AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #1 Skrevet 18. september 2024 Barnet vårt på snart 4 har fått låne min eller fars tlf og etter dette har han slått seg helt vrang. Han blir hissig, frustrert, maser om å få låne tlf med en gang han blir hentet i bhg, hyler om vi sier nei. Vi tar kampen, men angrer så veldig på at vi i utgangspunktet lot han få lov å sitte litt med den. Hva slags regler har dere hjemme hos dere? Anonymkode: 4dbbc...89a
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #2 Skrevet 18. september 2024 Ta kampen, slutt å låne bort tlf! Helt unødvendig. Trenger ingen regler på en 4 åring i forhold til dette, bare kutt det ut. Det blir nok skjerm etterhvert, både i skole og fritid. Anonymkode: 09989...608 3 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #3 Skrevet 18. september 2024 Barn på 4 og 6. Får ikke låne telefoner. Får bruke nettbrett før frokost lørdag og søndag. Kun tilgang på NRK Super av «strømmetjenester». Har noen få spill. Får se på tv i hverdagen, også da kun NRK Super, ser på mens jeg lager middag og til kveldsmaten. De blir sure av nettbrett og vi så oss nødt til å kutte daglig bruk. Anonymkode: e41fe...689 1 1
Dojakitty Skrevet 18. september 2024 #4 Skrevet 18. september 2024 Har ingen regler. Barnet godtar når jeg sier det er nok, og vi lever fint med det.
solsolsol Skrevet 18. september 2024 #5 Skrevet 18. september 2024 Tror man må tilpasse sånt ut fra hvordan ungene er. Jeg har hatt en sånn som du beskriver, da var det klokkeklare regler som gjaldt (lenge siden nå, men typ 1 time hver søndag), gir aldri etter på mas, så det er det ingen som gidder å prøve på. Resten av gjengen har hatt enten en halv eller en time spill om dagen etter at de begynte på skolen. Fra 13 har de fått mulighet til å styre selv, men om vi ser at det går utover andre ting ville vi strammet inn. 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #6 Skrevet 18. september 2024 Nettopp fylt fem, og får låne telefon til å spille Fantorangen eller fargelegge kanskje i snitt en gang i måneden. Blir som din om hun får sitte å scrolle. Anonymkode: 5af0d...7e3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #7 Skrevet 18. september 2024 Jeg er enig i at dette nok må tilpasses de barna man har. Mine på 4 og 6 får iblant se på telefonen min mens jeg fletter håret deres. Utover det, er det sjelden, men det skjer når jeg syns det føles rett. Og sist er nøyaktig nå, når seksåringen min og jeg er hjemme fra skole og jobb pga. feber og hoste. Jeg forsøkte å lese for henne, men klarte ikke fordi jeg bare begynte å hoste veldig. Da satte jeg på en serie på pc'en min til henne. Og jeg sveipet altså innom KG, så denne tråden og følte den var relevant akkurat nå. Ingen av barna her reagert noe spesielt på at de ikke får låne telefonen sånn i hverdagen, men det hender jeg må forklare at jeg trenger jo ikke flette håret, men hvis de ønsker seg fletter, må de sitte i ro uten telefon akkurat denne gangen. Og særlig fireåringen kan protestere på det. Barna får i utgangspunktet ikke skjerm på f.eks. fly eller restaurant, fordi jeg vil at de skal bli vant med å vente og kunne kjede seg litt, og finne på noe annet enn skjerm, og at skjerm i alle mulige ventesituasjoner kommer snart nok uansett. Men det er min greie og mitt prinsipp. Jeg jobber samtidig med å ikke ta opp mobilen selv når jeg f.eks. venter på bussen alene med mindre jeg har en oppriktig god unnskyldning (f.eks. må sende en melding til mannen, kan benytte tiden til å svare på jobbmailen så slipper jeg når jeg kommer hjem til barna). Jeg mener ikke det er galt å gjøre det ulikt fra oss. At andre barn låner en telefon på en restaurant kan godt være en god vurdering, selv om vi vurderer annerledes. Alle foreldre og barn er forskjellige, og alle ser og vurderer ut i fra sitt eget helhetsbilde. Anonymkode: e6cba...8cb 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #8 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barnet vårt på snart 4 har fått låne min eller fars tlf og etter dette har han slått seg helt vrang. Han blir hissig, frustrert, maser om å få låne tlf med en gang han blir hentet i bhg, hyler om vi sier nei. Vi tar kampen, men angrer så veldig på at vi i utgangspunktet lot han få lov å sitte litt med den. Hva slags regler har dere hjemme hos dere? Anonymkode: 4dbbc...89a Det går en uke, så er dopaminreseptorene nullstilt i hjernen. Veldig viktig at dere selv er gode forbilder nå også. Ellers sitter dere nei til godteposen med hånda stappa nedi den. 7-åringen og 3-åringen får se på TV på morgenen om det er tid og litt på TV etter skolen. De får ikke sitte spesielt lenge, med mindre det er en lørdag og det regner. De får kun se på programmene som finnes på NRK og SVT, de har sluttet å se på Netflix og får absolutt ikke se på Youtube. De finner masse spennende program på NRK og SVT og koser seg med det. Vi har en iPad i huset, men den brukes ikke til underholdning (jeg bruker den til jobb). Eldste får se litt på den når vi kjører lange bilturer når og hvis minstemann sovner. Når barna er syke får de se masse på TV. Etter dette merker vi at de maser på TV og da blir vi mer strenge på TV-tittingen for å få slutt på maset. Dette gjelder også etter sommeren, da er det litt mer TV p.g.a. lange morgener. Da må vi være strenge med TV-bruk en ukes tid, så roer det seg. Barna våre leker masse sammen, de leker masse hver for seg, leser bøker, er ute og hopper på trampolinen etc. De har masse lese- og lekekompetanse! Anonymkode: d9e7b...b91
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #9 Skrevet 18. september 2024 Meg over her: vi har forøvrig aldri latt barna bruke telefonene til underholdning. De får kun velge musikk når vi hører på det. Telefonen er en bruksting: svare på sms, mail, telefoner, sjekke oppskrifter under middagslaging. Så vi viser ikke barna at telefonen kan brukes til "kos" eller underholdning. Anonymkode: d9e7b...b91 1
SPOCA Skrevet 18. september 2024 #10 Skrevet 18. september 2024 Selvfølgelig må du ta kampen, ellers ender du opp med slike elever som jeg sliter med, som higer etter ipad og skjerm, og sliter med å holde konsentrasjonen. Min stesønn får verken bruke nettbrett, telefon eller pc hjemme hos oss. Han får en sjelden gang se på favorittfilmen. Hos mor er bruken dessverre utstrakt, som fører til mye utagerende oppførsel hos henne (ikke hos oss).
