AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #1 Skrevet 17. september 2024 Vår jente som blir 3 år i november har startet med pottetrening, og selv om vi har holdt på en stund kommer det svært lite tiss i selve potta/doen. Hun vet godt hva do og potte brukes til da vi både leser "pottebøker" og hun får være med oss andre på do. Hun ser også andre barn gå på do i barnehagen. Når hun går uten bleie kommer det som regel noen små tisseuhell, men sjelden full blæretømming. Når vi ved leggetid tar på bleie kommer det som regel full blæretømming ganske kjapt, og det virker som hun holder seg til hun får bleien på. Jeg regner med dette er en slags dovegring? Noen tips til hvordan man kan håndtere dette? Har prøvd å motivere henne med at hun får ett valgfritt klistremerke hver gang hun bruker potten, og dette gjør de også i barnehagen. Det fungerer sånn passe. Hun viser litt interesse, men lar seg ikke begeistre så veldig. Hun selv ber ofte om å gå uten bleie/gå med truse, eller få tisse på do/potten. Tror på ingen måte hun er redd for å sitte der, men når hun først sitter på potten skjer det ofte ikke noe. Det samme sier de i barnehagen der de følger henne på do til bestemte tider. Vi hadde ikke dette problemet med storesøster, hun var eldre da hun sluttet med bleie og ble veldig motivert av klistremerker som belønning. Noen tips? Anonymkode: bafa1...aeb
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #2 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vår jente som blir 3 år i november har startet med pottetrening, og selv om vi har holdt på en stund kommer det svært lite tiss i selve potta/doen. Hun vet godt hva do og potte brukes til da vi både leser "pottebøker" og hun får være med oss andre på do. Hun ser også andre barn gå på do i barnehagen. Når hun går uten bleie kommer det som regel noen små tisseuhell, men sjelden full blæretømming. Når vi ved leggetid tar på bleie kommer det som regel full blæretømming ganske kjapt, og det virker som hun holder seg til hun får bleien på. Jeg regner med dette er en slags dovegring? Noen tips til hvordan man kan håndtere dette? Har prøvd å motivere henne med at hun får ett valgfritt klistremerke hver gang hun bruker potten, og dette gjør de også i barnehagen. Det fungerer sånn passe. Hun viser litt interesse, men lar seg ikke begeistre så veldig. Hun selv ber ofte om å gå uten bleie/gå med truse, eller få tisse på do/potten. Tror på ingen måte hun er redd for å sitte der, men når hun først sitter på potten skjer det ofte ikke noe. Det samme sier de i barnehagen der de følger henne på do til bestemte tider. Vi hadde ikke dette problemet med storesøster, hun var eldre da hun sluttet med bleie og ble veldig motivert av klistremerker som belønning. Noen tips? Anonymkode: bafa1...aeb Vår var slik til han ble 4 år. Han hadde bestemt seg for å slutte da han var 4 og sånn ble det. Det var et par uker der det var kjedelig å gå på do så jeg lagde premieark. En stjerne per tissetur, x stjerner ga en leke/bamse. Samme med bæsj, x stjerner ga annen leke/premie. Snakket mye om å bli 4 år for da er man på stor avdeling. Fikk litt drahjelp fra bhg da de fleste på hans alder gikk på do (nærmere 4 på alle da.) Så det kan være at jenta di er ikke så klar ennå, gi henne tid, prat om lignende. Anonymkode: b0cc8...6fd 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #3 Skrevet 17. september 2024 Kjenner jeg er glad jeg tok dette da min gutt var akkurat 2 år. Les pottetrening på 3 dager. Det gikk på ei uke for oss Anonymkode: cd720...e3d
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #4 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjenner jeg er glad jeg tok dette da min gutt var akkurat 2 år. Les pottetrening på 3 dager. Det gikk på ei uke for oss Anonymkode: cd720...e3d Jeg begynte også da min var 2 år, hadde ingenting å si. Anonymkode: b0cc8...6fd 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #5 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vår jente som blir 3 år i november har startet med pottetrening, og selv om vi har holdt på en stund kommer det svært lite tiss i selve potta/doen. Hun vet godt hva do og potte brukes til da vi både leser "pottebøker" og hun får være med oss andre på do. Hun ser også andre barn gå på do i barnehagen. Når hun går uten bleie kommer det som regel noen små tisseuhell, men sjelden full blæretømming. Når vi ved leggetid tar på bleie kommer det som regel full blæretømming ganske kjapt, og det virker som hun holder seg til hun får bleien på. Jeg regner med dette er en slags dovegring? Noen tips til hvordan man kan håndtere dette? Har prøvd å motivere henne med at hun får ett valgfritt klistremerke hver gang hun bruker potten, og dette gjør de også i barnehagen. Det fungerer sånn passe. Hun viser litt interesse, men lar seg ikke begeistre så veldig. Hun selv ber ofte om å gå uten bleie/gå med truse, eller få tisse på do/potten. Tror på ingen måte hun er redd for å sitte der, men når hun først sitter på potten skjer det ofte ikke noe. Det samme sier de i barnehagen der de følger henne på do til bestemte tider. Vi hadde ikke dette problemet med storesøster, hun var eldre da hun sluttet med bleie og ble veldig motivert av klistremerker som belønning. Noen tips? Anonymkode: bafa1...aeb Drit i klistremerker. Kjør 3 dager naken nedentil og fjern bleiene. Så ordner det seg. Som de andre skriver: pottetrening på 3 dager. Det løste alt for vår vegrer. Det er ikke sikkert hun holder seg, det kan være muskelminnet som gjør at hun tømmer seg når hun får blæra på. Anonymkode: 4ac92...883
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #6 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vår var slik til han ble 4 år. Han hadde bestemt seg for å slutte da han var 4 og sånn ble det. Det var et par uker der det var kjedelig å gå på do så jeg lagde premieark. En stjerne per tissetur, x stjerner ga en leke/bamse. Samme med bæsj, x stjerner ga annen leke/premie. Snakket mye om å bli 4 år for da er man på stor avdeling. Fikk litt drahjelp fra bhg da de fleste på hans alder gikk på do (nærmere 4 på alle da.) Så det kan være at jenta di er ikke så klar ennå, gi henne tid, prat om lignende. Anonymkode: b0cc8...6fd Dette er bare tull. Dette med at barnet ikke er "klar". Hvordan skal et barn være "klar" for noe de ALDRI har gjort før? De har levd hele livet med bleie. Dette med "klar" er en nymotens greie. Dropp bleia og det løser seg. Anonymkode: 4ac92...883 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #7 Skrevet 18. september 2024 Hvor lenge sitter hun på do når hun først sitter der? Her har vi satt de på do, satt på springen slik at det renner greit (noe som ofte fører til at de tisser), latt de sitte der en liten stund. Anonymkode: a1ba8...7a8
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #8 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvor lenge sitter hun på do når hun først sitter der? Her har vi satt de på do, satt på springen slik at det renner greit (noe som ofte fører til at de tisser), latt de sitte der en liten stund. Anonymkode: a1ba8...7a8 Gjør det samme her, og hun får sitte så lenge hun vil. Men kommer ofte bare noen dråper. ts Anonymkode: bafa1...aeb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå