Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på mat i mnd?

Første1995

Anbefalte innlegg

To voksne og to små barn. Vi bruker ca 15 000 i måneden  Som studenter brukte jeg og mannen under 3000 kr i måneden når vi bevisst sparte, men det var litt kjipt. Nå er hovedfokuset å få i barna sunn mat, og da blir det en del bær, frukt og grønt. Vi spiser nesten aldri ute, ikke på jobb heller og har gode matpakker. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 20.36):

Så typisk og trekke i tvil slik. Planlegging og ikke å leve i luksus, månedshandel, middagslister, bruke rester. For meg er det lett så jeg skjønner ikke hvorfor folk må spørre. Mat fra bunnen, lokale grønsaker osv. Ikke noe feil noen kan ta meg på. 

Anonymkode: bd941...8a2

Jeg er økonom, og har en viss peiling. Jeg både ukeshandler og planlegger selv på våre 6000 kr. Å bruke 1000 kr i mat i mnd pr person er et helt unormalt lavt forbruk, særlig i disse dager, med mindre man lever på bare nudler eller dyrker mye selv. 

mat fra bunnen = kjøtt, grønnsaker = grisedyrt. 

Jeg heller nok mer mot at folk ikke aner hvor mye penger som faktisk brukes på dagligvarebutikken. 

Endret av powerpuffen
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Voksen - ca 2500kr pr mnd (Noen ganger litt mer)

Anonymkode: 8d075...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært litt slephent i det siste. Prøver å handle for under 1000,- i uka nå. 
Og bare handle det nødvendige. 
1 voksen og en tenåring her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

powerpuffen skrev (15 minutter siden):

Jeg er økonom, og har en viss peiling. Jeg både ukeshandler og planlegger selv på våre 6000 kr. Å bruke 1000 kr i mat i mnd pr person er et helt unormalt lavt forbruk, særlig i disse dager, med mindre man lever på bare nudler eller dyrker mye selv. 

mat fra bunnen = kjøtt, grønnsaker = grisedyrt. 

Jeg heller nok mer mot at folk ikke aner hvor mye penger som faktisk brukes på dagligvarebutikken. 

Jeg må bare le jeg,for selvsagt vet jeg hvor mye jeg bruker. Og jeg har aldri snakket om 1000 kr pr person men maks 4000 på 1,7 personer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 20.36):

Så typisk og trekke i tvil slik. Planlegging og ikke å leve i luksus, månedshandel, middagslister, bruke rester. For meg er det lett så jeg skjønner ikke hvorfor folk må spørre. Mat fra bunnen, lokale grønsaker osv. Ikke noe feil noen kan ta meg på. 

Ja, det er typisk å trekke det i tvil, for det er nær umulig å klare det om du ikke dyrker, fisker og jakter mye. Eller kjenner noen som gjør det og du kjøper ekstremt billig fra de. Alternativt at du ikke har et normalt kosthold. Lokalt kjøtt og grønnsaker er stort sett dyrere enn det fra Gilde og grønnsakene i butikken såfremt man ikke kjenner bonden og får det billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er noe under sifo ser jeg. Vi bruker 15.000 kr på to voksne og tre tenåringer. Sifo sier 17.000 (pluss 850 i andre dagligvarer). Jeg lager mye mat fra bunnen, og det bakes mye og lages "etter skoletidsmat" og jeg ser jo på prislappen men lager stort sett det vi har lyst på. Vi spiser mye grønnsaker og "tilbehør" så det blir litt mindre kjøtt og fisk, så kanskje det er der vi vinner litt? (Men vi kjøper takeaway kanskje 3x måneden, og med det klokker vi inn på 18.000 totalt som er sifo budsjettet 😅)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 9.25):

Ca 20.000, men vi er mange…

4 personer over 18 og 4 barn. 

Anonymkode: 4d010...8a3

Vi er 2 over 40 og bruker på det meste ca 18000. Meny i hovedsak og mye ren mat. 

Anonymkode: be6a9...23c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Ja, det er typisk å trekke det i tvil, for det er nær umulig å klare det om du ikke dyrker, fisker og jakter mye. Eller kjenner noen som gjør det og du kjøper ekstremt billig fra de. Alternativt at du ikke har et normalt kosthold. Lokalt kjøtt og grønnsaker er stort sett dyrere enn det fra Gilde og grønnsakene i butikken såfremt man ikke kjenner bonden og får det billig.

Du får komme og sjekke bankkontoen og kjøleskapet mitt hvis du tror jeg lyver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du får komme og sjekke bankkontoen og kjøleskapet mitt hvis du tror jeg lyver. 

Da spiser du antakelig ikke som folk flest. Det går selvsagt om man spiser lite, kjøper absolutt alt på billigste måte og aldri skeier ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg må bare le jeg,for selvsagt vet jeg hvor mye jeg bruker. Og jeg har aldri snakket om 1000 kr pr person men maks 4000 på 1,7 personer. 

Kan du gi eksempel på hva du spiser en vanlig uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fem i familien og har i snitt brukt 10 000kr pr måned på matbutikken. Kjøper kjøtt (vilt og storfe) samt egg utenom så ligger totalt på 12000 i gjennomsnitt pr måned.

Da spiser vi ren mat, lite ultraposssesert, dyrker en del selv, lager egne brød og handler på gårdsutsalg/direkte fra bonde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 mor 1 barn på 3 år ca 4-5000

Anonymkode: 9272e...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (På 4.10.2024 den 18.24):

Da spiser du antakelig ikke som folk flest. Det går selvsagt om man spiser lite, kjøper absolutt alt på billigste måte og aldri skeier ut.

Jeg lever enkelt og det trivs jeg med. Masse grønsaker som jeg kjøper lokalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (På 4.10.2024 den 19.34):

Kan du gi eksempel på hva du spiser en vanlig uke?

Det varierer så at det kan jeg ikke. Men null halvfabrikat og minst mulig ultraprosessert. Min mat er garantert like bra som din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det varierer så at det kan jeg ikke. Men null halvfabrikat og minst mulig ultraprosessert. Min mat er garantert like bra som din. 

Jeg har ikke påstått noe annet. Jeg er bare veldig nysgjerrig på hva dere spiser for å klare å bruke så lite på mat. Et par eksempler på hva du spiser til middag kan du vel komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...