AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #1 Skrevet 18. september 2024 Min datter på 16 har vært hos legen i går med øyekatarr. Det er skikkelig ille, hun ser dårlig, har smerter og trykk, og det kommer masse puss ut. Legen sa at det var vanlig at det gikk over av seg selv "over et par ukers tid", og at hun ikke trengte antibiotika/behandling. For henne var det ikke aktuelt å gå med smerter, dårlig syn og puss i to uker, så hun tok kontakt med nettlege og fikk resept på dråper. Hvorfor har vi altså helsevesen når alt skal gå over av seg selv, egentlig? Det gjelder også migrene og menssmerter som jeg plagdes med for en stund siden, underlivsplager etter fødsel osv. Flere som har opplevd å henvende seg til fastlege bare for å få beskjed om at alt går over av seg selv? Anonymkode: 0d5e7...ad3 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #2 Skrevet 18. september 2024 Jepp. Har en ungdom de tror har endometriose men eneste tilbud er hormon preparatet og det kan ho ikke bruke pga andre medisiner. Og beskjed fra gyn; vi venter å ser ho er for ung for at vi vil gå inn med kikkhullet for å se hvor ille det evnt er. Fikk utskrevet morfinpreparat mot smerter. Noe ho ikke ønsker å ta siden det er skrevet så mye om avhengighet på dette Ser og på sønn som fikk menisk skadde. Vi venter å ser før vi henviser til ortoped for å se på det. Altså bedre å sykmelde på 6 uka en å få en ortoped til å se . Så nå tok fysioterapeut saken i egene hender og henviser uten å gå via fastlegr Anonymkode: 785de...6f0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #3 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jepp. Har en ungdom de tror har endometriose men eneste tilbud er hormon preparatet og det kan ho ikke bruke pga andre medisiner. Og beskjed fra gyn; vi venter å ser ho er for ung for at vi vil gå inn med kikkhullet for å se hvor ille det evnt er. Fikk utskrevet morfinpreparat mot smerter. Noe ho ikke ønsker å ta siden det er skrevet så mye om avhengighet på dette Ser og på sønn som fikk menisk skadde. Vi venter å ser før vi henviser til ortoped for å se på det. Altså bedre å sykmelde på 6 uka en å få en ortoped til å se . Så nå tok fysioterapeut saken i egene hender og henviser uten å gå via fastlegr Anonymkode: 785de...6f0 Skikkelig dårlig gjort. Det blir snart som i USA - de som har råd til å gå privat, får ordentlig, rask hjelp. De andre må avspises med Paracet og "det går over av seg selv". Men betale for timen må du, selv om det går over av seg selv. Anonymkode: 0d5e7...ad3 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #4 Skrevet 18. september 2024 Ja både fastleger og gynekologer. "Du må fokusere på noe annet", "Har du prøvd meditasjon?". Har sluttet å ta noe kontakt med helsevesenet med mindre jeg tenker det kan bedres av antibiotika eller lignende. Anonymkode: e0793...2c6 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #5 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jepp. Har en ungdom de tror har endometriose men eneste tilbud er hormon preparatet og det kan ho ikke bruke pga andre medisiner. Og beskjed fra gyn; vi venter å ser ho er for ung for at vi vil gå inn med kikkhullet for å se hvor ille det evnt er. Fikk utskrevet morfinpreparat mot smerter. Noe ho ikke ønsker å ta siden det er skrevet så mye om avhengighet på dette Ser og på sønn som fikk menisk skadde. Vi venter å ser før vi henviser til ortoped for å se på det. Altså bedre å sykmelde på 6 uka en å få en ortoped til å se . Så nå tok fysioterapeut saken i egene hender og henviser uten å gå via fastlegr Anonymkode: 785de...6f0 Jeg er generelt sett enig i at norske leger tar lett på ting og at man som pasient ikke føler seg særlig ivaretatt. Men jeg lurer på om de har gjort en dårlig jobb med å gi deg og din datter informasjon om endometriose? Jeg har vært gjennom hele løpet selv, første mistanke ved 17 år, og årevis med masing for å få konstatert diagnosen. Vært operert 1 gang og prøvd alt av hormonpreparater. Det er bare fire ting å gjøre med endo: stanse mensen, hysterektomi, operasjon eller smertestillende. Din datter kan ikke ta preparater for å stanse mensen, hun kan ikke fjerne livmora, ønsker ikke å bruke morfinpreparat og ER faktisk for ung for operasjon. Da er det ikke noe annet å gjøre, det finnes ingen andre behandlinger. Hun er for ung for operasjon fordi endo kommer tilbake, og hun må operere på nytt og på nytt. De er tilbakeholden med å operere buken på folk igjen og igjen fordi det er risiko for andre plager, f.eks tarmslyng, og risikoen øker for hver gang. Arrvevet på livmoren min etter de har brent bort endo gjør veldig vondt nå som jeg er gravid, jeg er glad jeg ikke har operert enda flere ganger. Så her har legene tatt en god vurdering med de løsningene som finnes. Anonymkode: 4bb14...a63 3 13
