Gå til innhold

Pcos/endomentriose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen 

jeg er ei ung kvinne på 27, som i flere år har mistenkt at jeg har PCOS eller endometriose.

vært hos lege ang dette sikkert 15 ganger siden jeg var 23. blitt sendt til gynekolog 2 ganger. Men her finner de ikke noe «feil» 

jeg har sjeldent menstrasjon, sliter med en del hårtap på hodet. Men uønsket hårvekst på hake, hals, kinn. 
Har forøvrig cyster på begge eggstokker.

føler ikke jeg blir tatt seriøst nok når jeg er hos lege. Så har også derfor byttet lege ofte. Da jeg ikke føler jeg blir hørt, eller som sagt tatt seriøst.

Får gang på gang beskjed om «gå ned i vekt så kommer menstrasjon tilbake»  Og «symptomene forsvinner om du går ned i vekt»

så føler liksom de skylder alt på at jeg er litt over 80 kg nå

det som er «morsomt» her, er at når jeg var 60-65 kg, så hadde jeg akkurat samme symptomer, å hadde ekstremt vondt en gang hver mnd, selv om mensen aldri kom. Har hatt cyster siden jeg var 15 og 55kg 

så det jeg egentlig lurer på, er om noen har tips å råd og komme med, til hvordan jeg evnt kan legge dette frem til lege, for å bli tatt seriøst 😭 Har alt prøvd å si akkurat det jeg har skrevet her, men nytter ikke 😭

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var innom 3 gynekologer før jeg traff en dame som hadde peiling. Så vil anbefale å gå til privat gynekolog. Spør i grupper på facebook etter gynekologer som har greie på pcos i området du er fra (spør anonymt evt). Ofte svært mange som har god oversikt over gynekologene og hvor hjelpsomme de er. Du møter jo alle kriteriene for en diagnose, så trenger bare å møte en som tar jobben sin seriøst.

• Nyttig 1
Skrevet

For å få diagnose pcos må man oppfylle 2 av 3 diagnosekriterier. De er som følger: 

-Oligo- eller anovulasjon (mindre enn ti sykler per år)

-Tegn på hyperandrogenisme: kliniske (mannlig kroppsbehåring – hirsutisme, akne, mannlig håravfall) og/eller biokjemiske (økt testosteron, fritt testosteron, androstendion).

-Polycystiske eggstokker (ovarier) (PCO) – minst ett ovarium skal ha polycystisk utseende. PCO defineres som tolv eller flere follikler med gjennomsnittlig diameter to til ni millimeter og/eller et ovarievolum på over ti kubikkcentimeter.

Man kan absolutt ha PCOS som normalvektig og, men symptomene kan bedre seg av å bli normalvektig for de som er overvektige. Jeg tenker som så at hvis legen sier du bør gå ned i vekt, så kan du i alle fall bevise at du fortsatt har plager som normalvektig hvis du går ned i vekt. At det da kan være lettere å få hjelp. 

En annen ting er å betale selv for privat gyn. 

Anonymkode: 5f1a9...cda

Skrevet

Ja, det prates (skrives) så flott om at kvinnehelse skal prioriteres. Endometriose er det stadig artikler om, allikevel hører vi om slike som TS, som sliter med å bli hørt. 
Slet selv i 15 år, med beskjed om å gå ned i vekt, trene mer, legge om kosten etc. Da jeg var på mitt slankeste noensinne, og var like plaget, fikk jeg nok. Gikk til privat gynekolog og forlangte henvisning til kikhullsoperasjon. 
Det er nå 10 år siden og det var livsendrende! Men 15 år måtte jeg slite med dette, uten å bli tatt på alvor. 
En skam er det! 

• Hjerte 1
Skrevet

En del av problemet med pcos er at det ofte er årsaken til overvekt, spesielt på overkropp og mage. Da nytter det ikke med noen vanlig Grete roede kurs e.l. Som fokuserer på kaloriinntak. Vet om flere som har fått beskjed om å gå ned i vekt, men det er ikke vekten i seg selv, men kostholdet som betyr noe for å stabilisere hormonene. Lavkarbo kan hjelpe rimelig raskt, uten vektnedgang. Det bedrer også tilstanden hos de som er normalvektige. Symptomene vil du dessverre ikke bli helt kvitt, men holde dem mer i sjakk. 

Anonymkode: 13d01...833

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En del av problemet med pcos er at det ofte er årsaken til overvekt, spesielt på overkropp og mage. Da nytter det ikke med noen vanlig Grete roede kurs e.l. Som fokuserer på kaloriinntak. Vet om flere som har fått beskjed om å gå ned i vekt, men det er ikke vekten i seg selv, men kostholdet som betyr noe for å stabilisere hormonene. Lavkarbo kan hjelpe rimelig raskt, uten vektnedgang. Det bedrer også tilstanden hos de som er normalvektige. Symptomene vil du dessverre ikke bli helt kvitt, men holde dem mer i sjakk. 

Viktig å være klar over at absolutt ikke alle med PCOS hverken har insulinresistens eller hyperandrogenisme. Da kan ikke lavkarbo hjelpe noe som helst. 

Skrevet
Barbro1997 skrev (5 timer siden):

Hei alle sammen 

jeg er ei ung kvinne på 27, som i flere år har mistenkt at jeg har PCOS eller endometriose.

vært hos lege ang dette sikkert 15 ganger siden jeg var 23. blitt sendt til gynekolog 2 ganger. Men her finner de ikke noe «feil» 

jeg har sjeldent menstrasjon, sliter med en del hårtap på hodet. Men uønsket hårvekst på hake, hals, kinn. 
Har forøvrig cyster på begge eggstokker.

føler ikke jeg blir tatt seriøst nok når jeg er hos lege. Så har også derfor byttet lege ofte. Da jeg ikke føler jeg blir hørt, eller som sagt tatt seriøst.

Får gang på gang beskjed om «gå ned i vekt så kommer menstrasjon tilbake»  Og «symptomene forsvinner om du går ned i vekt»

så føler liksom de skylder alt på at jeg er litt over 80 kg nå

det som er «morsomt» her, er at når jeg var 60-65 kg, så hadde jeg akkurat samme symptomer, å hadde ekstremt vondt en gang hver mnd, selv om mensen aldri kom. Har hatt cyster siden jeg var 15 og 55kg 

så det jeg egentlig lurer på, er om noen har tips å råd og komme med, til hvordan jeg evnt kan legge dette frem til lege, for å bli tatt seriøst 😭 Har alt prøvd å si akkurat det jeg har skrevet her, men nytter ikke 😭

Jeg gikk privat. De fant cyster og under kikkhullsoperasjon fant de ut at det var endometriose. Gå privat så blir du sikkert henvist videre og får operert

Anonymkode: a18eb...d66

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg gikk privat. De fant cyster og under kikkhullsoperasjon fant de ut at det var endometriose. Gå privat så blir du sikkert henvist videre og får operert

Anonymkode: a18eb...d66

Har alt vært både hos privat gynekolog og på sykehuset. Men kommer ikke videre noen sted. Virker som de ikke «årker» å ta det seriøst før jeg skal prøve å få barn etc. 

da jeg alle 3 gangene har fått beskjed at jeg heller får ta kontakt igjen når jeg ønsker å prøve å få barn. For da kan de tydeligvis hjelpe

Skrevet

Du beskriver flere symptomer på pcos (og ikke egentlig noe som tilsier mistanke om endometriose). 

Typiske anbefalinger er jo sunn livsstil og p-piller. Begge deler kan du ordne uten diagnose, selv om det selvsagt er irriterende å ikke oppleve seg tatt på alvor. 

Anonymkode: 47f0c...14d

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du beskriver flere symptomer på pcos (og ikke egentlig noe som tilsier mistanke om endometriose). 

Typiske anbefalinger er jo sunn livsstil og p-piller. Begge deler kan du ordne uten diagnose, selv om det selvsagt er irriterende å ikke oppleve seg tatt på alvor. 

Anonymkode: 47f0c...14d

P-piller er ikke aktuelt. Da jeg gikk på dette fra jeg var 14 til 20. å jeg kun i senere alder har blitt veldig humørsyk og «ustabil» i humør av prevensjon 

Skrevet

Meld deg inn i PCOS støttegrupper på facebook. Der er det kvinner med masse erfaring. Der kan du også få anbefalt gynekolog i ditt nærområdet.

Anonymkode: 85508...c2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 17.14):

Nå har jeg egentlig ganske fint kosthold. Så er ikke noe å si på det.

grunnen til litt overvekt er genetikk. Men også det jeg igjen tror kan ha sammenheng med pcos. Da jeg sliter ekstremt med å faktisk gå ned. Uansett hvor mye energi jeg legger i det. 

Har trent, vært fysisk aktiv. Passer på kalorier inn og kalorier ut. Å spiser sunt og variert. Så litt lei av leger jeg føler ikke tror meg eller hører

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 16.39):

For å få diagnose pcos må man oppfylle 2 av 3 diagnosekriterier. De er som følger: 

-Oligo- eller anovulasjon (mindre enn ti sykler per år)

-Tegn på hyperandrogenisme: kliniske (mannlig kroppsbehåring – hirsutisme, akne, mannlig håravfall) og/eller biokjemiske (økt testosteron, fritt testosteron, androstendion).

-Polycystiske eggstokker (ovarier) (PCO) – minst ett ovarium skal ha polycystisk utseende. PCO defineres som tolv eller flere follikler med gjennomsnittlig diameter to til ni millimeter og/eller et ovarievolum på over ti kubikkcentimeter.

Man kan absolutt ha PCOS som normalvektig og, men symptomene kan bedre seg av å bli normalvektig for de som er overvektige. Jeg tenker som så at hvis legen sier du bør gå ned i vekt, så kan du i alle fall bevise at du fortsatt har plager som normalvektig hvis du går ned i vekt. At det da kan være lettere å få hjelp. 

En annen ting er å betale selv for privat gyn. 

Nå sliter jeg noe voldsomt med å faktisk gå ned. Uansett hvor mye energi jeg legger i det.

På 3 mnd er jeg heldig hvis jeg klarer å gå ned 2kg. Så det gir liksom ikke så mye motivasjon.

legene har journalen min. Å der har de tidligere vekt, alder og akkurat samme plager. Så hvis de bare hadde årket å satt seg litt inn i historikken min. Så vet de at jeg har hatt de samme plagene når jeg var yngre og normalvektig 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...