Gå til innhold

Kan jeg miste uføretrygden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt uføretrygd en stund pga ME og null restarbeidsevne. Nå skal jeg utredes for adhd, etter eget ønske. Min typiske overtenking: redd for å miste uføretrygden om jeg får en adhd diagnose og ønsker medisiner.

Kan dette skje?

Anonymkode: 7777a...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke ang. dette, men erfarte selv at jeg fikk mindre pensjon fordi jeg fikk uføretrygd de siste årene før jeg fylte 67.

Anonymkode: 4e381...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle du det? Blir du 100% frisk av me ved å bruke ad/hd medisiner?

Tror du overtenker litt vel mye her :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har hatt uføretrygd en stund pga ME og null restarbeidsevne. Nå skal jeg utredes for adhd, etter eget ønske. Min typiske overtenking: redd for å miste uføretrygden om jeg får en adhd diagnose og ønsker medisiner.

Kan dette skje?

Anonymkode: 7777a...037

Nei, det er ingenting som skal tilsi at du mister uføretrygd ene og alene fordi du blir testet for andre diagnoser. Det vil ikke si at du blir "friskmeldt" for andre diagnoser fordi du sjekker deg for andre medisinske forhold enn den/de du i utg.punktet ble ufør for.

Pust ut og ikke overtenk så mye. Ønsker deg masse lykke til :)

Anonymkode: 12e1c...e9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir jo sannsynligvis ikke noe friskere av å få flere/andre diagnoser. Det er inntektsevnen din som legges til grunn for uføretrygden, ikke diagnose. Blir du derimot bedre av å medisineres for ADHD så burde jo det være veldig gledelig for deg, hvis det betyr at du kan jobbe litt.

Anonymkode: b0009...3e9

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har hatt uføretrygd en stund pga ME og null restarbeidsevne. Nå skal jeg utredes for adhd, etter eget ønske. Min typiske overtenking: redd for å miste uføretrygden om jeg får en adhd diagnose og ønsker medisiner.

Kan dette skje?

Anonymkode: 7777a...037

Nei det kan du ikke. 

Anonymkode: 98bcf...aa1

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jegerrinne skrev (43 minutter siden):

Nei. Mister ikke den fordi en får nye uttedninger

Selv ikke om de tenker at medisiner kan bidra til bedring..?

Anonymkode: 7777a...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv ikke om de tenker at medisiner kan bidra til bedring..?

Anonymkode: 7777a...037

Selv om du skulle bli helt frisk kan du være i 100% jobb i 10 år før du mister uføregraden.

Anonymkode: b0009...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv ikke om de tenker at medisiner kan bidra til bedring..?

Anonymkode: 7777a...037

Blir ME din bedre av ADHD-medisin? Sannsynligvis ikke så nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv ikke om de tenker at medisiner kan bidra til bedring..?

Anonymkode: 7777a...037

Er du REDD for en bedring, eller? Litt bakvendt tanktegang.

Anonymkode: 6dc74...6d0

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lest her inne at en ME diagnose settes når ALT annet er utelukket. ADHD og ME er to vidt forskjellige ting. Tenker du at ME diagnosen kanskje er feil?

Anonymkode: 08fe2...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du REDD for en bedring, eller? Litt bakvendt tanktegang.

Anonymkode: 6dc74...6d0

Absolutt ikke. Men jeg hører jo om nav og skrekkhistorier ,så alltid føre var

Anonymkode: 7777a...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hatt uføretrygd en stund pga ME og null restarbeidsevne. Nå skal jeg utredes for adhd, etter eget ønske. Min typiske overtenking: redd for å miste uføretrygden om jeg får en adhd diagnose og ønsker medisiner.

Kan dette skje?

Anonymkode: 7777a...037

 

Uføretrygden har du uansett.

Forøvrig - at du evt ikke har fått hjelpen du trenger fra helsevesenet på et tidligere tidspunkt er heller ikke ditt ansvar. ❤️

Anonymkode: a6749...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har alltid lest her inne at en ME diagnose settes når ALT annet er utelukket. ADHD og ME er to vidt forskjellige ting. Tenker du at ME diagnosen kanskje er feil?

Anonymkode: 08fe2...7f7

Man kan jo ha begge deler, eller er det slik at ME aldri kan være tilfelle hvis man har andre helsetilstander? Adhd et ingen sykdom. 

Anonymkode: a6749...3b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan jo ha begge deler, eller er det slik at ME aldri kan være tilfelle hvis man har andre helsetilstander? Adhd et ingen sykdom. 

Anonymkode: a6749...3b3

Da jeg ble utredet for ME var det i alle fall en utelukkelsesdiagnose, der alt annet skulle utelukkes først. Hadde jeg fått påvist ADHD (eller noe som helst annet) ville jeg ikke fått ME-diagnose.

Anonymkode: b0009...3e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Selv om du skulle bli helt frisk kan du være i 100% jobb i 10 år før du mister uføregraden.

Anonymkode: b0009...3e9

Og dette er den eneste måten en kan miste den på, om en ikke selv sier den fra seg.

Derfor må en ta godt vare på trygden

 

Anonymkode: e7677...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg ble utredet for ME var det i alle fall en utelukkelsesdiagnose, der alt annet skulle utelukkes først. Hadde jeg fått påvist ADHD (eller noe som helst annet) ville jeg ikke fått ME-diagnose.

Anonymkode: b0009...3e9

Ble du utredet mtp adhd? 

Jeg har nemlig vært i helsevesenet siden 1997 med ulike plager, og ble ufør innen jeg selv forsto at jeg har adhd og gikk til utredning. Så det ble ikke plukket opp på noe tidspunkt.

I utredningen fikk jeg høre at det slett ikke er uvanlig med en kombinasjon av ME og adhd, men dette er noe de ser, ikke noe som foreløpig er påvist vitenskapelig. 

Og hva er ME, i grunn. Et system som kollapser, og når en godkjent årsak til ME kan være virus, altså infeksjon, så kan det vel likegjerne være et divergent nervesystem. For adhd er som sagt ingen sykdom, mens Epstein Barr og kyssesyke er det og likevel er godkjente årsaker til ME.  

Anonymkode: a6749...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mister vel ikke ufør før du blir frisk og er du redd for det lev som nå 

Anonymkode: 62ce7...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ble du utredet mtp adhd? 

Jeg har nemlig vært i helsevesenet siden 1997 med ulike plager, og ble ufør innen jeg selv forsto at jeg har adhd og gikk til utredning. Så det ble ikke plukket opp på noe tidspunkt.

I utredningen fikk jeg høre at det slett ikke er uvanlig med en kombinasjon av ME og adhd, men dette er noe de ser, ikke noe som foreløpig er påvist vitenskapelig. 

Og hva er ME, i grunn. Et system som kollapser, og når en godkjent årsak til ME kan være virus, altså infeksjon, så kan det vel likegjerne være et divergent nervesystem. For adhd er som sagt ingen sykdom, mens Epstein Barr og kyssesyke er det og likevel er godkjente årsaker til ME.  

Anonymkode: a6749...3b3

Nei, dette var i 2017 og lenge før man skjønte at ADHD er såpass utberedt hos voksne kvinner. Etter min første utredning (dette var også på slutten av nittitallet) fikk jeg diagnosen idiopatisk hypersomni, på det tidspunktet var ME fremdeles sett på som en psykisk tullediagnose så det ble aldri vurdert engang. Fikk til slutt kranglet meg til en ny utredning, og havnet på kompetansesenter for ME i 2017. Der ble jeg utredet nevrologisk, hos psykolog og  hos en spesialisert sykehuslege. Det stod mellom ME og fibromyalgi, og måten de ble skilt fra hverandre var ved "hva kom først" - smerte eller utmattelse. Og dermed ble det slått fast at jeg har ME, ettersom utmattelsen kom først.

Alt det sagt, så kan det veldig godt hende at jeg hadde fått ADHD-diagnose i dag. Jeg kjenner meg utrolig godt igjen i mange av symptomene.

Anonymkode: b0009...3e9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...