AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #1 Skrevet 17. september 2024 Dersom man blir meldt inn til NAV for trygde svindel, eller svart arbeid, vet man det mens en eventuell sak pågår? Eller kommer det overaskende dersom de finner noe? Anonymkode: 2e28b...807
Handerrefyren Skrevet 17. september 2024 #2 Skrevet 17. september 2024 Jeg vil tro at de gjør undersøkelser uten å varsle. noe annet ville være merkelig, om de finner noe de mener ikke er i orden vil du få mulighet til å utale/forsvare deg om situasjonen, gjerne i samme øyeblikk det blir levert en politianmeldelse. 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #3 Skrevet 17. september 2024 Plutselig plumpet det et brev ned i postkassen. 100k for mye utbetalt og måtte betales tilbake med meget kort frist. Slapp fengsel da det ble nyttår i mellom ellers hadde det blitt fengselsstraff. Ikke meg som "trikset med timene" men ettersom vi var gift dengang var det meg som fikk "gleden" av å betale det ned. Ble stående ansvarlig for felles gjeld, han hadde ikke tenkt å ta noe eierskap over det.. så ja... ....vi ble skilt noen år siden. Beste valget jeg noengang har gjort. Anonymkode: 4a8b6...010 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #4 Skrevet 17. september 2024 Men hvordan finner de ut om svart arbeid? Anonymkode: 2e28b...807 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #5 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvordan finner de ut om svart arbeid? Anonymkode: 2e28b...807 De går blant annet gjennom forbruk vs inntekt/formue. Det er ganske lett å se om utgifter ikke kun kan bestå av hvite midler. Anonymkode: 5fd47...d04 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #6 Skrevet 17. september 2024 Du vil mest sannsynlig få ett brev i posten med ett pengekrav og informasjon om at du er anmeldt eller så kommer Politiet på døren. Er det en ting man aldri burde kødde med så er det trygdesvindel og skatteundragelse. Anonymkode: 73d6d...97a
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #7 Skrevet 17. september 2024 NAV kontroll bruker mange ulike og interessante metoder. Som regel er det veldig lett hvis du først blir gått i sønmene, de fleste kriminelle er veldig lite smarte og gjør masse feil hele tiden. Anonymkode: e088e...370 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #8 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Men hvordan finner de ut om svart arbeid? Anonymkode: 2e28b...807 Tips fra noen som vet, folk som blir ferska på arbeidsplassen blant annet. Anonymkode: 3618a...4ab 1
Hateridioter Skrevet 17. september 2024 #9 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vil mest sannsynlig få ett brev i posten med ett pengekrav og informasjon om at du er anmeldt eller så kommer Politiet på døren. Er det en ting man aldri burde kødde med så er det trygdesvindel og skatteundragelse. Anonymkode: 73d6d...97a NAV har mye lavere terskel for å anmelde svindel enn skatteetaten har for å anmelde skatteunndragelse. Skatteetaten bruker tilleggsskatt i de fleste saker. Jeg vet ikke om NAV har noe lignede mulighet. 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #10 Skrevet 18. september 2024 Hateridioter skrev (18 timer siden): NAV har mye lavere terskel for å anmelde svindel enn skatteetaten har for å anmelde skatteunndragelse. Skatteetaten bruker tilleggsskatt i de fleste saker. Jeg vet ikke om NAV har noe lignede mulighet. Nav kan legge til 10 prosent renter i grove tilbakekrevingssaker og ellers politianmelde. Anonymkode: 3618a...4ab 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #11 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): De går blant annet gjennom forbruk vs inntekt/formue. Det er ganske lett å se om utgifter ikke kun kan bestå av hvite midler. Anonymkode: 5fd47...d04 Hvordan blir dette forbruket registrert når det er snakk om cash? Anonymkode: 4178f...57d 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #12 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dersom man blir meldt inn til NAV for trygde svindel, eller svart arbeid, vet man det mens en eventuell sak pågår? Eller kommer det overaskende dersom de finner noe? Anonymkode: 2e28b...807 Tror du de varsler deg før de politianmelder deg? Nei, du Nav samler bevis og gjør forarbeidet før de lar den mistenkte få vite at hen er avslørt. At noen tror de kan lure Nav uten å bli tatt viser vel ikke bare lav moral, men og elendig dømmekraft. Anonymkode: 14203...7e5 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #13 Skrevet 18. september 2024 Da jeg jobbet i bank for mange år siden fikk vi brev fra Økokrim med pålegg om å gi ut informasjon fra alle kontoer de siste årene, husker ikke hvor langt tilbake de gikk, for en person. (Ikke sikkert det helt pålegg heller, er veldig lenge siden 😆). Og det stod at vi fikk ikke gi kunden vår beskjed om at denne informasjonen var sendt til dem. Hørte ikke noe mer da, så jeg veit ikke hva som eventuelt skjedde. ellers veit jeg at nav kan sende ut folk som observerer folk de eventuelt lurer på, tipper forsikringsbransjen gjør det samme. Anonymkode: 1688b...1b5 1
Hateridioter Skrevet 18. september 2024 #14 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan blir dette forbruket registrert når det er snakk om cash? Anonymkode: 4178f...57d De registrerer ikke forbruket. De ser på inntekter +/- endring formue og ser om det er nok til å ha et normalt forbruk.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #15 Skrevet 18. september 2024 Men kan de trekke dersom du "må" gå på nav? Når det er din eneste inntekt? Anonymkode: 2e28b...807
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #16 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nav kan legge til 10 prosent renter i grove tilbakekrevingssaker og ellers politianmelde. Anonymkode: 3618a...4ab Du snakker om alminnelige forsinkelsesrenter? Anonymkode: e088e...370
Gjest Sveits Skrevet 18. september 2024 #17 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan blir dette forbruket registrert når det er snakk om cash? Anonymkode: 4178f...57d Det har ikke jeg tenkt å fortelle deg, annet at de finner de ut av. Håper de tar deg. Svart arbeid er noe svineri. Trygdesvindel også. Jeg er uføretrygdet og det er meg du føkker opp for.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #18 Skrevet 18. september 2024 Sveits skrev (1 time siden): Det har ikke jeg tenkt å fortelle deg, annet at de finner de ut av. Håper de tar deg. Svart arbeid er noe svineri. Trygdesvindel også. Jeg er uføretrygdet og det er meg du føkker opp for. Jeg har nok ikke føkket opp for noen. Du kan ta paranoiaen din og ta deg en bolle. Anonymkode: 4178f...57d 1
Eric_B Skrevet 18. september 2024 #19 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 20.04): Dersom man blir meldt inn til NAV for trygde svindel, eller svart arbeid, vet man det mens en eventuell sak pågår? Eller kommer det overaskende dersom de finner noe? Anonymkode: 2e28b...807 Det er et poeng at den kriminelle ikke får vite om det. Med økt bruk av KI så vil det være svært vanskelig å ikke bli avslørt uansett fremover. KI ser mønster vi ikke ser, gjerne ti år tilbake i tid, så det har vært for sent for lenge siden å slutte med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå