Gå til innhold

Salg av bolig ved brudd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har ett rettslig spørsmål og håper noen av dere har vært i lignende situasjon eller har noen råd  

Samlivsbrudd der begge har tinglyst eierandel 50/50. 
Jeg og samboer har hatt en muntlig avtale på 57/43 fordeling der jeg har 43% eierandel. 

Dette er noe jeg hadde tenkt å respektere, men ekssamboer synes dette nå høres urettferdig ut og vil ha en enda større eierandel enn 57. 

Grunnen til dette er at hun mener at hun he betalt mere på utgiftskontoen pr mnd (typ ekstra hvis det manglet til strømmen osv) Hun har alltid tjent mere enn meg og får i tillegg en lite sum (omsorgsstønad) inn på sin konto pr måned. 

Jeg synes det er veldig synd at hun ikke vil ære den avtalen vi har muntlig mellom oss. 
Men, hva burde jeg da gjøre? Hun bor fremdeles i felles bolig og jeg leier. 

Kan jeg da kreve 50% av fortjeneste ved salg, kreve markedsleie på min del av boligen da det ikke virker som om hun vil flytte, og hvis leie ikke betales levere begjæring om tvangssalg?

Har sjekket litt på forsikringene mine, men har ikke noe advokathjelp inkludert. 

Det er hun som har styrt økonomien opp igjennom årene, jeg har overført en fast sum til utgiftskontoen pr måned. 
hun har beholdt alt av innbo foreløpig, jeg flyttet ut og sto så å si på bar bakke. 

Anonymkode: 2c709...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første spørsmål er hvorfor har dere ikke betalt likt?

Svar: dere har skriftlig 50/50 og med mindre dere har noe annet skriftlig, eller begge annerkjenner den muntlige avtalen. Så blir det 50/50

Anonymkode: 1919f...fac

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Første spørsmål er hvorfor har dere ikke betalt likt?

Svar: dere har skriftlig 50/50 og med mindre dere har noe annet skriftlig, eller begge annerkjenner den muntlige avtalen. Så blir det 50/50

Anonymkode: 1919f...fac

Vi har betalt likt inn pr måned, men så har det kanskje typ manglet en 500lapp den ene måneden. 

Aldri vært ett spørsmål før, men etter brudd så dukket plutselig dette opp om urettferdighet. 
vi har 50/50 tinglyst ja, og muntlig 43/57. 
 

skal dette begynne å finregnes slik jeg har inntrykk at hun vil så vil jo den prosentsatsen nesten bli spist opp av advokatutgifter o.l
 

Anonymkode: 2c709...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Har ett rettslig spørsmål og håper noen av dere har vært i lignende situasjon eller har noen råd  

Samlivsbrudd der begge har tinglyst eierandel 50/50. 
Jeg og samboer har hatt en muntlig avtale på 57/43 fordeling der jeg har 43% eierandel. 

Dette er noe jeg hadde tenkt å respektere, men ekssamboer synes dette nå høres urettferdig ut og vil ha en enda større eierandel enn 57. 

Grunnen til dette er at hun mener at hun he betalt mere på utgiftskontoen pr mnd (typ ekstra hvis det manglet til strømmen osv) Hun har alltid tjent mere enn meg og får i tillegg en lite sum (omsorgsstønad) inn på sin konto pr måned. 

Jeg synes det er veldig synd at hun ikke vil ære den avtalen vi har muntlig mellom oss. 
Men, hva burde jeg da gjøre? Hun bor fremdeles i felles bolig og jeg leier. 

Kan jeg da kreve 50% av fortjeneste ved salg, kreve markedsleie på min del av boligen da det ikke virker som om hun vil flytte, og hvis leie ikke betales levere begjæring om tvangssalg?

Har sjekket litt på forsikringene mine, men har ikke noe advokathjelp inkludert. 

Det er hun som har styrt økonomien opp igjennom årene, jeg har overført en fast sum til utgiftskontoen pr måned. 
hun har beholdt alt av innbo foreløpig, jeg flyttet ut og sto så å si på bar bakke. 

Anonymkode: 2c709...dbf

Rettslig spørsmål og ære avtalen 😅. I alle dager, når er du født? På 1800-tallet?

Du har vel et juridisk spørsmål og ønsker at hun skal følge/respektere avtalen...

Anonymkode: 672f4...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kan jeg da kreve 50% av fortjeneste ved salg, kreve markedsleie på min del av boligen da det ikke virker som om hun vil flytte, og hvis leie ikke betales levere begjæring om tvangssalg?

Ja. 

Å kreve markedsleie for boligen burde du gjort det sekundet du flyttet ut. Håper du ikke fortsatt betaler på den pluss din egen leie! 

Anonymkode: efa84...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Rettslig spørsmål og ære avtalen 😅. I alle dager, når er du født? På 1800-tallet?

Du har vel et juridisk spørsmål og ønsker at hun skal følge/respektere avtalen...

Anonymkode: 672f4...556

For en rar kommentar, du skjønte jo åpenbart hva som ble spurt om🙄🤔

Endret av MaggaBente
Beklager å kommentere vås, og jeg har ikke noe fornuftig å komme med, men jeg ble nysgjerrig da jeg har en venninne som er i et brudd og skjønner at det er en av utfordringene når det kommer til hus.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er tinglyst hadde jeg forholdt meg til. Utrolig dårlig gjort at hun kommer å skal kreve mere. Vi betaler også en fast sum hver i mnd og jeg betaler ofte ekstra utgifter. Hadde aldri i verden falt meg inn å kreve mere ifh til bolig. Nei ta utgangspunkt i tinglysningen. Det er vel en grunn for at den er delt 50/50? 

Anonymkode: 40e0a...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja. 

Å kreve markedsleie for boligen burde du gjort det sekundet du flyttet ut. Håper du ikke fortsatt betaler på den pluss din egen leie! 

Anonymkode: efa84...15d

Takk for svar. 
jeg betaler kun halvparten på forsikringer tilknyttet boligen. 
skulle nok gjort det, men ting gikk så forferdelig fort. 

Anonymkode: 2c709...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kan jeg da kreve 50% av fortjeneste ved salg, kreve markedsleie på min del av boligen da det ikke virker som om hun vil flytte, og hvis leie ikke betales levere begjæring om tvangssalg

Ja. Du kan kreve leie av 50% av boligen. Men betaler dere fortsatt lån og utgifter sammen på boligen? Hvis hun dekker alle utgifter nå så må det avregnes. 

Hun kan ha krav på en såkalt skjevfordeling (google it) dersom hun har stått for det meste økonomisk. Men her må jurister uttale seg. 

Det finnes ganske mye informasjon på nett om dette som du bør sette deg inn i. 

Men kan høres ut som om du må snakke me jurist. 

 

Anonymkode: c76e4...12c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det som er tinglyst hadde jeg forholdt meg til. Utrolig dårlig gjort at hun kommer å skal kreve mere. Vi betaler også en fast sum hver i mnd og jeg betaler ofte ekstra utgifter. Hadde aldri i verden falt meg inn å kreve mere ifh til bolig. Nei ta utgangspunkt i tinglysningen. Det er vel en grunn for at den er delt 50/50? 

Anonymkode: 40e0a...468

Syns det er rart og utrolig synd at noe så «lett» skal bli en konflikt. 
hun har hatt styringen på det økonomiske, hadde hun bedt meg om å overføre noen kroner ekstra så hadde jeg jo selvfølgelig gjort det. 
 

Anonymkode: 2c709...dbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinglyst eierandel som gjelder, ikke vurder noe annet.

Mvh
Advokat

Anonymkode: 163c1...038

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja. Du kan kreve leie av 50% av boligen. Men betaler dere fortsatt lån og utgifter sammen på boligen? Hvis hun dekker alle utgifter nå så må det avregnes. 

