Gå til innhold

"Livets skole" - hvorfor skriver folk det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er helt utrolig at det er mulig å legge så mye negativt i et helt uskyldig uttrykk. Jeg kunne funnet på å si det på tull selv om jeg har utdanning og høy lønn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hateridioter skrev (33 minutter siden):

Jeg syns det er helt utrolig at det er mulig å legge så mye negativt i et helt uskyldig uttrykk. Jeg kunne funnet på å si det på tull selv om jeg har utdanning og høy lønn.

Det er godt ment. Siden dette uttrykket er selveste tag’en for «loser», bedrives det velment folkeopplysning her, for å avvikle bruken. 

Anonymkode: 53aa7...95e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du gått "livets harde skole" og er under 40 så har du garantert gjort minst 2 av disse tingene:

- hatt forbruksgjeld større enn årsinntekten din

- drukket nok til å bli satt på glattcelle gjentatte ganger

- har en dom for fyllekjøring eller narkotikabruk

- barn med flere forskjellige, og dårlig forhold til alle medforeldrene

- eventuelt barn som er under barnevernet

Hvis du har gått "livets harde skole" og er over 40, så er det mer sannsynlig at du:

- har gått mange år på NAV

- har flere kjæledyr enn du har tid og råd til

- har vært heroinbruker eller tilsvarende

- har en seksuell fortid som er veldig utsvevende (gjerne mot betaling)

- du har vært i et forhold med en fyr som har mishandlet deg i mange år, "men han her jo snill innerst inne"

- lite boevne og kan ikke lage mat 

- røyker som en skorstein

- har sittet i fengsel i flere år

 

(Hilsen ei med to familiemedlemmer som har skrevet "livets harde skole" på Facebook, og tilsammen fyller de nesten hele lista.)

 

Anonymkode: 5a425...f5e

Hjelpe meg.   Jeg hadde det på fb av grunnen jeg nevnte tidligere. Men kan ikke krysse av på noe av dette. 

Anonymkode: f23b8...7d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ingenting der. For det jeg er utdannet som har ingenting med den jobben jeg har nå. Så man trenger ikke å vite hva jeg har utdannet meg som. 

Anonymkode: 617da...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En dårlig analyse.

Kjenner fler som har toppjobber/høye lønninger/stillinger som bare har livets skole...altså grunnskolen. Noen knapt det også.

Se på de rikeste i verden, mange der har jo ikke noe mer en livets skole...

Anonymkode: 7a7c6...d50

Du bommer her. Det handler ikke om å HA livets skole men å skrive "livets harde skole" under "Utdanning" på f.eks Facebook. 

Anonymkode: b1bca...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livets harde skole forbinder jeg med å vokse på motgang. Det kan gi perspektiv man ikke har ellers. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste som skriver det ikke tenker særlig over det annet enn å vise til at de har hatt et dårligere utgangspunkt i arbeidslivet/livet enn noen med utdannelse. 

Tror nok også at noen skriver det med et glimt i øyet, eventuelt bare for syns skyld fordi de "måtte" sette noe under utdannelse.

Ironisk nok overtenker, stigmatiserer og latterliggjører de med utdannelse dette uttrykket. Og nå har jeg attpåtil lest at noen med utdannelse blir krenka av det. Som om at uttrykket var et angrep mot de med utdannelse. Er jo bare tull. 

Men jeg er enig i at det hele virker harry. Spesielt i en tid det er tydelige fordommer mot begrepet. Og det vet folk i dag, ikke sant? Og så er det jo slik at mange med utdannelse gjerne må gå "livets harde skole" i tillegg til utdannelsen sin. 

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har aldri studert, har du? At de som studerer går gjennom en kvern og blir like og glattpussede, er noe av det dummeste jeg har hørt. Prøv å besøke et universitet en gang, og se det enorme mangfoldet der.

Det er ikke snakk om enten/eller. Du får da absolutt livserfaring selv om 5-6 av årene i livet ditt ble tilbrakt som student.

Anonymkode: 79379...6a9

Jeg har studert, og jeg er ganske sikker på at min og mine medstudenters tankemåte i stor grad ble formet inn i samme  boks. De som er ufaglærte finner løsninger selv, kanskje de plukker opp på forskjellige arbeidsplasser, på youtube, lærer av venner og kjente, og de utvikler løsninger som er annerledes enn de som står i boka. I mange tilfeller er løsningene utenfor boka verre, men av og til er de bedre eller ett nyttig supplement.

