Gå til innhold

"Livets skole" - hvorfor skriver folk det?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Lychees skrev (20 timer siden):

Og da tenker  du at alle med reell utdannelse utelukkende har hatt «medgang»? Hva skulle person med høy utdannelse tross dårlig utgangspunkt ha skrevet, tenker du?

Tenker du at de uten formel utdannelse, som ikke har hatt «motgang» på noe vis, stiller seg underlegne de som har levd under røffe kår? Du ser selv at logikken vakler her. Alle vet at denne harde skolen betyr å leve et brokete liv og/ eller ha en rufsete bakgrunn. 

Ja, man bruker gjerne uttrykke slik. Høyt utdannede kan også hatt masse motgang. Noen vil gjerne prøve å kamuflere motgangen for å holde fasade.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel for å gjøre seg selv interessant, fremstå som flink og smart selv om man ikke har utdannelse, folk som har gått livets harde skole har ofte sterke meninger om ting de ikke kan.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste i området jeg bor i som skriver dette i profilen sin er enten trailersjåfører, uføre, hjemmehjelper, butikkmedarbeidere, renholdere eller noe i den duren. Jeg tror det har noe med mindreverdighetskompleks å gjøre. 

Hvis jeg er på datingsider skygger jeg banen. Jeg er ikke interessert i menn som har dette som "utdanning". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 22.19):

Ser at mange skriver at de har gått "livets skole" eller "livets harde skole" (evt. også livets knallharde skole, bare for å poengtere at de virkelig har hatt det tøft, liksom). Kjenner at det murrer en viss plass når folk som ikke har fullført vgs- eller høyere utdanning skriver det. Hvorfor skriver de ikke bare at de har grunnskole? Er det for å gjøre seg selv mer interessante? Tøffere, liksom? Kan noen som har det i profilen sin svare på hvorfor de skriver dette enten på datingapper eller på SoMe-profilene sine? 

Hvis jeg er på datingnettsteder eller -apper virker dette virkelig avskrekkende på meg. Tror nok sjansen for å få seg en match er større hvis man faktisk skriver hva man har utdanning i, eller om man bare har fullført grunnskole. Livets harde skole i profilen er virkelig turn-off.

Anonymkode: 6fe2f...f16

Om det er turn-off og virker avskrekkende på deg, så er dere jo åpenbart ikke en match. Om dette er alt som skal til for å skremme deg, ville det nok dukket opp flere ting for deg å pirke på ganske fort, selv om han hadde skrevet at han bare hadde grunnskole. 

Dette er jo et klassisk eksempel på hvor man kan fire på kravene. Prøv å ikke lese en profil med lupe, og for guds skyld se gjennom fingrene med formuleringer og dustedetaljer. Det kan jo være drømmefyren som bare er litt dårlig på å finne på noe originalt å skrive, eller bare tror at det ser bedre ut å skrive 'livets harde skole'. Hvorfor være så forhåndsdømmende? 

Anonymkode: 06f26...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovise78 skrev (På 19.9.2024 den 18.43):

De aller fleste i området jeg bor i som skriver dette i profilen sin er enten trailersjåfører, uføre, hjemmehjelper, butikkmedarbeidere, renholdere eller noe i den duren. Jeg tror det har noe med mindreverdighetskompleks å gjøre. 

Hvis jeg er på datingsider skygger jeg banen. Jeg er ikke interessert i menn som har dette som "utdanning". 

Spot on 👍

Anonymkode: 53aa7...95e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som må lære "the hard way" er jo virkelig ikke smarte. At de velger å opplyse det på fb profilen sin bekrefter hypotesen.

Anonymkode: 88b7f...f53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 20.31):

Om det er turn-off og virker avskrekkende på deg, så er dere jo åpenbart ikke en match. Om dette er alt som skal til for å skremme deg, ville det nok dukket opp flere ting for deg å pirke på ganske fort, selv om han hadde skrevet at han bare hadde grunnskole. 

Dette er jo et klassisk eksempel på hvor man kan fire på kravene. Prøv å ikke lese en profil med lupe, og for guds skyld se gjennom fingrene med formuleringer og dustedetaljer. Det kan jo være drømmefyren som bare er litt dårlig på å finne på noe originalt å skrive, eller bare tror at det ser bedre ut å skrive 'livets harde skole'. Hvorfor være så forhåndsdømmende? 

Anonymkode: 06f26...6aa

Hadde det stått grunnskole eller vgs, så hadde det ikke vært noe problem. Det er bare så harry at det står Livets Skole på profilen. 

Anonymkode: 6fe2f...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr vel at de har hatt et tøft liv med omsorgssvikt, rusmisbruk osv. Et tøffere liv enn folk flest.

Anonymkode: 5e6db...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er en viss type mennesker som skriver dette. Harry folk ala hva vi ser på Charterfeber f.eks. er glad i å si sånt.

Nå må jeg bare poengtere at som Anonymbruker sier:
"Folk som må lære "the hard way" er jo virkelig ikke smarte"  Er en sannhet med modifikasjoner, i mange bransjer, så er den eneste måten du lærer på, det er ved å gjøre feil. Dette gjelder de fleste praktiske yrker. Å lære det på papiret og å gjøre det er ofte to veldig forskjellige ting og i mange tilfeller så er måten du håndterer en problemstilling, basert på ting du har lært at ikke fungerer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...