AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #1 Del Skrevet 17. september 2024 Prøver finne ut av den rimligste måten å generelt betale for forbruk av mobil ila livet. Jeg tenker kjøpe en ny tlf til 16 800 om 7 år. Regnestykke blir slik: 200 sparer i mnd = 2400 i året x 7 år = 16800. Men her kommer problemet mitt. Hvor dyre er mobilene om 7 år? Og da sitter jeg fast. Er vell ikke nok å lene seg på renter på så lave spare beløp? Forslag til spareplan? Om jeg tar nedbetaling så blir det vell dyrere pga renter? Anonymkode: 63e77...5b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #2 Del Skrevet 17. september 2024 Hvorfor må du spare spesifikt til mobil, kan du ikke bare sette av et beløp på en generell sparekonto slik alle andre gjør, så kan du kjøpe deg en telefon om noen år uavhengig av hva prisstigningen på telefonen blir. Og hvis du har dårlig råd slik at du må spare i 7 år til ca 17K så bør du kanskje vurdere å kjøpe en billigere telefon. Anonymkode: 14741...c10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #3 Del Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor må du spare spesifikt til mobil, kan du ikke bare sette av et beløp på en generell sparekonto slik alle andre gjør, så kan du kjøpe deg en telefon om noen år uavhengig av hva prisstigningen på telefonen blir. Og hvis du har dårlig råd slik at du må spare i 7 år til ca 17K så bør du kanskje vurdere å kjøpe en billigere telefon. Anonymkode: 14741...c10 Har noen få ting jeg kan unne meg å spare til, og iPhone er en av de. Men det er urelevant, jeg spurte om et regnestykke ts Anonymkode: 63e77...5b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #4 Del Skrevet 17. september 2024 Hvor gammel er du? Hvem gidder å spare i 7 (!!) år for en mobil… Anonymkode: 93425...db3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #5 Del Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor gammel er du? Hvem gidder å spare i 7 (!!) år for en mobil… Anonymkode: 93425...db3 De som er opptatt av å gjøre det billigst mulig å kjøpe en iPhone. Hvorfor nedbetale når jeg kan være føre var og spare selv? Hvor mye i lån har du? Hvor mye unødvendige renter betaler du? Sitter du på en nedbetalt iPhone og bil? ts Anonymkode: 63e77...5b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 17. september 2024 #6 Del Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har noen få ting jeg kan unne meg å spare til, og iPhone er en av de. Men det er urelevant, jeg spurte om et regnestykke ts Anonymkode: 63e77...5b0 Det vil jo aldri lønne seg å ta lån eller avbetaling av sånne ting. Det er dyre renter på det, som regel. Spar pengene og kjøp mobilen når du har råd til den. Ingen kan forutsi prisen på en iphone eller annen mobiltlf om sju år så der må du rett og slett bare sjanse. Og evt slenge på en hundrelapp ekstra i måneden siste året av sparingen, når du ser hva mobilen du vil ha koster rundt da. Og selv om det ikke har noe med mobilen å gjøre, tenkte jeg kanskje (bare kanskje) du var interessert i hva en ting heter, sånn til senere bruk? Det heter ikke urelevant. Det heter irrelevant 🙂 Bare sånn i tilfelle du liker å skrive/snakke ordene riktig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #7 Del Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Prøver finne ut av den rimligste måten å generelt betale for forbruk av mobil ila livet. Anonymkode: 63e77...5b0 Svaret er: Kjøp brukt. Anonymkode: e68fa...7dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #8 Del Skrevet 17. september 2024 Kjøpte iPhone 11 for 7 ish år siden, og den kostet ca 10 000. Kjøpte IPhone 15 i år til ca 15 000. Men jeg kan jo ikke regne med at prisen går opp stabilt 5000 kr? Hvor mye burde jeg regne med at en iPhone koster om 7 år? Og hvordan burde denne spareplanen se ut? ts Anonymkode: 63e77...5b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #9 Del Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De