AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #1 Skrevet 17. september 2024 Hjelp, det er avdekket kikhostesmitte på 1.trinn. 5-6 åringene er antagelig svært dårlig vaksinebeskyttet siden det har gått så lang tid fra siste vaksinasjon. Jeg vet ikke om det syke barnet og mitt har gått i samme klasse, eller om smitten er i parallellklassen. Uansett er de sammen på AKS. Er det noen som har opplevd kikhostesmitte i 1. eller 2.klasse ( før vaksinasjon i 2.klasse), og som kan si noe om hvor mange andre som ble syke? Anonymkode: 0eda7...e7b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #2 Skrevet 17. september 2024 Vi har det på et eldre trinn, her har alle fått det og det ble hjemmeskole i et par uker. Anonymkode: be3e3...a99
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #3 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hjelp, det er avdekket kikhostesmitte på 1.trinn. 5-6 åringene er antagelig svært dårlig vaksinebeskyttet siden det har gått så lang tid fra siste vaksinasjon. Jeg vet ikke om det syke barnet og mitt har gått i samme klasse, eller om smitten er i parallellklassen. Uansett er de sammen på AKS. Er det noen som har opplevd kikhostesmitte i 1. eller 2.klasse ( før vaksinasjon i 2.klasse), og som kan si noe om hvor mange andre som ble syke? Anonymkode: 0eda7...e7b Her fikk samboer kikhoste ifjor, og vi tror kanskje sønnen vår(da 1.klassing) også hadde det, men da altså ganske mye mildere. Anonymkode: e9d16...dda
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #4 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her fikk samboer kikhoste ifjor, og vi tror kanskje sønnen vår(da 1.klassing) også hadde det, men da altså ganske mye mildere. Anonymkode: e9d16...dda Men det var altså samboer som fikk det først. Anonymkode: e9d16...dda
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #5 Skrevet 17. september 2024 Hos oss hadde mange det i fjor. Mine var ikke så syke, men måtte være hjemme en uke eller noe sånt etter oppstart med antibiotika. Anonymkode: 0f65c...f22
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #6 Skrevet 17. september 2024 Hvis barnet er vaksinert blir det en mye mildere utgave, vaksinen varer jo i utgangspunktet ti år. Anonymkode: 0e5f6...a13 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #7 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis barnet er vaksinert blir det en mye mildere utgave, vaksinen varer jo i utgangspunktet ti år. Anonymkode: 0e5f6...a13 Ja det trodde jeg også..men nei, dessverre! For det første er vaksinen bare effektiv for 80% av dem som tar den . For det andre så avtar effekten i løpet av 2-5 år. Så førsteklassingene har tilnærmet ingen beskyttelse mot kikhostesmitte. Det samme gjelder for voksne, etter 5 år har man ikke vaksinebeskyttelse lenger. Anonymkode: 0eda7...e7b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #8 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjelp, det er avdekket kikhostesmitte på 1.trinn. 5-6 åringene er antagelig svært dårlig vaksinebeskyttet siden det har gått så lang tid fra siste vaksinasjon. Jeg vet ikke om det syke barnet og mitt har gått i samme klasse, eller om smitten er i parallellklassen. Uansett er de sammen på AKS. Er det noen som har opplevd kikhostesmitte i 1. eller 2.klasse ( før vaksinasjon i 2.klasse), og som kan si noe om hvor mange andre som ble syke? Anonymkode: 0eda7...e7b Kikhostevaksine skal fornyes hvert tiende år. Barn på trinn 1. er fem-seksåringer, og har fått kikhostevaksine dersom de har fulgt barnevaksinasjonsprogrammet. Så du kan ikke gjøre noe mer, dersom ditt barn fikk kikhostevaksine og har fulgt vaksinasjonsprogrammet. Det er langt verre med de barna som ikke har fått vaksine, enten fordi foreldrene er motstandere av vaksine, eller fordi (noen få) barn ikke tåler vaksinen. Anonymkode: e875b...47a 2
Stor pike Skrevet 17. september 2024 #9 Skrevet 17. september 2024 Og dette er grunnen til at voksne også må vaksineres. Hvert 10. år må det tas booster. Kikhoste, difteri, polio og stivkrampe. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #10 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kikhostevaksine skal fornyes hvert tiende år. Barn på trinn 1. er fem-seksåringer, og har fått kikhostevaksine dersom de har fulgt barnevaksinasjonsprogrammet. Så du kan ikke gjøre noe mer, dersom ditt barn fikk kikhostevaksine og har fulgt vaksinasjonsprogrammet. Det er langt verre med de barna som ikke har fått vaksine, enten fordi foreldrene er motstandere av vaksine, eller fordi (noen få) barn ikke tåler vaksinen. Anonymkode: e875b...47a I England og USA gis det boosterdose av vaksinen i 4 års alderen, nettopp fordi at da avtar effekten. Enkelte skoler i bl.a Bergen har fremskyndet 2.klasse vaksineringen ved utbrudd i 1.klasse. Man kan gi nærkontakter antibiotika PEP ( post exposure prophylaxis) for å stoppe smitten. Det er altså flere ting som kan avhjelpe situasjonen, men nå virker det som skolehelsetjenesten ikke engang vil prøve å stoppe utbruddet. Anonymkode: 0eda7...e7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå