Gå til innhold

"Livets skole" - hvorfor skriver folk det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det er humor. Om noe så tror jeg det er en nedlatende holdning til de som har "ting på plass", som mange vil si høyere utdanning innebærer.

I mine øyne er det rett og slett er mindreverdighetskompleks, og særlig når man kommer til spørreskjemaer, profiler på sosiale medier ol. Så dermed skriver man "livets harde skole", fordi man føler man har hatt det tøft og at livet ikke har gått på skinner. Jeg tror dog mange av disse har et noe snevert syn på hva som er mulig, selv om livet ikke går som ventet.

Selv har jeg opplevd både et og annet, som barnehjem, misbruk, ble far i alder av 18 år, droppet ut av VGS og mer til. Men jeg har stått på, og omsider, et sted i 30-åra, fikk jeg både bachelor- og mastergrad på plass, og har etter mitt syn den "perfekte jobben" PT.

Og det til tross for at jeg og nok kan påberope meg å være utdannet etter livets harde skole.

I mine øyne er det i grunn noe harry. Tidligere skrev jeg sjeldent noe på feltet for utdanning, og om det var påkrevd valgte jeg det som var nærmest sannheten. Har vel å merke aldri opplevd noe negativt av den grunn.

Anonymkode: 56632...4e7

Arrogansen din tyter rett gjennom. I bunn og grunn sier du at alle som ikke greier det samme som deg er bare "late" og det viser nok en gang at folk som hevder at de har tatt bachelor og master har veldig store kunskapshull med tanke på logikk siden hele hjernen er tross alt infisert av arroganse. 

Mye av det ser man på KG og ellers i hverdagen. Folk som sier at de har enten bachelor eller master, men så krangler de og står på sitt kun ut fra det du kan kalle for "anekdoter" på bakgrunn av "jeg-kjenner-til-argumentet" som de pleier å bruke. Alle som har startet på et årsstudium vet allerede på det nivået at anekdoter som heter "jeg-kjenner-til" kan man tørke seg bak med når man skal argumentere.

Jeg vil si at livets harde skole er nettopp et liv hvor man er blitt såpass skadelidende av livets erfaringer - altså man har fått "juling" av livet såpass mye at det har hindret en i å få et mye bedre liv. Det har hindret en i å utnytte potensialet sitt. Vi som har vært innom et par emner innen sosialt arbeid og sosiologi (og det skal ikke mer enn det egentlig) vet allerede hvor mye samfunnet og helt tilfeldige hendelser kan undertrykke utviklingen til en del mennesker. 

Dermed er det bare fint at du har din bachelor og master, men du kan ikke påberope deg at du har et resultat i hverdagen som er på lik linje med livets harde skole. 

La meg bare gi deg et veldig godt eksempel: det er ei viss influencer dame som vi alle vet hva hun heter og som syter over at hun er fosterbarn og har "hatt det angivelig hardt" som tenåring, men så sitter hun og lever som en dronning gjennom 20-årene og har nå rundet 30 år. Millioner av kroner renner inn hvert år. Du vet sikkert hvem jeg snakker om, og poenget er at det å være "fosterbarn" ender ikke sånn for de fleste fosterbarn. Det ender med elendighet og brutalitet resten av livet. 

Hun er et statistisk avvik med tanke på fosterbarn, på samme måte som det du er med tanke på livets harde skole. Men statistisk avvik er ikke hovedregelen - ikke en gang i nærheten.

 

Anonymkode: 5753d...046

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror også at det til en viss grad handler om mindreverdighetskomplekser. Men, det er selvsagt nyanser, noen tenker sikkert når de bruker et sånt uttrykk at det kun er humor.

Har inntrykk av at det er færre som bruker det nå? Har kun en jeg vet om i bekjentskapskretsen som bruker det uttrykket en del, han har kun grunnskole. Men, han har jobbet og stått på, og har sin egen bedrift. Tjener veldig bra.

Problemet hans ligger i at han har et mindreverdighetskompleks på grunn av manglende utdanning. Mange i omgangskretsen er høyt utdannede mennesker, mennesker som i tillegg har god praktisk innsikt (virker som om noen tror at om man har tatt master så må man ha ti tommeltotter og ikke ha noen praktisk innsikt), men denne fyren er stadig ute og "slenger meg leppa" om at "du som er advokat, har vel ikke peiling på xxx", eller "sånt lærte du vel ikke på siv. ing.-studiet", for å fremheve hvor mye han kan rent praktisk sammenlignet med alle dustene som har tatt master.

Blir ofte lei av å høre på ham, og jeg vet mange velger å utelate ham i en del sosiale sammenhenger. Det blir ekstra ille når han har drukket. Antar at han føler at vi ser ned på ham, men sånn er det ikke. Det står stor respekt av det han har fått til.

Anonymkode: 17869...764

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en grei måte å slippe å bli kontaktet av frøken "jeg har høyere utdanning og er bedre enn deg".

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt inntrykk av at en del skriver det litt ironisk med glimt i øyet. For de jeg kjenner som har skrevet det liker litt ironi og å tulle. Men de som skriver det i fullt alvor ser jeg på som harrytasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vet ikke. Det er en skikkelig ick i hvert fall. Aldri opplevd at de er fullstendig oppegående menneske.

Anonymkode: 5b94e...9cc

Ikke jeg heller. Når jeg var på datingsider før i tiden så skrev en del menn dette, livets harde skole. Det de hadde til felles er at de brukte det fæle som hadde skjedd de som forklaring og unnskyldning nærmest. Nei det var så fælt så de har ikke kunnet det eller det, eller noe. At de ikke har opplevd noe ille, kommet over det og gått videre, alt er fortsatt noe annets skyld.

Jeg tenker de som har gått livets harde skole tar ikke tak i seg selv og eget liv fordi ditt og datt. 

Anonymkode: d63f8...426

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livets skole får jo alle :) Jeg ser på den som aller viktigst, ikke min høye utdannelse. Den bruker jeg for å tjene penger til å overleve.

De klokeste menneskene jeg har møtt er de som tenker selv, ikke er låst til akademika.

Anonymkode: 7a7c6...d50

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du gått "livets harde skole" og er under 40 så har du garantert gjort minst 2 av disse tingene:

- hatt forbruksgjeld større enn årsinntekten din

- drukket nok til å bli satt på glattcelle gjentatte ganger

- har en dom for fyllekjøring eller narkotikabruk

- barn med flere forskjellige, og dårlig forhold til alle medforeldrene

- eventuelt barn som er under barnevernet

Hvis du har gått "livets harde skole" og er over 40, så er det mer sannsynlig at du:

- har gått mange år på NAV

- har flere kjæledyr enn du har tid og råd til

- har vært heroinbruker eller tilsvarende

- har en seksuell fortid som er veldig utsvevende (gjerne mot betaling)

- du har vært i et forhold med en fyr som har mishandlet deg i mange år, "men han her jo snill innerst inne"

- lite boevne og kan ikke lage mat 

- røyker som en skorstein

- har sittet i fengsel i flere år

 

(Hilsen ei med to familiemedlemmer som har skrevet "livets harde skole" på Facebook, og tilsammen fyller de nesten hele lista.)

 

Anonymkode: 5a425...f5e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vokste opp gikk livets harde skole på at en hadde jobbet seg oppover fra bunn, kun med grunnskole. At en eks hadde startet på bunnen på gulvet og tatt steg for steg for høyere stilling. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har du gått "livets harde skole" og er under 40 så har du garantert gjort minst 2 av disse tingene:

- hatt forbruksgjeld større enn årsinntekten din

- drukket nok til å bli satt på glattcelle gjentatte ganger

- har en dom for fyllekjøring eller narkotikabruk

- barn med flere forskjellige, og dårlig forhold til alle medforeldrene

- eventuelt barn som er under barnevernet

Hvis du har gått "livets harde skole" og er over 40, så er det mer sannsynlig at du:

- har gått mange år på NAV

- har flere kjæledyr enn du har tid og råd til

- har vært heroinbruker eller tilsvarende

- har en seksuell fortid som er veldig utsvevende (gjerne mot betaling)

- du har vært i et forhold med en fyr som har mishandlet deg i mange år, "men han her jo snill innerst inne"

- lite boevne og kan ikke lage mat 

- røyker som en skorstein

- har sittet i fengsel i flere år

 

(Hilsen ei med to familiemedlemmer som har skrevet "livets harde skole" på Facebook, og tilsammen fyller de nesten hele lista.)

 

Anonymkode: 5a425...f5e

En dårlig analyse.

Kjenner fler som har toppjobber/høye lønninger/stillinger som bare har livets skole...altså grunnskolen. Noen knapt det også.

Se på de rikeste i verden, mange der har jo ikke noe mer en livets skole...

Anonymkode: 7a7c6...d50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe bittert over uttrykket, spesielt når man slenger inn "harde". Jeg hadde styrt unna, for det handler ikke om manglende utdanning: det handler om ansvarsfraskrivelse og en "alt det vonde som har skjedd meg er alle andres feil" - holdning.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (9 timer siden):

Et problem med studier er at de som kvernes gjennom den kverna blir ganske like og glattpussede. Noe blir pusset bort på veien, og det er ikke sikkert det er bra at det forsvinner.

