kjøtt enn anbefalt, og 3-4 egg daglig. Spiser ikke korn. Mosjonerer (turgåing), og lett styrke. 

Jeg vet ikke hva du legger i at du spiser sunt, for alle ser ut til å ha forskjellige oppfatninger av hva det betyr. Men det viktigste slik jeg ser det, er å kutte ut ultraprosessert mat/snacks, spise variert med mye grønt og sunne kilder til fett. Særlig kaldpresset oliveolje (litt i salat) er bra for kolestrol. 

Anonymkode: 47dd0...6f6

Ts 

Frokost: Spiser havregryn hver dag med melk(uten noe annet)

Lunsj: brødskiver med banan/makrell i tomat,egg.

Middag varierer jo veldig men også ultrapastaurisert, f.eks fiskeboller, fiskekaker, kjøttboller, lasagne, laks, spaghetti og kjøttsaus, lasagne osv. Grønnsaker til. 

Kveldsmat varierer også, brød med ost evt. rester av middag. 

Har en bmi på 19,4 ser jeg. 

Anonymkode: 60900...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde totalkolesterol på 8,5. Aktiv jobb, trener 5 dager i uka og spiser sunt (mye fisk, havregryn, lite sukker, lite alkohol, røyker ikke) Jeg har arvet mitt høye kolesterol dessverre. Går på statiner og totalkolesterolet har nå stabilisert seg på 4-tallet. Min bror lever ganske så usunt med lite trening og lite fokus på kosthold. Han har totalkolesterol på 4-tallet og er ikke arvelig belastet, så ja- mye genetikk i kolesterol. 

Anonymkode: 51a59...83e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å spise 25 gram pro-aktiv smør hver dag, da går kolesterolet ned med 10 prosent på 2-3 uker👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har familiær hyperkolesterolemi, dvs arvelig høyt kolesterol. Har 3.9 i total kolesterol med behandling. Veldig mange vet ikke at de har denne tilstanden. Aleksander Dale Oen døde pga dette❤️

Anonymkode: effca...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts 

Frokost: Spiser havregryn hver dag med melk(uten noe annet)

Lunsj: brødskiver med banan/makrell i tomat,egg.

Middag varierer jo veldig men også ultrapastaurisert, f.eks fiskeboller, fiskekaker, kjøttboller, lasagne, laks, spaghetti og kjøttsaus, lasagne osv. Grønnsaker til. 

Kveldsmat varierer også, brød med ost evt. rester av middag. 

Har en bmi på 19,4 ser jeg. 

Anonymkode: 60900...165

Ok, da ville jeg begynt med å kutte ut den ultraprosesserte maten, det er veldig usunt. 

Anonymkode: 47dd0...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, da ville jeg begynt med å kutte ut den ultraprosesserte maten, det er veldig usunt. 

Anonymkode: 47dd0...6f6

Ts 

Jeg har tatt flere grep nå. Spiser nå veldig sunt og trener hver dag. Syns bare det er merkelig jeg har fått det kolesterolet av hvordan jeg lever. Derfor jeg tenkte å høre her om det er nok til å få det høyt. 

Anonymkode: 60900...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har familiær hyperkolesterolemi, dvs arvelig høyt kolesterol. Har 3.9 i total kolesterol med behandling. Veldig mange vet ikke at de har denne tilstanden. Aleksander Dale Oen døde pga dette❤️

Anonymkode: effca...84b

Pro-aktiv smør daglig reduserer kolesterolet med 10 prosent på 2-3 uker. Anbefaler det på det sterkeste, alle får raskere resultater enn medisin og annet. Selvsagt kun et pluss med andre forandringer i tillegg, da synker kolesterolet mer enn de 10 prosentene.

Endret av Tartufo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts 

Jeg har tatt flere grep nå. Spiser nå veldig sunt og trener hver dag. Syns bare det er merkelig jeg har fått det kolesterolet av hvordan jeg lever. Derfor jeg tenkte å høre her om det er nok til å få det høyt. 

Anonymkode: 60900...165

Pro-aktiv smør reduserer kolesterolet ditt med 10 prosent på 2-3 uker, så det er en veldig enkel måte å få lavere kolesterol på. Må bruke 25 gram daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (2 minutter siden):

Pro-aktiv smør daglig reduserer kolesterolet med 10 prosent på 2-3 uker. Anbefaler det på det sterkeste, alle får raskere resultater enn medisin og annet. Selvsagt kun et pluss med andre forandringer i tillegg, da synker kolesterolet mer enn de 10 prosentene.

Ts 

Takk for tips! Ikke fått med meg.

Anonymkode: 60900...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (7 minutter siden):

Pro-aktiv smør reduserer kolesterolet ditt med 10 prosent på 2-3 uker, så det er en veldig enkel måte å få lavere kolesterol på. Må bruke 25 gram daglig.

Det gjør det definitivt ikke hvis man er arvelig belastet.  

Anonymkode: 51a59...83e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts 

Takk for tips! Ikke fått med meg.

Anonymkode: 60900...165

Faktisk mange leger som ikke vet om det, jeg fikk tipset fra en venn som fikk det anbefalt av sin lege. Min lege ville først ikke måle kolesterolet mitt på nytt etter kun to uker, mente det var for kort tid til å se resultater, men jeg sto på mitt og fikk det målt. Resultatet var kraftig nedgang, og jeg hadde kun startet med dette smøret, ikke gjort noen andre forandringer. Alle andre som jeg har snakket med har samme erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (11 minutter siden):

Pro-aktiv smør daglig reduserer kolesterolet med 10 prosent på 2-3 uker. Anbefaler det på det sterkeste, alle får raskere resultater enn medisin og annet. Selvsagt kun et pluss med andre forandringer i tillegg, da synker kolesterolet mer enn de 10 prosentene.

Dette er direkte feilinformasjon. Har man familiær hyperkolesterolemi må man gå på medisiner. Kosthold alene funker ikke. 

Anonymkode: effca...84b

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det gjør det definitivt ikke hvis man er arvelig belastet.  

Anonymkode: 51a59...83e

Har du forsøk? Det har hjulpet på alle i min familie, og på min venns familie som fikk dette anbefalt av sin lege. Ikke alle leger vet om dette, det betyr ikke at det ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er direkte feilinformasjon. Har man familiær hyperkolesterolemi må man gå på medisiner. Kosthold alene funker ikke. 

Anonymkode: effca...84b

Det er stoffer i dette som fungerer raskere og mer effektivt enn medisin. Leger som er klar over dette anbefaler det til sine pasienter. Men du vet kanskje mer enn disse? Det at noen leger ikke er klar over det, betyr ikke at de som har kunnskap om dette tar feil. Alle leger har ikke all informasjon.

Tror du dette produktet hadde blitt solgt med informasjon trykket på pakken om at det senker kolesterolet på 2-3 uker dersom det var feilinformasjon?

Dette er en enkel og ufarlig måte å senke kolesterolet på, så merkelig om man har høyt kolesterol og ikke ønsker å prøve dette. Hva risikerer du liksom?

Jeg har ikke skrevet noe om at man skal slutte på medisiner man allerede går på!!! Jeg skulle starte på medisin, men slipper pga av at kolestrolet nå er betydelig lavere enn før jeg startet med dette smøret.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5,5 totalt, innenfor normalen. Jeg er derimot genetisk disponert for hjerte- og karsykdommer. Begge mine foreldre har hatt hjerteinfarkt.

Etter rådføring med Rikshospitalet og Ullevål er det ikke nødvendig med medisiner, men at jeg må følge med. Har normalt blodtrykk osv.

Jeg er dog overvektig, men jeg er i god form (jeg har mistet over 120 kg). Jeg danser en gang i uken, i tillegg til at mannen og jeg går på treningsstudio 2-3 ganger per uke. Vi går også mye turer, og jeg har en svært altiv jobb som lærer på småskoletrinnet. Jeg lever altså ikke et latmannsliv.

Jeg har aldri røyket/inntatt ulovlige rusmidler, og jeg drikker heller ikke alkohol.

Frokost: Havregrøt med litt bringebær- eller jordbærsyltetøy.

Lunsj: Enten rundstykker/knekkebrød med leverpostei/makrell i tomat eller lignende, eller rester fra gårsdagens middag.

Middag: Alt fra lapskaus til taco.

Spiser stort sett kun tre måltider om dagen. Kan spise en bit sjokolade/bakevarer osv hver dag, hvis kaloribudsjettet tillater det. Jeg teller kalorier hver dag.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er direkte feilinformasjon. Har man familiær hyperkolesterolemi må man gå på medisiner. Kosthold alene funker ikke. 

Anonymkode: effca...84b

Dette er faktisk ikke sant. Jeg har arvelig høyt kolesterol og nivåene er normale uten medisiner. Spiser sunt og er aktiv. Har veid 30 kg mer og vært tjukk og inaktiv, da måtte jeg bruke medisiner. 

Anonymkode: bc282...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er faktisk ikke sant. Jeg har arvelig høyt kolesterol og nivåene er normale uten medisiner. Spiser sunt og er aktiv. Har veid 30 kg mer og vært tjukk og inaktiv, da måtte jeg bruke medisiner. 

Anonymkode: bc282...9d0

Jeg har familiær hyperkolestrolemi, ble diagnostisert da jeg var 13 år. Jeg ble satt på streng diett (dette var 90-tallet) , spiste nesten bare havregryn i 3 mnd. Kolesterolet var like høyt. Senere i livet har jeg hatt perioder med spiseforstyrrelser, levd på grønne epler og kavring og vært svært undervektig, men kolesterolet lå likevel på 7-tallet. Nå som voksen har jeg normalt, sunt kosthold og er normalvektig, men kun statiner har fått kolesterolet mitt ned på akseptabelt nivå. 

Anonymkode: 51a59...83e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...