AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #1 Del Skrevet 17. september 2024 Kan noen klarsynte være så snill å lese denne situasjonen? Jeg har flere kroniske smertetilstander, og må hele tiden jobbe med å balansere alt i livet. Jeg prøver så godt jeg kan å balansere deltidsjobb (er deltidsufør), gjøremål og ærender som må gjøres, hjelpe min mor, og egne sosiale greier. For å få til det, må jeg ta enkelte dager helt for meg selv, en time out til hvile og ro. Det er spesielt viktig før og etter planer som krever tid og energi. Jeg hjelper min mor så godt jeg kan, men de få gangene jeg må si nei, (og at jeg kan gjøre det hun ber meg om en annen dag), så gir hun meg dårlig samvittighet. Hun blir ikke direkte sur, men det blir en ekkel undertone, og hun viser tydelig at hun ikke forstår mitt behov for at jeg har planlagt ro og hvile den aktuelle dagen. Dette er veldig ødeleggende for meg. Jeg rives mellom dårlig samvittighet, som igjen skaper mer smerter i kroppen (og allerede der er hele poenget med den hviledagen min ødelagt), og det faktum at jeg vet jeg må lære meg å si fra om egne behov, da jeg ikke har vært flink til dette tidligere. Helt sikkert pga oppveksten og den stadige dårlige samvittigheten jeg fikk når jeg nølte med å si ja til ting hjemme. Gjennom terapi har jeg blitt fortalt viktigheten av å passe på seg selv, ta vare på egne behov, lære seg å si nei uten dårlig samvittighet osv, og det ble snakket om at det er en del lette traumer hos meg rundt nettopp dette. Jeg vet det er viktig å stå i min avgjørelse, og at det er min mor som ikke evner å forstå viktigheten av dette, og som gir meg denne dårlige samvittigheten så fort jeg sier nei, selv om jeg som regel sier ja og hjelper henne med mye. Jeg føler meg helt utslitt til tider, så jeg vet jeg måå ta vare på de dagene jeg har planlagt som hviledager. Dette var en lang innledning. Jeg lurer på om noen klarsynte kan se på situasjonen og se om min mor forstår, innerst inne? Eller ser hun på meg som vanskelig når jeg sier nei? Mener hun å gi meg dårlig samvittighet? Eller skjønner hun ikke hvor vondt jeg får det når hun ikke viser mer respekt og forståelse? Blir takknemlig hvis noen vil prøve å lese situasjonen❤️ Anonymkode: b82ce...8bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå