Gå til innhold

Hva må til for å bli med i styret i et borettslag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det krever ingen forkunnskaper, men det krever engasjement og vilje. Man melder interesse til styret eller valgkomiteen før generalforsamlingen.

Vi har i stor grad kun hatt svært flinke styreledere, som også har hatt mye erfaring fra andre verv som styreleder.

Men ts spør uansett ikke hva som kreves for å bli styreleder, men generelt styremedlem.

I teorien er det lett ja. Men når budsjettposten for styret mer enn dobles fordi man må leie inn eksterne, så føler mange seg omtrent presset til å sitte videre. Vi hentet inn tilbud på ekstern leder for to år siden. Det ville kostet hver enkelt andelseier 2500,- ekstra pr år, gitt at det kun ble avholdt fire styremøter... Jeg har selv valgt sitte som styremedlem to år mer enn jeg egentlig ønsket, fordi jeg heller ville ha 6000,- pr år utbetalt i godtgjørelse, enn å ha 3-4000,- ekstra i utgifter.

Anonymkode: 8a431...672

Hva mene du med siste setning? Hva er de ekstra utgiftene du slipper ved å være styre medlem?

ts

Anonymkode: 3b2f1...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som styremedlem skal du ikke ta dyre beslutninger, da har du misforstått litt hvordan det fungerer. Men det var ræva lønn ja, får 45k for å gjøre veldig lite.

Anonymkode: 0d2c9...683

Selvfølgelig må man ta beslutninger som er dyre av og til, f.eks. når takene ikke lenger er tette, badene er lekk, vinduene faller ut osv.

Anonymkode: 5b299...734

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rare folk som melder seg inn i styret. Endelig har de en stor rolle.Kan leke litt små konger for en skarve stund.De største tullingene sitter i styret. 

Anonymkode: e520b...568

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig må man ta beslutninger som er dyre av og til, f.eks. når takene ikke lenger er tette, badene er lekk, vinduene faller ut osv.

Anonymkode: 5b299...734

Å reparere et tak er da verken å "ta en beslutning" eller spesielt dyrt. Å installere ny heis til 2 millioner er en dyr beslutning, og slike gjøres av generalforsamlingen. Hvis du er styremedlem så anbefaler jeg at du leser deg opp på lovverket du er forpliktet til å følge. 

Lov om burettslag (burettslagslova) - I Styre. Arbeidet i styret - Lovdata

§ 8-9.Vedtak som krev samtykke frå generalforsamlinga

Styret kan ikkje utan at generalforsamlinga har gitt samtykke med minst to tredjedels fleirtal, gjere vedtak om

1. ombygging, påbygging eller andre endringar av bygg eller grunn som etter tilhøva i laget går ut over vanleg forvaltning og vedlikehald,
2. å auke talet på andelar eller å knyte andelar til bustader som før har vore tenkt brukt til utleige, jf. § 3-2 andre ledd,
3. sal eller kjøp av fast eigedom,
4. å ta opp lån som skal sikrast med pant med prioritet framfor innskota,
5. andre rettslege disposisjonar over fast eigedom som går ut over vanleg forvaltning,
6. tiltak elles som går ut over vanleg forvaltning, når tiltaket fører med seg økonomisk ansvar eller utlegg for laget på meir enn fem prosent av dei årlege felleskostnadene.

Anonymkode: 0d2c9...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil råde deg til å bare være beboer i noen år. Gå på generalforsamlingen så du får et inntrykk av hvordan ditt styre er, hvilke saker det snakkes om og om det finnes noen kranglefanter.

I mitt borettslag har leder og nestleder (som også er vaktmester) sittet i årevis. De 4 andre plassene (+2 vara) har det vært utskiftning på i de 3 årene jeg har bodd her. Alle har stor tillit til leder og nestleder, men de jobber også til det beste for borettslaget (bortsett fra én ting, de tok bort radiatorene på soverommet, fordi noen brukte dem feil.) Vi har også en som alltid skal dykke dypere enn nødvendig i regnskapet ("Er dette reelle tall her?" når det er godkjent av revisor, og lignende). Han blir alltid slått ned av flertallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er styremedlem i et sameie som er relativt nytt. Her er det ekstremt mye å gjøre, alt skal etableres og innarbeides, avtaler om alt mulig skal inngås og evalueres årlig, finne ut hvordan beboerne ønsker å ha det, følge opp utbygger og feil i bygget (dette blir nå mest sannsynlig en rettsak), fikse skader og ting som haster (da kan man ikke vente til generalforsamling), utarbeide infoskriv, ta imot henvendelser, følge opp økonomi og regnskap, folk som ikke oppfører seg, fremmede som tar parkeringsplassene våre, lage planer for flere år frem i tid, og ikke minst bare sette seg inn i lovverk og hva vi er forpliktet til.

Styreleder tror det bare er å lede bruket på magefølelsen og jeg må konstant vise frem lovtekster som hindrer oss i å gjøre akkurat det hun føler for den dagen. Hun får 30 000 kr i året og jeg får 0 kr. Klikker snart.

Om de andre ikke tar jobben på alvor kan hele gjengen bli sittende igjen med personlig ansvar for dårlige økonomiske avgjørelser. Man må gjøre mye research selv om man har god hjelp fra f.eks et solid boligbyggelag.

Anonymkode: 2620c...91d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må være akkurat passe narsissist, eller selvdigger for å bli det. Er jo de dummeste av de dumme som blir det, så er ikke akkurat noe å skryte av på CV-en.

Anonymkode: 883c8...14c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

. Vi hentet inn tilbud på ekstern leder for to år siden

En ekstern styreleder passer i grunnen bare på at lover og regler blir overholdt og delegerer alt arbeidet til  seksjonseiere/styremedlemmer så som renoveringsprosjekter, håndtering av sosiale problemer, årlig vedlikehold etc.  Og hove inn styrelederhonoraret som selvsagt koster alle dyrt og det er til pass til dem som bare klager på styret.

Anonymkode: 7c4bd...3d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mene du med siste setning? Hva er de ekstra utgiftene du slipper ved å være styre medlem?

ts

Anonymkode: 3b2f1...883

Dette:

I teorien er det lett ja. Men når budsjettposten for styret mer enn dobles fordi man må leie inn eksterne, så føler mange seg omtrent presset til å sitte videre. Vi hentet inn tilbud på ekstern leder for to år siden. Det ville kostet hver enkelt andelseier 2500,- ekstra pr år, gitt at det kun ble avholdt fire styremøter... Jeg har selv valgt sitte som styremedlem to år mer enn jeg egentlig ønsket, fordi jeg heller ville ha 6000,- pr år utbetalt i godtgjørelse, enn å ha 3-4000,- ekstra i utgifter.

Hvis vi ikke hadde fått fylt opp styreplassene, så måtte vi ha leid inn styremedlemmer. Det koster ekstremt mye leie inn folk, og skal regnskapet gå opp så blir den summen fordelt på andelseierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et boligkompleks som bare er noen år gammelt, og her har de samme personene (med et par unntak) sittet i styret helt siden start.

Har inntrykk av at dette er personer som kjenner hverandre fra før, noen av dem er omgangsvenner. Siden bygget er såpass nytt, er det ikke de store prosjektene som må gjøres, men de har nok en del å gjøre likevel. Ingen har så langt luftet at de ønsker seg ut av styret, det kan vel tyde på at de synes det er ok å ha vervet. Godt for oss andre å slippe...

Samtlige får godtgjørelse, men det er selvsagt ikke summer de blir rike av.

Anonymkode: 12fbb...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (På 17.9.2024 den 23.39):

Jeg vil råde deg til å bare være beboer i noen år. Gå på generalforsamlingen så du får et inntrykk av hvordan ditt styre er, hvilke saker det snakkes om og om det finnes noen kranglefanter.

Enig i denne. Spesielt hvis du ikke har vært i et styre før, så syns jeg det er litt heftig å starte i et borettslagstyre. Sett deg inn i hvordan et styre arbeider, vedtekter, har dere vedlikeholdsplan, osv. 

Jeg har vært styreleder og det var tungt når nye styremedlemmer ikke hadde den fjerneste idé om hvordan et styre skal fungere. 

Anonymkode: 9abb5...9e5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...