Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvor mye bruker dere på mat i mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

To voksne. Ca 10 000

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Alene med to glupske tenåringer. Vi ligger på rundt 10 000,- i mnd.

Anonymkode: 64582...76f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 6.27):

Litt usikker på hva du mener er langt under hva som er mulig å gå til, synes alle svarene her er ganske fornuftige.

Anonymkode: a8489...a95

De som ligger unormalt lavt her i tråden, samtidig som de lager alt fra bunn og lever utrolig sundt. Det er ikke troverdig 

Anonymkode: 4bef7...836

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Familie på tre, vi bruker ca 3-4000 i måneden. 

Anonymkode: e8c0d...810

Hvordan er det mulig at tre personer bare bruker 3-4000 i måneden? Bor dere på gård, fisker dere selv eller lever bare på bønner og linser? Vil veldig gjerne se handlelisten for en måneds forbruk.

Anonymkode: 62f3d...99a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

2 voksne og 2 tennåringsjenter: ca .13-15 000 kr med Mat, gotteri, brus, energidrikk og spise ute.

Anonymkode: 15b89...6bb

AnonymBruker
Skrevet

To voksne 7000-8000 kr i mnd ink husholdningsartikler 🙂

Anonymkode: fa2b0...c24

Skrevet
Første1995 skrev (På 18.9.2024 den 8.53):

Hva bruker dere på mat i mnd i hustanden?

Vi er 2 voksne og 1 barn (1år) og bruker omtrent 10.000kr

Kun meg i husstanden, bruker rundt 6000 i mnd. Koser meg 😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonaymBruker skrev (48 minutter siden):

Kun meg i husstanden, bruker rundt 6000 i mnd. Koser meg 😅

Herlig! Så mye hadde jeg brukt om jeg var alene også. Vi er to og bruker 10 000-14 000 i måneden.

Spiser ganske så sunt, men lager nydelig middag hjemme hver dag. Det går mye i fisk og skalldyr, frukt og bær, salater med friske råvarer.

Anonymkode: ab400...676

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvordan er det mulig at tre personer bare bruker 3-4000 i måneden? Bor dere på gård, fisker dere selv eller lever bare på bønner og linser? Vil veldig gjerne se handlelisten for en måneds forbruk.

Og menyen!

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke meg du svarer men hva får deg til å tro at noen gidder å utlevere hele handlelisten og menyen til deg? Kan du ikke bare stole på at folk snakker sant? Vanlige folk har masse basisvarer i skuffer og skap og er da i stand til å supplere for et godt kosthold uten å blakke seg helt. 

Jeg ligger og i den kategorien der og det kunne ikke falle meg inn å legge ut noe som helst for å bevise det. Folk liker ikke å bli beskylt for å være løgnere, vet du ! 

Anonymkode: 6e124...b5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vanlige folk har masse basisvarer i skuffer og skap og er da i stand til å supplere for et godt kosthold uten å blakke seg helt.

Men basisvarer er jo ikke gratis, de må også kjøpes inn en gang? 😄

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er ikke meg du svarer men hva får deg til å tro at noen gidder å utlevere hele handlelisten og menyen til deg? Kan du ikke bare stole på at folk snakker sant? Vanlige folk har masse basisvarer i skuffer og skap og er da i stand til å supplere for et godt kosthold uten å blakke seg helt. 

Jeg ligger og i den kategorien der og det kunne ikke falle meg inn å legge ut noe som helst for å bevise det. Folk liker ikke å bli beskylt for å være løgnere, vet du ! 

Nei, jeg stoler ikke hekt på folk som skriver at tre personer lever fint på 3-4000 i måneden med dagens matvarepriser, for fem år siden var det kanskje mulig, men ikke i 2025.

Basisvarer i skuffer og skap kommer ikke dit av seg selv, de må også kjøpes inn! Alle kan ha en uke eller flere hvor man ikke behøver å handle noe som helst, men det betyr ikke at kostnaden for de varene man har spist er null.

AnonymBruker
Skrevet

I januar brukte jeg 1800, i februar 2400. Er enslig kvinne. Kunne fint ha brukt mindre om jeg ikke kjøpte  brus og mye økologiske varer. 

Jeg er prisbevisst men velger ofte økologiske varer og handler på tilbud. For eksempel var det i desember priskrig på smør, da kjøpte jeg 4 kg så har fortsatt smør. Fisk kjøper jeg sjeldent på rema eller Kiwi. Venter til det er tilbud på obs eller meny og kjøper heller i større kvanta. Vaskemidler og hygieneprodukter kjøper jeg også i større kvanta på tilbud. 

Er man noenlunde bevisst på priser og tilbud kan man spare mye. For eksempel er det tilbud på 24pk  toalettpapir på rema denne uka, da kjøper 2 pakker så trenger jeg ikke tenke på det før tidligst sommeren. Jeg tror på de som bruker lite på matbutikken, for hadde jeg ikke handlet en del økologiske, drukket mye brus og handlet mye mer fornuftig så hadde jeg glatt spart 1000,- i mnd. 

