AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #1 Skrevet 17. september 2024 Både jeg og mannen bor langt borte fra familie. Vi har feiret jul hver for oss frem til vi fikk barn, men etter det feiret sammen. Første året reiste vi til mine foreldre, mens andre året måtte vi være hjemme. Det ble egentlig betegnet som «mannens» jul, så foreldrene hans kom til oss og bodde her. Familien min kom likevel å feira med oss, men sov et annet sted. Nå har igjen temaet kommet opp, og mannen har ønske om å feire jul på sitt hjemsted. Dette har jeg full forståelse for, siden vi ikke har feira jul der tidligere. Dette likte moren min svært dårlig og tok ikke denne beskjeden bra. Kan dere fortelle meg hva som blir «riktig» å gjøre? Anonymkode: 9b20e...b20
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #2 Skrevet 17. september 2024 Dere må velge det som er riktig for dere. Vi har feiret hjemme siden vi fikk barn, og aldri lagt opp til jul med foreldre eller svigerforeldre. Anonymkode: 30579...02f 7 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #3 Skrevet 17. september 2024 Det finnes ingen fasit, men et par forslag Jul 1 - hos dine foreldre Jul 2 - hjemme, de som vil kan komme på besøk. Førstemann til mølla får overnatte Jul 3 - hos mannens foreldre Jul 4 - som jul 1 osv. Neste jul er da jul 3 for dere. Alternativt en Jul 4 som er lik jul 2 og hver sin gang at foreldre får overnatte hos dere. Anonymkode: 7238d...9a0 3 1
Blåttvann Skrevet 17. september 2024 #4 Skrevet 17. september 2024 Det finnes ingen fasit. Jeg synes det er merkelig at din mor blir sur for noe sånt..? Urimelig mener jeg. 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #5 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Både jeg og mannen bor langt borte fra familie. Vi har feiret jul hver for oss frem til vi fikk barn, men etter det feiret sammen. Første året reiste vi til mine foreldre, mens andre året måtte vi være hjemme. Det ble egentlig betegnet som «mannens» jul, så foreldrene hans kom til oss og bodde her. Familien min kom likevel å feira med oss, men sov et annet sted. Nå har igjen temaet kommet opp, og mannen har ønske om å feire jul på sitt hjemsted. Dette har jeg full forståelse for, siden vi ikke har feira jul der tidligere. Dette likte moren min svært dårlig og tok ikke denne beskjeden bra. Kan dere fortelle meg hva som blir «riktig» å gjøre? Anonymkode: 9b20e...b20 På tide at moren din kapper navlestrengen og anerkjenner at dere nå er en ny kjernefamilie hvor hun i bunn og grunn ikke har så mye hun skulle sagt. Det er hyggelig at hun vil feire med dere, men å bli sur eller skape ubehag er for meg "vertinnen fra helvete". Som voksen må man kunne tåle en "avvisning". Særlig når den faktisk er ganske velbegrunnet, som deres. Anonymkode: f018b...a73 1 8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #6 Skrevet 17. september 2024 Dette har jo ikke moren din noe med. Det er altså minst tre år siden mannen din feiret på sitt hjemsted så det er bare rett og rimelig at dere drar dit i år så kan dere dra til din mor (eller feire med henne hos dere) neste år. Anonymkode: d1689...56f 3 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #7 Skrevet 17. september 2024 Tusen takk for deres synspunkter. Var det jeg også trodde, men kan oppleve moren min som litt utfordrende? Opplever ofte at hun blir sur og sier ufine ting hvis ikke alt går etter hennes ønske og behov. Dette gir meg ofte dårlig samvittighet og utfordringer med å stole på egne avgjørelser at dem er rettferdig (hvis det er forståelig) ts Anonymkode: 9b20e...b20 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #8 Skrevet 17. september 2024 Høres helt logisk ut at dere skal feire på mannens hjemsted denne gangen. Forøvrig praktiseres det nok litt ulikt, alt etter hvordan familiekonstellasjonen er, så det finnes ingen fasit. Jeg har f.eks en venninne som er enebarn, hvor de feirer med hennes foreldre hvert år. Svigerforeldrene har flere barn, så de feirer med disse i tillegg annenhvert eller tredjehvert år. Hos oss feirer vi alltid med min familie, siden det kun er på den siden barnet har søskenbarn (enebarn selv). Anonymkode: 5673d...5aa
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #9 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Tusen takk for deres synspunkter. Var det jeg også trodde, men kan oppleve moren min som litt utfordrende? Opplever ofte at hun blir sur og sier ufine ting hvis ikke alt går etter hennes ønske og behov. Dette gir meg ofte dårlig samvittighet og utfordringer med å stole på egne avgjørelser at dem er rettferdig (hvis det er forståelig) ts Anonymkode: 9b20e...b20 Desto større grunn til å gjøre slik som du og mannen din er enige om for dere to og deres barn! Hold på den avgjørelsen nå når det er "første gang" at din mor ikke får vært sammen med dere i jula. Hvis hun gir deg samvittighetskvaler og tvil nok nå til at du gir etter, vet hun hva hun skal gjøre neste gang. Og gangen etter. Og desto vanskeligere vil det bli å si nei senere, nettopp fordi dere har sagt ja før. Anerkjenn gjerne om hun syns det er uvant og trist. Hun har rett til å ha sine egne følelser, og jeg kan tenke meg at den første julen uten barnet sitt(selv om barnet er voksent) blir uvant og kanskje litt vond. Det har hun lov og rett til å føle. Hun må derimot ta ansvar for å håndtere sine egne følelser. Litt som med barn når de vil ha godteri midt i uka og dere må si nei; dere skjønner veldig godt at barnet har lyst på godteri, det er jo godt(anerkjenn barnets følelser). Det blir fortsatt ikke godteri før den dagen dere har bestemt dere for(stå for grensen dere har satt). Hvis dere er konsekvente nok på dette, vil hun bli vant til det og lettere forholde seg til at slik er det. Forresten; hvis dere to blir enige om og VIL ha med dine foreldre på feiringen, så kan dere jo gjøre det. Å trumfe det gjennom ene og alene fordi "mamma blir sur hvis ikke", derimot, syns jeg dere bør unngå så lenge som mulig. Anonymkode: a97d2...6a4 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #10 Skrevet 17. september 2024 Tenker slik 1 jul foreldre dine 2 jul hos dere, de som vil kan komme 3 jul hos din manns foreldre Eller gjør som dere ønsker Her har vi feiret kun med svigers. Vi ba mine foreldre de første årene men de kom aldri, skylte altid på at de ikke kunne pga bror min. Så etter 6 år så gadd vi ikke mer Anonymkode: e4702...943
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #11 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Desto større grunn til å gjøre slik som du og mannen din er enige om for dere to og deres barn! Hold på den avgjørelsen nå når det er "første gang" at din mor ikke får vært sammen med dere i jula. Hvis hun gir deg samvittighetskvaler og tvil nok nå til at du gir etter, vet hun hva hun skal gjøre neste gang. Og gangen etter. Og desto vanskeligere vil det bli å si nei senere, nettopp fordi dere har sagt ja før. Anerkjenn gjerne om hun syns det er uvant og trist. Hun har rett til å ha sine egne følelser, og jeg kan tenke meg at den første julen uten barnet sitt(selv om barnet er voksent) blir uvant og kanskje litt vond. Det har hun lov og rett til å føle. Hun må derimot ta ansvar for å håndtere sine egne følelser. Litt som med barn når de vil ha godteri midt i uka og dere må si nei; dere skjønner veldig godt at barnet har lyst på godteri, det er jo godt(anerkjenn barnets følelser). Det blir fortsatt ikke godteri før den dagen dere har bestemt dere for(stå for grensen dere har satt). Hvis dere er konsekvente nok på dette, vil hun bli vant til det og lettere forholde seg til at slik er det. Forresten; hvis dere to blir enige om og VIL ha med dine foreldre på feiringen, så kan dere jo gjøre det. Å trumfe det gjennom ene og alene fordi "mamma blir sur hvis ikke", derimot, syns jeg dere bør unngå så lenge som mulig. Anonymkode: a97d2...6a4 Meg over. Grunnen til at jeg mener dere bør holde dere til det dere to er blitt enige om, er fordi jeg har en svigermor som holder på slik som din mor gjør, bare på litt andre og flere områder. Jeg skulle ønske jeg var litt mer "firkantet"/bestemt mye tidligere. Anonymkode: a97d2...6a4 1
Jajakvinne12 Skrevet 17. september 2024 #12 Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Både jeg og mannen bor langt borte fra familie. Vi har feiret jul hver for oss frem til vi fikk barn, men etter det feiret sammen. Første året reiste vi til mine foreldre, mens andre året måtte vi være hjemme. Det ble egentlig betegnet som «mannens» jul, så foreldrene hans kom til oss og bodde her. Familien min kom likevel å feira med oss, men sov et annet sted. Nå har igjen temaet kommet opp, og mannen har ønske om å feire jul på sitt hjemsted. Dette har jeg full forståelse for, siden vi ikke har feira jul der tidligere. Dette likte moren min svært dårlig og tok ikke denne beskjeden bra. Kan dere fortelle meg hva som blir «riktig» å gjøre? Anonymkode: 9b20e...b20 Jul hjemme. Og hvis moren din ble sur så drit i henne. Du er voksen med egen familie, hennes tid å være sjef for julen er over. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #13 Skrevet 17. september 2024 Siden dere feiret med begges foreldre i fjor, så tenker jeg at det er mannens foreldre sin tur i år. Men bli gjerne enige om hvordan dere skal rullere på dette fremover. Moren din har nok tenkt annet hvert år Anonymkode: 81ff1...020
Ny Bruker Skrevet 18. september 2024 #14 Skrevet 18. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Både jeg og mannen bor langt borte fra familie. Vi har feiret jul hver for oss frem til vi fikk barn, men etter det feiret sammen. Første året reiste vi til mine foreldre, mens andre året måtte vi være hjemme. Det ble egentlig betegnet som «mannens» jul, så foreldrene hans kom til oss og bodde her. Familien min kom likevel å feira med oss, men sov et annet sted. Nå har igjen temaet kommet opp, og mannen har ønske om å feire jul på sitt hjemsted. Dette har jeg full forståelse for, siden vi ikke har feira jul der tidligere. Dette likte moren min svært dårlig og tok ikke denne beskjeden bra. Kan dere fortelle meg hva som blir «riktig» å gjøre? Anonymkode: 9b20e...b20 Høres ut slik: 1. år feiret hos dine foreldre 2. år feiret hos dere Nå er det virkelig turen til å feire jul hos mannens foreldre, hvis dere tenker å rotere. Endret 18. september 2024 av Ny Bruker
Morpheus Skrevet 18. september 2024 #15 Skrevet 18. september 2024 Bytt på annenhver.Men får dere barn, så må de komme først. Det er deres jul.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #16 Skrevet 18. september 2024 Legg til noen skilte foreldre så har du grunnen til at vi bestemte oss for å feire jul hjemme hos oss selv hvert år. Vi inviterer alle, så kan de som vil komme og resten kan feire et annet sted. Anonymkode: 019c6...a0c 1
lajlaj Skrevet 18. september 2024 #17 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Både jeg og mannen bor langt borte fra familie. Vi har feiret jul hver for oss frem til vi fikk barn, men etter det feiret sammen. Første året reiste vi til mine foreldre, mens andre året måtte vi være hjemme. Det ble egentlig betegnet som «mannens» jul, så foreldrene hans kom til oss og bodde her. Familien min kom likevel å feira med oss, men sov et annet sted. Nå har igjen temaet kommet opp, og mannen har ønske om å feire jul på sitt hjemsted. Dette har jeg full forståelse for, siden vi ikke har feira jul der tidligere. Dette likte moren min svært dårlig og tok ikke denne beskjeden bra. Kan dere fortelle meg hva som blir «riktig» å gjøre? Anonymkode: 9b20e...b20 At moren din ikke tok beskjeden bra er ikke ditt problem. Hun er et voksent menneske og må ta hånd om sine egne følelser. 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #18 Skrevet 18. september 2024 For å unngå dette sa vi fra første jul at de får annenhvert år, men de er nødt til å komme hjem til oss. Nå endte dette med at svigers er her annenhvert år og min familie ikke gidder å komme til oss, men heller feirer sammen med de andre barnebarna hvert år. Litt sårt for meg, og synd for mine barn at besteforeldrene aldri vil feire jul med dem. Men vi er nødt til å legge lista der vi vil ha den, også er de nødt til å passe inn i våre tradisjoner nå som vi har barn. Anonymkode: 091f3...732
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #19 Skrevet 18. september 2024 Dere er voksne, så dere bestemmer selvfølgelig selv hvor og hvordan dere feirer jul. Dersom situasjonen er slik at at din mor er alene, så ville jeg inkludert henne. Har hun andre hun feirer med, er det jo greit. Jeg spør mine voksne barn hvordan de planlegger sin jul, og hvis de skal til svigerfamilie, så er det helt greit. Jeg er voksen, å tåler fint en dag uten barna, men jeg er aldri alene julaften ( jobber turnus, så jeg er på jobb noen juler). Må legge til at de alltid passer på at jeg ikke blir alene hjemme den dagen, selv om det faktisk hadde vært helt ok for meg. Anonymkode: 9ee47...b10
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #20 Skrevet 18. september 2024 Må reglene være så rigide? Hos oss blir det en jul her og en jul der, en jul er vi kanskje syke, en jul må vi jobbe, en jul var vi slitne av julestresset og ble hjemme bare vi og barna. Min mor legger seg ikke opp i dette.. blir vi invitert og må takke nei pga dobbelt-booking kan vi heller ses til nyttår f.eks. Anonymkode: 457e1...abe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå