Gå til innhold

Korsrygg

Gjest Anonym200427

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym200427
Skrevet (endret)

Hei! Jeg har siden desember slitt med korsryggen. Den er vond når jeg står lenge, og når jeg bøyer meg. Tok MR som viste dehydrert skive med liten rift helt nederst/protusjon. Har prøvd fysio og kiropraktor. Her fikk jeg øvelser, har gjort dette til punkt og prikke men merker ikke bedring. Har også svømt. Har noen tips/råd? Noen annen dere har gått til som har hjulpet? Er bosatt i Bergen. Er bare 20 år.. jobber i helse men det er ikke en tung fysisk jobb. Jobbet på sykehjem før som var tyngre. Vondten kom under den praksisen men tror ikke det kan ha sammenheng da jeg begynte i august i fjor og jeg tenker en slik skade/slitasje skjer over lengre tid (?). Har også svai i ryggen som jeg alltid har hatt

takker for all hjelp

Endret av Anonym200427
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om henvisning til spesialisthelsetjenesten av fastlegen din. Jeg var 24 da jeg fikk en kraftig kink helt ut av det blå og klarte ikke sitte engang. Da jeg var hos legene på sykehuset, fikk jeg blant annet informasjon om hva forskning viser hjelper og ikke hjelper (og basically at man må ta tiden til hjelp) for ryggsmertene, at man kan fint ha "rusk" på MR (det er helt normalt) slik som prolaps uten at dette nødvendigvis er årsaken til smertene etc. Det ble også gjort vurdering av ryggen min mens jeg gikk frem og tilbake etc. Ble oppfordret til å gå små turer på ski eller til fots i marka, og det synes jeg var den eneste treningen som hjalp litt på smertene. Men det tok et halvt år å bli bra. 

Anonymkode: 1ec1e...133

Skrevet
Anonym200427 skrev (11 timer siden):

Hei! Jeg har siden desember slitt med korsryggen. Den er vond når jeg står lenge, og når jeg bøyer meg. Tok MR som viste dehydrert skive med liten rift helt nederst/protusjon. Har prøvd fysio og kiropraktor. Her fikk jeg øvelser, har gjort dette til punkt og prikke men merker ikke bedring. Har også svømt. Har noen tips/råd? Noen annen dere har gått til som har hjulpet? Er bosatt i Bergen. Er bare 20 år.. jobber i helse men det er ikke en tung fysisk jobb. Jobbet på sykehjem før som var tyngre. Vondten kom under den praksisen men tror ikke det kan ha sammenheng da jeg begynte i august i fjor og jeg tenker en slik skade/slitasje skjer over lengre tid (?). Har også svai i ryggen som jeg alltid har hatt

takker for all hjelp

Eg hadde prolaps-operasjon + oppfølging av fysioterapeut i over 1 år utan betring. Heldigvis fann eg det som fungerte for meg for å bli heilt smertefri: denne rolege yoga-videoen Yoga For Back Pain

Eg gjorde den annankvar dag (eller meir når eg hadde supervondt) og det var som manna frå himmelen! 

Anonymkode: da054...f7f

Skrevet

Jeg vet ikke hva slags øvelser du har fått, det som er viktig er at disse øvelsene er statiske og ikke gir noen vridning i ryggen. Jeg fikk beskjed om å ikke svømme, kun gå veldig korte turer. Heller 2 x 5 minutter, enn 1 tur på 10 min.
Det som også er viktig er at du har nok d vitamin og mineraler i kroppen (kalsium/magnesium/kalium). Jeg spiser mye mat som er rikt på dette, men jeg fikk nytte av tilskudd i tillegg. 

Og ikke minst er madrassen og hodeputa viktig. Hvis du ikke ligger riktig, så kan dette gi belastninger og mye smerter. Viktig både å ikke ligge for mykt og for hardt, og ikke få "knekk" i nakken, samt at hofter/skuldre synker ordentlig ned i madrassen. Jeg byttet ut både hodepute og madrass da jeg hadde prolaps, det var veldig bra tiltak for å si det sånn. 

Anonymkode: 7006f...f85

Gjest Anonym200427
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg vet ikke hva slags øvelser du har fått, det som er viktig er at disse øvelsene er statiske og ikke gir noen vridning i ryggen. Jeg fikk beskjed om å ikke svømme, kun gå veldig korte turer. Heller 2 x 5 minutter, enn 1 tur på 10 min.
Det som også er viktig er at du har nok d vitamin og mineraler i kroppen (kalsium/magnesium/kalium). Jeg spiser mye mat som er rikt på dette, men jeg fikk nytte av tilskudd i tillegg. 

Og ikke minst er madrassen og hodeputa viktig. Hvis du ikke ligger riktig, så kan dette gi belastninger og mye smerter. Viktig både å ikke ligge for mykt og for hardt, og ikke få "knekk" i nakken, samt at hofter/skuldre synker ordentlig ned i madrassen. Jeg byttet ut både hodepute og madrass da jeg hadde prolaps, det var veldig bra tiltak for å si det sånn. 

Å? Jeg har hørt det omvendte. At svømming er det beste jeg kan gjøre. (Har ikke prolaps). 
og at jeg ska bøye ryggen med en lett vekt ned mot tærne siden det er den sko situasjonen som er vond.

har du noe å anbefale med pute og madrass? Jeg sover som en reke

Skrevet
Anonym200427 skrev (16 minutter siden):

Å? Jeg har hørt det omvendte. At svømming er det beste jeg kan gjøre. (Har ikke prolaps). 
og at jeg ska bøye ryggen med en lett vekt ned mot tærne siden det er den sko situasjonen som er vond.

har du noe å anbefale med pute og madrass? Jeg sover som en reke

Jeg fikk beskjed om det motsatte, og det har fungert bra å følge det de sa. Statiske lette øvelser har vært mye mildere for korsryggen (har også svai). 

Vi har individuelle behov i forhold til fasthet og type madrass, også kommer det an på budsjett. Da jeg fikk ryggproblemer så byttet jeg ut ikea-sengen med Jensen Diplomat fast. Fasthet er ikke bare relatert til vekt, men hvordan vekten din fordeler seg. F.eks jeg har brede hofter og synker mer ned når jeg ligger på siden, så jeg kan ikke ha for mykt. 

Jeg sverger til Tempur pute, den klassiske. Viktig med riktig høyde. Krever litt tilvenning, kan gjøre vondt i noen uker. Det finnes etterligninger som er mykere i materialet, men jeg har ikke klart å finne noen som er like gode som Tempur. Men ergonomisk pute er noe å se på. Og det kan være lurt å prøve pute og seng/madrass samtidig. De som jobber på f.eks Møbelringen, Bohus, Skeidar kan gi deg veiledning/sjekke hvordan du ligger. 

Gjest Anonym200427
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg fikk beskjed om det motsatte, og det har fungert bra å følge det de sa. Statiske lette øvelser har vært mye mildere for korsryggen (har også svai). 

Vi har individuelle behov i forhold til fasthet og type madrass, også kommer det an på budsjett. Da jeg fikk ryggproblemer så byttet jeg ut ikea-sengen med Jensen Diplomat fast. Fasthet er ikke bare relatert til vekt, men hvordan vekten din fordeler seg. F.eks jeg har brede hofter og synker mer ned når jeg ligger på siden, så jeg kan ikke ha for mykt. 

Jeg sverger til Tempur pute, den klassiske. Viktig med riktig høyde. Krever litt tilvenning, kan gjøre vondt i noen uker. Det finnes etterligninger som er mykere i materialet, men jeg har ikke klart å finne noen som er like gode som Tempur. Men ergonomisk pute er noe å se på. Og det kan være lurt å prøve pute og seng/madrass samtidig. De som jobber på f.eks Møbelringen, Bohus, Skeidar kan gi deg veiledning/sjekke hvordan du ligger. 

Okei så det er vanlig at tempur pute er vondt i starten? Brukte det en ukes tid men hadde så vondt i hodet og nakke at jeg måtte ta paracet

facinerende med statiske øvelser, trodde det var det værste for ryggen. Må se på det 🙂 føler fysion ikke hjelper 

takker for svar

Skrevet
Anonym200427 skrev (10 minutter siden):

Okei så det er vanlig at tempur pute er vondt i starten? Brukte det en ukes tid men hadde så vondt i hodet og nakke at jeg måtte ta paracet

facinerende med statiske øvelser, trodde det var det værste for ryggen. Må se på det 🙂 føler fysion ikke hjelper 

takker for svar

Ja, veldig vanlig. Jeg brukte mange uker på tilvenning. Viktig at du bruker riktig høyde. Nei, statisk er veldig bra, men det må være riktige øvelser. Er du svak skal du ikke peise på med planken, det kan gjøre vondt mye verre. Ikke alle fysioterapeuter er flinke, dessverre. Jeg gikk privat og gjorde en del forundersøkelser før jeg fant fysio/kiropraktor som virkelig var flinke. 

Skrevet

går du i skog og mark eller på fjellet TS? hvis ikke anbefaler jeg deg å starte - å gå ulendt er ofte en god grønn resept for ryggplager. Jeg har flere skiver som er komprimerte og noen prolapser og det å gå slike turer, gjerne hver dag, hjelper for min del. 

Anonymkode: 1e374...3c1

Skrevet

Jeg har prolaps og fått beskjed om at man må trene kjernemuskulaturen, det er veldig viktig å ha sterk kjernemuskulatur når man har ryggproblemer.

Anonymkode: 0c26d...d6b

Skrevet

Jeg trente kjernemuskulaturen hos fysioterapeut. Vi gjorde blant annet en modifisert versjon av planken ved hjelp av slynger (RedCord). Det tok godt og vel et år med trening for meg før jeg var bra.

Anonymkode: efe1e...442

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...