som er opptatt av å gjøre det billigst mulig å kjøpe en iPhone. Hvorfor nedbetale når jeg kan være føre var og spare selv? Hvor mye i lån har du? Hvor mye unødvendige renter betaler du? Sitter du på en nedbetalt iPhone og bil? ts Anonymkode: 63e77...5b0 Brukeren mener nok ikke at du skal ta lån i stedet, men de fleste klarer å spare mer enn 17K på 7 år. Personlig har jeg ikke lån på hverken bil eller telefon Sparer på en sparekonto for alt, og kjøper heller ikke så dyre telefoner, selv om jeg har mer enn nok til å cashe det ut her i dag. Sparer du 500-1000 kroner i måneden har du i alle fall høyere sannsynlighet for at du kan kjøpe deg den telefonen om 7 år. Anonymkode: 14741...c10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #10 Del Skrevet 17. september 2024 Du setter av hver måned beløpet som det hadde kostet å ta den på nedbetaling. Og hvorfor akkurat om 7 år? Anonymkode: 45365...486 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #11 Del Skrevet 17. september 2024 Million skrev (2 minutter siden): Det vil jo aldri lønne seg å ta lån eller avbetaling av sånne ting. Det er dyre renter på det, som regel. Spar pengene og kjøp mobilen når du har råd til den. Ingen kan forutsi prisen på en iphone eller annen mobiltlf om sju år så der må du rett og slett bare sjanse. Og evt slenge på en hundrelapp ekstra i måneden siste året av sparingen, når du ser hva mobilen du vil ha koster rundt da. Og selv om det ikke har noe med mobilen å gjøre, tenkte jeg kanskje (bare kanskje) du var interessert i hva en ting heter, sånn til senere bruk? Det heter ikke urelevant. Det heter irrelevant 🙂 Bare sånn i tilfelle du liker å skrive/snakke ordene riktig. Ja du sier kanskje noe der, smart å pøse på litt mer med sparingen på slutten Har dysleksi, men skal prøve printe irrelevant i hjernebarken ts Anonymkode: 63e77...5b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. september 2024 #12 Del Skrevet 17. september 2024 Det er sjelden lurt å kjøpe ting i forkant av opptjening. Å leve på forskudd er ikke optimalt. Om du bruker 7 år på å spare opp til en iPhone, og når du har endelig kjøpt den telefonen dør den etter 3 år... hva gjør du da? Venter 4 år på at noen kan ringe deg igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #13 Del Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Brukeren mener nok ikke at du skal ta lån i stedet, men de fleste klarer å spare mer enn 17K på 7 år. Personlig har jeg ikke lån på hverken bil eller telefon Sparer på en sparekonto for alt, og kjøper heller ikke så dyre telefoner, selv om jeg har mer enn nok til å cashe det ut her i dag. Sparer du 500-1000 kroner i måneden har du i alle fall høyere sannsynlighet for at du kan kjøpe deg den telefonen om 7 år. Anonymkode: 14741...c10 500-1000 kr i mnd har jeg nok ikke råd til å sette av til kun mobil, sparer til neste bil også (5 års plan på bil da). Sitter å tukler med budsjett for 2025, er andre poster som er viktigere enn mobil, så prøver sjekke hvor langt ned jeg kan pushe sparinga pr måned, hundrelapp her og der gjør meg glad 😄 ts Anonymkode: 63e77...5b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #14 Del Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Svaret er: Kjøp brukt. Anonymkode: e68fa...7dd Skal det. Men med deksel og alt dill dall, så vil jeg stå i butikken eller på finn den dagen og ha råd til alt, uten noe form for nedbetaling på noe ts Anonymkode: 63e77...5b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #15 Del Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du setter av hver måned beløpet som det hadde kostet å ta den på nedbetaling. Og hvorfor akkurat om 7 år? Anonymkode: 45365...486 Eldre iphone kan bli ubrukelige etter 7-8 år. Mobilene blir for gamle for oppdatering. Har nylig kjøpt mobil, men neste mobil vil jeg spare langt og trutt til, så det merkes minst mulig på daglig økonomien 😊 ts Anonymkode: 63e77...5b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #16 Del Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): De som er opptatt av å gjøre det billigst mulig å kjøpe en iPhone. Hvorfor nedbetale når jeg kan være føre var og spare selv? Hvor mye i lån har du? Hvor mye unødvendige renter betaler du? Sitter du på en nedbetalt iPhone og bil? ts Anonymkode: 63e77...5b0 Ja. Leiligheten er snart nedbetalt også. Anonymkode: 75dbe...b46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #17 Del Skrevet 17. september 2024 newman01 skrev (5 minutter siden): Det er sjelden lurt å kjøpe ting i forkant av opptjening. Å leve på forskudd er ikke optimalt. Om du bruker 7 år på å spare opp til en iPhone, og når du har endelig kjøpt den telefonen dør den etter 3 år... hva gjør du da? Venter 4 år på at noen kan ringe deg igjen? Tlf mine har alltid holdt 7-8 år. Bytter de ut fordi programvaren er utgått. Om det skulle skjedd uhell langs veien (kan jo skje alle) og forsikring ikke dekker det, så har jeg jo spart en del på 3 år. Ca halveis. Da hadde jeg midlertidlig brukt en av mine eldre mobiler mens jeg hard sparte i et par mnd ts Anonymkode: 63e77...5b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #18 Del Skrevet 17. september 2024 Kanskje jeg har en dårlig plan, og jeg sparer til ting som synker i verdi med en gang det er kjøpt + at tingene blir dyrere å kjøpe for hvert år. For å henge med, burde jeg spare prosentvis mer for hver gang? Å knall spare hardt i starten vet jeg ikke hjelper, for spare beløpet er ikke så høyt at renter på sparekonto holder prisveksten på produktene. Er der jeg sliter forstå mest mulig logisk sparemåte for å spare mest mulig overalt. ts Anonymkode: 63e77...5b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #19 Del Skrevet 17. september 2024 Du, TS, jeg ble så trist av din melding, jeg klarer ikke å la være å tenke på det. Det er så ufattelig trist å måtte spare i 7 år for å kjøpe ny iphone. Og hvis du har så dårlig råd at du må spare i 7 år for iphone, er det mulig å jobbe mot mål om å skaffe seg selv bedre råd, på 7 år? Er du ung, er det aktuelt å studere? Det tar bare 5 år å ta en master utdannelse, og mange arbeidsgivere vil SPONSE deg med mobil ved jobbstart og hvert andre år etterpå. Det er ihvertfall slik i IT-bransjen. Jeg har ikke kjøpt min egen mobil siden jeg begynte å jobbe i 2007.. Og får ny mobil hver 2. år.. 😭 Jeg kommer ikke over hvor trist det høres ut for meg, å spare og vente i 7 år på en sånn bagatell som en ny mobiltelefon. Anonymkode: a1567...e3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2024 #20 Del Skrevet 17. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du, TS, jeg ble så trist av din melding, jeg klarer ikke å la være å tenke på det. Det er så ufattelig trist å måtte spare i 7 år for å kjøpe ny iphone. Og hvis du har så dårlig råd at du må spare i 7 år for iphone, er det mulig å jobbe mot mål om å skaffe seg selv bedre råd, på 7 år? Er du ung, er det aktuelt å studere? Det tar bare 5 år å ta en master utdannelse, og mange arbeidsgivere vil SPONSE deg med mobil ved jobbstart og hvert andre år etterpå. Det er ihvertfall slik i IT-bransjen. Jeg har ikke kjøpt min egen mobil siden jeg begynte å jobbe i 2007.. Og får ny mobil hver 2. år.. 😭 Jeg kommer ikke over hvor trist det høres ut for meg, å spare og vente i 7 år på en sånn bagatell som en ny mobiltelefon. Anonymkode: a1567...e3e Ååh nei du, ikke bli trist 💕💕💕 Er ikke rik, men prøver være så bevist jeg kan, snu kronene der jeg kan 😅 Tenker spare slik til mobil, bil og en buffer til noe uforutsett som et kjøleskap. Jeg spiser godt altså! 😅 Hadde bare vært så digg å langtidsspare, noe som ruller og går som jeg nesten ikke legger merke til i hverdags økonomien 🙈 Men vil gjøre det smart, har dyskalkuli og fått mange gode råd her inne før, så prøver meg igjen 🤓 Men takk for omtanken 💕 ts Anonymkode: 63e77...5b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå