Gå til innhold

Ressursforsvar hund, hvordan trene bort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 
Har en hund som de siste årene har voktet ekstremt over klær/puter/pledd han får tak i og uansett hva vi prøver så gir han seg ikke. Om jeg vifter med verdens største kjøttstykke foran snuten hans, bryr han seg ikke. Han bryr seg heller ikke om leker, så det er utrolig vanskelig å lære ham at det går fint å bytte det han vokter med noe annet. 
Tar imot alle tips med takk, har veldig lyst til å plukke av ham dette! 

Anonymkode: c29a2...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt hund med sterkt ressursforsvar selv, og her er mine tips: 

- IKKE ta fra han med mindre det er kjempeviktig. Hver gang hunden blir tatt fra eller lurt fra ting blir ressursforsvaret bekreftet, og kanskje til og med styrket. Så det er viktig å unngå hvis ikke blir det ikke noe fremgang samme hvor mye dere trener. 

- gjem klær og ting han ikke burde ha i en periode mens dere trener på dette, slik at dere ikke kommer i situasjoner der dere blir nødt til å ta fra han. 

- Øv på bytting med ting som har mindre verdi for han enn disse putene og pleddene. Start med ting han ikke har ressursforsvar med i det hele tatt (kanskje leker?). Øv på å bytte i ulike omgivelser, inne og ute. Når han ikke bare kan, men også syns det er gøy å bytte, kan dere trappe opp til ting han syns er LITT verdifullt, f. eks en sokk, et tørkepapir, en vaskeklut eller noe annet passende. Det virker ikke som deres hund syns det er så interessant å bytte med mat, så dere kan kanskje starte med to like leker som dere bytter mellom, eller andre gjenstander. 

For å få til dette er det lurt om dere først lager dere en liten oversikt over hvilke ting hunden har ressursforsvar på, og hvor stor verdi det virker som de ulike tingene har. Likedan er det lurt å finne ut hvilke belønninger hunden liker og rangere de etter hvor stor entusiasme hunden har for de. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på «fra bølle til bestevenn», i årets sesong er det en hund med ressursforsvar. Der er det mange gode tips å få. 
det er en hund til i en tidligere sesong også, et homofilt par med en hund. Den hadde også ressursforsvar, men jeg husker ikke hvilken sesong det var 😅 

Anonymkode: 38211...610

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (1 time siden):

Har hatt hund med sterkt ressursforsvar selv, og her er mine tips: 

- IKKE ta fra han med mindre det er kjempeviktig. Hver gang hunden blir tatt fra eller lurt fra ting blir ressursforsvaret bekreftet, og kanskje til og med styrket. Så det er viktig å unngå hvis ikke blir det ikke noe fremgang samme hvor mye dere trener. 

- gjem klær og ting han ikke burde ha i en periode mens dere trener på dette, slik at dere ikke kommer i situasjoner der dere blir nødt til å ta fra han. 

- Øv på bytting med ting som har mindre verdi for han enn disse putene og pleddene. Start med ting han ikke har ressursforsvar med i det hele tatt (kanskje leker?). Øv på å bytte i ulike omgivelser, inne og ute. Når han ikke bare kan, men også syns det er gøy å bytte, kan dere trappe opp til ting han syns er LITT verdifullt, f. eks en sokk, et tørkepapir, en vaskeklut eller noe annet passende. Det virker ikke som deres hund syns det er så interessant å bytte med mat, så dere kan kanskje starte med to like leker som dere bytter mellom, eller andre gjenstander. 

For å få til dette er det lurt om dere først lager dere en liten oversikt over hvilke ting hunden har ressursforsvar på, og hvor stor verdi det virker som de ulike tingene har. Likedan er det lurt å finne ut hvilke belønninger hunden liker og rangere de etter hvor stor entusiasme hunden har for de. 

Tusen takk for tips 😊 Problemet er at vi ikke har funnet en eneste ting han syns er verdt å bytte for. Leker bryr han seg enda mindre om enn mat 😄 Men, jeg skal fortsette å prøve! 

Anonymkode: c29a2...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Se på «fra bølle til bestevenn», i årets sesong er det en hund med ressursforsvar. Der er det mange gode tips å få. 
det er en hund til i en tidligere sesong også, et homofilt par med en hund. Den hadde også ressursforsvar, men jeg husker ikke hvilken sesong det var 😅 

Anonymkode: 38211...610

Takk for tips 😊

Anonymkode: c29a2...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for tips 😊 Problemet er at vi ikke har funnet en eneste ting han syns er verdt å bytte for. Leker bryr han seg enda mindre om enn mat 😄 Men, jeg skal fortsette å prøve! 

Anonymkode: c29a2...77e

har du prøvd med å nedskalere på verdien i hva dere bytter mot? 
Hvis det er en type leke han liker, så kan dere skaffe to like av den leken. Så leker du med en og lar han bite i den. Etter litt lek holder du leke 1 helt passiv i hånden og begynner å vifte med leke 2. Sannsynligvis er en leke som rører på seg mye mer gøy enn den som er stille, når de er ellers like, og hunden vil slippe leke  1 for å heller gå mot leke 2. 

En annen innfallsvinkel er å forsøke og øke verdien av belønningene. Finn noen morsomme leker han aldri får ha ellers, lek i noen sekunder og så legg vekk leken, slik at du opparbeider en lyst etter den leken og at den blir litt eksklusiv. Du kan også prøve å gjøre maten morsommere og mer interessant med å f. eks halvere mengden mat han får i skåla si. Resten av maten gir du fra hånda mens dere er på tur, eller sprer i gresset så han kan lete etter den. Hunder syns det er mye morsommere å jobbe for mat enn å bare få den sånn gratis i skål, så en sånn taktikk kan være med å å gjøre at han syns mat er litt artigere og den blir lettere å bruke til belønning senere. 

Må legge til at når jeg sier leke her, er det fordi du ikke har nevnt at hunden har ressursforsvar på leker. Dersom den har det må du finne noe annet å øve på bytting med som han ikke syns er spesielt verdifullt. 

Endret av Gliffy
la til siste avsnitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for tips 😊 Problemet er at vi ikke har funnet en eneste ting han syns er verdt å bytte for. Leker bryr han seg enda mindre om enn mat 😄 Men, jeg skal fortsette å prøve! 

Anonymkode: c29a2...77e

Jeg byttet ikke med min hund med ressursforsvar i begynnelsen. 

Han tok noe, jeg sa "bra" og kastet en godbit bort til ham på lang avstand. Da slapp han for å spise godbiten. Hvis jeg var for nærme, så jeg på hele kroppsspråket hans at han ikke var komfortabel med situasjonen, og da klarte han uansett ikke å spise. Ergo ble det bare konflikt. 

Nå tok ikke min ting som var farlig for ham, eller ting jeg var redd for skulle bli ødelagt, så det var ikke noe stort problem å være avslappet i forhold til dette. Er det ting du er redd for, rydd de helt vekk en periode for å unngå at han trener på atferden. 

Når jeg så at min slappet mer av i kroppsspråket, kunne jeg gradvis gå nærmere. Min har også eietrang på leker, så jeg har brukt mye tid på å kaste godbiter til ham når han har en leke. Ikke prøve å ta fra, ikke bøye meg over, bare si "bra" og kaste godbiter. Etter hvert krevde jeg at han skulle plukke opp leken, så fikk han "bra" og godbit. Så måtte han ta et skritt mot meg før han fikk godbit. Nå kan han på en god dag levere helt fint i hånda mi, men vi jobber fortsatt med saken. Og det aller viktigste er å aldri falle for fristelsen til å strekke seg etter og ta det de har ressursforsvar/eietrang rundt om man ikke er heeelt nødvendig for at hunden ikke skal bli skadet. 

Anonymkode: dfeaa...165

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt tips. Spørs om jeg må prøve den tilnærmingen. Det er stort sett ikke ting som er farlig for ham, men av og til skjer jo det. Vi prøver så godt vi kan å rydde vekk klær og tepper, som er det han stort sett klikker over, men med tre barn i hus som slenger i fra seg er det ikke alltid vi oppdager det før han har forbarmet seg over det. 
 

Anonymkode: c29a2...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei. 
Har en hund som de siste årene har voktet ekstremt over klær/puter/pledd han får tak i og uansett hva vi prøver så gir han seg ikke. Om jeg vifter med verdens største kjøttstykke foran snuten hans, bryr han seg ikke. Han bryr seg heller ikke om leker, så det er utrolig vanskelig å lære ham at det går fint å bytte det han vokter med noe annet. 
Tar imot alle tips med takk, har veldig lyst til å plukke av ham dette! 

Anonymkode: c29a2...77e

Du finner mye hjelp av å google det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for tips 😊 Problemet er at vi ikke har funnet en eneste ting han syns er verdt å bytte for. Leker bryr han seg enda mindre om enn mat 😄 Men, jeg skal fortsette å prøve! 

Anonymkode: c29a2...77e

Er ikke hunden din glad i godbiter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

watt skrev (14 minutter siden):

Er ikke hunden din glad i godbiter?

 

Han liker enkelte godbiter, men ingen han syns det er verdt å bytte imot 😅 Jeg kan friste ham med mat/godbiter han normalt sett hadde gjort hva som helst for å få, men aldri om han slipper det han holder på med når han vokter over et klesplagg eller noe. Han er en veldig særegen hund og har vært en uvanlig nøtt siden han var valp. 

Anonymkode: c29a2...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han liker enkelte godbiter, men ingen han syns det er verdt å bytte imot 😅 Jeg kan friste ham med mat/godbiter han normalt sett hadde gjort hva som helst for å få, men aldri om han slipper det han holder på med når han vokter over et klesplagg eller noe. Han er en veldig særegen hund og har vært en uvanlig nøtt siden han var valp. 

Anonymkode: c29a2...77e

Du må øve på bytting på ting han ikke vokter over i lang tid før du kan begynne med de tingene han vokter over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han liker enkelte godbiter, men ingen han syns det er verdt å bytte imot 😅 Jeg kan friste ham med mat/godbiter han normalt sett hadde gjort hva som helst for å få, men aldri om han slipper det han holder på med når han vokter over et klesplagg eller noe. Han er en veldig særegen hund og har vært en uvanlig nøtt siden han var valp. 

Anonymkode: c29a2...77e

Ikke start med bytting. Start med at han får ting. Masse. Lær han at det ikke er farlig å slippe noe. Og at ingen tar fra han selv om han slipper. Han må trenes så mye på det der at han glemmer tanken på å beskytte gjenstanden. 

Etter "overforing" av godbiter og leker så kan du gå forbi mens han spiser, men ALDRI prøv å napp tingen fra han, eller stjele den i skjul. Med mindre det er fare for liv og helse! 

Anonymkode: 58ba1...7e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han liker enkelte godbiter, men ingen han syns det er verdt å bytte imot 😅 Jeg kan friste ham med mat/godbiter han normalt sett hadde gjort hva som helst for å få, men aldri om han slipper det han holder på med når han vokter over et klesplagg eller noe. Han er en veldig særegen hund og har vært en uvanlig nøtt siden han var valp. 

Anonymkode: c29a2...77e

Er det ikke herlig med nøtter, det er da men virkelig får brukt de små grå og jobbet selv :laugh: 

Min er også sånn. Og som jeg sa over, så kunne ikke jeg starte med å bytte. For ingenting i verden er så bra som de tingene han har. Nå har min, som tidligere tok kvister på tur og stakk og ble helt tullete, begynt å plukke opp pinner og se på meg for å se hvor det blir av godbiten. Det er herlig når det funker, og så har vi andre ting som fortsatt ikke er helt der :P 

Anonymkode: dfeaa...165

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre at i situasjonen så er det låst og da vil ikke godbiter hjelpe.

1. Ikke ta fra ham ting. For hver gang dere gjør det så bekrefter dere for ham at han bør forsvare tingene fordi de blir tatt fra ham. Hvis dere må, forsøk heller å avlede med at en f.eks henter frem båndet og spør om å gå tur. Ta hunden ut og gå en liten runde og så kan den andre rydde bort det hunden tok.

2. Ikke start med å trene bytting for tidlig. Når hunden allerede er anspent når du nærmer deg når han har noe, så kan trening bli vanskelig. Gå heller forbi når han har noe og bare kast en godbit til ham. Ikke si noe, ikke stopp, bare slipp en godbit ned der han er og gå videre. Slik lærer han å slappe mer av når du nærmer deg når han har noe.

3. Etterhvert kan du trene bytting. Da finner du frem noe det ikke gjør noe om han ødelegger og som ikke har for stor verdi for ham. F.eks et tomt hylster for toalettpapir. Gi ham det. Så viser du ham superdurgode godbiter. Rent kjøtt, kjøttdeig, våtfor - hva som helst som kan være veldig godt. Gjør det gjerne når det er tid for at han skal spise slik at du vet han er sulten. 

Så fort han slipper dorullhylsteret - ikke ta det - gi ham de gode godbitene også går du bort. Han får altså beholde det han har OG han får et lass av gode godbiter av deg når han slipper. 

Kanskje 1 av 10 ganger så bytter du faktisk. Men ikke strekk ut hånda og ta det fra ham. Vent til han har sluppet og spiser godbiter. Kast gjerne noen godbiter bort slik at han fjerner seg fra tingen og så kan du ta den. 9 av 10 ganger trener du som ovenfor.

Dette øker sjansen for at den ene gangen hvor du vil ha noe fra ham, så blir det den ene av de ti gangene hvor du "bytter". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig mange gode tips! Jeg tar til meg alle og har startet så smått med noen av dem 😊

TS

Anonymkode: c29a2...77e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...