Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg fikk nylig ca ½mill i forskudd på arv fra mine foreldre. Har ikke sagt dette til samboeren min. Vi har vært sammen i ca 3år.  Eg rekner med hun kommer til å forvente noe av pengene i form av gave, tur el noe felles. Eg vil bruke de til å klare overta deler av familiebedrift og spare litt til mitt barn skal konfirmeres. Er eg egoist som ikke forteller ?

Anonymkode: f37f6...981

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal fortelle. Men hun kan ikke kreve noe av arven din. Så enkelt er det. Min mann fikk å forskudd på arv. Han brukte det i forretningen hans. 

Anonymkode: da820...896

• Liker 5
Skrevet

Du bør fortelle det, men det er dine penger og dermed du som bestemmer hva de skal brukes til. Høres ut som du har en fornuftig plan for pengene, da har hun ingenting med å forvente noe som helst.

Anonymkode: 284b1...a39

• Liker 7
  • Nyttig 3
Gjest ZarahSweet
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eg fikk nylig ca ½mill i forskudd på arv fra mine foreldre. Har ikke sagt dette til samboeren min. Vi har vært sammen i ca 3år.  Eg rekner med hun kommer til å forvente noe av pengene i form av gave, tur el noe felles. Eg vil bruke de til å klare overta deler av familiebedrift og spare litt til mitt barn skal konfirmeres. Er eg egoist som ikke forteller ?

Jeg synes det er merkelig. Jeg og kjæresten er helt åpne om absolutt alt, inkludert økonomi.

Jeg ville følt det som om han ikke stolte på meg om han holdt noe sånt hemmelig. 

Det er DIN arv og den har du rett til å disponere som du ønsker. Du vil investere de i din familiebedrift og spare til ditt barn og det er noe hun bør og skal respektere. Jeg hadde ikke blinket engang på det.

Gjest storetora
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Husk at arv er personlig. Hun kan eller skal ikke styre desse pengene. Men har dere ellers et godt samboerskap/ekteskap så ville jeg nok ha fortalt det. Uansett så er det du som bestemmer hvordan du ønsker å bruke denne arven.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Forskudd på arv er jo til å bruke på investeringer som hus, gårdsbruk og familiebedrifter. Jeg ville fortalt at jeg hadde fått forskudd på arv. For å bruke på familiebedriften.

• Nyttig 2
Skrevet

Syns det er merkelig å skjule sånt. Tyder på et dårlig forhold. Vi har fått penger/arvet begge to, og ikke blandet oss bort i hverandres disposisjon av pengene. 

Anonymkode: dc064...578

• Liker 3
Skrevet

Det sier litt om forholdet mellom dere to at du ikke ønsker å si det. Men ser poenget om hun er litt samme typen som noen av eksene mine.

Nå er jo ikke en halv mill ekstremt mye om det bare forsvinner inn i felleskassa som nedbetaling av lån el.l. men blir som en annen sier i tråden at det er jo bare å si at du har fått litt forskudd på arv for å kjøpe deg inn i familiebedriften. Da får du bare sagt det og sier hva det skal brukes til i samme slengen så det å skulle bruke det på vas er uaktuelt siden pengene alt er tiltenkt noe. 

Anonymkode: 6fd25...025

• Liker 6
Skrevet

Sier mye om forholdet deres om du vil holde det hemmelig. For meg virker det merkelig å ikke være åpne om økonomien når man lever sammen som samboere.

Men, det er dine penger og din arv. Så der kan hun i utgangspunktet ikke forvente noe. Vær ærlig og si hva du tenker å bruke de på.

• Liker 1
Skrevet

Enig med den over.

Bruk iallfall ikke arv på turer og gaver! Blir hun sur så må hun lære noe om økonomi. 

Invester i bedriften, som du sier, eller i fast eiendom eller spar. 

Anonymkode: 363d0...764

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Avhengig hvilken økonomi dere ellers har, ikke så veldig god tolker jeg det, så kan man lure på hvorfor du vil holde det hemmelig og hvorfor du ikke ønsker å legge en liten sum på forholdet deres.... 

Høres ikke ut som et sunt forhold. 

Anonymkode: b76a4...c65

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Avhengig hvilken økonomi dere ellers har, ikke så veldig god tolker jeg det, så kan man lure på hvorfor du vil holde det hemmelig og hvorfor du ikke ønsker å legge en liten sum på forholdet deres.... 

Høres ikke ut som et sunt forhold. 

Anonymkode: b76a4...c65

Summen er ikke særlig høy når du tenker over det. TS er fornuftig som ønsker å prioritere å overta deler av bedrift, samt sparing til konfirmasjon. Disse prioriteringene står selvsagt langt høyere enn å "legge en liten sum på forholdet". Det gjør man jo med ens ordinære lønn, uansett hvor liten skala det er snakk om.

Anonymkode: 7a5a1...2fb

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi har begge arvet i løpet av de siste årene. Selvfølgelig forteller vi det til hverandre, men den som arver bestemmer bruken. 

Anonymkode: e5f43...653

• Liker 1
Skrevet

Ditt og mitt. Litt ditt litt mitt. Ditt og datt. Dynamitt. 

Ville ha holdt tett om dette da penger har en egen påvirkningskraft på de fleste mennesker.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bør fortelle det, men det er dine penger og dermed du som bestemmer hva de skal brukes til. Høres ut som du har en fornuftig plan for pengene, da har hun ingenting med å forvente noe som helst.

Anonymkode: 284b1...a39

Hvorfor bør han det ?    Som du selv sier.... det er hans penger, og han bestemmer.  

Får hun vite, kan hun bli sur om hun ikke får viljen sin.  Og langtidssure kvinnfolk er det verste jeg vet, da lever jeg heller alene.

Anonymkode: ef4a1...a2f

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg antar at du har god grunn til å ikke fortelle henne det, pga at du "vet" hun vil presse deg til å bruke pengene på ting HUN vil.

Anonymkode: c7169...b10

Skrevet

Jeg ville sagt det, men i samme åndedrag ville jeg fortalt hva pengene var til.

Blir hun sur for det ville jeg faktisk revurdert forholdet, for det sier en god del om henne.

Anonymkode: f510e...c0f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Atferd som ville vært dealbreaker for meg;

- Hemmelighold rundt økonomi

- En partner som krevde noe av mine penger

Så dette høres ganske dødfødt ut, begge veier. 

Anonymkode: fbde8...fb4

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde sett på det som et tillitsbrudd å ikke få vite noe om det, men så hadde jeg heller ikke forventet å få noe av pengene.

Hadde vært hyggelig med en weekendtur, men hadde ikke forventet det.

Virker som dere har noe å jobbe med begge to? Hun som forventer ting og du som ikke tør å stå opp for den selv overfor henne.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du putter pengene i en sikker pott, enten det er høyrentekonto eller andre steder, sier null og noks, og lar pengene gro til du selv er moden for å gjøre noe annet. 
Hva samboeren forventer betyr ingenting. Pengene er din arv, ikke hennes. 1/2 mill er for småpenger å regne i dag.

Anonymkode: 32c76...311

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...