Gå til innhold

Sette sammen høner. Hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 4 store høner (CL) som er ca 1,5 år gamle. 
nå nylig fikk jeg 4 kyllinger av en liten rase (DC). Har hatt dem i 6 uker nå. 3 høner og 1 hane på ca 4 mnd. 
men må fortsatt dele dem, da de store hønene går rett i flesket på de små. 
De sover sammen om natten med bare netting mellom seg, og går i delt hønsegård om dagen (netting i mellom). 
De store er spesielt sinna på hanen og han er fortsatt for ung/liten til å klare å takle de store. 
Hvor lenge er det vanlig at det går før de store aksepterer de små? 
og da kanskje spesielt hanen? 

Anonymkode: 99297...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kyllingene må være voksen i størrelse før de kan settes sammen, når de ikke går med en hønemor som passer på dem. Kyllingene bør nok være minimum 10 uker før de kan gå sammen under konstant tilsyn fra deg helt til dem tåler å gå sammen. Jeg måtte bruke sprayflaske med vann i mange uker og satt sammen med høneflokken og sprayet på hønene som viste aggresjon.

Meld deg inn i facebookgruppen "høner i hagen" for å få mer råd.

Anonymkode: 4ffab...697

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips 😊

Men mine er rundt 16 uker nå og forventer vel egg om ikke alt for mange uker.. 

Når regnes kyllingen som høne? 

Og hva med lille hanefar? 
Han blir kjeppjaget av de store… Når kan jeg forvente at han greier å sette seg i respekt også hos de store?
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt, regnes de som høner når de har begynt å legge egg. Det er i alle fall da de skal gå fra vekst-for til "voksenfor".

Nå har vi ikke mye erfaring med rene raser, men 12 års erfaring med høns generelt har lært meg at den eller de som er minst eller svakest, får gjennomgå av de større eller sterkere. Det samme med fargeforskjeller/raseforskjeller. Hvis det er like mange av to ulike farger/raser, vil den ene gruppen hakke på den andre. Jeg lurer på om det var slik at hvis det var fire brune og fire hvite, så vil de brune dominere. Hvis det derimot blir seks hvite og fire brune, blir maktfordelingen i flokken jevnere. Kanskje var det omvendt, at de hvite dominerte så lenge de ikke er i mindretall. Uansett; vi har funnet ut at det må være flest av de yngste/minste/"underlegne" hvis vi skal sette to grupper sammen, ellers blir de minste banket av de største. Og en vil alltid være nederst på rangstigen.

Jeg tror hanen kanskje må bli godt voksen før han klarer å sette seg i respekt hos "fruene". Hos oss har det i alle fall gått seg litt til etter hvert som hanen har blitt eldre.

Anonymkode: 16c16...d55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Såvidt jeg har skjønt, regnes de som høner når de har begynt å legge egg. Det er i alle fall da de skal gå fra vekst-for til "voksenfor".

Nå har vi ikke mye erfaring med rene raser, men 12 års erfaring med høns generelt har lært meg at den eller de som er minst eller svakest, får gjennomgå av de større eller sterkere. Det samme med fargeforskjeller/raseforskjeller. Hvis det er like mange av to ulike farger/raser, vil den ene gruppen hakke på den andre. Jeg lurer på om det var slik at hvis det var fire brune og fire hvite, så vil de brune dominere. Hvis det derimot blir seks hvite og fire brune, blir maktfordelingen i flokken jevnere. Kanskje var det omvendt, at de hvite dominerte så lenge de ikke er i mindretall. Uansett; vi har funnet ut at det må være flest av de yngste/minste/"underlegne" hvis vi skal sette to grupper sammen, ellers blir de minste banket av de største. Og en vil alltid være nederst på rangstigen.

Jeg tror hanen kanskje må bli godt voksen før han klarer å sette seg i respekt hos "fruene". Hos oss har det i alle fall gått seg litt til etter hvert som hanen har blitt eldre.

Anonymkode: 16c16...d55

Tusen takk!! Dette var veldig lærerik informasjon ❤️ 

får skaffe litt flere av de små da 😁🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om størrelsesforskjellen er stor er det ikke sikkert de små vil bli godtatt av de store - de kan bli sett på som "små jyplinger" for alltid, og hakket og jaget. Ikke sikkert en liten hane vil klare å sette seg i respekt heller, selv når han er fullvoksen. 

Anonymkode: 11bb4...0d3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...