Gå til innhold

Terapeut "presser meg" til EMDR, når det ikke er det jeg er henvist til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har oppvekst traumer, og ikke spesifikke traume opplevelser. Det er mange små ting og opplevelser. F eks mange flyttinger og mye usikkerhet rundt. Jeg kan ikke konkret sette fingeren på enkelte episoder. Terapeuten jeg går til prøver få meg til å fortelle, og stopper meg ved episoder. Hun spør meg hvor mye ubehag det vekker i skala fra 0 til 10. Sier jeg over 5, så foreslår hun EMDR uten å snakke noe mer rundt historiene jeg deler.

Jeg har sagt jeg har hørt på podcaster om EMDR etter at hun anbefalte det, og at jeg kanskje vurderer prøve, men ikke enda.

Idag stopper hun meg igjen på en historie å spør om EMDR, hun setter seg bort til meg å sier hun skal introduserer EMDR for meg, og ber meg fortelle om mitt "trygge sted". Jeg må da fortelle om et sted, også leder hun fingeren rundt for å vise meg EMDR. Så sier hun: "EMDR er det jeg kan tilby for traumer. Kan vi sette opp dobbelt time neste gang?" Jeg må jo nesten si ja.

Anonymkode: ded88...271

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke emdr grisedyrt da?

Anonymkode: 5507c...057

Skrevet

Om jeg forstår det riktig så går du til henne pga traumer, hun tilbyr deg behandling men du ønsker ikke dette? Tenker at hun ikke lar deg snakke mer om historiene rundt fordi dette kan være svært triggende og veldig unødvendig, men får du emdr samtidig prosesseres dette istedenfor å potensielt bare retraumatisere.

Anonymkode: 32410...026

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har oppvekst traumer, og ikke spesifikke traume opplevelser. Det er mange små ting og opplevelser. F eks mange flyttinger og mye usikkerhet rundt. Jeg kan ikke konkret sette fingeren på enkelte episoder. Terapeuten jeg går til prøver få meg til å fortelle, og stopper meg ved episoder. Hun spør meg hvor mye ubehag det vekker i skala fra 0 til 10. Sier jeg over 5, så foreslår hun EMDR uten å snakke noe mer rundt historiene jeg deler.

Jeg har sagt jeg har hørt på podcaster om EMDR etter at hun anbefalte det, og at jeg kanskje vurderer prøve, men ikke enda.

Idag stopper hun meg igjen på en historie å spør om EMDR, hun setter seg bort til meg å sier hun skal introduserer EMDR for meg, og ber meg fortelle om mitt "trygge sted". Jeg må da fortelle om et sted, også leder hun fingeren rundt for å vise meg EMDR. Så sier hun: "EMDR er det jeg kan tilby for traumer. Kan vi sette opp dobbelt time neste gang?" Jeg må jo nesten si ja.

Er du henvist til feil behandler da? 

Anonymkode: 3a453...76c

Skrevet

Si du ikke er trygg nok enda. Fortell at du har et behov for å fortelle hva du har vært igjennom. 

Kan hende denne psykologen vil ta problemene i rota, kanskje behandlingen fungerer best første gang man forteller om traumene. Spør henne 😅 Og uansett, føler du deg ikke komfortabel, så funker sjeldent hva enn av behandling

Jeg er litt push over, og latt meg bli overkjørt og hatt litt «flink pike» syndrom i behandling. Dette har ikke hjulpet meg. Sier ikke du er sånn, men bare at pasient må føle at de henger med i behandlingen om det skal funke 😅

Anonymkode: 5069d...6d0

• Liker 1
Skrevet

Kjenner en som hadde svært god effekt av det! Skader ikke å prøve?

Anonymkode: 50b9a...758

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Si du ikke er trygg nok enda. Fortell at du har et behov for å fortelle hva du har vært igjennom. 

Kan hende denne psykologen vil ta problemene i rota, kanskje behandlingen fungerer best første gang man forteller om traumene. Spør henne 😅 Og uansett, føler du deg ikke komfortabel, så funker sjeldent hva enn av behandling

Jeg er litt push over, og latt meg bli overkjørt og hatt litt «flink pike» syndrom i behandling. Dette har ikke hjulpet meg. Sier ikke du er sånn, men bare at pasient må føle at de henger med i behandlingen om det skal funke 😅

Anonymkode: 5069d...6d0

ENIG, å være flink pike og maskere hos helsevesenet har vært til hinder for at jeg har fått hjelpen jeg faktisk trengte... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er ikke emdr grisedyrt da?

Anonymkode: 5507c...057

Jeg går til avtale spesialist.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er du henvist til feil behandler da? 

Nei? Men hun liker å bruke dette også

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei? Men hun liker å bruke dette også

Du skriver i overskriften at det ikke er dette du er henvist til. I teksten skriver du at hun sier det er emdr hun driver med. Men du føler deg ikke komfortabel med det, så hvorfor er du henvist dit da, tenkte jeg. 

Skrevet

Emdr har vært det eneste som fungerte på mine traumer. Hvorfor gir du det ikke en sjanse? Er ikke noe hokus pokus, men det reduserer ubehaget drastisk. Hadde skjønt det bedre om du var skeptisk hvis du hadde skikkelige flashbaks/ubehag 10- opplevelser under behandlingen, men jeg forstår deg ikke ut fra det du beskriver er dine traumer. Det er vist at det hjelper mye mer med litt øyebevegelser enn at du skal prate og prate om det traumatiske. Det er faktisk mindre skummelt med emdr. Prøv å gi det en sjanse tenker jeg, hun er jo fagperson og hadde ikke anbefalt det om hun ikke trodde det ville hjelpe.

Anonymkode: 9f2cc...219

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skriver i overskriften at det ikke er dette du er henvist til. I teksten skriver du at hun sier det er emdr hun driver med. Men du føler deg ikke komfortabel med det, så hvorfor er du henvist dit da, tenkte jeg. 

TS er vel henvist til en teraput for å jobbe med traumer og andre plager eller lignende, også er tilfeldigvis denne terapeuten en som også bruker EMDR, og derfor vil at TS skal ha den type behandling. Selv om TS kanskje er henvist for samtaleterapi. 

Anonymkode: 96302...687

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hun driver med terapi, ikke kun det. Jeg var henvist til samtale terapi, konkret psykodynamisk tilnærming, men så ender det med at hun vil utelukke samtaler og tilby EMDR, fordi hun er ivrig på den.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun driver med terapi, ikke kun det. Jeg var henvist til samtale terapi, konkret psykodynamisk tilnærming, men så ender det med at hun vil utelukke samtaler og tilby EMDR, fordi hun er ivrig på den.

Men da avlyser du jo emdr-timene. Enkelt!

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men da avlyser du jo emdr-timene. Enkelt!

Enkelt?! Da får jeg jo ikke terapien jeg er henvist til. Det er ikke bare enkelt. Det er et makt forhold.

Jeg kan ikke bare droppe timene, jeg har fått et behandlings tilbud, og nå er det noe helt annet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vil du oppnå behandlingsresultater og lytte til behandlerens din sine forslag om hva som kan gjøre deg bedre? Eller ønsker du å forbli i den helsetilstanden du nå er i? 
Hvem tror du vet best hva som kan hjelpe deg til å bli bedre? Du eller behandler med lang utdannelse og sikkert en hel del erfaring? 
Ønsker du ikke prøve å la behandler styre behandlingen i samarbeid med deg, så synes jeg ikke du skal oppta plass hos en behandler der mange står i kø for å slippe inn der du har kommet inn. Hvorfor? Fordi du ikke er moden til å ta i mot og la deg behandle til bedring på nåværende tidspunkt. 
Du må går deg selv og tenke gjennom om du er villig til å følge opplegget til behandler, ler trenger å vent til du er moden til å ta imot. 

Anonymkode: 9e198...402

• Liker 4
Skrevet

Hvis legen din hadde sagt at du måtte til fysioterapeut pga. smerter i beinet. Så får du time der, men etter en stund sier fysioterapeuten, jeg tror vi må ha fokus på å trene opp ryggen din pga. du har noen feilstillinger som antagelig gir smertene i beinet. Ville du nektet å trene rygg da, fordi du var henvist til å trene beinet??

Det er ikke sånn at samtaleterapi nødvendigvis er det beste for din bedring. Fastlegen henviste på grunnlag av det han visste om dine symptomer der og da, men fastlegen er ikke spesialist på psykisk helse. Spesialisten du går til vet nå bedre hva slags behandling du trenger enn det fastlegen gjorde når hen henviste deg.

Anonymkode: 1ddea...09d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis legen din hadde sagt at du måtte til fysioterapeut pga. smerter i beinet. Så får du time der, men etter en stund sier fysioterapeuten, jeg tror vi må ha fokus på å trene opp ryggen din pga. du har noen feilstillinger som antagelig gir smertene i beinet. Ville du nektet å trene rygg da, fordi du var henvist til å trene beinet??

Det er ikke sånn at samtaleterapi nødvendigvis er det beste for din bedring. Fastlegen henviste på grunnlag av det han visste om dine symptomer der og da, men fastlegen er ikke spesialist på psykisk helse. Spesialisten du går til vet nå bedre hva slags behandling du trenger enn det fastlegen gjorde når hen henviste deg.

Anonymkode: 1ddea...09d

Ja du sier noe....

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil du oppnå behandlingsresultater og lytte til behandlerens din sine forslag om hva som kan gjøre deg bedre? Eller ønsker du å forbli i den helsetilstanden du nå er i? 
Hvem tror du vet best hva som kan hjelpe deg til å bli bedre? Du eller behandler med lang utdannelse og sikkert en hel del erfaring? 
Ønsker du ikke prøve å la behandler styre behandlingen i samarbeid med deg, så synes jeg ikke du skal oppta plass hos en behandler der mange står i kø for å slippe inn der du har kommet inn. Hvorfor? Fordi du ikke er moden til å ta i mot og la deg behandle til bedring på nåværende tidspunkt. 
Du må går deg selv og tenke gjennom om du er villig til å følge opplegget til behandler, ler trenger å vent til du er moden til å ta imot. 

Anonymkode: 9e198...402

Det er faktisk sant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...