Gå til innhold

Koke kraft på reker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det an å koke kraft på hele reker? Tenker på kraft til en sterk (chili) rekesuppe med fløte og noe annet stæsj i. Eller er jeg helt på bærtur nå? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kok kraft på skallene, men ta bort hodene så blir kraften klar. Dekk skallene med vann, og la koke ca 15 min - voila rekekraft.

Selve rekene er det best å ha i suppen når den er helt feridg, bare la trekk varme uten å koke - ellers blir de seige og ganske uspiselige.

Skrevet

Superdupertakk! :-D

Skrevet

Sniker meg inne her jeg. Betyr det noen for smaken om kraften er klar? Eller er det egentlig mest for at det skal se bra ut?

Skrevet

Grumsete kraft har nok mest med utseende å gjøre, men grumset er eggehvitestoffer som også kan sette noe smak, tror jeg.

Jeg har imidlertid kokt kraft med rekehoder - det går helt bra. Men det er lurt å skylle rekeskallene godt først, og skumme godt når kraften koker opp (som med all kraft).

Godt med grønnsaker i rekekraften også, feks løk, purre, stangselleri, fennikel, hvitløk, gulrot, og gjerne tomatpuré og/eller hvitvin, for litt syre. Pluss laurbærblad (eller andre urter) og hele pepper.

Og i den ferdige suppen: Crème fraîche og en slump cognac. ;)

Skrevet

:-D Det strømmer jo på her jo!

Fint med tips om ingredienser. Jeg har "red devil" (thailandsk suppe) på boks som jeg har tenkt å bruke til den sterke smaken, og den suppen er så ufattelig sterk at jeg blir nødt til å prøve meg frem veldig forsiktig. Trenger i tillegg en del fylde i smaken for å balansere dette, og helt sikkert noe søtt.

Har nemlig spist sånn suppe før, men har ikke oppskriften, så det kan jo bli spennende... :ler:

*noterer - skumme kraften hvis jeg tar med rekehodene* (innbiller meg at å ta med hodene gir mer smak enn bare skallene...?)

Skrevet
*noterer - skumme kraften hvis jeg tar med rekehodene* (innbiller meg at å ta med hodene gir mer smak enn bare skallene...?)

Tror det er et godt tips å skumme uansett hoder eller ikke - universelt kraftkokingsprinsipp. :)

Skrevet

Jepp - vet jo egentlig det, men vil ha med alle suppedetaljer ;)

Skrevet

Det stemmer at hodene gir mer smak, men du kan risikere å få en bitter bismak på suppen. Har alltid opplevd at det blir nok smak av bare skallene.

Skrevet

OK. Tenker jeg tester ut kraftkokingen på forhånd, så finner jeg nok ut av det. Kan lage to små testporsjoner. *leke kokk*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...