Gå til innhold

Hva må til for å bli med i styret i et borettslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva må til for å være med i styret i et borettslag? 

Anonymkode: 3b2f1...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melde seg til valg på generalforsamlingen, og så bli valgt.

Anonymkode: f6f5c...bd4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vanskelig å få noen til å stille, så de tar hvem som helst

Anonymkode: 19fa1...3b0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Melde seg til valg på generalforsamlingen, og så bli valgt.

Anonymkode: f6f5c...bd4

 

senior skrev (3 minutter siden):

Det holder stort sett å åpne kjeften på generalforsamling . . . . .

Hva er generalforsamling? Beklager for dumme spørsmål 😅 Helt ny i å bo i borettslag. Hva pleier oppgavene til de i styret å være?

ts

Anonymkode: 3b2f1...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Hva er generalforsamling? Beklager for dumme spørsmål 😅 Helt ny i å bo i borettslag. Hva pleier oppgavene til de i styret å være?

ts

Anonymkode: 3b2f1...883

Det er et ganske stort ansvar. Styret er ansvarlige for å lage og følge budsjett for hele borettslaget. Innimellom må store oppgraderinger skje, f.eks nye rør eller nytt tak. Da må styret undersøke hvilket firma som skal brukes og hvordan kostnaden skal betales. De er også ansvarlige for vedlikehold av fellesområder ute og inne. Og tusen andre småting som rot i fellesområder, krangler, husdyr, potensielle kjøpere ++++

Det er nok mye mas for lite penger. Det er en grunn til at folk ikke vil sitte i styret. 

Anonymkode: f76ba...8cf

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (2 minutter siden):

Det riktige spørsmålet er vel heller hva skal til for å komme seg ut av styret.

Er det så ille altså 😂 Jeg trodde det var big deal og kanskje noe krav om økonomi utdannelse jeg… så feil kan man ta 🙈

ts

Anonymkode: 3b2f1...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det så ille altså 😂 Jeg trodde det var big deal og kanskje noe krav om økonomi utdannelse jeg… så feil kan man ta 🙈

ts

Anonymkode: 3b2f1...883

Det er kjempefint at du vil inn i styret altså:) Min erfaring er at det er veldig vanskelig å komme seg ut igjen siden ingen melder seg igjen. Det er jo variabelt hvor mye det er å gjøre fra sted til sted, men personlig syns jeg det er slitsomt å kombinere med full jobb.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (6 minutter siden):

Det riktige spørsmålet er vel heller hva skal til for å komme seg ut av styret.

Der traff du spikeren på hodet ja🤣 Hilsen «livstidsdømt»

Til TS: du stiller på generalforsamling (x1 per år, som regel i perioden mars-juni, innkalling kommer 2-3 uker før), og kan melde deg til valg på verv som er på valg. Som regel null konkurranse, med mindre du har flytta inn i et borettslag med «Narvestad»-styre hvor alle klamre seg til vervene og ikke vil ha innblanding av «nye uromoment», men det er unntaket heller enn regelen.😅

Oppgavene er mange, men overordnet er det å drift borettslaget. Man har ansvar for å legge og godkjenne budsjett, da vurdere husleieøkning, godkjenne regninger, følge opp og planlegge vedlikehold, organisere dugnader, godkjenne nye andelseiere, behandle søknader om ditt og datt, behandler klager på ditt og datt osv osv. De fleste borettslag er organisert under boligbyggelag, som har ansvar for forretningsførselen, slik at man har noen som holder i det administrative knyttet til økonomien, samt en teknisk avdeling å rådføre seg med m.m. Men det er et stort ansvar og tidvis mye jobb og styr for «knapper og glansbilder»

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt i styret i et borettslag i nesten 16 år. Utrolig mye utakknemlige beboere. Av alle generalforsamlingene jeg har deltatt på ikke en eneste gang har jeg hørt styret har fått skryt, bare klaging.  Mest går det i at styret gjør jo ingenting. Neida, vi rehabiliterte alle blokker med utskiftning av vinduer, fasader, verandaer, uteområdet et prosjekt som tok innmari langtidsplanen og planlegge og utføre og kostnadsberegne. 

Mange er heller ikke klar over når de flytter i borettslag at det er husleia som er vår inntekt og basert på det når styret skal ha oversikt over prosjekter.  Styreleder har stort ansvar.

Men for og komme inn i styret så er det som regel en valgkomite som finner kandidater som ønsker og stå på valg. Men man kan og si seg interessert på selve generalforsamlingen og da blir det avstemning.

Vi ser hos oss at når folk forstår de faktisk må jobbe for vervet da er det ingen som vil være i styret. Det er et slit hvert år å få folk inn ikke minst styreleder som er oppegående og virkelig står på. 

Styrelederen vi har når står virkelig på og er utrolig dyktig. Men er i ferd med og slite seg ut mest pga folk som klager over alt mulig. Vi har et par og her som kverulerer bare for de liker og klager over alt mulig. 

