AnonymBruker Skrevet 17. september #1 Del Skrevet 17. september Hei! Jeg er en fulltidsstudent (22j) som jobber på siden. Fram til 12.august jobbet jeg 50% fast i en butikk. Fom 12.august gikk kontrakten min over til 0%. Jeg ble sykemeldt 2.august pga operasjon i magen og er fremdeles det. Hvordan fungere sykepenger og kommer jeg til å få det? Jeg ble betalt på slutten av august det jeg jobbet i måneden, men ingenting annet. Antar det var pga at jeg ikke hadde noen fast vakter etter det?? Jeg trodde siden jeg fremdeles er ringevikar at jeg hadde rett til det, men blir sagt at jeg ikke har rett til noe. Jobben min er egt min eneste inntekt. Jeg gruer meg skikkelig til slutten av måneden over å ikke ha penger til diverse utgifter og leie. Anonymkode: b747f...f8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #2 Del Skrevet 17. september Hvor lenge har du jobbet i butikken? Anonymkode: a185f...6e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #3 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor lenge har du jobbet i butikken? Anonymkode: a185f...6e6 Over ett år nå, tror jeg. Begynte rundt september/oktober i fjord. Anonymkode: b747f...f8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #4 Del Skrevet 17. september Trodde ikke man kunne få sykepenger som student? Da får du jo allerede studielån. Anonymkode: 08a86...602 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #5 Del Skrevet 17. september Du skal ha sykepenger for de oppsatte vaktene du ikke kunne ta pga sykemelding. Så de vaktene du skulle hatt frem til kontrakten ble redusert, de skal du ha betalt for. Anonymkode: 86eea...bd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #6 Del Skrevet 17. september Du kan ha rett til sykepenger dersom du har en forlengelse av den originale sykemelding og ikke en ny en. Da kan nav kjønnsvurdere inntekten din basert på hvor mye du ville ha jobbet/pleier å jobbe dersom du var frisk. Problemet er om du bare er ringevikar uten noen faste vakter, da kan det argumenteres med at det trolig ikke hadde blitt noe jobb uavhengig av sykdom. Men i visse yrker (som feks barnehage og butikk) hvor det på generelt grunnlag er mye vikarbruk er det lettere å vise til at du trolig hadde jobbet så og så mye dersom du ikke hadde vært sykemeldt. Så snakk med nav, bare de kan svare konkret for din situasjon Anonymkode: 4257d...ae0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #7 Del Skrevet 17. september 1 hour ago, AnonymBruker said: Hei! Jeg er en fulltidsstudent (22j) som jobber på siden. Fram til 12.august jobbet jeg 50% fast i en butikk. Fom 12.august gikk kontrakten min over til 0%. Jeg ble sykemeldt 2.august pga operasjon i magen og er fremdeles det. Hvordan fungere sykepenger og kommer jeg til å få det? Jeg ble betalt på slutten av august det jeg jobbet i måneden, men ingenting annet. Antar det var pga at jeg ikke hadde noen fast vakter etter det?? Jeg trodde siden jeg fremdeles er ringevikar at jeg hadde rett til det, men blir sagt at jeg ikke har rett til noe. Jobben min er egt min eneste inntekt. Jeg gruer meg skikkelig til slutten av måneden over å ikke ha penger til diverse utgifter og leie. Anonymkode: b747f...f8b Hvis du fra september 2023 frem til 12. august 2024 har vært ansatt i en 50 prosent stilling, og ble sykemeldt 2. august vil du sannsynligvis ha rett til sykepenger. Hva som skjer med din stilling etter sykemeldingstidspunktet har ikke innvirkning på din rett til sykepenger i dette tilfellet. Siden du nevner at du ikke har hatt noen faste vakter etter overgangen fra 50 til 0 prosent stilling kan det tenkes at du mente at du ble sykemeldt 2. september. Hvis dette er tilfellet vil eventuell rett til sykepenger avhenge av flere faktorer. Det vil da bli en vurderingssak, ut fra hvor mye og når du eventuelt har arbeidet etter overgangen til tilkalling som avgjør om du vil være å anse som arbeidstaker eller ikke på sykemeldingstidspunktet. Dersom det vurderes at du ikke har arbeidet nok til å opprettholde status som arbeidstaker kan du likevel ha rett til sykepenger, da det er mindre enn én måned siden du sist hadde status som arbeidstaker. Siden du er relativt nylig operert, er det sannsynlig at du vil være sykemeldt i en stund fremover. Uavhengig av om du kan få innvilget sykepenger etter hovedregelen som arbeidstaker, eller unntaksregelen hvor det er mindre enn én måned siden du hadde status som arbeidstaker, kan det være at sykepengegrunnlaget ditt vurderes til under to ganger grunnbeløpet. Som nå er 248 056 kroner. Hvis dette er tilfellet vil du kunne velge arbeidsavklaringspenger, som vil være bedre for deg økonomisk sett. For mer konkrete svar rundt din situasjon vil jeg anbefale at du kontakter NAV. Anonymkode: e18fe...28e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #8 Del Skrevet 17. september Du kan få omgjort studielån til sykepenger. Anonymkode: 502f5...269 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #9 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Siden du er relativt nylig operert, er det sannsynlig at du vil være sykemeldt i en stund fremover. Uavhengig av om du kan få innvilget sykepenger etter hovedregelen som arbeidstaker, eller unntaksregelen hvor det er mindre enn én måned siden du hadde status som arbeidstaker, kan det være at sykepengegrunnlaget ditt vurderes til under to ganger grunnbeløpet. Som nå er 248 056 kroner. Hvis dette er tilfellet vil du kunne velge arbeidsavklaringspenger, som vil være bedre for deg økonomisk sett. TS er AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trodde ikke man kunne få sykepenger som student? Da får du jo allerede studielån. Anonymkode: 08a86...602 Stemmer det. Det er Lånekassen TS må forholde seg til her. Anonymkode: 502f5...269 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #10 Del Skrevet 17. september 25 minutter siden, AnonymBruker said: Stemmer det. Det er Lånekassen TS må forholde seg til her. Anonymkode: 502f5...269 Det er riktig at TS er student, og at man ikke får sykepenger som student. Men TS har også vært arbeidstaker. TS kan da muligens få sykepenger for tapt arbeidstakerinntekt i sykemeldingsperioden. Det vil jo da være dumt å ikke kontakte NAV for å avklare sin situasjon. Anonymkode: e18fe...28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #11 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 21.05): Hei! Jeg er en fulltidsstudent (22j) som jobber på siden. Fram til 12.august jobbet jeg 50% fast i en butikk. Fom 12.august gikk kontrakten min over til 0%. Jeg ble sykemeldt 2.august pga operasjon i magen og er fremdeles det. Hvordan fungere sykepenger og kommer jeg til å få det? Jeg ble betalt på slutten av august det jeg jobbet i måneden, men ingenting annet. Antar det var pga at jeg ikke hadde noen fast vakter etter det?? Jeg trodde siden jeg fremdeles er ringevikar at jeg hadde rett til det, men blir sagt at jeg ikke har rett til noe. Jobben min er egt min eneste inntekt. Jeg gruer meg skikkelig til slutten av måneden over å ikke ha penger til diverse utgifter og leie. Anonymkode: b747f...f8b Hvis du ble sykemeldt før stillingen din ble redusert kan du ha rett på sykepenger. Anonymkode: e7c47...8e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #12 Del Skrevet 19. september I din situasjon vil sannsynligvis nav beregnet deg som student. Fult ut. Ettersom stillingen din er redusert og du er fulltidsstudent(?). Har selv vært sykemeldt og fått sykepenger ifb med en operasjon når jeg har vært i en ordinær lønnet 100% stilling men hatt status student i tillegg grunnet at jeg tok et par fag ved siden. Når jeg spurte nav om dette fikk jeg ingen konkrete svar og de svarene jeg fikk var standard " studenter vil vanligvis ikke kvalifisere", uansett hvor mye jeg forklarte at jeg var en vanlig arbeidstaker... jeg fikk jo sykepenger da, men hvorfor og hva vurderingen var forblir et mysterium. Anonymkode: e6282...f69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå