Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kan man få avslag på tilskudd? Jeg måtte belage meg på å bruke hele egenkapitalen min. Hva er kriteriene for å få det? Og hva pleier man å få?

Anonymkode: a3284...7bb

Ja, det er ikke alle som får det.

Kommunen kan tilby tilskudd til å kjøpe bolig der startlån alene ikke strekker til. Du får ikke innvilget tilskudd dersom du kan få lån i privat bank, men det kan være at du kan få tilskudd i kombinasjon med startlånet. Dette er vurderinger kommunen gjør nå du søker.

Har du eller andre i husstanden nedsatt funksjonsevne, og behov for å bygge om boligen? Da kan du søke om finansiering til små eller store ombygginger og tilpasninger. Finansieringen kan bestå av startlån og/eller tilskudd.

Du kan også søke om tilskudd til profesjonell prosjekteringshjelp utført av for eksempel arkitekt i forkant av en eventuell ombygging.

NB: Ikke alle kommuner tilbyr tilskudd.

https://www.husbanken.no/person/startlaan/tilskudd-fra-kommunen/#:~:text=Barnefamilier%2C personer med utviklingshemming og,kan bli vurdert for tilskudd.&text=å utbedre en nyinnkjøpt brukt,behov for en tilpasset bolig.

Anonymkode: 56781...392

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kan man få avslag på tilskudd? Jeg måtte belage meg på å bruke hele egenkapitalen min. Hva er kriteriene for å få det? Og hva pleier man å få?

Anonymkode: a3284...7bb

300 000 er max tilskudd i kommunen jeg søkte. Jeg får max tilskudd fordi jeg er uføretrygdet. 

Anonymkode: 3cb85...341

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

300 000 er max tilskudd i kommunen jeg søkte. Jeg får max tilskudd fordi jeg er uføretrygdet. 

I Oslo er det 1.6 mill. Noen som har fått det?

Skrevet

Jeg fikk startlån i 2018. Da var jeg enslig forsørger og hadde 100k i egenkapital. Fikk låne 2,1-2,2, men trengte bare å låne 1950000 da jeg fant en leilighet til den prisen😊 

Anonymkode: 343a2...2b0

• Liker 1
Skrevet

Husbanklån -tilsagn  kr. 180.000 inkl. arealtilskotet 1977 m/ nomialrente 3.5 %  (tilvarende omlag 1 mill 2023 kroner )

Tilsagn lån privatbank  maks kr 60.000 i andrepriortetslån til 16 % rente. i1978.

Totalkostnad  ved innflytting m/uinredetkjeller kr. 320.000  ( tilsvarende omlag kr 1,8 mill i 2023 kroner)

Makslån 1977 / 78  var 3 X bruttoinntekt med  igjennomsnitt årleg brutto  inntekt kr 60.000

Anslagsvis totalkostnader idag inkl. innredet kjeller, murpuss,beplanting, garasje, (takstverdi omlag 4 milliioner)

Rentekostander, vedlikeholdsutgifter, egeninnsats i tidsromet 1978 > 2024 anslagsvis omlag kr. 2 millioner.

Anonymkode: 568eb...3ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 19.01):

I Oslo er det 1.6 mill. Noen som har fått det?

Oi, hvorfor er det så stor forskjell?

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Oi, hvorfor er det så stor forskjell?

Pga boligprisene. Får ikke 2 soverom f.eks til under 4-5 mill. 

• Liker 1
Skrevet

Hva er egentlig tilskudd? Er det annen rente eller noe på dette siden det kalles tilskudd og ikke "bakes inn" i det opprinnelige lånet?

Anonymkode: 9d7cd...ebc

Skrevet

Vi var et par med 1 barn, fikk 2,5 i lån for 5 år siden.

Anonymkode: 7787b...474

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er egentlig tilskudd? Er det annen rente eller noe på dette siden det kalles tilskudd og ikke "bakes inn" i det opprinnelige lånet?

Anonymkode: 9d7cd...ebc

Det er «lån» som omgjøres til «stipend» etter et viss antall år. De fleste som søker Husbanklån har begrenset med EK og klarer bare å betjene en viss sum i lån.

For at f.eks en alenemor i Oslo skal få 2 soverom så må en opp i nesten 4 mill. 

Så om en klarer å betjene 2-2.5 mill i lån og har litt eller ingen EK kan Husbanken stille med EK i form av tilskudd som omgjøres til en gave.

• Liker 1
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Jeg og kona fikk 3,5 mill, 5 år siden. Hun var da på aap, jeg fast jobb. 

Skrevet

3,2 mill + 300 000 i EK. Alene med to barn. Hadde ekstremt høy studiegjeld som trakk ned en del. Hadde nok fått en del mer hadde det ikke vært for den 😅 Kjøpte hus i fjor. 

Anonymkode: 4097f...051

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er «lån» som omgjøres til «stipend» etter et viss antall år. De fleste som søker Husbanklån har begrenset med EK og klarer bare å betjene en viss sum i lån.

For at f.eks en alenemor i Oslo skal få 2 soverom så må en opp i nesten 4 mill. 

Så om en klarer å betjene 2-2.5 mill i lån og har litt eller ingen EK kan Husbanken stille med EK i form av tilskudd som omgjøres til en gave.

Men man må betale tilbake tilskuddet hvis man selger, så det er vel ikke en gave?

Skrevet

Jeg trodde tilskuddet var et lån uten renter, så man ikke må betale tilbake med mindre man selger. Noen som vet om det stemmer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 14.06):

Jeg har 1,3 i EK, 450 årlig ufør, men får kun låne 1,5 i husbanken😌Hadde du behov for tilrettelegging i boligen? Jeg kan ikke gå i trapper, og enda mindre bære ting i trapp(alt fra gåstol til matvarer). Trodde at husbanken kom til å vise forståelse for mine funksjonsnedsettelser, men jeg er dømt til leiemarkedet ser det ut til. Hjelper ikke å søke vanlig bank når jeg ikke får mer lån(må jo selvsagt klare å betjene det). Ser ikke for meg å flytte langt ut i gokk, da det blir vanskelig å reise til alle mine behandlere mm. Og like dyrt når jeg da vil behøve en grei bil😬

Anonymkode: 10fd8...b72

Snakk med kommunen din om tilrettelagt bolig, høres ut som du kan kvalifisere :)

Har akkurat hjulpet noen i ca din situasjon med dette. De fikk tildelt bolig i eldres borettslag, med full livsløpstandard, som kommunen disponerte. Da kjøpte vedkommende seg inn som i et vanlig borettslag, men prisen var veldig rimelig i forhold til markedet her ellers. Veldig koselig bolig :)

Anonymkode: 6a60d...4b1

Skrevet

Har lån i husbanken på 5,9 mill. Refinansiering. 

Anonymkode: 50c57...270

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Snakk med kommunen din om tilrettelagt bolig, høres ut som du kan kvalifisere :)

Har akkurat hjulpet noen i ca din situasjon med dette. De fikk tildelt bolig i eldres borettslag, med full livsløpstandard, som kommunen disponerte. Da kjøpte vedkommende seg inn som i et vanlig borettslag, men prisen var veldig rimelig i forhold til markedet her ellers. Veldig koselig bolig :)

Anonymkode: 6a60d...4b1

Jobber du i Husbanken?☺️Vet du om alle kommunene har 2 års boplikt? Og om man får refinansiere som i vanlig bank?☺️Og hvem er det egentlig som får 50 år nedbetaling.

Anonymkode: 10fd8...b72

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 18.04):

Nei, helt feil.  Da jeg jobbet med startlån beholdt som regel folk 50-100k i EK for å bruke på møbler etc.

Anonymkode: 668c9...239

Hva med buffer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg trodde tilskuddet var et lån uten renter, så man ikke må betale tilbake med mindre man selger. Noen som vet om det stemmer?

Ikke etter et viss antall år. Da er det kun lånet.

Skrevet

Hvem får tilskudd? Jeg måtte låne hele summen på 4.5 mill. 

Anonymkode: 727e3...47f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...