Det verste er at på siste generalforsamling så var det tilbakemelding at styret ikke fortjente honorar. Fikk satt forsamlingen skikkelig på plass og fikk gjennom det valgkomiteen hadde foreslått som honorar. Vi har mange prosjekter på gang. 

Anonymkode: d1963...4e4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble styreleder fordi jeg ikke klarte å si nei. 😅 Helt jævelig, man blir syndebukk og alle hater deg hvis du må ta upopulære eller dyre beslutninger. Og det er en sinnsyk mengde arbeid hvis et prosjekt skal gjennomføres. Nå har vi et vedlikeholdsprosjekt på gang og det går mange mange timer i uka, på kveldene og i helgene. Honoraret er knapt 15.000 i året. Idioti.

Anonymkode: 5b299...734

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg satt i styret til sameiet jeg bodde i den gang. Det var helt nytt og derfor ikke helt de store sakene som ofte kommer etterhvert. Jeg var 20 år den gang og tenkte det var fint å ha på cven.

Der jeg bor nå er det veldig mye jobb for lite lønn og utakknemlige beboere, så her har jeg holdt meg utenfor styret.

Anonymkode: be74e...d7c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

 

Hva er generalforsamling? Beklager for dumme spørsmål 😅 Helt ny i å bo i borettslag. Hva pleier oppgavene til de i styret å være?

ts

Anonymkode: 3b2f1...883

Hvis du kan så lite bør du ikke stille til valg. Helt ærlig er dette rimelig enkelt å google, så begynn med det.

Anonymkode: f6f5c...bd4

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva må til for å være med i styret i et borettslag? 

Anonymkode: 3b2f1...883

Stor pondus, og enda større ego! 
Finnes neppe en styreleder i brl i Norge som er styreleder på grunn av gode styrelderegenskaper. 

Anonymkode: ca831...f58

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Stor pondus, og enda større ego! 
Finnes neppe en styreleder i brl i Norge som er styreleder på grunn av gode styrelderegenskaper. 

Anonymkode: ca831...f58

Gjelder sikkert for noen, men her er styrelederen utrolig dyktig, kunnskapsrik og fornuftig. Han har en jobb som gjør at han kan være fleksibel og være tilgjengelig på møter og treff med håndtverkere etc. på dagtid. Ellers ser jeg ikke at det skulle fungere for han. Han får mye dritt og klaging, så hadde han ikke trivdes så hadde han vel krepert. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (1 time siden):

Det riktige spørsmålet er vel heller hva skal til for å komme seg ut av styret.

Det er jo enkelt. Selge leiligheten og flytte, eller si fra seg ansvaret og det blir tatt opp på neste møte. Ingen i styret er nødt til å sitte der. Man kan også leie en styreleder. Det er flere som jobber med styreansvar på fulltid.

Anonymkode: 1f66f...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever ingen forkunnskaper, men det krever engasjement og vilje. Man melder interesse til styret eller valgkomiteen før generalforsamlingen.

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Stor pondus, og enda større ego! 
Finnes neppe en styreleder i brl i Norge som er styreleder på grunn av gode styrelderegenskaper. 

Anonymkode: ca831...f58

Vi har i stor grad kun hatt svært flinke styreledere, som også har hatt mye erfaring fra andre verv som styreleder.

Men ts spør uansett ikke hva som kreves for å bli styreleder, men generelt styremedlem.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo enkelt. Selge leiligheten og flytte, eller si fra seg ansvaret og det blir tatt opp på neste møte. Ingen i styret er nødt til å sitte der. Man kan også leie en styreleder. Det er flere som jobber med styreansvar på fulltid.

Anonymkode: 1f66f...315

I teorien er det lett ja. Men når budsjettposten for styret mer enn dobles fordi man må leie inn eksterne, så føler mange seg omtrent presset til å sitte videre. Vi hentet inn tilbud på ekstern leder for to år siden. Det ville kostet hver enkelt andelseier 2500,- ekstra pr år, gitt at det kun ble avholdt fire styremøter... Jeg har selv valgt sitte som styremedlem to år mer enn jeg egentlig ønsket, fordi jeg heller ville ha 6000,- pr år utbetalt i godtgjørelse, enn å ha 3-4000,- ekstra i utgifter.

Anonymkode: 8a431...672

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble styreleder fordi jeg ikke klarte å si nei. 😅 Helt jævelig, man blir syndebukk og alle hater deg hvis du må ta upopulære eller dyre beslutninger. Og det er en sinnsyk mengde arbeid hvis et prosjekt skal gjennomføres. Nå har vi et vedlikeholdsprosjekt på gang og det går mange mange timer i uka, på kveldene og i helgene. Honoraret er knapt 15.000 i året. Idioti.

Anonymkode: 5b299...734

Som styremedlem skal du ikke ta dyre beslutninger, da har du misforstått litt hvordan det fungerer. Men det var ræva lønn ja, får 45k for å gjøre veldig lite.

Anonymkode: 0d2c9...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...