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #6 Skrevet 18. september 2024 Men det er jo vanlig at det går over av seg selv bare ved å skylle med saltvann. Legen sa ikke at hun skulle gå med smerter i 2 uker, han sa at det som regel er over i løpet av 2 uker. Det er to forskjellige ting. Dere tror dere vet bedre enn legen, men det gjør dere ikke. Antibiotikaresistens er en veldig alvorlig fare for vårt samfunn. Anonymkode: 22e51...450 10 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #7 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jepp. Har en ungdom de tror har endometriose men eneste tilbud er hormon preparatet og det kan ho ikke bruke pga andre medisiner. Og beskjed fra gyn; vi venter å ser ho er for ung for at vi vil gå inn med kikkhullet for å se hvor ille det evnt er. Fikk utskrevet morfinpreparat mot smerter. Noe ho ikke ønsker å ta siden det er skrevet så mye om avhengighet på dette Ser og på sønn som fikk menisk skadde. Vi venter å ser før vi henviser til ortoped for å se på det. Altså bedre å sykmelde på 6 uka en å få en ortoped til å se . Så nå tok fysioterapeut saken i egene hender og henviser uten å gå via fastlegr Anonymkode: 785de...6f0 Hvis du har en ungdom med endometriose må du sette deg inn i sykdommen, kontakte endometriose-foreningen for veiledning og sjekke om dette stemmer. Hvis en gynekolog sier at hun er for ung kan det hende det stemmer av medisinske grunner, en gynekolog er tross alt en fagutdannet spesialist selv om jeg er klar over at mange mangler kompetanse på sykdommen. Derfor må du som forelder sjekke og hjelpe ungdommen din. Be om henvisning til en annen gynekolog for eksempel. Anonymkode: 20649...176 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #8 Skrevet 18. september 2024 Det er nok veldig forskjellig fra lege til lege. Jeg får veldig god behandling og oppfølging av min fastlege. Men han sier jo også fra hvis det er noe han tenker vil gå over av seg selv etc, og det respekterer jeg. Jeg har migrene med alvorlige anfall, og har fått god behandling. Anonymkode: d1353...938 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #9 Skrevet 18. september 2024 Man skal ikke ta antibiotika for hver minste lille ting. Fastlegen gjorde riktig her Anonymkode: f9669...c36 8 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #10 Skrevet 18. september 2024 Er så hjertens enig! jeg har måttet solgt huset mitt for å finansiere helsen… På siste smerteklinikk sa de at smertene i den ene foten var psykisk-2 uker etterpå avdekket mr flere skader. Smertelegen sa jeg ikke var ferdig utredet, men han kunne ikke henvise. Fastlege gjør så godt han kan, men blir avvist i spes.helsetenesten. Nå er jeg så dårlig pga immunsvikt og smerter at jeg har gått privat. Kjenner en som knakk halebeinet på jobb for 15 mnd siden. Hun har store smerter men blir nektet ortoped/anne hjelp. Nå er hun på aap, og trolig går det mot ufør. Hun er svært deprimert av å sitte hjemme alene med store smerter, uten håp for fremtiden. Helsevesenet er bare et langsomt togkræsj. Null kontroll. Anonymkode: 1b449...cf8
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #11 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Min datter på 16 har vært hos legen i går med øyekatarr. Det er skikkelig ille, hun ser dårlig, har smerter og trykk, og det kommer masse puss ut. Legen sa at det var vanlig at det gikk over av seg selv "over et par ukers tid", og at hun ikke trengte antibiotika/behandling. For henne var det ikke aktuelt å gå med smerter, dårlig syn og puss i to uker, så hun tok kontakt med nettlege og fikk resept på dråper. Hvorfor har vi altså helsevesen når alt skal gå over av seg selv, egentlig? Det gjelder også migrene og menssmerter som jeg plagdes med for en stund siden, underlivsplager etter fødsel osv. Flere som har opplevd å henvende seg til fastlege bare for å få beskjed om at alt går over av seg selv? Anonymkode: 0d5e7...ad3 Du kan kjøpe natriumklorid(saltvann)i flasker på apoteket og helle i øyekroken eller ha på bomullsdotter. Egentlig fikk dere et godt råd da det er lurt å unngå antibiotika om man kan. Og man kan godt klage på helsevesenet, men om dere faktisk skulle få alvorlig sykdom vil staten bruke hundretusenvis på å få dere friske. Anonymkode: 20649...176 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #12 Skrevet 18. september 2024 Jeg tror et av problemene er at vi som befolkning har en forventing om at alt skal fikses. Når sannheten er at ikke alt kan fikses eller at det tar tid å fikse ting Anonymkode: 504ae...c91 15 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #13 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men det er jo vanlig at det går over av seg selv bare ved å skylle med saltvann. Legen sa ikke at hun skulle gå med smerter i 2 uker, han sa at det som regel er over i løpet av 2 uker. Det er to forskjellige ting. Dere tror dere vet bedre enn legen, men det gjør dere ikke. Antibiotikaresistens er en veldig alvorlig fare for vårt samfunn. Anonymkode: 22e51...450 Hun har ikke brukt antibiotika på 6 år. Anonymkode: 0d5e7...ad3
