AnonymBruker Skrevet 17. september #1 Del Skrevet 17. september Kom over tråden om hvor mange stavelser navnene bør ha for å "klinge" ...og synes det var litt artig, da jeg har dansk slekt og der har de nesten alle det korte navnet som mellomnavn. Typ Theodor Helge Albert Kjell Fransesca Mette Osv... Hvordan kan det ha seg at det høres ok ut for dansker men ikke for nordmenn? Er det fordi vi bruker dobbelnavn i større grad? For ikke å snakke om svenskene som kan hete "Louise Anna Signe" og kun gå for å være Signe... Er vi mer opptatt av melodi eller er det tradisjon?😅 Anonymkode: 1ae8a...f0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #2 Del Skrevet 18. september Når du spør om vi er mer opptatt av melodi så insinuerer du to fornavn hvor første navn har flere stavelser enn det andre ikke har en god melodi og det er jo bare din personlige mening og ikke en allmenngyldig sannhet. Så nei, vi er ikke mer opptatt av melodi. De som velger slike navn synes det klinger bra og passer sammen, ellers ville de jo ikke valgt det. Jeg tror ikke det er så mye tradisjon, men heller mer kultur, akkurat som at vestlendinger ofte velger andre typer navn enn nordlendinger og østlendinger. På nordvestlandet og i deler av Nord-Norge er for øvrig slike navn du snakker om helt vanlig så dette er absolutt ikke bare et dansk fenomen. Anonymkode: 9288a...e32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #3 Del Skrevet 18. september Dersom du spør svenskene så mener de jo at vi nordmenn synger hele tiden. At vi har et svært melodisk språk. Det har jeg hørt fra mange andre nasjonaliteter også. At det høres ut som jeg synger når jeg snakker norsk med andre nordmenn. Opp og ned hele tiden, som en fjellbekk som danser. Så ja, jeg tror du har rett. Mange nordmenn søker en slags flyt når det gjelder navn. Så er det noen som er litt mer stakkato bang, bang innimellom - som gjerne kan finne på å gå for Marie Siri, Mikkel Kåre, Birgitte Lene osv... Men det er jo ikke normen. Anonymkode: e69a9...d13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #4 Del Skrevet 19. september Det er langt fra alle nordmenn som er enige i at det ikke høres bra ut. Anonymkode: eba18...d20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #5 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 23.16): kun gå for å være Ikke skriv engelsk når du skriver norsk. Anonymkode: 00e33...378 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #6 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ikke skriv engelsk når du skriver norsk. Hvorfor er det feil på norsk? Anonymkode: 1ae8a...f0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå