Gå til innhold

Er det noen som har beredskapslager her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 15.23):

Salttabletter har jeg ikke tenkt på, hvor kjøper man disse?

Anonymkode: c0422...db1

Jeg bruker pulver fra helsekosten (elektrolytter), bedre enn bare salt da de inneholder andre næringsstoffer som er viktig for væskebalansen og energinivå. 

Anonymkode: 1f15d...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 10.02):

Hva med de som bor urbant i åttende etasje?

Anonymkode: e1515...550

de er fucked!

Anonymkode: b84d1...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av oss som lever litt i utkantene er avhengig av å ha beredskapslager, siden man kan risikere å bli "avstengt" fra omverden pga ras ol. Vi har gårdsbruk og er selvforsynt med egg, fårekjøtt, hjort og ved. Og deler av året med poteter og gulerøtter, men kunne med fordel lagd en litt større åker. Drivstoff og aggregat er noe man alltid har på et gårdsbruk, så er ikke redd for fryseboksene under et eventuelt strømbrudd. Vi handler stort året rundt, så når feks mel er på tilbud til jul handler vi 50-70 kg. Da har vi til neste jul, når mel er på tilbud igjen. Når man handler sånn har man automatisk et STORT rullerende lager. Noe som gir trygghet i hverdagskriser. Men som også gir visshet om at man ikke bare kan overleve, men også ha en viss komfort for seg og barna ved større kriser.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ca 70kg vakumpakket tørrvarer i mylarposer, har bensinaggregat, primus/stormkjøkken etc for oppvarming av mat. Har ikke vann fordi det krever mye oppbevaringsplass og en del arbeid med å bytte vannet.

Anonymkode: a6d20...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller jo, når jeg tenker meg om så har jeg over 1000liter vann lagret, men det er tilsatt noe ekstra næring uten at det gjør noe.

Anonymkode: a6d20...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke det, men har lagret 30 liter vann og har sånne kapsler man kan ha i vannet hvis det blir stående for lenge, pluss har hermetikk (litt), havregryn og knekkebrød pluss en nesten full fryser, men hvis strømmen går...

Har stearinlys, lommelykt som ikke krever batterier, og par, tre kilo salt. Vil salte kjøtt hvis fryseren blir satt ut pga. strømbrudd. Har også varme klær, sovepose, fiskestang m.m., telt, og en (en) engangsgrill. Litt til å le av, skulle gjerne hatt ved og aggregat, høner osv. 

Bor i leilighet i et villastrøk (der folk har vedfyring også), men spørs  hvor solidariske mennesker egentlig er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor på et småbruk på landet. Har noen husdyr, dyrker over et mål med poteter (3-4000kg) grønnsaker, og har litt skog til ved. Eget våpen. Egen brønn. Har derfor ikke så mye beredskapslager bortsett fra sterinslys, lightere, batterier, bensin og strømaggregat. Men så har jeg opparbeidet en beredskap i form av 300 sølvmynter på 1 unse hver. (Må man flykte landet, kan disse brukes over hele verden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (På 17.9.2024 den 14.55):

Samme...vi har ikke plass til masse vann og alt det de sier vi skal ha 😕 skulle ønske vi hadde et lite sted vi hadde slikt ting 

Da får dere satse på å ydmykt be naboen om å gi den ene brødskiva til dere om det røyner på. Dette handler utelukkende om prioriteringer og naivt å ikke følge statens råd når de tydelig sier at de ikke kan hjelpe hver enkelt om det blir nasjonal krise. Faktisk ganske ego å satse på at andre må gi av sine knappe ressurser for at andre har vært tafatte. Leser du ikke nyhetene?

Anonymkode: d7f9a...b05

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (3 timer siden):

Har egentlig ikke det, men har lagret 30 liter vann og har sånne kapsler man kan ha i vannet hvis det blir stående for lenge, pluss har hermetikk (litt), havregryn og knekkebrød pluss en nesten full fryser, men hvis strømmen går...

Har stearinlys, lommelykt som ikke krever batterier, og par, tre kilo salt. Vil salte kjøtt hvis fryseren blir satt ut pga. strømbrudd. Har også varme klær, sovepose, fiskestang m.m., telt, og en (en) engangsgrill. Litt til å le av, skulle gjerne hatt ved og aggregat, høner osv. 

Bor i leilighet i et villastrøk (der folk har vedfyring også), men spørs  hvor solidariske mennesker egentlig er. 

Hvilken lommrlykt krever ikke batterier?

Anonymkode: e0eea...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilken lommrlykt krever ikke batterier?

En sånn du sveier på /bruker sveiv for å lade batteriene... det har jeg ikke prøvd, skal sjekke hva den heter når jeg finner den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 12.46):

Da får dere satse på å ydmykt be naboen om å gi den ene brødskiva til dere om det røyner på. Dette handler utelukkende om prioriteringer og naivt å ikke følge statens råd når de tydelig sier at de ikke kan hjelpe hver enkelt om det blir nasjonal krise. Faktisk ganske ego å satse på at andre må gi av sine knappe ressurser for at andre har vært tafatte. Leser du ikke nyhetene?

Anonymkode: d7f9a...b05

Hvorfor tror du at regjering vil at folk skal ha beredskapslager i år etter år og ingenting skjer?

Anonymkode: 1f4c8...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (På 27.9.2024 den 16.08):

En sånn du sveier på /bruker sveiv for å lade batteriene... det har jeg ikke prøvd, skal sjekke hva den heter når jeg finner den. 

Lade batteriene...ergo batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt engstelig av denne tråden. Jeg er aleine mamm for et lite barn og har ingen lager. Tenker dere at det kommer krig til Norge? Blir redd jeg.

Anonymkode: af48e...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ble litt engstelig av denne tråden. Jeg er aleine mamm for et lite barn og har ingen lager. Tenker dere at det kommer krig til Norge? Blir redd jeg.

Anonymkode: af48e...554

La oss for all del håpe nei. Og jeg tror vel egentlig sjansen er liten for at det skjer her, særlig når både Sverige og Finland også er med i Nato. Men klimakriser,- absolutt! Blir det umulig å dyrke mat p.g.a. tørke/ekstremvarme i syd-Europa, kan vi risikere masse klima-flyktninger, mangel på mat og andre ting. Redd og engstelig trenger du ikke bli, men å ha litt liggende i beredskap,- absolutt! Min søster har til og med 3-4 tusen i cash oppbevart i et Norgesglass i fryseren! (ingen ser der i et innbrudd, ikke brenner de opp). Men alt er bedre en ingen ting, så ha litt i reserve etter hva du er i stand til.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en eventuell storkrig i midt-østen påvirke oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ikke lagret noenting. Jeg gjorde det for få år tilbake men det er nå spist opp. Husker jeg kjøpte også batterier, lys, fystikker, og batteri-radio.Greit å ha. Bør kanskje ha et lager men.

Anonymkode: e4170...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...