AnonymBruker Skrevet 17. september #1 Del Skrevet 17. september Jeg har vært på en rekke intervjuer den siste tiden for jobber som ikke krever høyere utdaning. Og jeg legge merke til at "the sky is the limit" går som en rød tråd for mange potensielle arbeidgivere. Det er ikke måte på hvor fantastiske ansatte de har håp om å få for en helt laber lønn. Til sammenligning er det ikke mye mer enn folk før på trygd og jobber på siden av (jeg har venner som gjør det). Det snakkes mye om ansatte som skal være "poteter" som kan brukes til mye, jeg har en ganske bred erfaring og kan teknisk sett brukes til mye, men føler egentlig ikke særlig for det om jeg ikke får høyere lønn enn andre i en bedrift som kan holde seg til enklere oppgaver eller felt. Det å lokke med "varierete oppgaver og ufordringer" ringer ikke godt i mine øre uten at det blir kompensert deretter. Det frister mer å ta opp fag og å søke seg til høyere utdanning, helst jobbe innen en rolig stilling på et kontor. Jeg er lei av arbeidsgivere som skal vri en som en klut hele tiden. Eller rett og slett starte noe selv. Det må være en vei utenom rotterace jobber. Er det noen som har funnet sin retning som har gitt dere en jobb som dere trives med og ikke innebærer mye stress og belastninger? Og da tenker jeg ikke på dere frelste som lever for jobben og det høye tempoet. Anonymkode: 74dc0...e55 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #2 Del Skrevet 17. september Det du skal være forsiktig med mtp "potet-rolle" er at den fort kan oppfattes som utvannet og ikke like viktig. Paradokset med en slik rolle er at man kan fylle mange roller og steppe inn overalt, og kan i så måte være veldig nyttig og til tider helt uunnværlig. Men det er noe med å ikke ha en rendyrket rolle som gjør at man får utflytende bilde av "hva er den han egentlig driver med?". Og dermed kan det bli vanskelig å forsvare lønnsøkning når man ikke har noe konkret å sammenligne med. Jeg har vært potet i mange år, men opplevde å opparbeide meg mest respekt når min rolle var mer rendyrket og konkret. Da har sitter man (tilsynelatende) med en unik ekspertise. Og det er lettere å forholde seg til for alle, tydeligvis. Og mer respektert. Anonymkode: 7ad2c...aa8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #3 Del Skrevet 17. september Ja, det er høye forventninger ute og går. Jeg synes det er noe merkelig at vi har så lav arbeidsledighet samtidig som bedrifter kan stille skyhøye krav til kandidater. Logisk sett burde ikke kandidatene finnes, det burde være arbeidstakers marked. Men det er ikke det, utsilingsprosessen er overdrevent nøye og de lyser ut samme stilling 4 ganger på rad for å finne den perfekte. Også innenfor felt som ikke krever utdanning. Jeg har jobbet med det jeg er utdannet som i 8 år nå. Før det hadde jeg slike jobber som "potet", var både praktisk og administrativ i samme rolle. Det var chill den gangen, det var mye vanskeligere å gå over til en rendyrket stilling innen IT. Nå tror jeg det er omvendt 😂 Tror jobben min er chill nå. Ikke rart folk blir utslitt. Anonymkode: 48ddc...3b5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #4 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det du skal være forsiktig med mtp "potet-rolle" er at den fort kan oppfattes som utvannet og ikke like viktig. Paradokset med en slik rolle er at man kan fylle mange roller og steppe inn overalt, og kan i så måte være veldig nyttig og til tider helt uunnværlig. Men det er noe med å ikke ha en rendyrket rolle som gjør at man får utflytende bilde av "hva er den han egentlig driver med?". Og dermed kan det bli vanskelig å forsvare lønnsøkning når man ikke har noe konkret å sammenligne med. Jeg har vært potet i mange år, men opplevde å opparbeide meg mest respekt når min rolle var mer rendyrket og konkret. Da har sitter man (tilsynelatende) med en unik ekspertise. Og det er lettere å forholde seg til for alle, tydeligvis. Og mer respektert. Anonymkode: 7ad2c...aa8 Dette er veldig sant, og