Gå til innhold

Får man emdr/traumebehandling i det off. helsevesenet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig å få det offentlig, eller er det ventelister på mange år?

Anonymkode: 9fc4e...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min søster fikk det offentlig på DPS, men det var litt tilfeldig at de hadde en terapeut der da som kunne denne metoden. Det er ikke så uvanlig, så det burde være mulig!

Anonymkode: 375cf...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalt her ved ene dps-en vet jeg det er få som tilbyr Emdr (kjenner noen som jobber der), aner ikke med andre. En venninne fikk emdr privat hos en med driftstilskudd. Hun skulle egentlig på dps, men de hadde ikke plass og hun fikk da privat, så litt tilfeldig.  Du kan være heldig å få uten å måtte vente mange år, men det er mange faktorer. 

Edit: du kan få annen traumebehandling enn emdr på alle dpser. Det over var vare svar til emdr spesifikt. 

Endret av Daisy-love
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (1 time siden):

Lokalt her ved ene dps-en vet jeg det er få som tilbyr Emdr (kjenner noen som jobber der), aner ikke med andre. En venninne fikk emdr privat hos en med driftstilskudd. Hun skulle egentlig på dps, men de hadde ikke plass og hun fikk da privat, så litt tilfeldig.  Du kan være heldig å få uten å måtte vente mange år, men det er mange faktorer. 

Edit: du kan få annen traumebehandling enn emdr på alle dpser. Det over var vare svar til emdr spesifikt. 

Jeg vet det er omtrent umulig å komme inn på Dps i Bergen sentrum hvor jeg bor

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor innenfor et annet distrikt enn deg, men jeg har fått kartlegging, behandling og emdr i det offentlige. Må gjerne påregne litt ventetid i det offentlige, men om grunnlaget for henvisningen er god nok så kommer man inn.

Anonymkode: 296c7...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbys ikke på min dps med mindre man er innlagt. To av de private avtalespesialistene kan det, men de har stengte lister. 

Så ønsker man emdr på Sørlandet må man enten være usedvanlig heldig eller gå privat. 

Det er så rart at de har en spesialisert klinikk for traumer her, for den kommer INGEN inn til, full stopp i inntak, mulig unntak for de som bor i akkurat den byen.

Anonymkode: 2ad2d...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På min DPS er det eget traumesenter, men vet om flere psykologer på den vanlige poliklinikken som tilbyr dette. Det å eventuelt få plass på spesialistpost kan jo ta tid, men det er ikke sikkert det er nødvendig med tanke på at mange psykologer har kursing i akkurat dette. Jeg har både vært pasient ved traumesenteret og har venner som jobber poliklinisk ved DPS.

Anonymkode: e23bd...569

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fikk det etter fødselen av en psykolog på barne og familiesenteret. Hjalp veldig ❤️

Anonymkode: fab97...ec1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk når jeg gikk på DPS. Men behandlingen hadde ikke effekt på meg. 

Anonymkode: 9259e...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om man oppfyller kriteriene i prioriteringsveileder får man behandlingen i offentlige uten å stå på venteliste i mange år.

Anonymkode: 2218a...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om man oppfyller kriteriene i prioriteringsveileder får man behandlingen i offentlige uten å stå på venteliste i mange år.

Det stemmer ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det stemmer ikke. 

Nei vel, men da ser jeg gjerne kildene dine som bekrefter det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bor innenfor et annet distrikt enn deg, men jeg har fått kartlegging, behandling og emdr i det offentlige. Må gjerne påregne litt ventetid i det offentlige, men om grunnlaget for henvisningen er god nok så kommer man inn.

Anonymkode: 296c7...d27

Er det fastlege som henviser?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det fastlege som henviser?

Ts

Ja, fastlegen sender henvisning til vop/dps.

Anonymkode: 9f7e5...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dont know om dps, men en venn av meg går på traume kurs i regi av kommunen ! Kunne jo vært et forsøk å ringe dem å høre om det finnes noe lignende der du bor? ❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet det er omtrent umulig å komme inn på Dps i Bergen sentrum hvor jeg bor

Ts

Det er også ekstremt få i poliklinikken på Kronstad som har god kunnskap om traumebehandling. Ihvertfall hvis det er komplekse traumer. Må ha flaks for å komme til en med god nok kunnskap.  Det er mest sannsynlig at de vil prøve å dytte deg inn i gruppebehandlingen de har basert på boken Tilbake til nåtiden. 
Helse Vest er tragisk når det kommer til behandling av traumer. 

Anonymkode: 13d8f...a21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 22.43):

Nei vel, men da ser jeg gjerne kildene dine som bekrefter det du sier.

AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 22.30):

Du ønsker kilde på at man ikke nødvendigvis får emdr-behandling selv om man oppfyller kriteriene i prioriteringsveileder? 

Ikke alle dps tilbyr emdr. Å be om dokumentasjon på det er latterlig. Du kan jo heller dokumentere din egen påstand, som vitterlig kom først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du ønsker kilde på at man ikke nødvendigvis får emdr-behandling selv om man oppfyller kriteriene i prioriteringsveileder? 

Ikke alle dps tilbyr emdr. Å be om dokumentasjon på det er latterlig. Du kan jo heller dokumentere din egen påstand, som vitterlig kom først. 

Du forstod godt hva jeg mente. Selvsagt kan man ikke få en behandling om det spesifikke sykehuset ikke tilbyr den behandlingen, men om sykehuset tilbyr det så får man den behandlingen via det offentlige på Dps og man oppfyller kriteriene i prioriteringsveilederen. Og var selvsagt det jeg mente med svaret mitt, men det er jo noen som alltid noen som må kverulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du forstod godt hva jeg mente.

Nei, jeg forholdt meg åpenbart til det du faktisk (veldig bombastisk) sa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått god traumebehandling og EMDR ved mitt lokale DPS. Helse sør/øst. 
Hadde nytte både av innleggelser, gruppa "Tilbake til nåtid", og individuell (EMDR) behandling. Så det er mulig. 

Men vet det dessverre er altfor mange som får avslag, og altfor lange ventelister i det offentlige :(

Anonymkode: 3e4ab...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...