Gå til innhold

Søvn, body battery og jogging

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tar dere noe særlig hensyn til for lite søvn og dårlig body battery når dere skal f.eks jogge? Dropper dere de verste intervall-øktene eller tar dere ikke hensyn til det?

Anonymkode: f2331...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bruker det litt som en pekepinn på formen, men forholder meg heller til hvordan jeg føler meg. Har jeg planlagt intervalltrening fjennomfører jeg uavhengig av hva bodybattery sier, men lytter til kroppen hvis det føles ut som en dårlig dag 

Anonymkode: b8b03...592

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har det som en guide, men hvis jeg føler meg bedre enn hva klokka sier så forsøker jeg meg, men pusher kanskje ikke for hardt i begynnelsen. Forsøker å legge inn mer hvile i slike dager.

Anonymkode: 6ee0a...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar mer hensyn til hvilepuls og HRV gjennom natten, og hvordan jeg føler meg, enn body battery.

Anonymkode: 81ba1...3eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke hva "Body Battery" er, men det engelske navnet avslører vel at det er noe utenlandsk-produserte greier. Er det noe batteriryggsekk-liknende man kan bære på kroppen for å f.eks. ha nok strøm til å holde telefonen i gang på TikTok en hel dag?

Anonymkode: 5aa14...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det tar jeg hensyn til! Og det er ene og alene grunnen til at jeg har trent meg fra ufør med kraftig utmattelse til at jeg nå har energi og jogger jevnlig 🤩 

Jeg klarer nemlig ikke å "kjenne på kroppen" og endte alltid med å overtrene. Så i starten trente jeg kun hvis jeg våknet med 100%. Nå 3 år senere gjennomfører jeg planlagt trening hvis jeg har 80+ og nok timer søvn. 

Er sikkert et poeng å gå etter HRV og andre parametere heller, men jeg har den enkleste garmin som ikke gir med de tallene. Og det fungerer for meg uansett ☺️

Anonymkode: aa646...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg følger tett med på klokka, men lar uansett alltid faktisk dagsform styre. 

natt til i går sov jeg dårlig. Hadde voldsom hodepine og måtte stå opp for å ta smertestillende. Lå våken en times tid før jeg sovnet igjen. Våknet noen timer senere og hadde fremdeles vondt i hodet. Karret meg på jobb, verket i hodet hele dagen. 

klokka mente at jeg hadde hatt super søvn og topp body battery! Mens jeg var helt slips.

Anonymkode: 5e1b6...085

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, prøver å holde meg til de treningene jeg har planlagt. Trente før jobb på mandag. Følte meg ganske sliten, men gikk på trening likevel. Følte meg mye bedre etter trening. 

Anonymkode: b5f62...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min klokke stemmer ganske nøyaktig med dagsformen...jeg har trent meg opp fra en utmattelse etter kyssesyken. Lå 2år i senga, klokken var det viktigste hjelpemiddelet i tillegg til å kjenne på dagsformen.

Anonymkode: 99310...ce2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

kan jeg spørre her hvilken klokke dere bruker? føler det er "hundre" å velge i.. 

Anonymkode: 85061...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, absolutt ikke. Jeg har flere ganger opplevd å ha knallbra økter selv om klokka mener jeg bør hvile, og å føle meg sliten og tung når den sier 100%. Stoler absolutt ikke mer på teknologi enn meg selv når det kommer til dagsform. 

Anonymkode: 2922c...c5c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om jeg skal lytte til den og Hrv, så får jeg ikke gjort noe. Jeg lader max 10 på body batteri i løpet av en natt og hrv er aldri balansert. 
Er jo mulig at den har rett, mye våken om natten, er mye sliten. Jeg prøver likevel å gå lange turer i skogen, eller kjøre en yoga runde. Det liker klokka da om jeg tar 45 minutter yoga. 
Så vi kan jo ikke stole blindt på denne, men det er en pekepinn

Anonymkode: 81c53...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

kan jeg spørre her hvilken klokke dere bruker? føler det er "hundre" å velge i.. 

Jeg brukte Garmin vivoactive 4S før. Men den sluttet å virke etter 4 år. Kjøpte en annen Garmin-klokke på Finn.no som jeg bruker nå. 

Anonymkode: b5f62...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Garmin vivoactive 4s. Fordi den var billig (-ere enn mange andre) og liten nok. De større klokkene med mer innhold blir så voldsom på håndleddet 😅

Anonymkode: aa646...9d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har i dag tidlig, for før første gang på 6 uker, oppe på 100 på bodybatteriet. Og kroppen kjennes endelig uthvilt ut. Mange uker med stress, mye jobb og alvorlig sykdom i nær familie har gjort at jeg har vært sliten, slapp og tung i kroppen. Avsluttet forrige uke med egen sykdom. Har allikevel trent litt lett innimellom, når kroppen kjennes bedre ut. Men ikke kjørt intervaller eller tunge styrkeøkter. 

Anonymkode: 72aba...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vivoactive 5. Er min første garmin så veldig fornøyd med den som startklokke. 

Anonymkode: 6ee0a...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, absolutt ikke. Jeg har flere ganger opplevd å ha knallbra økter selv om klokka mener jeg bør hvile, og å føle meg sliten og tung når den sier 100%. Stoler absolutt ikke mer på teknologi enn meg selv når det kommer til dagsform. 

Anonymkode: 2922c...c5c

Signerer denne. 

Anonymkode: be1fd...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde blitt lite trening da, gitt. 😂 

Føler jeg meg fysisk slapp kan jeg droppe trening eller gå for en annen type trening, men ofte gjør trening at jeg føler meg bedre. 

Har Garmin vivoactive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, tar ikke hensyn til body batteriet, lytter heller til hvordan jeg faktisk føler meg. 

Anonymkode: d360a...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke den funksjonen på klokka og kjenner ikke helt til hvilke parametre den måler etter, men jeg har ANS-verdi. Den følger jeg, for den sier noe om behovet for restitusjon. Den stemmer som regel også med hvordan jeg føler meg. Jeg trener kun svært lett om jeg har hatt en dårlig natt og dårlig restitusjon.

Anonymkode: afdf9...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...