jeg vil også legge til at det ødelegger muligheten for å bli skikkelig god i ett felt / én rolle. Så lenge man er rågod i én ting er man også mer verdt som potet. Anonymkode: 48ddc...3b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #5 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det er høye forventninger ute og går. Jeg synes det er noe merkelig at vi har så lav arbeidsledighet samtidig som bedrifter kan stille skyhøye krav til kandidater. Logisk sett burde ikke kandidatene finnes, det burde være arbeidstakers marked. Men det er ikke det, utsilingsprosessen er overdrevent nøye og de lyser ut samme stilling 4 ganger på rad for å finne den perfekte. Også innenfor felt som ikke krever utdanning. Jeg har jobbet med det jeg er utdannet som i 8 år nå. Før det hadde jeg slike jobber som "potet", var både praktisk og administrativ i samme rolle. Det var chill den gangen, det var mye vanskeligere å gå over til en rendyrket stilling innen IT. Nå tror jeg det er omvendt 😂 Tror jobben min er chill nå. Ikke rart folk blir utslitt. Anonymkode: 48ddc...3b5 Sant det. Det snakkes mye om at forskjellige bransjer "skriker" etter arbeidskraft. Men så er de enormt selektive på hvem de skriker etter. Og det på jobber som egentlig ikke behøver særlig med kompetanse. Jeg lurer på om det har vært hallelujah stemning hauset opp av coaching firmaer som sier alt er mulig. Det finnes ikke noe tak for effektivitet og profitt. Jeg husker et som kom innom en tidligere jobb og sa at det ikke finnes noe som heter for mye jobb. Det handler kun om måten arbeidsmengden formidles til den ansatte så går alt an! Og for å motivere seg selv så skulle ansatte si "jeg elsker å jobbe med x -oppgave" om og om igjen som en form for positiv hjernevask. Det er noe av det sprøeste jeg har vært borti. Anonymkode: 74dc0...e55 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #6 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (19 minutter siden): søke seg til høyere utdanning, helst jobbe innen en rolig stilling på et kontor. Jeg er lei av arbeidsgivere som skal vri en som en klut hele tiden. Eller rett og slett starte noe selv. Det må være en vei utenom rotterace jobber. Er det noen som har funnet sin retning som har gitt dere en jobb som dere trives med og ikke innebærer mye stress og belastninger? Og da tenker jeg ikke på dere frelste som lever for jobben og det høye tempoet. Anonymkode: 74dc0...e55 Lykke til med dette prosjektet. Altså å finne en «rolig stilling på et kontor» og håpe at du slipper krav der… Med høyere utdanning økes jo bare kravene. Når det er sagt, helt enig i at arbeidsgivere stiller urealistiske krav i jobbannonser og på intervju. Der stiller HR-folk og ledere med helt forvridde syn på virkeligheten. Men høyere utdanning hjelper ikke for å unngå slike situasjoner/jobber - tvert imot. Anonymkode: 1de7c...3bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #7 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lykke til med dette prosjektet. Altså å finne en «rolig stilling på et kontor» og håpe at du slipper krav der… Med høyere utdanning økes jo bare kravene. Når det er sagt, helt enig i at arbeidsgivere stiller urealistiske krav i jobbannonser og på intervju. Der stiller HR-folk og ledere med helt forvridde syn på virkeligheten. Men høyere utdanning hjelper ikke for å unngå slike situasjoner/jobber - tvert imot. Anonymkode: 1de7c...3bb Takk for oppmuntringen. Men nå det er sagt så er det gjerne ikke rart at stadig flere faller utenfor arbeidslivet når det stilles slike enorme krav. Det snakkes mye om frafall men det er veldig få i debatten som ser ut til å ha tatt til seg mulige grunner til det. Foruten de vanlige forklaringene om latskap og for enkelt å være syk. Ledelse i bedrifter og i politikken ser ut til å bli mer og mer fjernet fra virkeligheten til arbeidstakere. Jo mer avstanden øker jo vanskeligere blir det å løse problemene. Anonymkode: 74dc0...e55 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå