Gå til innhold

Nå blir også folk i full jobb fattige i Norge.

FruLine

Anbefalte innlegg

Jeg tror at de som virkelig er fattige blir ekstremt provosert over at de som tjener mye har et forbruk som gjør at de føler seg fattige.. Jeg tjener bra og jeg kjenner jeg enkelte ganger føler meg provosert over de som "må unne seg" ting mens de klager over at alt er så dyrt.. 

Endret av Carrot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk må slutte å ha stockholm syndrom til partier som har vært i regjering før. De har fått sine sjanser til å bevise om de klarer å endre eldreomsorgen, skolen, kriminaliteten osv. Så når folk stemmer de samme kjeltringene om og om igjen, og fortsetter å klage, så har de stockholm syndrom.

Einstein sa jo selv at å gjøre det samme om og om igjen, og forvente et annet resultat, er galskap.

Endret av frivis
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos kjeltringer… Det er til dels spesielt at noen tror de kan gjøre hva de vil. Bystyret i Porsgrunn for eksempel er rause med sjefen sin. Den øverste folkevalgte i Oslo tjener 1,67 mill. I Porsgrunn tjener ordføreren 1,42 mill. Det er høyere enn både Bergen, Trondheim og Larvik. Lukkede møter for å finne ut hvordan de kunne fylle sine egne lønnskontoer. Helt greit tydeligvis å kutte i sosialbudsjettene, fjerne aktivitørstillinger på sykehjem og redusere tilbudet til barn med ekstra behov for å få mest mulig penger til seg selv. Skammelig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 19.9.2024 den 19.56):

Jeg er ikke enig i mye av sytet som mange her skriver om.  Er det Statens og politikernes skyld at veldig mange har lånt for mye penger mens renten var lav?  Minner om at det bare er få år siden det ble skrevet opp og i mente om hvordan man burde gå fram for å få banken til å makse lånerammen. Nå sitter de der med hus, biler og ferier som de egentlig ikke hadde råd til.  De tok ikke høyde for at renten kunne øke, at ektefellen ville skilles, at det kunne bli inflasjon osv. 

Faktum er at de fleste har klart seg godt gjennom dyrtiden.  Det er de med for mye gjeld i forhold til inntekt, som ikke klarer seg.    

Hva er vitsen med å stemme på en rødgrønn regjering som mener at de med dårlig råd kan takke seg selv?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (5 timer siden):

Hva er vitsen med å stemme på en rødgrønn regjering som mener at de med dårlig råd kan takke seg selv?

Hva mener du?  Mitt inntrykk er at det er de blå og blå-blå som mener at folk flest kan takke seg selv.  

Selv stemmer jeg Rødt.  Jeg mener at folk skal ta ansvar for seg selv og egen økonomi i den grad de evner det.  Dessverre har alt for mange levd over evne og lånt for mye penger.  Det manglet ikke på advarsler.  Disse må ta ansvar selv og ikke forvente at vi andre skattebetalere skal redde dem ut av situasjonen.  
Dagens regjering har gjort veldig mye bra for barnefamiliene, og det er jeg glad for.  Barnehage og SFO er blitt mye billigere, og dette merkes klart på barnefamiliers økonomi.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 2.10.2024 den 13.55):

Hva mener du?  Mitt inntrykk er at det er de blå og blå-blå som mener at folk flest kan takke seg selv.  

Selv stemmer jeg Rødt.  Jeg mener at folk skal ta ansvar for seg selv og egen økonomi i den grad de evner det.  Dessverre har alt for mange levd over evne og lånt for mye penger.  Det manglet ikke på advarsler.  Disse må ta ansvar selv og ikke forvente at vi andre skattebetalere skal redde dem ut av situasjonen.  
Dagens regjering har gjort veldig mye bra for barnefamiliene, og det er jeg glad for.  Barnehage og SFO er blitt mye billigere, og dette merkes klart på barnefamiliers økonomi.  

Rødt vil ha kommunisme så da blir staten 100% ansvarlig for din økonomi 😂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betasuppe skrev (1 time siden):

Rødt vil ha kommunisme så da blir staten 100% ansvarlig for din økonomi 😂

Du tar feil.  Sjekk Rødt sitt partiprogram - de ønsker ikke kommunisme.  Derimot ønsker Rødt et samfunn med mindre forskjeller mellom rike og fattige, og et samfunn hvor man bidrar etter evne.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (1 minutt siden):

Du tar feil.  Sjekk Rødt sitt partiprogram - de ønsker ikke kommunisme.  Derimot ønsker Rødt et samfunn med mindre forskjeller mellom rike og fattige, og et samfunn hvor man bidrar etter evne.  

Har lest det, de vil ha kommunisme. Dritten er bare pakket inn i silkepapir. Mindre forskjeller = mer tvungen statlig omfordeling = kommunisme.

Endret av Betasuppe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (5 minutter siden):

Har lest det, de vil ha kommunisme. Dritten er bare pakket inn i silkepapir. Mindre forskjeller = mer tvungen statlig omfordeling = kommunisme.

Du kan ikke ha lest det.  Siterer et par linjer fra Kapittel 6:  Rødt jobber for et samfunn som er mer demokratisk enn dagens, et samfunn hvor de store beslutningene blir tatt i fellesskap. Spørsmålet er hvordan samfunnet kan styres av de mange. Vi kaller dette et sosialistisk samfunn. Et slikt system forutsetter oppslutning fra dette folkeflertallet. For Rødt er en sosialisme uten demokrati overhodet ingen sosialisme. 

Du finner Rødts prinsippragram på nettet om du googler. 

Du kan gjerne være uenig med meg om politikk, men definisjonsforskjellen mellom kommunisme og sosialisme regner jeg med at vi er enige om. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (5 minutter siden):

Du kan ikke ha lest det.  Siterer et par linjer fra Kapittel 6:  Rødt jobber for et samfunn som er mer demokratisk enn dagens, et samfunn hvor de store beslutningene blir tatt i fellesskap. Spørsmålet er hvordan samfunnet kan styres av de mange. Vi kaller dette et sosialistisk samfunn. Et slikt system forutsetter oppslutning fra dette folkeflertallet. For Rødt er en sosialisme uten demokrati overhodet ingen sosialisme. 

Du kan gjerne være uenig med meg om politikk, men definisjonsforskjellen mellom kommunisme og sosialisme regner jeg med at vi er enige om. 

Som sagt dritt pakket inn i fint papir. Det er sånn enhver kommuniststat begynte. Bare se på venezuela. Men jeg bor ikke i Norge mer. Så lykke til med å rasere det lille som er igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (26 minutter siden):

Som sagt dritt pakket inn i fint papir. Det er sånn enhver kommuniststat begynte. Bare se på venezuela. Men jeg bor ikke i Norge mer. Så lykke til med å rasere det lille som er igjen.

Spent på hvilket land som er bedre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (1 time siden):

Spent på hvilket land som er bedre her.

Kommmer an på situasjonen din. Noen flytter til Sveits f eks. blir vel enda fler nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (29 minutter siden):

Kommmer an på situasjonen din. Noen flytter til Sveits f eks. blir vel enda fler nå!

På tide at Frankrike bruker atomvåpenarsenalet sitt til noe konstruktivt vil jeg si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

De prisstigningene som har vært er veldig overkommelige, man merker naturlig nok at utgiftene har økt noe, krise er det derimot langt i fra.

Naturlig at det svinger litt, nå har det de siste par år gått i uønsket retning for oss lønnsmottakere som også er forbrukere, det vil derimot på et tidspunkt snu og vi vil gå bedre tider i møte igjen. Intet unormalt i det, som forventet.

Fatter ikke hva noen syter og klager så voldsomt over, forskjellen nå kontra for 5-6 år siden den er ikke voldsomt stor, og som sagt er dette veldig overkommelig for de aller fleste. Noen avisartikler som ikke er representativ endrer ikke det, klart man alltid finner lavtlønnede som har tatt seg vann over hodet som sliter (slike sliter også i medgangstider), at de har gått på en smell påvirker ikke alle oss andre som med enkelhet står i denne beskjedne endringen som ikke utgjør store forskjellen til eller fra, for egen del føles det nær sagt som det samme og jeg merker liten forskjell.

Er fult overkommelig for samtlige i min krets, ser ingen som sliter i den grad at man kan krisemaksimere i store bokstaver. Snarere tvert imot ser jeg at de fleste klarer seg bra gjennom dette, nær sagt som forventet siden samfunnet absolutt ikke er snudd fullstendig på hode.

Overse fordummende artikler som vil tegne et feilaktig bilde av en situasjon, altså saker som absolutt ikke er representative, det gjør i alle fall jeg og sier det rett ut som det er, at dette er veldig overkommelig og på ingen måte noen krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva man gjør det til sjøl. Klart, når man skal ha hus til 7 mill man bor i alene kun for status i "Se-hvor-jeg-bor!😎" strøk, 2 biler til 1 mill hver, hytte til 2mill som jeg har sett flere skryter av her inne har så vil det naturligvis si at det blir trangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber fulltid i ett av landets dårligste betalte jobber, så jeg har alltid vært fattig. Hva var det Erna sa her en gang? Noe om at det ikke var så ille for fattige å ha dårlig råd, siden vi har vært fattige fra før. 🙂

Jeg syns forøvrig det er helt sykt at det skal være mulig å ha så lave lønninger i noen yrker, at selv med fulltidsjobb så er man fattig. Men men...

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
frivis skrev (På 2.10.2024 den 0.53):

Folk må slutte å ha stockholm syndrom til partier som har vært i regjering før. De har fått sine sjanser til å bevise om de klarer å endre eldreomsorgen, skolen, kriminaliteten osv. Så når folk stemmer de samme kjeltringene om og om igjen, og fortsetter å klage, så har de stockholm syndrom.

Einstein sa jo selv at å gjøre det samme om og om igjen, og forvente et annet resultat, er galskap

Dette 🙏🏼 Samme tullingene som stemte på Støre vil stemme tilbake Erna. Samme politikk og agenda. Heia Norge 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (På 16.10.2024 den 15.18):

De prisstigningene som har vært er veldig overkommelige, man merker naturlig nok at utgiftene har økt noe, krise er det derimot langt i fra.

Naturlig at det svinger litt, nå har det de siste par år gått i uønsket retning for oss lønnsmottakere som også er forbrukere, det vil derimot på et tidspunkt snu og vi vil gå bedre tider i møte igjen. Intet unormalt i det, som forventet.

Fatter ikke hva noen syter og klager så voldsomt over, forskjellen nå kontra for 5-6 år siden den er ikke voldsomt stor, og som sagt er dette veldig overkommelig for de aller fleste. Noen avisartikler som ikke er representativ endrer ikke det, klart man alltid finner lavtlønnede som har tatt seg vann over hodet som sliter (slike sliter også i medgangstider), at de har gått på en smell påvirker ikke alle oss andre som med enkelhet står i denne beskjedne endringen som ikke utgjør store forskjellen til eller fra, for egen del føles det nær sagt som det samme og jeg merker liten forskjell.

Er fult overkommelig for samtlige i min krets, ser ingen som sliter i den grad at man kan krisemaksimere i store bokstaver. Snarere tvert imot ser jeg at de fleste klarer seg bra gjennom dette, nær sagt som forventet siden samfunnet absolutt ikke er snudd fullstendig på hode.

Overse fordummende artikler som vil tegne et feilaktig bilde av en situasjon, altså saker som absolutt ikke er representative, det gjør i alle fall jeg og sier det rett ut som det er, at dette er veldig overkommelig og på ingen måte noen krise.

Velger heller å overse din kommentar siden den er meget fordummende... Ikke alle er like priviligert som deg, få hodet ut av egen ræv...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 7.10.2024 den 19.23):

Så du vil ikke stemme på Rødt før de eventuelt fjerner kommunismen fra sitt prinsipprogram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 7.10.2024 den 19.23):

Så det at bedrifter skal tas over av arbeiderne og driften skal skje via allmøter er demokratisk?

Minner om at de eneste land som har demokratisk i navnet sitt, neppe er det.

Ville heller ikke kjøpt bil av "ærlige Johan".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...