Gå til innhold

Bussturer i barnehagen

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hva gjør dere i forhold til bussturer i barnehagen? Hittil har jeg kjørt og hentet barnet når de har vært på turer. Nå er det siste året i barnehagen og jeg har blitt forespeilet at det vil bli en del bussturer gjennom dette barnehageåret, samt at det kan være sårt for barnet å ikke være en del av hele turen. Vanlig rutebuss, hvorav et lengre strekke er 70 sone, hvor det har vært en del ulykker (ikke med buss så vidt jeg kan huske). 

Anonymkode: ca4e3...07b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er problemet? 

Anonymkode: 77648...84d

• Liker 23
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi lar barna ta buss og stoler på at barnehagen sikrer de med belte i bussen. Hos oss tok de ikke buss før sisteåret.

Anonymkode: 41128...f41

• Liker 6
Gjest jegerrinne
Skrevet

Hva er problemet?  Mange tar nå buss med ungene hver dag.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hva som er problemet. Det er ikke farlig å ta buss og barn reiser med buss hver eneste dag.

• Liker 13
Skrevet

Hva er greia? Tenker du at det er farlig for barn å ta buss? Tipper det statistisk sett er minst like farlig å kjøre fra og til barnehagen i privat bil.. 

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er problemet? 

Anonymkode: 77648...84d

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi lar barna ta buss og stoler på at barnehagen sikrer de med belte i bussen. Hos oss tok de ikke buss før sisteåret.

Anonymkode: 41128...f41

jegerrinne skrev (2 minutter siden):

Hva er problemet?  Mange tar nå buss med ungene hver dag.

Arkana skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner heller ikke hva som er problemet. Det er ikke farlig å ta buss og barn reiser med buss hver eneste dag.

Durinur skrev (1 minutt siden):

Hva er greia? Tenker du at det er farlig for barn å ta buss? Tipper det statistisk sett er minst like farlig å kjøre fra og til barnehagen i privat bil.. 

Problemet er at beltene i en buss ikke er tilpasset en liten kropp og at de bør ha ordentlig sikkerhetsutstyr i bil og buss. 
Jeg vet mange har med barna på buss hver dag, vi har ikke det. Vi ønsker at barnet vårt skal være sikret på en måte som er tilpasset hennes kropp.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er at beltene i en buss ikke er tilpasset en liten kropp og at de bør ha ordentlig sikkerhetsutstyr i bil og buss. 
Jeg vet mange har med barna på buss hver dag, vi har ikke det. Vi ønsker at barnet vårt skal være sikret på en måte som er tilpasset hennes kropp.

Da må du fortsette å kjøre da?

Skjønner ikke hva du ønsker, annet enn å fortelle oss at dere ønsker at deres barn skal være sikret en måte som er tilpasset hennes kropp

• Liker 19
  • Nyttig 5
Skrevet

Mange foreldre vil helst at barna skal sitte i bakovervendt sete eller fremover vendt sete i bussene når de drar med barnehagen. Så er det dette ts tenker på.

Mine barn har kjørt mye buss med meg og barnehagen. Og de sitter med belte under armene ( når de var så små at ene beltet kom i ansiktet)

Nå skal det si at vi bor nærme byen og bussene kjører 60 km og i mine 40 år har jeg hørt om 1 ulykke her...

Skrevet

I all verden. Det blir liksom litt privilegert og lite opplyst å snakke om at barn ikke kan ta buss. Tar du med deg bilsetet på bussen da om dere en sjelden gang må ta buss?

Her i Oslo busses og banes det over en lav sko - for det er stort sett den beste måten å komme seg frem i byen.

Husker en venninne som bor på et mindre sted ble aldeles forferdet første gangen jeg fortalte jeg hadde hatt med vogna på buss da han var baby.

Det finnes seler å sikre med på bussen. Barn har godt av å lære seg å ta kollektivt - det er fremtiden.

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet

Kan du ikke kjøpe et ekstra sete som barnet ditt kan bruke i bussen...? Hvis du tenker det er en løsning. 

Eller så får du fortsette å kjøre.

Anonymkode: f35a7...a0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke kjøpe et ekstra sete som barnet ditt kan bruke i bussen...? Hvis du tenker det er en løsning. 

Eller så får du fortsette å kjøre.

Anonymkode: f35a7...a0c

Så du tenker de i barnehagen skal drasse på dette setet der de skal være? 

TS. Det beste her for dere er å fortsette å kjøre.
Vi andre lar barna ta vanlig rutebuss.

Anonymkode: 6b3b6...472

• Liker 26
  • Nyttig 1
Skrevet

Boostapak er evt et alternativ. 

Anonymkode: 46692...673

• Liker 1
Skrevet

Statistisk sett er det mye farligere å kjøre privatbil enn buss.

Anonymkode: 160ae...215

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Satset på at det gikk bra og sendte henne med bussen. Bussene her har setebelter. Hvis bussen ikke har belte så ville jeg vurdert å kjøre for det er kan bli bråstopp. 

Anonymkode: 142c4...697

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hei, hva gjør dere i forhold til bussturer i barnehagen? Hittil har jeg kjørt og hentet barnet når de har vært på turer. Nå er det siste året i barnehagen og jeg har blitt forespeilet at det vil bli en del bussturer gjennom dette barnehageåret, samt at det kan være sårt for barnet å ikke være en del av hele turen. Vanlig rutebuss, hvorav et lengre strekke er 70 sone, hvor det har vært en del ulykker (ikke med buss så vidt jeg kan huske). 

Du skader barnet. Det kan skje ekstremt mye. Men å være haukemamma skader barnet mer på sikt. Folk tar bussen hver bidige dag. Med barn. På 110-veier til og med.

Anonymkode: f4380...7a3

• Liker 17
Skrevet

Jeg tenker at du må finne ut at om du finner sikkerheten på bussen å være god nok, om ikke ideell og veie opp dette mot hva barnet eventuelt taper om den ikke får være med, og finne ut om du tåler den bekymringen dette eventuelt gir deg. 

Du får et ganske unisont svar fra alle her om vi sender ungene med bussen i slike situasjoner, og vi er ikke noe mindre glad i ungene våre enn det du er. Men de aller fleste klarer å ta valg basert på realistiske risikovurderinger og ikke worst-case scenarier.  Hvor mange barn blir skadet i bussulykker med barnehager i året? 

Anonymkode: 92316...b43

• Liker 15
Skrevet

Til dere som ikke ser problemet, det er ikke lett å få belte til å sitte riktig på en liten toåring. Ved kollisjon kan belte gli opp og skade indre oganer. Det er derfor små barn skal sitte i barnesete i personbil. De fleste seriøse barnehager har også samtykkeskjema for busskjøring som foreldre må hake av på. Jeg forstår at ts er betenkt men jeg lot det altså stå til og tenkte at risikoen er liten. 

Rart med slike tråder. Her er folk overnervøse hvis de er skeptisk til småbarn på buss, der de sitter i kjøreretningen og med belte som ikke nødvendigvis sitter riktig ved bråstopp/krasj. Men hvis man snur barna før de er 4 år i personbil så driver man med omsorgssvikt... 

Anonymkode: 142c4...697

• Liker 9
Skrevet

Løser det på den måten at bhg. tar med egne barneseter.  Dvs. at de må si fra til forldrene i forkant, at den dagen er det bustur og dere må ta med barnesete.

Hilsen forelder og bussjåfør.

Anonymkode: a9f8c...3c3

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...