Hun kan ha krav på en såkalt skjevfordeling (google it) dersom hun har stått for det meste økonomisk. Men her må jurister uttale seg. 

Det finnes ganske mye informasjon på nett om dette som du bør sette deg inn i. 

Men kan høres ut som om du må snakke me jurist. 

 

Anonymkode: c76e4...12c

Takk for svar!

googlet fort nå og det virker som om skjevfordeling gjelder innbo o.l hvis jeg skulle ha kjøpt meg inn i bolig hun eide?

dette gjelder bolig vi kjøpte sammen. Jeg flyttet ut av denne og har ikke tatt med så mye som en pyntepute. Var helt på bar bakke nå når jeg flyttet ut. 

Anonymkode: 2c709...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tinglyst eierandel som gjelder, ikke vurder noe annet.

Mvh
Advokat

Anonymkode: 163c1...038

Takk for svar🙂

Anonymkode: 2c709...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde eksen min blitt så vanskelig etter en muntlig avtale hadde jeg krevd 50/50. Er vell det bank og megler forholder seg til? 
du kan kontakte en advokat å få en veiledningstime og et skriv på det. Det er ikke så dyrt. Jeg gjorde det i en annen sak. Tror ikke jeg betalte noe faktisk, tror de kun tok betalt om jeg skulle gå videre med det. 

Anonymkode: 81cae...d1e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar!

googlet fort nå og det virker som om skjevfordeling gjelder innbo o.l hvis jeg skulle ha kjøpt meg inn i bolig hun eide?

dette gjelder bolig vi kjøpte sammen. Jeg flyttet ut av denne og har ikke tatt med så mye som en pyntepute. Var helt på bar bakke nå når jeg flyttet ut. 

Anonymkode: 2c709...dbf

Viss dere har kjøpt alt i boligen sammen/ begge hadde med ting inn skal det jo deles når du flytter ut. Eller hun kjøpe deg ut 

Anonymkode: 81cae...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Du kan kreve leie av 50% av boligen. Men betaler dere fortsatt lån og utgifter sammen på boligen? Hvis hun dekker alle utgifter nå så må det avregnes. 

Hun kan ha krav på en såkalt skjevfordeling (google it) dersom hun har stått for det meste økonomisk. Men her må jurister uttale seg. 

Det finnes ganske mye informasjon på nett om dette som du bør sette deg inn i. 

Men kan høres ut som om du må snakke me jurist. 

 

Anonymkode: c76e4...12c

Skjevdeling gjelder felleseie, det har man bare som gift.

Anonymkode: 13615...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo utrolig snilt av deg at du fremdeles er villig til å forholde deg til den muntlige avtalen om skjevdeling. 

Men, nå vil altså eksen gå bort fra den avtalen? Da sier du deg straks enig, dere går bort fra den opprinnelige muntlige avtalen, og så er det den tinglyste eierandelen som gjelder. Hun ble grådig og ville tuske til seg mer, vel, det straffet seg i dette tilfellet!

Stå på ditt, vi heier på deg! 

Anonymkode: 3c86e...029

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er jo utrolig snilt av deg at du fremdeles er villig til å forholde deg til den muntlige avtalen om skjevdeling. 

Men, nå vil altså eksen gå bort fra den avtalen? Da sier du deg straks enig, dere går bort fra den opprinnelige muntlige avtalen, og så er det den tinglyste eierandelen som gjelder. Hun ble grådig og ville tuske til seg mer, vel, det straffet seg i dette tilfellet!

Stå på ditt, vi heier på deg! 

Anonymkode: 3c86e...029

Takk for fint svar🙂

vi har alltid vært enige om denne avtalen, t.o.m ordnet gjeldsrenter på selvangivelsen hvert år slik at prosentandelen skulle være slik avtalen våres var. 
 

tok aldri bryet med å tinglyse dette da det var, vel, enighet🤔

Anonymkode: 2c709...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...