Du har aldri studert, har du? At de som studerer går gjennom en kvern og blir like og glattpussede, er noe av det dummeste jeg har hørt. Prøv å besøke et universitet en gang, og se det enorme mangfoldet der.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg syns det er et idiotisk uttrykk for livserfaring er i mange tilfeller mer verdt enn ørten år på skolen. 

Det er ikke snakk om enten/eller. Du får da absolutt livserfaring selv om 5-6 av årene i livet ditt ble tilbrakt som student.

Anonymkode: 79379...6a9

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (9 timer siden):

Hvilke dårlige valg har Kjell Inge Røkke gjort? Eller John Fredriksen? Eller Olav Thon?

Nå dreier vel ikke denne diskusjonen om hvorvidt der er mulig å komme seg opp og frem som «selvlært», men hva som får folk til å bruke dette latterlige uttrykket for å beskrive sitt eget «utdanningsforløp».
 

Tror de fleste vil synes at ufaglært er helt uproblematisk, det er bruken av dette uttrykket som er merkelig. Dessverre har man da satt seg selv i en forhåndsdømt bås. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet var det vel et slags tilsvar eller noe folk oppga som skolegang/utdanning når de ikke hadde ordinær utdanning. Sikkert for på en måte å sidestille seg med dem som hadde utdanning, fordi de ville få fram at de ikke var helt blanke, men hadde samlet livserfaring. Men nå har det jo blitt et så å si belastet uttrykk, altså et uttrykk som understreker skillet mellom dem som har utdanning og dem som ikke har. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En dårlig analyse.

Kjenner fler som har toppjobber/høye lønninger/stillinger som bare har livets skole...altså grunnskolen. Noen knapt det også.

Se på de rikeste i verden, mange der har jo ikke noe mer en livets skole...

Anonymkode: 7a7c6...d50

Disse suksessfulle menneskene dine du referert til, som kun har grunnskole, flyr ikke rundt og flagger at de har gått «livets skole». Det er dét debatten her dreier deg om. Ikke om grunnskolen, aka «livets skole» etter din definisjon, kan være veien til suksess eller ei. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lychees skrev (1 minutt siden):

Disse suksessfulle menneskene dine du referert til, som kun har grunnskole, flyr ikke rundt og flagger at de har gått «livets skole». Det er dét debatten her dreier deg om. Ikke om grunnskolen, aka «livets skole» etter din definisjon, kan være veien til suksess eller ei. 

De har jo gått livets skole, som alle andre.

Anonymkode: 7a7c6...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ser at mange skriver at de har gått "livets skole" eller "livets harde skole" (evt. også livets knallharde skole, bare for å poengtere at de virkelig har hatt det tøft, liksom). Kjenner at det murrer en viss plass når folk som ikke har fullført vgs- eller høyere utdanning skriver det. Hvorfor skriver de ikke bare at de har grunnskole? Er det for å gjøre seg selv mer interessante? Tøffere, liksom? Kan noen som har det i profilen sin svare på hvorfor de skriver dette enten på datingapper eller på SoMe-profilene sine? 

Hvis jeg er på datingnettsteder eller -apper virker dette virkelig avskrekkende på meg. Tror nok sjansen for å få seg en match er større hvis man faktisk skriver hva man har utdanning i, eller om man bare har fullført grunnskole. Livets harde skole i profilen er virkelig turn-off.

Anonymkode: 6fe2f...f16

Det er bare en advarsel som sier at "jeg har ikke utdanning og lever et tøft liv med lav lønn" 

Anonymkode: 598c0...15e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De har jo gått livets skole, som alle andre.

Anonymkode: 7a7c6...d50

Men de skriver ikke det på tinder profilen da. Suksessfulle folk skriver jo ikke det. Det er blodharry. 

Anonymkode: 598c0...15e

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men de skriver ikke det på tinder profilen da. Suksessfulle folk skriver jo ikke det. Det er blodharry. 

Anonymkode: 598c0...15e

Man trenger jo ikke skrive det.

Anonymkode: 7a7c6...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at den kjente personligheten "tater Milla" brukte uttrykket. Og for henne, vil jeg si det virkelig stemmer. Det er virkelig ikke et liv for pingler hun har levd, på landeveien i Norge for 100 år siden.

Men nå forbinder jeg uttrykket med folk på trygd som syter over at de ikke har prioritert annerledes. Dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Man trenger jo ikke skrive det.

Anonymkode: 7a7c6...d50

Men herregud. Det er jo det som diskuteres her. Hva som ubegripelig nok får folk til å bruke dette harry uttrykket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...