Gå til innhold

Kameraovervåking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i en tomannsbolig ved felles sameiet ute på eiendommen. Vi har et nabopar som er svært ufyselige. Dem har valgt å sette opp kameraovervåking på husveggen, som tilsvarer våres felles uteområdet. Kamera filmer på «deres plass» men i følge kartverket så er hele eiendommen felles. Må ikke de ha skriftlig samtykke fra oss om og i det heletatt sette opp kameraovervåking, da dette er en tomannbolig. 

Anonymkode: 49b1f...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi bor i en tomannsbolig ved felles sameiet ute på eiendommen. Vi har et nabopar som er svært ufyselige. Dem har valgt å sette opp kameraovervåking på husveggen, som tilsvarer våres felles uteområdet. Kamera filmer på «deres plass» men i følge kartverket så er hele eiendommen felles. Må ikke de ha skriftlig samtykke fra oss om og i det heletatt sette opp kameraovervåking, da dette er en tomannbolig. 

Anonymkode: 49b1f...bd3

Spørsmålet her er mer hvem og hva de filmer. 
De har lov å filme inn mot sin egen eiendom, men ikke filme slik at de har kontroll på hvem som kommer og går hos naboene eller ute i offentlig vei. 
Du får lese på Datatilsynet sine sider. 

Anonymkode: a61b0...3e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan se at naboer kommer å går er det faktisk ulovlig. 

Er det kun din egen ytterdør derimot, og ikke vei ol er det lov. 

Anonymkode: 05bad...71c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er at det ikke noe mitt og ditt uteområdet i følge kartverket og hva vi var klar over, når vi kjøpte denne tomannsboligen. Det er felles uteområdet.  Kamerat er ikke satt opp ved inngangsdøren. Den er satt opp rett «på husveggen», som dere ser her. IMG_0379.thumb.jpeg.da3450adfb0f7e1bd071d99a53d65d1c.jpeg

Anonymkode: 49b1f...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er ikke lov og dere kan kreve den fjernet.

Anonymkode: 25f96...3ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo grunnen til jeg lurer på ifth skriftlig samtykke. Er ikke det et krav når man da deler felles eiendom? 

Anonymkode: 49b1f...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper dere har felles eiendom med seksjonert tomannsbolig uten at uteområdet er seksjonert. Likevel så er det ganske vanlig at selv om uteområde juridisk eies av begge, så vil det praksis være delt opp. 
Dersom de filmer den delen dere ikke benytter, hva er da egentlig problemet?

Anonymkode: c4932...146

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kamera fra alarm selskap. Her er det satt opp inne, utgangsdør, kjellertrapp ute og garasjen. For å si det slik selv om vi ikke filmer annet en de områdene så er alle skilt som er hengt opp merket med kamera for at folk ska vite at det er der.

Og da det var innbrudd i nabolaget så var det 2 hus som ikke hadde besøk og det var vi med det skiltet. De andre hadde det vært folk å forsynt seg enten fra garasje,boder eller huset

 

 

Anonymkode: 027bb...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):


Dersom de filmer den delen dere ikke benytter, hva er da egentlig problemet?

Anonymkode: c4932...146

Det lurer jeg også på. Virker som TS er ute etter å ta dem bare for å ta dem. Glad jeg ikke har sånne naboer som TS. 

Anonymkode: d31f4...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det lurer jeg også på. Virker som TS er ute etter å ta dem bare for å ta dem. Glad jeg ikke har sånne naboer som TS. 

Anonymkode: d31f4...d73

Det er jo ikke greit å bli filmet og  overvåket i egen hafe og hus... Soler seg, besøk osv!

Anonymkode: 4e30d...5ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det lurer jeg også på. Virker som TS er ute etter å ta dem bare for å ta dem. Glad jeg ikke har sånne naboer som TS. 

Anonymkode: d31f4...d73

Tjaa nå vet du jo ingenting om denne situasjonen da😉 Dette er jo  bare kaken ifth hva har skjedd osv. Det som faktisk er litt artig er at du ville nok ikke hatt dem som naboer, så man skal være litt forsiktig og dømme uten å vite hva dette egentlig handler om😊

Anonymkode: 49b1f...bd3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har kamera fra alarm selskap. Her er det satt opp inne, utgangsdør, kjellertrapp ute og garasjen. For å si det slik selv om vi ikke filmer annet en de områdene så er alle skilt som er hengt opp merket med kamera for at folk ska vite at det er der.

Og da det var innbrudd i nabolaget så var det 2 hus som ikke hadde besøk og det var vi med det skiltet. De andre hadde det vært folk å forsynt seg enten fra garasje,boder eller huset

 

 

Anonymkode: 027bb...0cd

Ja og det forstår jeg veldig godt at det kan være trygt og ha, men nå er situasjonen her veldig annerledes. Hadde det faktisk vært for at de var redde for slike ting du nevner og tatt det opp med oss, så hadde vi gitt full forståelse på dette. Vi har også barn som løper på dette området. Dem har ikke barn selv. Men igjen så er det ikke det dette handler om.. 

Anonymkode: 49b1f...bd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg uansett svar fra Datatilsynet om at dette er strengt ulovlig. Takk til den som nevnte Datatilsynet her. Man har kun lov til å ha kamera ved inngangsdøren, når du deler uteområdet med andre. Så sant ikke begge parter er enige om overvåking på felles eiendom. 

Anonymkode: 49b1f...bd3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tipper dere har felles eiendom med seksjonert tomannsbolig uten at uteområdet er seksjonert. Likevel så er det ganske vanlig at selv om uteområde juridisk eies av begge, så vil det praksis være delt opp. 
Dersom de filmer den delen dere ikke benytter, hva er da egentlig problemet?

Anonymkode: c4932...146

Det stemmer delvis, men er ingen garasje-carport som skiller her dessverre. Problemet er mye mer enn hva som står her.. Her er kun et spørsmål ut ifra generelt basis😉 Men fikk svar på det jeg lurte på👍🏼 

Anonymkode: 49b1f...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...