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #11 Skrevet 18. september 2024 Jeg har en på 2,5 jeg ofte er alene med. Det brukes ved behov, men begrenses i perioder hvor han blir grinete hvis han ikke får det. Det brukes i 15 minutter på morgenen, så jeg får stelt meg og pakket ferdig for oss. Det brukes innimellom med matlaging og vi kan se litt TV før leggetid. Det brukes også ved sykdom. Utenom dette begrenser vi bruk både for voksne og barn. Anonymkode: bbdf8...600
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #12 Skrevet 18. september 2024 Har ingen spesielle regler for min 5 åring, men det er fordi han heldigvis regulerer det selv. Han får lov å være på youtube kids på mobilen min om han våkner tidlig både hverdag og helg, og ikke trenger /vil stå opp så tidlig. Da er han ofte lei etter 30 min. Noen ganger spør han i helg eller ettermiddag, og ser ca 30 min før han er forsynt. Samme med tv, han klarer ikke å se på noe lenge av gangen, vil heller leke. Ville det hjelpe fastsette helt klare regler? Og overholde dem, slik at når han klikker, står dere ved avgjørelsen, og etterhvert vil han forstå at den fastsatte tiden er den har får? Anonymkode: 026c4...544
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #13 Skrevet 18. september 2024 SPOCA skrev (7 timer siden): Selvfølgelig må du ta kampen, ellers ender du opp med slike elever som jeg sliter med, som higer etter ipad og skjerm, og sliter med å holde konsentrasjonen. Min stesønn får verken bruke nettbrett, telefon eller pc hjemme hos oss. Han får en sjelden gang se på favorittfilmen. Hos mor er bruken dessverre utstrakt, som fører til mye utagerende oppførsel hos henne (ikke hos oss). Utagerende oppførsel hos mor er veldig vanlig...... Er pga manglende grensesetting og at barnet føler seg trygt nok hos mor. Anonymkode: d9e7b...b91
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #14 Skrevet 18. september 2024 Yngste (han er fem år): Ser Disney film hver helg på TVen ☺️ gjerne både lørdag kveld og enten fredag kveld eller en av morgenene Eldste (han er ni år): Har Aspergers. Vi bruker iPad tid som en del av belønningssystemet her. Er ganske klare regler på hvor mye han får spille til vanlig / som han styrer selv (en time + 1/2 time per dag (to ulike økter)), men kan få ekstra spilletid som belønning Anonymkode: 5ed0e...3f8
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #15 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Barnet vårt på snart 4 har fått låne min eller fars tlf og etter dette har han slått seg helt vrang. Han blir hissig, frustrert, maser om å få låne tlf med en gang han blir hentet i bhg, hyler om vi sier nei. Vi tar kampen, men angrer så veldig på at vi i utgangspunktet lot han få lov å sitte litt med den. Hva slags regler har dere hjemme hos dere? Anonymkode: 4dbbc...89a Mine er : 5 åringen : ikke intressert i og sitte så lenge , blir max 10-20 min 7 åring får ha en time etter middag og lekser er gjort ferdig ( ipad ) 11 åring : er mye ute med venner og har en del trening, så han kan sitte litt i helgene, men blir lite med det ( han har mobil ) 15 åringen : han får bruke tlf etter middag, lekser og trening, han kan ikke ha den da hadde han bare sittet med den hele tiden og ikke brydd seg om noe annet Anonymkode: aaa99...b56
Tanuki Skrevet 18. september 2024 #16 Skrevet 18. september 2024 Gutt på 10 år. Null mobilbruk i hverdagen, utenom at han har mobilen med seg siden han tar buss til skolen, læreren samler inn mobilene før timen begynner. Hjemme er det null mobilbruk i hverdagen. Vi har gjort det slik en stund nå, da vi syntes det ble for mye fokus på spilling og scrolling på youtube. Vurderer prøve å la ham ha mobilen igjen, i 30 min om dagen, hvis han selv kan kontrollere tiden...så vi får se. Har så langt vært veldig positivt å ikke ha mobillen tilgjengelig, han er mer fokusert og "i øyeblikket" og virker som han koser seg mer med de andre fritidsaktivitetene sine.
SPOCA Skrevet 18. september 2024 #17 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Utagerende oppførsel hos mor er veldig vanlig...... Er pga manglende grensesetting og at barnet føler seg trygt nok hos mor. Anonymkode: d9e7b...b91 Du mener det ikke føler seg trygt nok hos oss? Jeg kan fortelle deg at ekspertene ikke er helt enig med deg der gitt. Mor er ikke alltid flinkest og best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå