Gå til innhold

12 åring må sove etter skolen-normalt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datter pp 12 har siden skolestart vist tegn på å være sliten.  Vi har tenkt oppstart etter ferien,  mye bråk i klassen (det er det), hun har dysleksi og bruker mye energi på det, og hun er aktiv på fritiden . Vi har prøvd oss på å balansere trening og hvile, og med mye som skjer faglig pp skolen har vi fortsatt tenkt de årsakene som er over.

Siden torsdag forrige uke hsr hun vært nesten umulig å få opp om morgenen (kan bruke 45 min, vi har som regel mulighet for 30), før frokost og løping til skolebuss.  Hun gråter på skolen fordi hunner sliten, og hun ønsker å sove når hun kommer hjem. Har fått time i morgen til blodprøver, første ledige time på laben.  Er redd for at noe alvorlig er galt med henne, da fler alvorlige sykdommer starter med slitenhet it null energi.  Kanskje mangler hun bare jern.....

Regner ikke dette som veldig normalt, og hsr blitt redd for at hun er alvorlig syk. Har ikke fått mensen.  Spiser samme mat som oss andre,  og det samme det har vært hele livet. 

Trenger barn i puberteten mere jern og vit enn ellers i livet?

Anonymkode: 03880...690

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun med seg telefonen inn på rommet sitt når hun skal sove? 

I så fall bør den fjernes.

Anonymkode: a2f30...65d

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Dysleksi medfører slitenhet og kan være skikkelig ille mange ganger. De bruker som regel masse energi på skolen. Les om maskering. 

Her burde dere heller kutte ned på aktiviteter etter skolen. Å la jenta få falle til ro hjemme. Nå virker det som hun sliter seg ut.

Anonymkode: b998d...7bb

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har hun med seg telefonen inn på rommet sitt når hun skal sove? 

I så fall bør den fjernes.

Anonymkode: a2f30...65d

Nope, den ligger i stua. Ingen skjerm etter kl 20 heller. Vi har prøvd tidligere leggetid enn kl 22 siden aug, men resultatet så langt er at hun bare ligger å ser i taket og da begynner tankene å løpe i hodet(stress, skole, ting hun gruer seg til,  ting hun gleder seg til erc). Vi hsr prøvd lydbok, rolig musikk

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dysleksi medfører slitenhet og kan være skikkelig ille mange ganger. De bruker som regel masse energi på skolen. Les om maskering. 

Her burde dere heller kutte ned på aktiviteter etter skolen. Å la jenta få falle til ro hjemme. Nå virker det som hun sliter seg ut.

Anonymkode: b998d...7bb

Trener 2x pr uke 1 t hver gang.  Ingen kamp el o helger.  Er på kulturskolen 25 min 1x pr uke. Vurdere å melde henne av alt for en stund, selv om de fleste vennene hennes er der

Skrevet

Ungdom trenger mye søvn. Det er mye som er slitsomt for barna i ungdomstiden både sosialt og hormonelt. Noen trenger mer hvile/tid for seg selv enn andre. Det behøver ikke være noe fysisk galt med henne. Men fint å utelukke det. 

Anonymkode: 88cb4...ef8

• Liker 5
Skrevet

Så fint at dere tar henne med til legen, for det høres vondt ut å være så sliten. Og jeg tror ikke det er helt normalt heller. Forhåpentligvis er det en helt uskyldig ting. 

Lykke til. 

Anonymkode: 9649e...8fa

• Liker 6
Skrevet

Tipper hun har udiagnostiserte og ubehandlet adhd. Det er dysleksi, søvnproblemer, gråt og den totale utmattelsen som gjør at jeg tror det. 

Anonymkode: 79438...cd3

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Be de sjekke for kyssesyken. Jeg hadde det på et tidspunkt som ung, men jeg visste det ikke selv. Ble avdekket på blodprøver i etterkant når jeg utviklet utmattelse 

Anonymkode: 62b14...de8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Be de sjekke for kyssesyken. Jeg hadde det på et tidspunkt som ung, men jeg visste det ikke selv. Ble avdekket på blodprøver i etterkant når jeg utviklet utmattelse 

Anonymkode: 62b14...de8

Hun skal tappe 2 glass

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tipper hun har udiagnostiserte og ubehandlet adhd. Det er dysleksi, søvnproblemer, gråt og den totale utmattelsen som gjør at jeg tror det. 

Anonymkode: 79438...cd3

Hvordan finne ut av det? Den tanken har ikke engang slått oss

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun skal tappe 2 glass

Hvordan finne ut av det? Den tanken har ikke engang slått oss

De fire "symptomene" som den du siterer nevner, høres merkelig ut. Ingen av de fire var tilstede hos min sønn da han fikk adhd diagnosen som barn.

Mener å ha lest at adhd kan arte seg annerledes hos jenter enn hos gutter, men virker rart at ingen av fire nevnte symptomer er felles.

Anonymkode: 4f9a8...fba

Skrevet

Ikke vanlig vil jeg si. Går hun i 7.klasse? Ville dratt til legen for å ta blodprøver 

Anonymkode: 7a41c...eee

Skrevet

Hun er 12 år, hun kan snakke om dere lytter - hva sier hun selv om at hun er så trøtt da? 

Anonymkode: bf4d1...50d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke vanlig vil jeg si. Går hun i 7.klasse? Ville dratt til legen for å ta blodprøver 

Anonymkode: 7a41c...eee

Har time i morgen, første ledige lab time

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun er 12 år, hun kan snakke om dere lytter - hva sier hun selv om at hun er så trøtt da? 

Anonymkode: bf4d1...50d

Hun sier hun har mye å tenke på, at det er mye å gjøre på skolen, hun gleder/gruer seg til leirskole i desember (vil ikke utdype hvorfor hun gruer seg, men involverer en aktivitetsplan bl.a)....vi har gode samtaler hver eneste ettermiddag ettr lekser.  Hatt slike stunder siden hun klarte å sette ord på hvordsn hun hadde det, ca 3 års alder. Hun forteller oss masse om hvordan hun har det  men som sagt,  har tenkt det var pubertet,  bråk i klassen etc. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette kan være mye. Alt fra vitaminmangel til revmatisme. Flere typer revmatisme kan gi fatigue, og flere autoimmune sykdommer oppstår ofte med hormonendringer eller virussykdommer.

Håper jeg ikke skremmer deg nå, men jeg hadde det likeens. Måtte sove etter skolen, og var konstant tørst. Testet for diabetes, men det ga ikke noe utslag. Fortsatte å være sliten utover i ungdomsskole, videregående og universitet. Først da jeg var over 30 år fikk jeg diagnosen. En autoimmun sykdom med utmattelse som et av hovedsymptomene. 

Anonymkode: 8cb4f...351

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Datter pp 12 har siden skolestart vist tegn på å være sliten.  Vi har tenkt oppstart etter ferien,  mye bråk i klassen (det er det), hun har dysleksi og bruker mye energi på det, og hun er aktiv på fritiden . Vi har prøvd oss på å balansere trening og hvile, og med mye som skjer faglig pp skolen har vi fortsatt tenkt de årsakene som er over.

Siden torsdag forrige uke hsr hun vært nesten umulig å få opp om morgenen (kan bruke 45 min, vi har som regel mulighet for 30), før frokost og løping til skolebuss.  Hun gråter på skolen fordi hunner sliten, og hun ønsker å sove når hun kommer hjem. Har fått time i morgen til blodprøver, første ledige time på laben.  Er redd for at noe alvorlig er galt med henne, da fler alvorlige sykdommer starter med slitenhet it null energi.  Kanskje mangler hun bare jern.....

Regner ikke dette som veldig normalt, og hsr blitt redd for at hun er alvorlig syk. Har ikke fått mensen.  Spiser samme mat som oss andre,  og det samme det har vært hele livet. 

Ta med 12 åringen til legen. Antakelig er det ikke noe alvorlig, men det bør jo sjekkes ut.

Kan jo være alt fra at situasjonen er krevende, til lav problosent eller noe mer alvorlig.

Anonymkode: f39da...7fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta med 12 åringen til legen. Antakelig er det ikke noe alvorlig, men det bør jo sjekkes ut.

Kan jo være alt fra at situasjonen er krevende, til lav problosent eller noe mer alvorlig.

Anonymkode: f39da...7fe

Har labtime i morgen, første ledige time. Ringte i beg av mnd

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekk stoffskifte. Jeg var lisens, og hadde lavt stoffskifte 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har time i morgen, første ledige lab time

Skal dere ikke til lege først, for deretter å bestemme hvilke prøver som er aktuell å ta?

Anonymkode: 7296d...4aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal dere ikke til lege først, for deretter å bestemme hvilke prøver som er aktuell å ta?

Anonymkode: 7296d...4aa

Jeg snakket med lege når jeg var der sist. Han sendte en bestilling til lab etter hva jeg fortalte,  har time i morgen. Han sa de skumle tappe 2 glass

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...