Gå til innhold

"Pulskuren" - er den verd pengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble ufør på grunn av kroniske betennelsessykdommer for ca 5 år siden, men problemet har vart i omtrent 30 år.

I omtrent 30 år har jeg balansert på vippepunktet mellom belastning og overbelastning, og det skal ingenting til før jeg vipper over på feil side av balansepunktet, og blir satt ut av spill for flere dager av gangen.  En natt med litt dårlig, eller litt lite søvn - *poff* overbelastet!  Litt feil mat?  *Poff* overbelastet.  Litt for hard trening?  *Poff* overbelastet.

Jeg har brukt hrv og hvilepuls som parametere for dagsform i mange år, og dette har vært en stor hjelp for meg i hverdagen.  Det hjalp meg til å kunne stå i jobb lengst mulig, men det er ikke nok, og jeg kommer ikke videre. 
Ved hjelp av disse parameterene unngår jeg å bli langvarig syk og sengeliggende, men det er det.

Jeg våkner relativt uthvilt, men uansett hva jeg gjør, om jeg hviler eller er aktiv: allerede før kl 14 er kroppen nesten tom for energi, og etter kl 18 er jeg en "zombie".

Pusteøvelser, mindfullness, og meditasjon fungerer ikke for meg, det gjør meg bare mer stresset, for min del er det bedre med "mindlessness" for hvile - for eksempel ting jeg gjør på automatikk (pusle puslespill, spille piano og lignende)

Jeg har lest litt om "pulskuren", hørt litt på pod-cast om boken/temaet, og jeg er så i tvil om boken vil være noen hjelp for meg.  Spesielt usikker er jeg fordi jeg reagerer så ulikt fra dem jeg har hørt har brukt den.

Et konkret eksempel kan være at jeg, har en høyere HRV fra kvelden og frem til jeg er restituert igjen, i motsetning til det som jeg oppfatter er normalen, lavere HRV.  (Jeg går inn i en "hyper-hvile-modus" for å restituere)

Den beste beskrivelsen jeg har funnet om dette er:

Sitat

Continuous low grade stressors can cause HRV to be higher in the short term because the body is constantly trying to recover from them. If your HRV is high but you frequently feel fatigued or drained, then you might be exposed to chronic low grade stress that is constantly stealing energy and resources from your body. This is not ideal and over the long-term, if these accumulated low grade stressors are not dealt with, they can eventually cause HRV and health to decrease

Jeg vil så gjerne kunne trene igjen, være sosial med familie og venner en time eller to på kvelden, gå på en konsert osv, men jeg har ikke overskudd til det.

Så til dere som har prøvd "Pulskuren":  basert på det jeg har skrevet her, kan "pulskuren" være en hjelp for meg for å få mer overskudd?

Anonymkode: 2369e...061

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du hva som stresser kroppen? Har du sjekket matintoleranser? 

Anonymkode: c0113...d2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet du hva som stresser kroppen? Har du sjekket matintoleranser? 

Anonymkode: c0113...d2f

Jeg har flere matintoleranser og allergier (cøliaki, laktoseintoleranse, allergi mot fisk, skalldyr, og belgfrukter), og dette er under kontroll.

Jeg har også flere allergier som kan være en kilde til stress (husstøv, kjæledyr, pollen), og også dette prøver jeg å ha så god kontroll på som mulig.

Jeg vet ikke hva som stresser meg, men jeg har noen teorier.

Jeg har dårlig kondis slik at alt jeg gjør blir en "treningsøkt" (høy puls)
Jeg prøver hele tiden å trene meg opp, men frem til nå har alt jeg har prøvd vært for mye, slik at jeg etter 5-6 uker må ta en lengre pause, for så å starte opp  med enda litt lavere belastning igjen.

Ellers har jeg som sagt flere kroniske betennelsessykdommer som jeg prøver å ha kontroll på.

Det kan være stress som har satt seg fra tidligere år.  Det er ikke noe som plager meg nå, men kroppen husker kanskje selv om hodet ikke lenger tenker på det?

Skrevet

Alle slike selvhjelpsbøker vil komme an på mottakeren. 
Du må være mottakelig, og du må ha viljen og fokuset til å følge stegene i boka. 

Tar du noen medisiner? 

Anonymkode: c0802...550

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle slike selvhjelpsbøker vil komme an på mottakeren. 
Du må være mottakelig, og du må ha viljen og fokuset til å følge stegene i boka. 

Tar du noen medisiner? 

Anonymkode: c0802...550

Det er klart jeg må være villig til å prøve, men det er derfor jeg spør 🙂

Etter 30 år med samme problemet har jeg prøvd "alt" som har vært anbefalt. Det som har virket har jeg tatt med meg videre,  det som ikke fungerer (for meg) har jeg latt ligge.

Spørsmålet blir da om "pulskuren" kommer med noe nytt, eller om det er de etablerte sannhetene (yoga, mindfullness, meditasjon, pusteøvelser osv) som blir brukt. 

(Ja, jeg bruker betennelsesdempende medisiner)

Skrevet

Jeg leste boken i fjor så husker ikke alle detaljer.
Forfatteren bruker mye av boken på å forklare hvordan nervesystemet og immunforsvaret fungerer, hva er HRV osv. Alt dette kan du nok fra før.
Han skriver også om å holde seg unna ulike stressfaktorer som overvekt, alkohol, tobakk, matvarer du ikke tåler.
Kort om måltidsrytme og faste. Spisevindu på 8 t. Ikke UP-mat. 
Minimum 8 t søvn. Ikke skjermer ved sengetid. Søvn er kjempeviktig.
Trening som rask gange og enkel styrketrening er bra.
Natur og avslappende aktivitet hver dag.

Anonymkode: 91cec...87c

• Nyttig 1
Skrevet

Kan du ikke bare låne den på biblioteket så ser du fort om den er verdt det? 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan låne den gratis på bookbites (biblioteksappen). Jeg hadde ikke syntes den var verdt å betale særlig mye for. Den sier du må sove godt, spise sunt, trene ikke drikke for mye eller røyke osv… og at du må se på body battery og stressnivå på garminklokken hvordan disse tingene påvirker deg.. alrså ikke noe revolusjonerende.

Anonymkode: 4047d...e14

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg leste boken i fjor så husker ikke alle detaljer.
Forfatteren bruker mye av boken på å forklare hvordan nervesystemet og immunforsvaret fungerer, hva er HRV osv. Alt dette kan du nok fra før.
Han skriver også om å holde seg unna ulike stressfaktorer som overvekt, alkohol, tobakk, matvarer du ikke tåler.
Kort om måltidsrytme og faste. Spisevindu på 8 t. Ikke UP-mat. 
Minimum 8 t søvn. Ikke skjermer ved sengetid. Søvn er kjempeviktig.
Trening som rask gange og enkel styrketrening er bra.
Natur og avslappende aktivitet hver dag.

Anonymkode: 91cec...87c

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kan låne den gratis på bookbites (biblioteksappen). Jeg hadde ikke syntes den var verdt å betale særlig mye for. Den sier du må sove godt, spise sunt, trene ikke drikke for mye eller røyke osv… og at du må se på body battery og stressnivå på garminklokken hvordan disse tingene påvirker deg.. alrså ikke noe revolusjonerende.

Anonymkode: 4047d...e14

Tusen takk for grei oppsummering :)

(Den har ikke vært tilgjengelig for utlån på biblioteket her på lange tider)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...