Gå til innhold

Skrubbe gammel flislagt dusj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi eier et hus fra 1971, og det ene badet er dekket av fliser fra byggetid. De er ikke særlig pene, men må beholde dem en god stund fremover da vi ikke har råd til å pusse opp enda.

Jeg har prøvd å skrubbe fugene mellom flisene i dag, da de er dekket med masse gammel ekkel dritt. Men det var ikke lett. Fikk ikke bort all misfargingen.

Noen som kan gi meg tips om hvordan jeg kan få det helt rent på en grei måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd med eddikvann? (2 deler vann og 1 del eddik)?

Eller Ajax skurepulver?

Prøv å skrubbe med stiv tannbørste på de vanskeligste flekkene.

(Har ikke prøvd selv, kommer kun med forslag :sjenert: )

Skrevet

Edikkvann har jeg ikke prøvd. Skal det funke bra altså?

Takk for tipset!

Sånn jeg gjorde det i dag brukte jeg Jif skurekrem og en oppvaskbørste. Men jeg ser for meg at jeg bør gå til anskaffelse av en litt hardere børste av en aller annen slag?

Gjest forrige gjesten
Skrevet

Ajax skurepulver er MYYYYYE bedre enn Jif Skurekrem. Kan ikke sammenlignes i det hele tatt....

Jeg hadde noen flekker i badekaret mitt som jeg skrubbet og skrubbet med Jif uten å få det bort. Med Ajax skurepulver gikk det av som en lek.

Fukt kluten godt og dryss på litt pulver. Skrubb litt og det meste går bort.

Eddik brukes mye av "proffe" vaskefolk etter hva jeg har skjønt. Funker bra på diverse det også.

Skrevet (endret)

Har nettopp vasket ned et flislagt bad fra 60-tallet (og ja, er sikker på at det ikke har vært vasket etter det :kvalm: ), jeg fikk det skinnende rent med ammoniakk (husk ansiktsmaske og god ventilasjon!!!) og en skurebørste!

Endret av Blackjack
Skrevet

jeg har fått det bra rent med salmiakk og tannbørste :)

Skrevet

Jeg bruker en gammeldags stivbustet skurekost og Jif til å vaske fugene. Det tar litt tid og er litt slitsomt, men det blir rent!

Skrevet
Vi eier et hus fra 1971, og det ene badet er dekket av fliser fra byggetid. De er ikke særlig pene, men må beholde dem en god stund fremover da vi ikke har råd til å pusse opp enda.

Jeg har prøvd å skrubbe fugene mellom flisene i dag, da de er dekket med masse gammel ekkel dritt. Men det var ikke lett. Fikk ikke bort all misfargingen.

Noen som kan gi meg tips om hvordan jeg kan få det helt rent på en grei måte?

Det finnes spesialmidler for slikt. Sparer deg for mye arbeide. Oppsøk carcer eller annen forhandler. Kansje flisbutikken har noe også.Eller en rørleggerbedrift.

Skrevet

Klor! Hadde samme problemet som student i et bofellesskap, men med klor ble flisene rene, desinfiserte og det tok ikke så lang tid.

Skrevet

Amoniakk, salmiakk og klor er jo ikke spesielt miljøvennlige alternativ...

Noen som har andre tips på hvordan få fugene hvite igjen da?

Skrevet

Stemmer at klor ikke er så miljøvennlig, men det er jo ikke noe man skal bruke hver gang. Etter at man har fått skikk på dem en gang, holder vanlig, regelmessig rengjøring. Funket for oss, i hvert fall. Klor gjorde våre fuger lyse igjen. De var rødbrune, skjoldete og svært ekle. :sjokkert:

Skrevet

Cillit Bang og tannbørste fjernet misfaginger(uhell!) fra våre splitter nye fuger. Verken klor, salmiakk, ajax eller grønnsåpe hjalp. Jeg prøvde riktignok ikke skurepulver eller skurekrem, men de flekkene vi hadde måtte det en kjemisk reaksjon til for å fjerne, skrubbing alene var ikke nok.

Skrevet

Jeg har skrubbet fugene på gulvet i vaskerommet, brukte glovarmt vann med grønnsåpe og salmiakk, skrubbet små områder med hard børste. Fordelen var selvfølgelig at jeg har sluk, så det var bare å skylle av etterhvert.

Men det aller beste jeg gjorde etterpå, var å impregnere gulvet når det var helt rent og tørt. Kjøpte "ADDA Movin Sileximpregnering" i byggevareforr. og det funket kjempebra! Jeg har matte, gjennomfargede fliser, var redd de skulle bli blanke, men det ble de ikke. Gulvet ser ubehandlet ut, er ikke glatt, men det blir ikke møkkete, selv av gummistøvler og annen skitt. Fantastisk lettstelt, så det var verdt alle timene med skrubbing!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...