Anonymkode: 9cd62...1a0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 22.50):

Det er fullt mulig, men jeg kommer selvsagt ikke til å legge ut hverken handleliste eller kontoutskrift. 😂

Vi har så lavt forbruk av nødvendighet. Da jeg var gift, hadde vi høyere forbruk. (Og god råd) 

Jeg baker alt brød selv, har mye bær og frukt/ grønnsaker i hagen, så sparer mye penger på det på høsten. Sylter og safter, og utnytter maten vi kjøper. (Utenom skall og skrotter har vi nesten ikke matavfall) Prøver også å få fisket litt hvert år. Spiser vegetar et par dager i uka for å spare penger. Og vi beregner lite kjøtt/fisk pr hode, og øker på med grønnsaker og poteter/ris i stedet. Tørstedrikk er kun vann, aldri annet. Og vi drikker nesten ikke brus. Ingen lider noen nød, og alle er mette hver dag. (Og jeg tror ikke ungdommene merker at vi spiser billig) Jeg kjøper etter hva som er i sesong og utnytter tilbud. 

Før prisen på mat gikk opp, lå vi enda lavere på forbruk til mat. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk!😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er fullt mulig, men jeg kommer selvsagt ikke til å legge ut hverken handleliste eller kontoutskrift. 😂

Vi har så lavt forbruk av nødvendighet. Da jeg var gift, hadde vi høyere forbruk. (Og god råd) 

Jeg baker alt brød selv, har mye bær og frukt/ grønnsaker i hagen, så sparer mye penger på det på høsten. Sylter og safter, og utnytter maten vi kjøper. (Utenom skall og skrotter har vi nesten ikke matavfall) Prøver også å få fisket litt hvert år. Spiser vegetar et par dager i uka for å spare penger. Og vi beregner lite kjøtt/fisk pr hode, og øker på med grønnsaker og poteter/ris i stedet. Tørstedrikk er kun vann, aldri annet. Og vi drikker nesten ikke brus. Ingen lider noen nød, og alle er mette hver dag. (Og jeg tror ikke ungdommene merker at vi spiser billig) Jeg kjøper etter hva som er i sesong og utnytter tilbud. 

Før prisen på mat gikk opp, lå vi enda lavere på forbruk til mat. 

Takk!😂

Og bare for å presisere, er selvsagt innkjøp av basisvarer inkludert i forbruket vårt. Og ungene elsker vann, og er opptatt av å leve sunt, så de ønsker ikke annen tørstedrikk enn vann selv, så de lider ingen nød😅

For meg som er vant til å ligge på et slikt nivå, skjønner jeg ikke at det er så vanskelig for folk å forstå at det er mulig. Har ingen problemer med å holde meg til den summen pr måned. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men basisvarer er jo ikke gratis, de må også kjøpes inn en gang? 😄

Jo, men de kommer ikke på den månedlige handlingen. Dvs det fordeles og spes på fordelt utover året. Man går ikke tom for all basisvarer samtidig. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg stoler ikke hekt på folk som skriver at tre personer lever fint på 3-4000 i måneden med dagens matvarepriser, for fem år siden var det kanskje mulig, men ikke i 2025.

Basisvarer i skuffer og skap kommer ikke dit av seg selv, de må også kjøpes inn! Alle kan ha en uke eller flere hvor man ikke behøver å handle noe som helst, men det betyr ikke at kostnaden for de varene man har spist er null.

Vel, at du ikke har tillit til folk er i grunn ditt problem. Som en annen her sa ; man er vandt til å leve slik og greier det fint. Og jeg føler ikke at jeg forsaker noe. Spiser ikke biff og andre dyre ting ofte, men det har jeg ikke behov for heller. Biff er festmat og da kan man skeie ut og kose seg ekstra de få ganger man unner seg det. 

AnonymBruker
Skrevet

Person 1: Mann 51 til 60 år.

Person 2: Kvinne 31 til 50 år.

Person 3: Mann 18 til 19 år.

Person 4: Gutt 10 til 13 år.

Mat og drikke

17000

Anonymkode: e1df2...5ee

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Enslig voksen kvinne. Jeg bruker ca 3000 pr måned, noen ganger litt over og andre ganger litt under. Det inkluderer det meste som kjøpes i dagligvarebutikk, men ikke alkohol, blader, aviser etc. 

Jeg spiser ren mat, det meste fra bunnen. Handler en gang pr uke og er flink å bruke rester. 

Til de som skriver at de som bruker lite på mat i måneden lyver, hvorfor i all verden skulle vi det på et anonymt forum? 

Anonymkode: c4480...72e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 22.48):

De som ligger unormalt lavt her i tråden, samtidig som de lager alt fra bunn og lever utrolig sundt. Det er ikke troverdig 

Anonymkode: 4bef7...836

Hvorfor er ikke det troverdig? Fordi du ikke gidder selv? Vi har ikke kjøpt et eneste brød på over 1 år, baker alt selv. Vi bruker ikke Toro eller ferdigmat. Har 3 barn og lager det aller meste fra bunnen når det kommer til brødmat og middager. 

Nå ligger ikke vi på et veldig lavt matbudsjett skal sies. Vi bestiller mat på døra fra meny. Men at det er lite troverdig at det finnes familier som lager mye mat fra bunnen er bare tull.

Anonymkode: a8489...a95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...