Gå til innhold

Lege i Østfold dro ned BH under en ryggundersøkelse. Foreldelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å ikke si eksakt sted, så kan jeg si dette var i Østfold. 

Da det skjedde var jeg ganske pur ung og var hos en eldre lege. Nå som jeg så den ekle saken på tv angående lege som filmet pasienter, ble jeg minnet enda en gang på dette ekle som skjedde meg. 

Legen i Østfold skulle gi meg en helsesjekk fordi jeg skulle ha en jobb som måtte ha fysisk godkjennelse for å utføre pga arbeidets art. Idet han stod bak meg for å sjekke rygg og jeg bøyde meg fremover, benyttet han anledningen til å rett og slett røske ned BH og raskt ta meg på høyre bryst og sa samtidig, "hvor ofte sjekker du brystene dine?!" Han trykket på brystet som at det skulle virke som han sjekket etter kuler. Jeg var 21 år! Og skulle sjekke ryggen! Han spurte ikke og opprørte seg skikkelig ekkelt, også etter jeg da at "Nei det vil jeg sjekke selv". 

Etter dette sendte jeg en epost til fylkeslegen sitt kontor for å høre hvordan jeg skulle henvende meg og til hvem. Jeg fikk aldri svar, så da turte jeg ikke gjøre mer. 

Kan jeg gjøre noe med dette nå etter 20 år? Jeg ser at svinet fremdeles lever. Søkte han opp i går på nettet og ble kvalm av å se det selvgode ansiktet. 

Anonymkode: 26de8...d3b

• Liker 1
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det synes jeg du kan.

Kontakt fylkeslegen og spør hvorfor du aldri fikk svar.

Anonymkode: f5565...539

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det synes jeg du kan.

Kontakt fylkeslegen og spør hvorfor du aldri fikk svar.

Anonymkode: f5565...539

Støtter dette! Din henvendelse skal etter loven være en arkivert sak de kan finne frem.

Anonymkode: 0c651...36f

• Liker 11
Skrevet

Jeg har også en sak som har ligget og demret i 25 år. Må legge til at det ikke har vært noen plage eller belastning for meg, eller traumer akkurat. Jeg bare syns det var sært og føltes off. Men var liksom aldri anledning til å spørre noen.

jeg var 15 og skulle ha p-piller. Legen krevde brystundersøkelse 🤔 måtte kle av og han skulle trykke og klemme. Så gjort, jeg fikk resept, saken ute av verden. Men er ikke det sært..?

Anonymkode: 304c1...979

• Hjerte 5
Skrevet

Synes du var tøf som sente mail den gangen! Det er tragisk at du ikle ble møt bedre, men jeg er red det ikke vil få bedre resultat i dag. Du kan alikeveld varsle om du orker belastningen, om han har fåt mange andre klager kan det jo din klage gjøre de andre klagene mer troverdig. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har også en sak som har ligget og demret i 25 år. Må legge til at det ikke har vært noen plage eller belastning for meg, eller traumer akkurat. Jeg bare syns det var sært og føltes off. Men var liksom aldri anledning til å spørre noen.

jeg var 15 og skulle ha p-piller. Legen krevde brystundersøkelse 🤔 måtte kle av og han skulle trykke og klemme. Så gjort, jeg fikk resept, saken ute av verden. Men er ikke det sært..?

Det var i hvert fall helt vanlig med brystundersøkelse når man skulle ha p-piller tidligere. Vet ikke om det fortsatt er prosedyre.

Anonymkode: 84b44...a64

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det var i hvert fall helt vanlig med brystundersøkelse når man skulle ha p-piller tidligere. Vet ikke om det fortsatt er prosedyre.

Kanskje? Jeg vet ikke. Aldri opplevd det senere iallefall, i noen som helst setting.

• Liker 1
Skrevet

Det kan jo hende han så ett eller annet når du bøyde deg ned, som gjorde at han ønsket å undersøke dette. Det var vel også en generell helsesjekk du var der for, ikke bare rygg. Men syns han kunne gjort dette på en helt annen måte i hvert fall. Uansett tror jeg ikke det er så mye å gjøre med dette, annet enn å ikke gå til han igjen. 

Anonymkode: 35097...f5a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Når var det vanlig? 
Jeg har aldri hørt om det, og startet på p-piller i -98/99. 

Anonymkode: 09fc9...494

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan jo hende han så ett eller annet når du bøyde deg ned, som gjorde at han ønsket å undersøke dette. Det var vel også en generell helsesjekk du var der for, ikke bare rygg. Men syns han kunne gjort dette på en helt annen måte i hvert fall. Uansett tror jeg ikke det er så mye å gjøre med dette, annet enn å ikke gå til han igjen. 

Anonymkode: 35097...f5a

Om det var en obligatorisk del av undersøkelsen burda han jo informert hene om dette på forhånd, og han burde sjeket bege brystene.... Det er uansett aldri legens jobb å kle av pasienten! Så åpenbart langt langt utenfor alle akseptable grenser. Det at det ikke er så mye å gjøre er vel helle problemet, varslingsystemet virker ikke i det helle tatt. Den legen som nå er tiltalt for 88 voldtekter ble det varslet om for 18 år siden, men han fik ingen reaksjon før nå. TS kan jo alikeveld varsle for sin egen retfersighetsføkelse, og er det nok andre som har varslet finnes det jo en mulighet for at det gir resultater.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

En lege i Østfold (pensjonert nå) ba alle kvinnelige pasienter ta av seg genser og BH uansett hva de var på legekontoret for å undersøke. Har flere venninner som opplevde dette hos denne legen. Det er noen år siden denne personen jobbet som lege. Helt utrolig ekkelt 😩

Anonymkode: 4fa31...5b1

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg måtte ta av bh når han skulle lytte på lungene....var 16 og hadde store fine pupper de gang. Tror mange unge aldri sier nei.

Anonymkode: 22d4d...78a

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har også blitt misbrukt hos en lege, eller fått en underlivsundersøkelse av en lege som absolutt ikke kunne dette og gjorde det på en ganske smertefull måte. 😞 Har snakket med fastlege om det i ettertid fordi jeg har unngått flere slike undersøkelser i ettertid pga den vonde opplevelsen. Jeg var veldig dum som gikk til en helt tilfeldig lege for underlivsundersøkelse, selv om det ikke skal være sånn akkurat. I Oslo sentrum. 

Anonymkode: bdce3...7fd

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når var det vanlig? 
Jeg har aldri hørt om det, og startet på p-piller i -98/99. 

Anonymkode: 09fc9...494

Var 99 hos meg også.

Skrevet

Gjør det, det at mailen er sendt er kjempe bra, da kan de se at du tok kontakt og ingen gjorde noe.

For en horribel mann 🤢

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er veldig sært og må ha vært kjempe ubehagelig. Begynte på p piller rundt 2011 ca og har aldri hatt brystundersølese for noe som helst, bare kvinnelige fastleger.(Ikke at kvinner ikke kan begå overgrep)

Anonymkode: eb56e...558

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje? Jeg vet ikke. Aldri opplevd det senere iallefall, i noen som helst setting.

Jeg fikk også p-piller for første gang som 15-åring, 3 år før deg. Aldri fått, eller hørt om noen som har fått, brystundersøkelse for det.

Til TS: Kjør på hvis du orker det! Det er helt for jævlig at man ikke engang skal kunne føle seg trygg hos helsepersonell.

Selv opplevde jeg som tidlig utviklet 12-åring at fysioterapauten ville se på brystene mine (og gud vet hva mer). Det var håndklær der som man hadde rundt overkroppen på vei til og fra benken, og som man la over brystene hvis man måtte snu seg. En gang ba han meg plutselig om å legge meg på rygg, begynte å stryke meg oppover legger og lår og sa "Det håndkleet trenger jo ikke være der" mens han smilte lurt 🤢 Jeg var der pga. muskelknuter i ryggen....

Jeg sluttet tvert å gå dit og gikk heller rundt med vonde muskelknuter i flere år. Som voksen har jeg sørget for å kun bruke kvinnelig helsepersonell til alt, om mulig. Jeg har dessverre opplevd for mye seksuell trakkassering og overgrep fra menn til å orke noe annet.

Anonymkode: 035f3...7f0

• Hjerte 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk også p-piller for første gang som 15-åring, 3 år før deg. Aldri fått, eller hørt om noen som har fått, brystundersøkelse for det.

Til TS: Kjør på hvis du orker det! Det er helt for jævlig at man ikke engang skal kunne føle seg trygg hos helsepersonell.

Selv opplevde jeg som tidlig utviklet 12-åring at fysioterapauten ville se på brystene mine (og gud vet hva mer). Det var håndklær der som man hadde rundt overkroppen på vei til og fra benken, og som man la over brystene hvis man måtte snu seg. En gang ba han meg plutselig om å legge meg på rygg, begynte å stryke meg oppover legger og lår og sa "Det håndkleet trenger jo ikke være der" mens han smilte lurt 🤢 Jeg var der pga. muskelknuter i ryggen....

Jeg sluttet tvert å gå dit og gikk heller rundt med vonde muskelknuter i flere år. Som voksen har jeg sørget for å kun bruke kvinnelig helsepersonell til alt, om mulig. Jeg har dessverre opplevd for mye seksuell trakkassering og overgrep fra menn til å orke noe annet.

Anonymkode: 035f3...7f0

Fyttigrisen, føler med deg 💔

Anonymkode: eb56e...558

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg fikk også undersøkt brystene mine når jeg fikk p-piller på 90- tallet. Opplevde ikke legen som ubehagelig på noen måte, så tror det var helt vanlig.

Anonymkode: 0088a...bf7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk også undersøkt brystene mine når jeg fikk p-piller på 90- tallet. Opplevde ikke legen som ubehagelig på noen måte, så tror det var helt vanlig.

Anonymkode: 0088a...bf7

Hvor gammel var du da? ser de etter kuler(kreft)? Syns fortsatt det er sært for en 15åring 🤔

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En lege i Østfold (pensjonert nå) ba alle kvinnelige pasienter ta av seg genser og BH uansett hva de var på legekontoret for å undersøke. Har flere venninner som opplevde dette hos denne legen. Det er noen år siden denne personen jobbet som lege. Helt utrolig ekkelt 😩

Anonymkode: 4fa31...5b1

Var dette i en større by? Fornavnet begynner ikke på O vel? 

Anonymkode: 26de8...d3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...