Grevling Skrevet 18. september 2024 #14 Skrevet 18. september 2024 Norske fastleger skal jo drive med gatekeeping for helsevesenet, og prøve å spare samfunnet for mest mulig penger. Enkelte blir i overkant ivrige i denne rollen og tar det ikke alvorlig før de kjenner koldbrannlukten brenne i nesen. 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #15 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Skikkelig dårlig gjort. Det blir snart som i USA - de som har råd til å gå privat, får ordentlig, rask hjelp. De andre må avspises med Paracet og "det går over av seg selv". Men betale for timen må du, selv om det går over av seg selv. Anonymkode: 0d5e7...ad3 Det her tror jeg kommer veldig an på fastlegen. Jeg har verdens beste fastlege som ikke har holdningen vente å se, hun sender av gårde til videre undersøkelser når hun ikke kan stille en sikker diagnose selv og medisiner får man når det er nødvendig. Jeg hadde skikkelig øyebetennelse for ett år siden og da var det dråper og salve så fort jeg kom dit da det i tillegg til puss og rødhet var en følelse av trykk og smerte. Men hun gir ikke antibiotika umiddelbart hvis man f.eks har bihulebetennelse da forskning viser at man blir minimalt fortere friskere med antibiotika enn uten, og med tanke på antibiotikaresistens bør man være litt restriktiv med det. Anonymkode: 52cec...997 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #16 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror et av problemene er at vi som befolkning har en forventing om at alt skal fikses. Når sannheten er at ikke alt kan fikses eller at det tar tid å fikse ting Anonymkode: 504ae...c91 Men dette er jo helt ok, men man vil jo gjerne vite hva som er galt, eller at legen er ydmyk nok til å si; jeg vet faktisk ikke hva det kan være. I stedet for å prøve å gaslighte pasienten til å tro at det sitter i hodet. Anonymkode: 702eb...559 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #17 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis du har en ungdom med endometriose må du sette deg inn i sykdommen, kontakte endometriose-foreningen for veiledning og sjekke om dette stemmer. Hvis en gynekolog sier at hun er for ung kan det hende det stemmer av medisinske grunner, en gynekolog er tross alt en fagutdannet spesialist selv om jeg er klar over at mange mangler kompetanse på sykdommen. Derfor må du som forelder sjekke og hjelpe ungdommen din. Be om henvisning til en annen gynekolog for eksempel. Anonymkode: 20649...176 Vi ska nå privat. For offentlig sa vi mistenker endometriose. Men ho er for ung for at vi vil gå inn for å se om det er det. Beskjed ho er og for ung til at det er kreft. Selv om ho har søskenbarn som fikk bekreftet kreft i livmor da ho var 15år. De bare kjente på magen til jenta og sa mulig du har endometriose. Du kan ikke bruke piller eller hormonspiral pga epilepsi, du har prøvd det og ikke fungert. Ja da er kun morfinpreparat vi kan tilby. Forbundet reagerte på at de ikke tok ultralyd. Eller ville sjekke opp mer. For som de sa var det endometriose ville det nødvendig ikke bli bedre med årene. Anonymkode: 785de...6f0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #18 Skrevet 18. september 2024 Jeg har en svært god oppfatning av helsevesenet og opplever at jeg blir tatt på alvor hver gang jeg har grunn til å oppsøke det. Anonymkode: 926ff...251 1 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #19 Skrevet 18. september 2024 Jeg har god erfaring med min fastlege. Det eneste som irriterer er at det kan være lang ventetid. Jeg burde sikkert finne en ny fastlege for å få ned ventetiden for den dagen du trenger fastlegen kan selv en uke ekstra ventetid føles ekstremt tungt. Da jeg gikk til fastlegen pga depresjon tilbød fastlegen meg doble legetimer med han frem til jeg fikk plass hos en psykolog. Det hjalp mye. Da jeg ikke lenger følte behov for psykolog fikk jeg tilbud av psykologen å snakke med han om det var perioder jeg hadde behov for å snakke med noen. Anonymkode: 19dc8...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #20 Skrevet 18. september 2024 Dette lurer jeg på selv. Hadde kroniske synlige symptomer og ble aldri henvist, kun overbehandlet med medisiner over lang tid som selvfølgelig ikke fungerte. Først da jeg gikk privat fikk jeg henvisning. Har så mange lignende historier at jeg ikke tør å stole på legers vurderinger lenger, særlig når det kommer til c preparater som man får kastet etter seg uten tanke for feilmedisinering og konsekvensene for folks liv og helse. Anonymkode: 5c13d...ee6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå