Gå til innhold

"Livets skole" - hvorfor skriver folk det?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

I Grosny skrev (1 minutt siden):

Les innlegget du siterte en gang til. Jeg tror du har misforstått poenget. Poenget var at livets harde skole får fram en vinner av og til som lever som dronninger, men at det er veldig mye mer vanlig med atskillig dårligere utfall. Å "leve som en dronning" oppfatter jeg ikke som mishagsytring, men tvert imot en beskrivelse av økonomisk suksess.

Du hoppet bukk over "sitter og syter" og "hatt det angivelig hardt". Det ligger veldig mye mistro i disse ytringene.

Det er mulig den jeg siterer har noen poeng, men å angripe andre debatter for deres arroganse når eget innlegg drypper av forakt, synes jeg var litt pussig.

Anonymkode: f6f40...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du hoppet bukk over "sitter og syter" og "hatt det angivelig hardt". Det ligger veldig mye mistro i disse ytringene.

Det er mulig den jeg siterer har noen poeng, men å angripe andre debatter for deres arroganse når eget innlegg drypper av forakt, synes jeg var litt pussig.

Anonymkode: f6f40...b4d

Jeg hopper nok bukk over grumset og fokuserer gjerne på bedre deler av forskjellige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (9 minutter siden):

Les innlegget du siterte en gang til. Jeg tror du har misforstått poenget. Poenget var at livets harde skole får fram en vinner av og til som lever som dronninger, men at det er veldig mye mer vanlig med atskillig dårligere utfall. Å "leve som en dronning" oppfatter jeg ikke som mishagsytring, men tvert imot en beskrivelse av økonomisk suksess.

Man har ikke nødvendigvis blitt født på en grønn gren og med en sølvskje i munnen for å ha fast jobb, mastergrad og egen bolig, det holder å ha tatt noen fornuftige valg i livet. 

Anonymkode: 5d578...044

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Synes det er helt ok og personlig som selv er jeg et løvetanns barn!

Det som er VERRE er at de overfladiske damene som skriver på insta: ååååh livets første is for lille Lise😍 Livets første jul😍😍😍😭 Livets første smil😍😍😍😍osv

Anonymkode: 00b3a...69a

Hva er det egentlig du vil ha frem her? For meg høres det mer ut som du trenger en legitim grunn for å bortforklare eventuell manglende utdannelse.

Og siste avsnitt fremstår som et oppgulp av misunnelse. Å oppleve «livets første is eller jul», eller ønske om å dokumentere dette på SOME, er på ingen måte «klasseavhengig», tro meg. 

Endret av Lychees
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Man har ikke nødvendigvis blitt født på en grønn gren og med en sølvskje i munnen for å ha fast jobb, mastergrad og egen bolig, det holder å ha tatt noen fornuftige valg i livet. 

Anonymkode: 5d578...044

Hvilken grein man er født på påvirker valgene (barn fra trange kår velger sjeldnere studier enn barn fra fete kår), og  disse valgene er ikke aktuelle valg for alle. Jeg vet om ei jente som førsøkte å ta bachelor selv om hun hadde utfordringer. Hun var født på den riktige greina, men hindringer av typen adhd satte kjepper i hjulene  og hun falt ut etter en eksamen da hun hadde kommet ganske langt i studiet.

Å ta en utdannelse er et risikoprosjekt der man vedder flere hundre tusen kroner og noen år av livet på at man skal klare alle eksamener og få seg jobb etterpå. Taper man det veddemålet så er det veldig kostbart.

Den grønneste greina er mer bærekraftig enn den tørre greina. De som sitter på den grønneste greina kan økonomisk ubekymret fokusere fullt og helt på studiene, mens de som sitter på den tørre greina kanskje sitter på mer kunnskaper fra livets harde skole og må jobbe ved siden av for å klare økonomien. Den tørre greina kan knekke ganske fort når belastningen øker, f.eks. pga sykdom eller skade. 

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (18 timer siden):

Hvilke dårlige valg har Kjell Inge Røkke gjort? Eller John Fredriksen? Eller Olav Thon?

De har vel flere dårlig valg bak seg. Men uansett, de hadde ikke skrevet det i bioen på face.. Tror det er det som er poenget. Mange har hatt suksess uten akademisk bakgrunn, men den som skriver «livets harde skole» på sosiale media er ikke akkurat øverste middelklasse 🙈😂

Anonymkode: 4e2d1...402

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De har vel flere dårlig valg bak seg. Men uansett, de hadde ikke skrevet det i bioen på face.. Tror det er det som er poenget. Mange har hatt suksess uten akademisk bakgrunn, men den som skriver «livets harde skole» på sosiale media er ikke akkurat øverste middelklasse 🙈😂

Anonymkode: 4e2d1...402

Hvorfor denne trangen til å rakke ned på folk fordi de bruker et helt uskyldig uttrykk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå "livets skole" er det selvfølgelig ingen som tenker negativt om, men selve begrepet brukes i våre dager i all hovedsak av folk som mener det er en eller annen slags motsetning mellom formell utdannelse og det å ha tilegnet seg nyttige erfaringer gjennom livet.

Det er i dag sterkt forbundet med en gjeng de færreste vil assosieres med, nemlig hatefulle konspinisser i kommentarfelt. Derfor tenker jeg at de som bruker begrepet uironisk om seg selv enten er nettopp konspiranoiafolk - eller så sosialt frakoblet at de ikke skjønner hvilken gjeng de assosieres med når de sier de har gått "livets harde skole". Ingen av delene er særlig positivt.

Anonymkode: d7b3d...089

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En dårlig analyse.

Kjenner fler som har toppjobber/høye lønninger/stillinger som bare har livets skole...altså grunnskolen. Noen knapt det også.

Se på de rikeste i verden, mange der har jo ikke noe mer en livets skole...

Anonymkode: 7a7c6...d50

De aller aller fleste med toppjobber/ høye lønninger eller høye stillinger har høyere utdanning. Ikke lur deg selv (og andre) til å tro at man i dag kan få en toppjobb med bare grunnskole. 

I Grosny skrev (2 timer siden):

Jeg har studert, og jeg er ganske sikker på at min og mine medstudenters tankemåte i stor grad ble formet inn i samme  boks. De som er ufaglærte finner løsninger selv, kanskje de plukker opp på forskjellige arbeidsplasser, på youtube, lærer av venner og kjente, og de utvikler løsninger som er annerledes enn de som står i boka. I mange tilfeller er løsningene utenfor boka verre, men av og til er de bedre eller ett nyttig supplement.

Når det er sagt, studier er bra og nyttig, og har man studert så slipper man å finne opp hjulet på nytt, men ensrettingen er en  bivirkning. 

Det beste er nok blandingen,  å ha en sterk miks av både uformell og sertifisert kunnskap. De yngste, de som går rett fra videregående inn på universitet mangler mye  av den uformelle erfaringsbiten og blir trolig mer ensrettede enn voksne studenter.

Jeg har studert og jeg er ganske sikker på at de aller fleste av mine medstudenter (ikl. meg selv) IKKE ble formet inn is amme boks. Jeg og mine medstudenter måtte finne massevis av løsninger selv, og måtte mange ganger finne løsninger som ikke stod i boka. Det er liksom litt av poenget med å studere. 

"Har man studert, så slipper man å finne opp hjulet på nytt."  Dette er jo bare piss. Nå vet ikke jeg hva du har studert, men det du beskriver høres helt intetsigende ut. 

Siste avsnitt er jeg enig i. Jeg har studert både som ung voksen rett fra videregående og som voksen, og hadde mye mer å bidra med inn i studiene etter å ha jobbet noen år. 

Anonymkode: 6fe2f...f16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livets eller livets harde skole har jo blitt brukt nedlatende om folk med lavere sosioøkonomisk status, er ufaglært eller lignende. De har ofte foreldre uten høyere utdanning, ikke så god økonomi etc. Noen ganger er det også en del helseproblemer involvert. 

Så jeg leser det som at de enten tar eierskap til det eller at det er humor. Ingen vits i latterliggjøring. Du kan bare sveipe til venstre.

Endret av Lava Anne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsakt harry og tåpelig med livets skole. Men synes også det er tåpelig med folk som har ei hel a4-side med cvn sin på sosiale medier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruspus skrev (1 time siden):

Selvsakt harry og tåpelig med livets skole. Men synes også det er tåpelig med folk som har ei hel a4-side med cvn sin på sosiale medier.

Det får du gjerne synes, men det er ikke diskusjonens tema, ei heller særlig relevant. Har  til dato aldri sett en «A4-sides» CV i sosiale media, denne harde skolen, derimot 🙄

Du tenker kanskje på LinkedIn? Om du dømmer noen for å legge ut karrieremessige meritter der, og du føler at ungdomsskoleutdanning ikke står seg, så er du hent enkelt på feil plattform. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som jeg kjenner som skriver dette har hatt problemer med rus eller er narkomane. Syns det er sykt harry å skrive 

Anonymkode: d1784...906

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lychees skrev (4 minutter siden):

Det får du gjerne synes, men det er ikke diskusjonens tema, ei heller særlig relevant. Har  til dato aldri sett en «A4-sides» CV i sosiale media, denne harde skolen, derimot 🙄

Du tenker kanskje på LinkedIn? Om du dømmer noen for å legge ut karrieremessige meritter der, og du føler at ungdomsskoleutdanning ikke står seg, så er du hent enkelt på feil plattform. 

Det er selvfølgelig relevant å gjøre en sammenligning. Det har da ikke noe å si om du har sett det eller ikke. Sjekk instagram-bioer du. Eller til og med på TikTok.

Anonymkode: de324...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg syns det er et idiotisk uttrykk for livserfaring er i mange tilfeller mer verdt enn ørten år på skolen. Det finns mye livsvisdom som ikke står i en bok og jeg vet om mange som er meget intelligente selv om de ikke har lang utdanning. 

Det finns et par eldre folk, vanlige folk som har  hatt vanlige jobber men har opparbeidet seg stor kunnskap og som er de jeg har aller mest respekt for i hele verden. Jeg vil heller bli som dem enn som en overstudert tulling. 

Anonymkode: 796e3...348

Så en 24åring med master og en 24åring med grunnskole har ikke gått like lenge på "livets harde skole" klart livserfaring er viktig. Men det er noe alle har. Ikke bare de som "skriver livets harde skole" som regel skriver de det i stedet for å skrive at de har erfaring fra snekkerarbeid ved å spikke paller på Illseng. 

Jeg kjenner flere som har suksessfulle bedrifter og null utdannelse. (Og de sier heller ingen plass at de har livets harde skole) 

Anonymkode: 66933...cc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er selvfølgelig relevant å gjøre en sammenligning. Det har da ikke noe å si om du har sett det eller ikke. Sjekk instagram-bioer du. Eller til og med på TikTok.

Anonymkode: de324...270

Jeg skal ikke ta fra deg ekspertrollen i SOME, men at det skal være hypppigere frekvens av CV’er i A4-størrelser enn disse famøse, uteksaminerte fra «livets harde», har jeg problemer med å tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De aller aller fleste med toppjobber/ høye lønninger eller høye stillinger har høyere utdanning. Ikke lur deg selv (og andre) til å tro at man i dag kan få en toppjobb med bare grunnskole. 

Jeg har studert og jeg er ganske sikker på at de aller fleste av mine medstudenter (ikl. meg selv) IKKE ble formet inn is amme boks. Jeg og mine medstudenter måtte finne massevis av løsninger selv, og måtte mange ganger finne løsninger som ikke stod i boka. Det er liksom litt av poenget med å studere. 

"Har man studert, så slipper man å finne opp hjulet på nytt."  Dette er jo bare piss. Nå vet ikke jeg hva du har studert, men det du beskriver høres helt intetsigende ut. 

Siste avsnitt er jeg enig i. Jeg har studert både som ung voksen rett fra videregående og som voksen, og hadde mye mer å bidra med inn i studiene etter å ha jobbet noen år. 

Anonymkode: 6fe2f...f16

Det man putter inn  påvirker det man får ut. Og jeg mener at jeg og mine medstudenter tenkte mer likt da vi ble uteksaminert enn før vi begynte på studiene, men å generalisere dette til andre studier er jo egentlig å dra det litt lenger enn jeg har kunnskapsgrunnlag til å gjøre. Allikevel gjetter jeg at ensretting skjer i en viss grad. 

Å "finne opp hjulet på nytt". Det som ligger i det  begrepet er at hvis man har et problem og kan søke opp i litteratur hvordan man løser det så slipper man å forske seg fram til det selv. Det er litt av poenget med kunnskap. Den som studerer trekker inn mer kunnskap enn hen kan finne ut av selv ved f.eks. prøving og feiling. Dersom du hadde hatt behov for et hjul og aldri hadde sett eller hørt om det så hadde du ikke visst at muligheten fantes engang, men dersom du i steinalderhula di hadde hatt ei tegning av et hjul, hvordan det fungerer og hvordan man lager det så hadde du kunnet lage det dersom du hadde egnet verktøy. Poenget med å studere er ofte at man trekker inn kunnskap som andre har utviklet og følgelig tilegner seg denne uten å starte helt på bunnen og utvikle kunnskapen selv. Pensumkunnskap er også testet og prøvet av andre, så man vet at det kan fungere. 

Ta et eksempel fra arkitektur. Å  prosjektere ei motorveibru er helt umulig for en ufaglært, og det er også farlig, men studerer man så er det mulig å tilegne seg den nødvendige kunnskapen. Man slipper å finne opp hjulet eller i dette tilfelle motorveibrua på nytt.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det var en som så på meg og kommenterte tørt ( myntet på meg ) livets harde skole.😆

Jeg har høyere utdannelse, gode karakterer og har alltid vært i jobb. ;) 

Anonymkode: 3e1d0...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke diskusjon det som foregår i denne tråden, det er hetsing av folk som bruker et helt uskyldig uttrykk.

Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...