Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare et spørsmål fordi jeg er nysgjerrig.

Hvis man kjøper noe på delbetaling så er det ofte det står at de har salgspant og kan ta tilbake tingene hvis man ikke holder avtalen. Lest på nettet.

Hvor ofte gjøres dette i praksis? Har aldri sett det har skjedd med noen på Luksusfellen. Tar de virkelig tilbake mobiltelefoner og annet småelektronikk når det har gått en stund? 

Tilogmed sko har jeg lest det er salgspant på på en nettbutikk, de tar da vel ikke tilbake brukte sko?

Fant sånne skriv fra nettbutikker.

Trodde salgspant bare gjaldt biler og motorsykler osv.

Bare spør av nysgjerrighet, pluss at jeg kjenner noen med mye gjeld og mange ting kjøpt på avbetaling. De ender vel opp med lønnstrekk.

Anonymkode: 3051d...e96

Skrevet

Vanligst med biler og annet motorisery kjøretøy vil jeg tro.

Skrevet

Det er helt normalt, og egentlig helt logisk.

Det er butikken som eier tingene frem til du har betalt dem. Hvis du tar en vare med hjem uten å betale, er det fortsatt butikken sin eiendom inntil du har betalt. Hvis du kjøper på kreditt gjennom feks. Klarna, da kjøper kredittselskapet varen av butikken og så er det kredittselskapet som eier varen inntil du som kunde har betalt. Hvis du bare har betalt deler av varen, eier du og kredittselskapet litt hver. Så lenge du ikke har betalt 100% av varen, kan den andre eieren, ofte kredittselskapet, kreve sin andel. 

I praksis skjer det nok aldri at butikk eller kredittselskap krever tilbake varer av mindre verdi om det ikke betales. Det gjøres nok bare med mer verdifulle ting som f.eks. biler.

Anonymkode: 72326...f21

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er butikken som eier tingene frem til du har betalt dem. Hvis du tar en vare med hjem uten å betale, er det fortsatt butikken sin eiendom inntil du har betalt. Hvis du kjøper på kreditt gjennom feks. Klarna, da kjøper kredittselskapet varen av butikken og så er det kredittselskapet som eier varen inntil du som kunde har betalt. Hvis du bare har betalt deler av varen, eier du og kredittselskapet litt hver. Så lenge du ikke har betalt 100% av varen, kan den andre eieren, ofte kredittselskapet, kreve sin andel. 

I praksis skjer det nok aldri at butikk eller kredittselskap krever tilbake varer av mindre verdi om det ikke betales. Det gjøres nok bare med mer verdifulle ting som f.eks. biler.

Skjønner. Så at det står i kjøpekontrakt at de kan ta tilbake   småting med mindre verdi foreksempel er bare en sikkerhet de har i tilfelle de benytter seg av det, men skjer stort sett ikke i praksis? For jeg kan aldri tenke meg at de tar tilbake brukte sko eller mobiltelefoner 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så det står bare formelt i kontrakten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke Klarna som eier tingen du har kjøpt. Du eier tingen. Klarna eier fordringen som sier at du skal betale et nærmere angitt beløp.

Anonymkode: 838c3...43f

Skrevet

Skjønner. Så at det står i kjøpekontrakt at de kan ta tilbake   småting med mindre verdi foreksempel er bare en sikkerhet de har i tilfelle de benytter seg av det, men skjer stort sett ikke i praksis? For jeg kan aldri tenke meg at de tar tilbake brukte sko eller mobiltelefoner 😂

Det er vel kun i verste fall dersom skyldner er 100% insolvent og det er  usannsynlig å få dekket kravet.

Alternativet er vel muligens for butikken å selge varen med x antall prosent rabatt og kreve mellomlegg fra selger. Men det er mye jobb for lite vil jeg tro.

• Liker 1
Skrevet
Josephine skrev (2 minutter siden):

Det er vel kun i verste fall dersom skyldner er 100% insolvent og det er  usannsynlig å få dekket kravet.

Alternativet er vel muligens for butikken å selge varen med x antall prosent rabatt og kreve mellomlegg fra selger. Men det er mye jobb for lite vil jeg tro.

Da skjønner jeg.

Skrevet

Stort sett er det kun på papiret. Skjelden det utføres i praksis med mindre det er ting med høy verdi som bil osv...

Skrevet

Aldri hørt om, kun i Donald :) 

Anonymkode: 1043a...5e9

Skrevet

Har vært men på utlevering av både tlf og pc. Utover det så skal det nok være en spesiell småting før kreditor begjærer utlevering.

Anonymkode: b2769...055

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har vært men på utlevering av både tlf og pc. Utover det så skal det nok være en spesiell småting før kreditor begjærer utlevering.

Så telefon og pc er vanlig at de tar tilbake? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det kommer helt ann på, ingen fasit 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer helt ann på, ingen fasit 

Var det helt nytt eller brukt en stund?

Skrevet

Jeg tviler egentlig på det. Det faller også fort i verdi.

Annonse
Skrevet

Noen eksperter på juss her da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...