Når det er sagt, studier er bra og nyttig, og har man studert så slipper man å finne opp hjulet på nytt, men ensrettingen er en  bivirkning. 

Det beste er nok blandingen,  å ha en sterk miks av både uformell og sertifisert kunnskap. De yngste, de som går rett fra videregående inn på universitet mangler mye  av den uformelle erfaringsbiten og blir trolig mer ensrettede enn voksne studenter.

 

Endret av I Grosny
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Arrogansen din tyter rett gjennom. I bunn og grunn sier du at alle som ikke greier det samme som deg er bare "late" og det viser nok en gang at folk som hevder at de har tatt bachelor og master har veldig store kunskapshull med tanke på logikk siden hele hjernen er tross alt infisert av arroganse. 

Mye av det ser man på KG og ellers i hverdagen. Folk som sier at de har enten bachelor eller master, men så krangler de og står på sitt kun ut fra det du kan kalle for "anekdoter" på bakgrunn av "jeg-kjenner-til-argumentet" som de pleier å bruke. Alle som har startet på et årsstudium vet allerede på det nivået at anekdoter som heter "jeg-kjenner-til" kan man tørke seg bak med når man skal argumentere.

Jeg vil si at livets harde skole er nettopp et liv hvor man er blitt såpass skadelidende av livets erfaringer - altså man har fått "juling" av livet såpass mye at det har hindret en i å få et mye bedre liv. Det har hindret en i å utnytte potensialet sitt. Vi som har vært innom et par emner innen sosialt arbeid og sosiologi (og det skal ikke mer enn det egentlig) vet allerede hvor mye samfunnet og helt tilfeldige hendelser kan undertrykke utviklingen til en del mennesker. 

Dermed er det bare fint at du har din bachelor og master, men du kan ikke påberope deg at du har et resultat i hverdagen som er på lik linje med livets harde skole. 

La meg bare gi deg et veldig godt eksempel: det er ei viss influencer dame som vi alle vet hva hun heter og som syter over at hun er fosterbarn og har "hatt det angivelig hardt" som tenåring, men så sitter hun og lever som en dronning gjennom 20-årene og har nå rundet 30 år. Millioner av kroner renner inn hvert år. Du vet sikkert hvem jeg snakker om, og poenget er at det å være "fosterbarn" ender ikke sånn for de fleste fosterbarn. Det ender med elendighet og brutalitet resten av livet. 

Hun er et statistisk avvik med tanke på fosterbarn, på samme måte som det du er med tanke på livets harde skole. Men statistisk avvik er ikke hovedregelen - ikke en gang i nærheten.

 

Anonymkode: 5753d...046

Det var nå en litt merkelig tirade du leverer her. Du kritiserer en debattant for å være sneversynt og arrogant mens du i siste avsnitt beskriver en influencer som "sitter og syter" og "hatt det angivelig hardt" og "lever som en dronning" etc. og mishagsytringene bare flommer over basert på din egen, overfladiske vurdering av et menneske. Du trenger en feiejobb foran døra di, ser det ut til.

Anonymkode: f6f40...b4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I svarene virker det som det er enten livets skole eller formell utdanning. Men det er vel ingen sammenheng mellom mengde utdanning og opplevelser i livet? Vi som har utdanning har også gått livets skole og kan ha opplevd like mye.

Anonymkode: d9975...384

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fint at de skriver det jeg. Da vet jeg at de ikke er noe for meg (og jeg heller ikke noe for dem). Hadde aldri skrevet det om meg selv derimot, nettopp fordi mange har så sterke sympatier/antipatier mot det. 

Anonymkode: d1502...95f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En dårlig analyse.

Kjenner fler som har toppjobber/høye lønninger/stillinger som bare har livets skole...altså grunnskolen. Noen knapt det også.

Se på de rikeste i verden, mange der har jo ikke noe mer en livets skole...

Anonymkode: 7a7c6...d50

Analysen traff ganske bra, den. Men du må skjelne mellom de som velger å smykke seg med denne betegnelsen og de som ikke gjør det. Tviler på de som har gjort suksess senere i livet, kjenner på behovet for å fronte seg selv som en som har gått på livets harde skole. For selvsagt er det mange oss som har det, men det er en helt spesiell type mennesker som liker å titulere seg med dette.

Anonymkode: f6f40...b4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fionas skrev (1 time siden):

Livets harde skole forbinder jeg med å vokse på motgang. Det kan gi perspektiv man ikke har ellers. 

Og da tenker  du at alle med reell utdannelse utelukkende har hatt «medgang»? Hva skulle person med høy utdannelse tross dårlig utgangspunkt ha skrevet, tenker du?
 

Tenker du at de uten formel utdannelse, som ikke har hatt «motgang» på noe vis, stiller seg underlegne de som har levd under røffe kår? Du ser selv at logikken vakler her. Alle vet at denne harde skolen betyr å leve et brokete liv og/ eller ha en rufsete bakgrunn. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (4 timer siden):

Jeg syns det er helt utrolig at det er mulig å legge så mye negativt i et helt uskyldig uttrykk. Jeg kunne funnet på å si det på tull selv om jeg har utdanning og høy lønn.

Det er ikke uttrykket i seg selv som er dumt. Men når så å si alle erfarer at det er en viss type mennesker som bruker dette uttrykket vil det danne seg et stigma rundt dette uttrykket. 

Anonymkode: f6f40...b4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ser at mange skriver at de har gått "livets skole" eller "livets harde skole" (evt. også livets knallharde skole, bare for å poengtere at de virkelig har hatt det tøft, liksom). Kjenner at det murrer en viss plass når folk som ikke har fullført vgs- eller høyere utdanning skriver det. Hvorfor skriver de ikke bare at de har grunnskole? Er det for å gjøre seg selv mer interessante? Tøffere, liksom? Kan noen som har det i profilen sin svare på hvorfor de skriver dette enten på datingapper eller på SoMe-profilene sine? 

Hvis jeg er på datingnettsteder eller -apper virker dette virkelig avskrekkende på meg. Tror nok sjansen for å få seg en match er større hvis man faktisk skriver hva man har utdanning i, eller om man bare har fullført grunnskole. Livets harde skole i profilen er virkelig turn-off.

Anonymkode: 6fe2f...f16

Synes det er helt ok og personlig som selv er jeg et løvetanns barn!

Det som er VERRE er at de overfladiske damene som skriver på insta: ååååh livets første is for lille Lise😍 Livets første jul😍😍😍😭 Livets første smil😍😍😍😍osv

 

Anonymkode: 00b3a...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Livets skole betyr vel livserfaring. Vi lærer så lenge vi lever. Men livets harde skole kan også bety at man har hatt det ekstra tøft på en eller annen måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det var nå en litt merkelig tirade du leverer her. Du kritiserer en debattant for å være sneversynt og arrogant mens du i siste avsnitt beskriver en influencer som "sitter og syter" og "hatt det angivelig hardt" og "lever som en dronning" etc. og mishagsytringene bare flommer over basert på din egen, overfladiske vurdering av et menneske. Du trenger en feiejobb foran døra di, ser det ut til.

Anonymkode: f6f40...b4d

Les innlegget du siterte en gang til. Jeg tror du har misforstått poenget. Poenget var at livets harde skole får fram en vinner av og til som lever som dronninger, men at det er veldig mye mer vanlig med atskillig dårligere utfall. Å "leve som en dronning" oppfatter jeg ikke som mishagsytring, men tvert imot en beskrivelse av økonomisk suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vokst opp med omsorgssvikt, med overgrep, med foreldre som ikke haddehverken penger eller satus og jeg har kjent p kroppen denne "harde skolen" ved at jeg både har måtte ta ansvar i veldig ung alder for meg selv og yngre søsken og i form at at jeg har jobbet ved siden av skole fra jeg var 14 år og forsørget meg selv hele veien frem til jeg som voksen, aleneforelder selv fullførte min master ved siden av full jobb - men det ville aldri falle meg inn å bruke "livets harde skole" om meg selv og min vei å gå fordi jeg ser på det som en harry måte å le bort det faktum at man ikke har lykkes med noe i livet og forsøker fremstille seg selv som en form for streetsmart for ikke virke dum  og på den måten sier at man ikke er den skarpeste kniven i skuffen egentlig. 

Anonymkode: 6fc79...02b

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...